Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinfiets of een Tacx? Graag zou ik advies willen krijgen.

CubeUser
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2011 11:00

CubeUser 15 nov 2011 12:10

Hallo,

Sinds een paar maanden heb ik een mountainbike en sindsdien fanatiek aan het fietsen.
Nu de winter eraan komt en de dagen steeds korter worden is het buitenfietsen door de weeks na het werk soms lastig of helemaal geen optie.
Ik zit als alternatief te denken aan een spinfiets of een Tacx te gebruiken. Ook om meer en vaker even in een verloren uurtje wat te trainen.
Wie kan mij op weg helpen een keuze te maken voor een spinfiets of Tacx.
Een Taxc is in mijn geval waarschijnlijk lastiger te gebruiken aangezien ik niet elke keer mijn mountainbike naar zolder slepen wanneer ik de Tacx ga gebruiken. Of zie ik dat verkeerd? Misschien kunnen jullie mij overtuigen.
Blijft volgens mij de spinfiets als enige alternatief over?
Ik weet dat budget een belangrijk onderdeel van de keuze is echter ik ben op zoek naar en goede prijs/kwaliteit verhouding. Niet duurder dan €400,-

Gr,
Cubeuser

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 15 nov 2011 12:23

Ik zou lekker 2x in de week gaan spinnen in de sportschool..

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 15 nov 2011 16:45

Voor maximaal 400 Euro koop je een tacx en een oude fiets inclusief tacx-bandje die je er altijd op kunt laten staan. Je kunt wellicht iets hier mee iets meer meten zoals trapfrequentie. Het nadeel is dat je wat minder makkelijk staand gaat fietsen op een tacx en het mogelijk iets meer geluid maakt.

Voor maximaal 400 Euro koop je, met uitzonderingen daar gelaten, een vrij oude en afgeleefde kwaliteitsspinningfiets. Het voordeel is dat je kunt gaan staan, maar je kunt waarschijnlijk vrij weinig meten aan de training (behalve je hf). Daarnaast is een spinningfiets een onding om te verplaatsen en op te slaan dit itt een tacx die je opvouwt.

Natuurlijk is een spinning-abonnement ook een optie, maar dan moet je wel een goeie les vinden.
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

hm2694
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 16 jun 2007 09:38
Locatie: Westland

hm2694 16 nov 2011 07:29

Ik heb vorig weekend een tacx gekocht, heb een MTB en een Racefiets. Dus de racer gaat naar zolder met de tacx de MTB voor de komende maanden en ik kan lekker blijven fietsen. Binnen of buiten.

Ligt aan de zin, het weer en wat nog meer.

Ik heb wel het voordeel 2 fietsen te hebben, heb idd voor een kleine 400 euro een tacx met trainings software aangeschaft. Nog niet kunnen gebruiken van de racer staat bij de FM maar komend weekend binnen en buiten fietsen.

Spinning abb is ook een optie maar altijd zelfde tijd en voor mijn gevoel weining vrij heid om te sporten wanneer je dat zelf wil en dat is voor mij wel een belangrijk item om een tacx te hebben gekocht.

Succes met kiezen.
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 16 nov 2011 09:20

Rose versandt heeft spinningfiets in aanbieding met allerlei meetapparatuur erop. Mooi ding .. geen 400 E echter..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 nov 2011 09:23

Ik heb zelf een 2de hands Schwinn. Gekocht in prima staat voor 350 euro. Ik meet trapfrequentie en HF m.b.v. een oude Polar die ik nog had liggen. Ik heb ruimte genoeg dus dat is geen argument voor mij. Enige nadeel is de enorme q-factor.

marcelca
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:37
Locatie: Almere

marcelca 16 nov 2011 10:52

hm2694 schreef:Ik heb vorig weekend een tacx gekocht, heb een MTB en een Racefiets. Dus de racer gaat naar zolder met de tacx de MTB voor de komende maanden en ik kan lekker blijven fietsen. Binnen of buiten.

Ligt aan de zin, het weer en wat nog meer.

Ik heb wel het voordeel 2 fietsen te hebben, heb idd voor een kleine 400 euro een tacx met trainings software aangeschaft. Nog niet kunnen gebruiken van de racer staat bij de FM maar komend weekend binnen en buiten fietsen.

Spinning abb is ook een optie maar altijd zelfde tijd en voor mijn gevoel weining vrij heid om te sporten wanneer je dat zelf wil en dat is voor mij wel een belangrijk item om een tacx te hebben gekocht.

Succes met kiezen.
Dit is dezelfde combinatie die ik heb, heb een mtb en een racer..

Nu in de winter staat de racer op de tacx ( heb een Vr Fortius )..

Als je een tacx aanschaft zou ik zeker 1 met trainingssoftware aanraden, buiten het VR rijden kan je ook je eigen programma`s maken in de software ( heel erg simpel ), of bevoorbeeld op hartfreq instellen en de tacx houd het met de weerstand automatisch op deze hartslag, lekker voor hersteltrainingen of bijvoorbeeld hoge cadance trainingen zonder dat je hartslag te hoog word, je bent dan echt bezig met fietsen, schakelen, inschatten ed....

Ik denk dat zeker lang in 1 versnelling op 1 kracht fietsen erg saai kan worden, ik heb dit totaal niet op de tacx

Ik heb totaal geen ervaring met spinningfietsen, denk wel in groepsvorm ( lees: een abonnement ) het makkelijker is om te gaan fietsen

Een spinningbike of een tacx thuis, moet je toch zorgen dat je genoeg motivatie hebt en vooral dat het niet saai word, ikzelf heb er geen problemen mee maar dit zal voor iedereen anders zijn, ik vind het grootste voordeel van thuis dat ik zelf kan weten wanneer ik iets ga doen, heb onregelmatige diensten en kan dus niet op een vaste avond ergens iets afspreken

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 16 nov 2011 12:06

Ik had hetzelfde probleem. Steeds me fiets naar de zolder brengen en had ook geen reservewiel met cassette en tacxband. Dus na lang zoeken bij helisports in Etten-Leur een leuke swordsmann gevonden voor weinig geld. Prima fiets. Kijk eens op http://www.helisports.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

MarmotteCyclo.NL
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2011 20:44
Locatie: Tilburg
Contact

MarmotteCyclo.NL 08 dec 2011 16:56

5 jaar geleden heb ik een 2e hands spinningbike gekocht van een sportschool voor ik geloof 250 euro.
Zeer degelijk ding met vliegwiel van 25 kg en hoef geen fiets naar boven te slepen...

Ik zou voor een Tacx gaan als ik budget vrij zou kunnen maken voor een Tacx Fortius en je virtueel bijv de Mont Ventoux kunt beklimmen, dat biedt mijns inziens wel toegevoegde waarde en bovendien meer plezier/minder saai.

Als je voor een spinningbike gaat kijk dan vooral naar het gewicht van het vliegwiel (> 20 kg) en niet zozeer naar alle tierlantijntjes die verschillende winkels aanbieden.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 09 dec 2011 11:19

Welke je ook kiest..... Ik zou hoe dan ook voor een goede tv aansluiting gaan of tv met dvd speler :p.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 10 dec 2011 16:08

tom de groot schreef:Welke je ook kiest..... Ik zou hoe dan ook voor een goede tv aansluiting gaan of tv met dvd speler :p.
+1
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 11 dec 2011 08:38

Ik heb een tacx fortius gehad, maar zie toch meer heil in een spinning fiets,
De software was destijd erg heftig voor om het even welke pc. de USB herkenning was ook niet echt je van het.
minder gedoe met het plaatsen van je fiets, en ook andere familieleden kunnen gemakkelijk gebruik maken van een spinning bike.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Plaats reactie