Vlakke hartslag houden
-
- Forum-lid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53
Sinds kort train ik met een hartslagmeter. Mijn max. hartslag is 195 en mijn omslagpunt is 174 en als ik in d1 train zou ik zo rond de 140 moeten blijven. Nou heb ik hier een paar vragen over. Ik merk dat na een uur of 2 mijn hartslag begint op te lopen en de 140 erg lastig is vast te houden. Is dit een teken dat mijn conditie gewoon nog niet goed genoeg is voor langere tochten? Daarbij moet ik hoe dan ook altijd 2 bergen op om relatief vlak te kunnen fietsen dan loopt mijn hartslag op tot 160+ is dit erg tijdens d1 trainingen of kan ik beter eerst de auto pakken?
Tijdens het spinnen met weinig weerstand en een hoge cadans lukt het wel om de hartslag vast te houden. Kun je daaruit concluderen dat voor een vlakkere hartslag je beter een hogere cadans kunt trappen of zijn het meer de omstandigheden die het hem doen?
Als laatste zie ik dat bij een d1 training mijn gemiddelde slechts rond de 23 tot 25km per uur zit. Ik weet dat dit in feite niet belangrijk is maar ik hoor geluiden om mij heen die zeggen dat ze rond de 28/30km gemiddeld zitten (wat vrij slecht is voor de motivatie). Hoe zit dat bij jullie?
Tijdens het spinnen met weinig weerstand en een hoge cadans lukt het wel om de hartslag vast te houden. Kun je daaruit concluderen dat voor een vlakkere hartslag je beter een hogere cadans kunt trappen of zijn het meer de omstandigheden die het hem doen?
Als laatste zie ik dat bij een d1 training mijn gemiddelde slechts rond de 23 tot 25km per uur zit. Ik weet dat dit in feite niet belangrijk is maar ik hoor geluiden om mij heen die zeggen dat ze rond de 28/30km gemiddeld zitten (wat vrij slecht is voor de motivatie). Hoe zit dat bij jullie?
Dat je hartslag na 2 uur trainen begint te strijgen en moeilijk laag te houden is, duidt op (nog) onvoldoende conditie. Dit komt mij ook bekend voor na een lange periode van inactiviteit. Niets om je zorgen over te maken. Na een aantal lange trainingen gaat dit vanzeld beter worden.
Ik heb bij spinnen nog nooit mijn pols laag kunnen houden bij hoogtempo nummers. Dit lukt alleen maar al ik er geen weerstand op gooi.
Ik heb bij spinnen nog nooit mijn pols laag kunnen houden bij hoogtempo nummers. Dit lukt alleen maar al ik er geen weerstand op gooi.
Live fast; die young. mijn blog
- fietser1972
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50
Na twee uur oplopende hartslag duidt inderdaad op onvoldoende conditie. Je tempo duidt daar ook wel op. Bij meer duurtraining in combinatie met interval/krachttraining zal je merken dat je tempo omhoog gaat, je hartslag langer in de juiste zone blijft en ook na 2 uur trainen constant blijft. Het is een kwestie van geduld en trouw je trainingsschema (met veel duurtraining) blijven volgen. Overigens ligt in de winter je tempo in het algemeen lager dan in de zomer.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Onvoldoende getrainedheid is een wat heftige benaming. Je loopt tegen een grens op die bij jou op twee uur zit. Daarom trainen we, om langer meer te kunnen doen.
Voeding kan ook een rol spelen.
Voeding kan ook een rol spelen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
-
- Forum-lid
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53
Ja ik dacht al dat het de conditie was. Ik heb een trainings schema van zitvlees.nl die ik nu volg. Ik maak trouwens nog 350hm is het dan toch slimmer om auto te pakken en alleen vlak te rijden.
Nah, die paar heuveltjes gewoon op een klein verzetje omhoog en proberen je hf in het redelijke te houden. Het kan echt geen kwaad om tijdens een duurtraining een paar minuutjes niet geheel in de juiste zone te rijden. Wat betreft het oplopen van de hartslag, inderdaad gewoon geduldig blijven trainen. Ik herken het helemaal. De kunst is om het begin van de training laag in D1 te beginnen, en dan wat hoger te eindigen.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Tom,tom de groot schreef:of kan ik beter eerst de auto pakken?
Als laatste zie ik dat bij een d1 training mijn gemiddelde slechts rond de 23 tot 25km per uur zit. Ik weet dat dit in feite niet belangrijk is maar ik hoor geluiden om mij heen die zeggen dat ze rond de 28/30km gemiddeld zitten (wat vrij slecht is voor de motivatie). Hoe zit dat bij jullie?
Laat die auto alsjeblieft staan. 'Gewoon' omhoog rijden en je hartslag even laten voor wat ie is. Eenmaal 'vlak' zou ik gewoon lekker in D1 blijven trainen en breid daarbij je trainingstijd geleidelijk uit (1,2,3,4....uur). Je zult merken dat 28 km/u in D1 echt niet heel heftig is als je enkele weken/maanden getraind hebt.
En zoals gezegd kun je je training in D1 enigzins afwisselen met wat intervaloefeningen in D3 (dicht tegen je omslagpunt aan). Succes met je training en let idd niet teveel op die snelheid.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Ik zou me er niet druk om maken wat een ander doet gewoon verstandig je eigen schema's blijven volgen dan zie je in het voorjaar wel wie er het beste voorstaattom de groot schreef:laatste zie ik dat bij een d1 training mijn gemiddelde slechts rond de 23 tot 25km per uur zit. Ik weet dat dit in feite niet belangrijk is maar ik hoor geluiden om mij heen die zeggen dat ze rond de 28/30km gemiddeld zitten (wat vrij slecht is voor de motivatie). Hoe zit dat bij jullie?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Snelheid uit beeld zetten, doe ik al jaren.
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Ja inderdaad, als ik een lange duurtraining doe let ik niet op snelheid en km's, ik kijk naar de uren en hoe ik ze heb gereden. Ik rijd nu op wattage, daarvoor op hartslag en dan kijk ik daarnaar, hoelang op welk wattage of hartslag. Gek genoeg rijd ik meestal ergens tegen de dertig aan en kom ik thuis met gemiddeld 24,5 op de teller. Altijd net geen 25. Dat oogt wel reuze sneu, maar ik weet wat ik wegtrap als ik aan het rijden ben. Waarschijnlijk is al dat stoppen voor kruisingen, stoplichten, of al die andere dingen die ik tussendoor dou funest voor mijn gemiddelde snelheid. Daar komt bij dat als ik merk dat mijn hartslag aan het eind ineens om hoog ga, dan ga ik wat rustiger rijden, nou, dan heb je de hele tijd een lekkere snelheid gereden zakt ie ineens in. Snelheid is niet van belang, tensij je een tijdrit rijdt of een wiel moet houden. Een d1 training is gewoon lekker rijden. VOK SNELHEID!
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
+1, daarnaast ook die hartslagmeter lekker thuis laten en gewoon lekker gaan fietsen! Valt me op dat steeds meer mensen bijna krampachtig aan schema's en zones vasthouden. Terwijl fietsen juist 1 van de weinige sporten is waar je ook gewoon beter wordt door een paar uurtjes "bezig te zijn".havana schreef:Snelheid uit beeld zetten, doe ik al jaren.
(Disclaimer: als bewegingswetenschapper zie ik echt wel het nut van schema's en hartslagmeter - alhoewel de voor sommigen heilige zones wetenschappelijk gezien zeker niet onomstreden zijn -, maar voor iedereen die geen wedstrijden fietst vind ik het eigenlijk overkill.)
@rose: zo'n vermogensmeter lijkt me dan weer wel leuk speelgoed!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Sowieso loopt je hartslag gedurende een inspanning langzaam op naar het einde toe.
@Rose: In je tweede zin schrijf je dat je 'op wattage' rijdt. Waarom ga je dan, als je merkt dat je hartslag oploopt, je snelheid (wattage) aanpassen? Dat begrijp ik niet helemaal.
@Rose: In je tweede zin schrijf je dat je 'op wattage' rijdt. Waarom ga je dan, als je merkt dat je hartslag oploopt, je snelheid (wattage) aanpassen? Dat begrijp ik niet helemaal.