Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Winter en uitgaan

Enrico92
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2011 17:30

Enrico92 07 nov 2011 12:18

Hallo,
Vorig jaar heb ik een half seizoen gekoerst en wil volgend jaar bij de amateurs gaan rijden. Nu ben ik een half jaar niet wezen stappen maar geniet nu met volle teugen van de winter. Ik wil wel een goede basis leggen voor volgend jaar. Nu is is mijn vraag: wat is het effect van uitgaan(drinken van 5a10 biertjes, vaak om een uur of 5 thuiskomen) op je conditie spieren en vorm etc.? Als ik bijvoorbeeld een training heb afgewerkt en kom die avond zat thuis, heeft die training dan zin gehad en is het verstandig de dag erop te trainen? Wanneer is het verstandig het uitgaan te minderen of te stoppen om zo naar het nieuwe seizoen toe te werken?
Gr,
Erik

eelcoz

eelcoz 07 nov 2011 12:27

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 19 nov 2011 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 07 nov 2011 12:33

Ontspanning is voor de psyche goed, maar om nou te zeggen dat het echte doorzakken goed is, nee..... Of het kwaad kan, ja...
Geniet maar drink met mate :)

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 07 nov 2011 12:44

Af en toe eens flink doorzakken kan best. Goed is het niet voor je, maar dat merk je zelf wel de volgende ochtend.

Het psychologische effect van ontspannen moet je niet onderschatten. Misschien ben je fysiek wel iets beter als je altijd op tijd naar bed zou gaan en alcohol links laat liggen, maar bij sporten op niveau is het mentale aspect bijna net zo belangrijk als het fysieke. Gewoon lekker blijven doen dus, zolang het maar geen gewoonte wordt. En luisteren naar je lichaam, je weet zelf het beste wat wel en niet werkt voor jou.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 07 nov 2011 12:49

Maar stel je dan dat je om te ontspannen een drankje moet doen, er zijn zat andere manieren om te ontspannen toch?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

eelcoz

eelcoz 07 nov 2011 12:50

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 19 nov 2011 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Enrico92
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2011 17:30

Enrico92 07 nov 2011 13:06

Mijn doelstelling voor volgend jaar is goed meekunnen met de amateurs A. Ik train elke dag met de nodige rustdag ertussen. Mijn probleem is dat ik een jaar geleden pas ben begonnen (ben nu 19) en op me 16,17e vrijwel elke week in de kroeg te vinden was :) Na een seizoen me ingehouden te hebben merk ik gewoon dat de drang om uit te gaan enorm is:P Jullie daar nooit moeite mee gehad? Is het nu eigenlijk de alcohol die slecht is voor je of het blijven tot in de late uurtjes? Alcohol kan ik zonder en ik kan iets eerder naar huis gaan om de volgende dag te trainen?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 nov 2011 13:15

Alcohol is slecht, heeft namelijk tijd nodig om in je lichaam afgebroken te worden. Daarnaast heeft trainen alleen zin als je voldoende rust neemt. Van rust word je beter. Ga in november/december lekker een paar keer uit. Deze maanden is zo wie zo goed om ook de zinnen te verzetten.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 nov 2011 13:18

Zeer herkenbaar hoor. Niks mis met af en toe lekker stappen. Ik ken vele topsporters die 9 maanden in het jaar keihard trainen en bij wijze van spreken als een monnik leven, en die zodra de druk even van de ketel mag dat goed "compenseren" in de kroeg. Enkelen van hen hebben meerdere Olympische of WK medailles... (Ik ben het dus ook oneens met Eelcoz en superrose: ook een hele serieuze sporter kan - en mag wat mij betreft - prima alcohol nuttigen ter ontspanning ende vermaeck. Alleen moet je wel een beetje letten op de timing daarvan :-P )

Uiteraard is veel drinken niet zo bevorderlijk voor je conditieopbouw. Andersom heb ik wel gemerkt dat er geen betere manier is om van een stevige kater af te komen dan een paar uurtjes op de fiets zitten :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 07 nov 2011 13:19

Een mooi streven, gezien je leeftijd moet het zeker mogelijk gaan worden. Zoals meerdere malen al is aangegeven is ontspanning erg belangrijk, maar die alcohol, heb je die nodig?
Het opblijven tot in de late uurtjes hoeft niet veel effect te hebben, maar heeft het wel enigszins, zelf train ik zomers nog meerdere uren voor ik de nachtdienst in ga en geeft dit geen enkel probleem.

Gewoon lekker genieten van de gezelligheid en het laat opblijven maar zorg wel enigszins voor een fatsoenlijk ritme, dan kan training daar prima mee gecombineerd worden.
Een dag extra niet trainen kan soms ook geen kwaad.....

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 07 nov 2011 13:21

superrose schreef:Maar stel je dan dat je om te ontspannen een drankje moet doen, er zijn zat andere manieren om te ontspannen toch?
Uiteraard zijn er genoeg andere manieren om te ontspannen, maar hoe iemand het beste kan ontspannen weet hij/zij het beste zelf.

Om het bij fietsen te houden, als ik met vrienden een tochtje aan het maken ben dan wordt er onderweg altijd gestopt bij een terras waar we een hapje doen en een drankje drinken. Dat kan best vind ik.

eelcoz

eelcoz 07 nov 2011 13:24

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 19 nov 2011 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie