Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinning

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 22 sep 2011 14:08

Ik las ergens in een of ander topic dat spinnen niet echt een goede training is, omdat je een andere houding aanneemt en je spieren anders traint .. ? Ik heb vorig seizoen een half jaar lang 1 a 2x in de week gespind en ik had toch wel het gevoel dat ik hier baat bij had toen in in feb. weer op de fietst stapte. Ik ga dus ook dit najaar weer spinnen ...
Wat is jullie mening over spinnen ??
By the way .. ik heb geen Tacx en was ook niet van plan er een aan te schaffen. Of jullie moeten mij kunnen overtuigen dat het beter is dan spinnen.

Bas1969
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2011 22:06

Bas1969 22 sep 2011 14:14

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik ga volgend jaar alp D'HuZes doen, en wou o.a. met spinning de juiste conditie hiervoor bereiken, uiteraard naast het gewone fietsen. Ik ben erg benieuwd of spinning nu wel of niet goed is voor je wielerprestaties...

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 sep 2011 14:30

spinnen, hardlopen, core-stability, fitness, roeien, zwemmen, schaatsen enz enz

Allemaal sporten die je in de winter kunt doen. Allemaal goed om te doen. Belangrijkste van winter training is DAT je traint niet zozeer WAT je traint. Als het maar een beetje op een duursport lijkt. Niet trainen is veel slechter dan wel trainen. Het belangrijkste is dat je in de winter je conditie op peil houdt. Specifiek wielrentraining komt wel weer in het voorjaar. Mijn advies is dan ook: kies een sport in de winter die je graag doet. Gemotiveerd trainen wertk beter dan een sport doen die je zo verantwoord vind maar waar je eigenlijk geen zin in hebt.
Live fast; die young. mijn blog

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 22 sep 2011 14:35

spinnen is niet echt een duursport, volgens mij. Je zit een uur lang tegen je maximale hartslag .. Tis meer een interval training. Ik ben het met je eens dat het beter is als helemaal niets doen. En ik vind het leuk. Ik vraag me alleen af of je met spinnen ook de spieren traint die je nodig hebt op de racefiets .

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 sep 2011 14:57

rooi1977 schreef:spinnen is niet echt een duursport, volgens mij. Je zit een uur lang tegen je maximale hartslag .. Tis meer een interval training. Ik ben het met je eens dat het beter is als helemaal niets doen. En ik vind het leuk. Ik vraag me alleen af of je met spinnen ook de spieren traint die je nodig hebt op de racefiets .
Dat bepaal je zelf toch nog altijd.

Gebruikersavatar
profoundo
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 apr 2010 12:15

Gebruikersavatar profoundo 22 sep 2011 15:10

Als er zo'n overenthousiaste instructeur aan je knop staat te draaien ? Je bent er zelf bij , maar je moet stevig in je schoenen staan bij zo'n training om te zeggen dat jij effe een trappie minder doet. Da's tenminste mijn ervaring.
Will the world end in the daytime ?

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 22 sep 2011 15:29

haha.. ja, ik ga ook altijd behoorlijk dood tijdens zo'n spinninglesje :-)

rikh.
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 19 mar 2011 20:45
Locatie: Durkum

rikh. 22 sep 2011 16:46

Waar ik aan spinning doe (spin ik dan?) kun je gelukkig behoorlijk goed zelf bepalen wat je doet, wordt zelfs tijdens de training benadrukt.
Ook kan ik twee trainingen achter elkaar afwerken als ik dat wil, dus dan kan ik twee uur aaneen spinnen en mijn tempo daarop aanpassen zodat het nog een beetje op een duurtraining lijkt.
Het heeft mij goed door de vorige winter heen geholpen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 sep 2011 16:57

Ik heb inmiddels zelf een spinner maar toen ik nog in de sportschool spinde deed ik ook altijd 2 lessen van 60 min. op rij, op mindere intensiteit. Verder sluit ik me bij Rob74 aan, het gaat erom dat je wat doet. Natuurlijk is buiten fietsen de beste training, maar praktisch en mentaal is dat soms gewoon erg lastig. Ik heb momenteel ook niet veel zin om buiten te fietsen na zo'n lang seizoen.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 22 sep 2011 17:16

profoundo schreef:Als er zo'n overenthousiaste instructeur aan je knop staat te draaien ? Je bent er zelf bij , maar je moet stevig in je schoenen staan bij zo'n training om te zeggen dat jij effe een trappie minder doet. Da's tenminste mijn ervaring.
Dan vind ik het niet zo'n beste instructeur. Ik ken 'mijn' spinners en weet wie de wielrenners zijn en wie niet. Ook wie er bv ziek is geweest, geblesseerd of lange tijd er uit. En dus waarom sommige mensen wat minder intensief bezig zijn dan andere. Bovendien haal ik het niet in mijn hoofd om aan de knop te gaan staan draaien. Als er mensen zijn die wel wat meer kunnen doen dan geef ik aan dat er wel ietsje bij mag. Als ze dat vervolgens niet doen is dat hun eigen beslissing. Ze zitten er toch voor zichzelf en niet voor mij? Van oktober t/m maart geef ik spinning voor mijn eigen wielerclub. Dan probeer ik het over het winterseizoen zo te verdelen dat in het begin het accent meer op kracht ligt en naarmate het voorjaar dichterbij komt meer op hogere beentempo's (souplesse).

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 23 sep 2011 09:05

Ik ga zelf altijd voor de volle 100% tijdens zo'n les .. en ik vind het heerlijk !! Ik heb er wel weer zin in, want net als Havana heb ik het nu ook wel een beetje gezien op de racefiets.. zo nu en dan nog wat tochten op de MTB en dan in februari weer met volle zin er tegenaan !

Gebruikersavatar
TrainSlimmer
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2011 10:02
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar TrainSlimmer 23 sep 2011 10:46

Spinning (of welke vorm van indoor-cycling) is gewoon een goede work-out die verdomd veel op fietsen lijkt, dus nuttig is voor fietsers! Zoals 'ever' al aangeeft, zijn er helaas ook niet hele goede Spinning-instructeurs.

Bij een goeie Spinningles is er nagedacht over een indeling van de les, zodat iedereen, elk niveau, aan een uitdagende training kan meedoen. Het mooie van de indoor fietsen is dat de hoeveel tegenwind in de knop zit en je zelf kan bepalen hoe hoog in je intensiteit is. Een hartslagmeter is daarbij ook echt een must! Je moet weten wat je aan het doen bent, want op de meeste fietsen heb je geen enkele feedback, behalve je ademhaling.

Je hebt officieel verschillende type Spinninglessen, maar de meest nuttige Spinningles vind ik de intervalles. Ondanks beperkte tijd (1 of 2 uur) kun je dan toch nog een leuke en nuttige training doen. Ik ben zelf voorstander om dit nog best lang te combineren met buiten fietsen, simpelweg omdat als je geen wedstrijdjes rijdt, een intervaltraining qua motivatie moeilijk is uit te voeren buiten.

Spinning is bedacht door een endurance-atleet (bv. Race Across America) die de stationaire fiets heeft 'uitgevonden' omdat het 's nachts buiten trainen te gevaarlijk werd (bron: Wikipedia). Ik zelf ken de variant van het verhaal dat zijn vrouw hem nooit meer zag, omdat hij altijd aan het fietsen was. Dus op zich is Spinning niet ontstaan omdat die een hekel aan fietsen had! ;) :D Inmiddels heb je een aantal varianten zoals RPM of club Cycle, die ook allemaal op hetzelfde principe (lees: intervaltraining) zijn gebaseerd.

Tijdens mijn studie heb ik Spinningles geven als bijbaantje gehad. Een winter gaf ik 12 uur per week les en kwam ik beter dan ooit de winter uit. De beperking zat hem toen in de duur, maar dat heb ik toen buiten goed ingehaald.

Mijn advies: lekker gaan spinnen in de winter! ;)
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog, wielerliefhebber, TrainSlimmer

Plaats reactie