Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinning

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 23 sep 2011 12:56

Zal ik zeker doen TrainSlimmer ! Mijn vraagje wat betreft hartslag ... Ik ga altijd volluit op mijn spinningfiets met (denk ik) bijhorende hartslag . Is dit verkeerd dan ? Moet ik het juist wat rustiger aandoen met een lagere hartslag ofzo ? Ik wil wel voor mezelf elke les de volle honderd geven !

Gebruikersavatar
TrainSlimmer
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2011 10:02
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar TrainSlimmer 23 sep 2011 14:29

rooi1977 schreef:Zal ik zeker doen TrainSlimmer ! Mijn vraagje wat betreft hartslag ... Ik ga altijd volluit op mijn spinningfiets met (denk ik) bijhorende hartslag . Is dit verkeerd dan ? Moet ik het juist wat rustiger aandoen met een lagere hartslag ofzo ? Ik wil wel voor mezelf elke les de volle honderd geven !
Op zich hoeft dat niet verkeerd te zijn. Het hangt af van wat je daarnaast nog doet. Train je vijf keer per week waarvan drie keer op de spinningfiets voluit (als het ware als een tijdrit), kun je je afvragen of dat handig is. 'No pain, no gain' gaat simpelweg niet altijd op. Zoals al vaak vermeld op dit forum zijn duurtrainingen erg belangrijk naast wat intensiever werk.

Het aardige is dat je met een intervaltraining dezelfde voldoening kan bereiken, maar tussendoor wel kan herstellen. Het is ook de vraag dat als je een heel uur voluit gaat, hoe je hf-patroon gedurende dat uur is en of het niet stiekem een interval is. ;)
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog, wielerliefhebber, TrainSlimmer

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 23 sep 2011 19:41

Sinds twee jaar doe ik in de winter aan "spinning". En sinds vorig jaar wissel ik dat af met Tacx-en binnen en eventueel als het weer het toe laat natuurlijk een buitenrit.
Fiets pas een aantal jaar maar moet zeggen dat ik iedere winter weer sterker een stukje sterker aan het voorjaar begin.
En tijdens het spinnen bepaal ik zelf hoe veel draaien ik aan de knop geef. Want de ene keer kan dat wat meer dan de andere keer.

hero
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 14 jun 2007 15:17

hero 23 sep 2011 21:02

Bij mij is het ook van alles wat in de winter zo lang ik maar bezig ben: mtb, tacx, zwemmen, ergometer, skieen. Zolang het nog een paar graden boven 0 is en niet glad pak ik soms de racer voor een ritje van max. 1 - 1,5 uur. Niet echt duurtraining dus. Ik heb ook een tijdje gespind maar er is iets wat me er in tegenstaat en dat is volgens mij dat het op vaste tijdstippen is en je het klassikaal doet. Ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen juist een pre is. Overigens kan de temperatuur in zo'n spinningklas flink oplopen waardoor het soms wat benauwd wordt en ik naar mijn idee liters vocht transpireer.

Plaats reactie