Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Mythbuster: kou vs snelheid?

Gebruikersavatar
Jeroen Vermeeren
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:47
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Jeroen Vermeeren 08 nov 2011 20:11

Hoi allemaal,

Kort vraagje: Met het mooie fietsweer voor deze tijd van het jaar, zit ik nog steeds 4-5 dgn/wk op de fiets om lekker te trainen. Met regelmaat gaan er dan ook nog fietsmaten mee met wie ik normaal ook veel 'tijdens het seizoen' rijd. Nu hoor ik echter de laatste tijd steeds vaker dat ze niet meer het tempo van de afgelopen tijd (april-sept) kunnen rijden door de lagere temperaturen... Ikzelf merk er eerlijk gezegd helemaal niets van, afgezien van het feit dat ik nu wat rustiger door bochten stuur waar gevallen bladeren liggen.

Ook weet ik dat wanneer het kouder wordt je lichaam meer energie verbruikt, etc., maar dat gaat toch niet ten koste van je prestaties?

De sporttechnische vraag is dus: klopt het dat je inderdaad snelheid verliest wanneer het buiten koud is en je lichaam (buitenaf) dus ook koeler blijft? Of is het gewoon een smoesje omdat ze niet genoeg op de fiets zitten??

Hoor graag jullie reacties!
Jeroen

rikh.
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 19 mar 2011 20:45
Locatie: Durkum

rikh. 08 nov 2011 20:31

Met kouder weer zit ik ook niet zo lekker op de fiets dan wanneer het 20 graden plus is, maar als je daar ook weer aan gewend bent gaat de snelheid ook wel weer omhoog.
Maar wanneer zit iemand genoeg op de fiets?
Als iemand één keer per week op de fiets zit en met plezier zijn rondje rijdt, dan kan hij of zij toch alsnog genoeg op de fiets zitten?
Kan me het dan ook goed voorstellen dat je in dat geval met 5 graden boven nul niet lekker op de fiets zit en niet echt lekker op snelheid komt.
Om het dan een smoesje te noemen, vind ik wat kort door de bocht.

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 08 nov 2011 20:43

Zelf zit ik al het gehele jaar met een vrijwel zelfde frequentie (200km /week) op de fiets. En ook bij mij daalt mijn snelheid heel behoorlijk nu het kouder (en laat licht / vroeg donker) begint te worden. Vorig jaar had ik precies hetzelfde en vroeg ik me ook af waar dit nu door komt. Een echte oorzaak kan ik niet aanwijzen en maak me er ook niet meer druk om.
Het kan door van alles komen denk ik. Kou, minder motivatie, voorzichtiger rijden, meer wind.... etc...

Ik blijf gewoon rustig doorrijden in de winter en dan straks in het voorjaar gaat de snelheid ook vanzelf weer omhoog.... en dan vraag ik me ook niet af waardoor het komt...:)

Mecraw
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2011 22:36

Mecraw 08 nov 2011 20:52

ook ik merk dat mn snelheid naar beneden gaat.
ik rij vaak het zelfde rondje met dezelfde gemiddelde hartslag.
mijn snelheid ligt nu 2km lager dan in de zomer.

dikkere kleding en iets zachtere banden (ivm gladheid) kan misschien de oorzaak zijn

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 08 nov 2011 21:07

Ook ik rijdt mijn rondjes in de winter langzamer van in de zomer. Dat scheeft snel 2-3 km op het gemiddelde. En die kou zou best wel eens de reden kunnen zijn. Van alle energie die we namelijk leveren gaat ongeveer 23% in de fiets zitten en de overige 77% is warmte productie van het lichaam. Stel nu dat in de winter de verhouding 21/79 is, dan hebben we al 2/23 (8,6%) van ons vermogen ingeleverd. En met minder vermogen, riij je al snel een kilometertje minde rap.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Jeroen Vermeeren
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:47
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Jeroen Vermeeren 08 nov 2011 21:31

rob74 schreef:Ook ik rijdt mijn rondjes in de winter langzamer van in de zomer. Dat scheeft snel 2-3 km op het gemiddelde. En die kou zou best wel eens de reden kunnen zijn. Van alle energie die we namelijk leveren gaat ongeveer 23% in de fiets zitten en de overige 77% is warmte productie van het lichaam. Stel nu dat in de winter de verhouding 21/79 is, dan hebben we al 2/23 (8,6%) van ons vermogen ingeleverd. En met minder vermogen, riij je al snel een kilometertje minde rap.
Interessant punt, zo had ik er nog niet over gedacht. Thx!

aristos
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 13 apr 2009 12:09

aristos 08 nov 2011 22:10

Hier idem, ik heb het altijd aan mijn dikkere (en meer loszittende) kleding toebedeeld. Die pakt gewoon meer wind... Verklaring van rob74 klinkt ook plausibel. Maar dat zou ook betekenen dat wanneer je je in de winter heel warm aankleedt, je nergens last van zou moeten hebben...
Canyon Aeroad 9.0 | Canyon Grand Canyon AL 29'er 7.9 | Principia 700 Limited Edition Number 05

gugi100
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 28 nov 2008 11:14

gugi100 08 nov 2011 22:45

Zonder alle bovenstaande verklaringen ben ik 1km/u langzamer in lucht van 0 graden dan in lucht van 20 graden bij gelijk vermogen rolweerstand en kleding. Koude lucht levert simpelweg meer (lucht-)weerstand op. En ja de bovenstaande verklaringen zullen ook wel invloed hebben, zo zal je bij 0 graden wel minder vemogen leveren, meer kleding aan hebben en ook de rolweerstand zal er meestal niet beter op worden.
Ja je snelheid zal dus lager zijn in de winter dan in de zomer.

Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 08 nov 2011 23:16

Koudere lucht is "dikker" en geeft meer luchtweerstand.

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 09 nov 2011 09:19

Koudere lucht is "dikker" en geeft meer luchtweerstand.
Dit is idd een belangrijke reden van de lagere snelheid, want:

De dichtheid van de lucht (rho) is uit te rekenen met: rho = (P*M)/(R*T).
Bij 0 graden is de dichtheid: 1,293 kg/m3
Bij 20 graden is de dichtheid: 1,205 kg/m3

Met de formule van de luchweerstand: Fw = A*Cw*rho*1/2 v^2 kan je vervolgens uitrekenen wat het gevolg is. Scheelt toch zo'n 3 a 4%!

Ik denk dat het effect vanwege de lichaamstemperatuur niet mee speelt aangezien je een warmte overschot produceert, met de voorwaarde dat je je warm genoeg kleed!

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 09 nov 2011 09:38

Er is ooit in ons lijfblad een artikel verschenen met daarin alle feiten op een rijtje over koude lucht, oostenwind etc.
Ik dacht (als ik het goed heb onthouden ) dat de eindconclusie was dat er geen verschil is in de luchtweerstand van koude lucht en oostenwind. Dikkere lucht bestaat niet.

De enige reden waarom je prestatie achteruit gaat is dat je lichaam meer energie gebruikt voor het lichaam zelf, dan voor het prestatie te leveren.

marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 09 nov 2011 10:00

Dikkere lucht bestaat niet
Lees nou ff mijn post boven met de berekening; de dichtheid neemt dus toe bij een afnemende temperatuur (en ook toenemende druk)

Plaats reactie