Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Powertap iets voor amateurs ?

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 23 sep 2011 13:40

Met name in de korte intensieve intervallen heb je volgens mij het meeste aan een vermogensmeter, zo kun je optimaal in je trainingszone rijden, de hartslag ijlt na en is dus te traag om de zone te controleren. Dat is het enige wat ik kan bedenken

Gebruikersavatar
TrainSlimmer
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2011 10:02
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar TrainSlimmer 23 sep 2011 14:08

litespeed schreef:Waarom is het dan een must om een vermogensmeter te hebben? Waarom volstaat de hartslag dan niet (ook als je de beperkingen daarvan al op waarde weet te schatten)? Het lijkt mij overdreven om te stellen dat de hartslag daarvoor te kort schiet.
Dat zeg ik ook zeker niet. Het zoals 53x11 ook al zegt: leuk speelgoed! :) Een hf-meter voldoet voor gericht trainen ook zeker, en dat hulpmiddel is beter betaalbaar, maar valt ook onder de categorie 'leuk speelgoed'! (Net als vele snelheidsmeters en andere gadgets).

Ik wil alleen zeggen dat áls je het er voor over hebt en je er geld aan wilt besteden het zeker iets toe kan voegen aan je training(registratie).
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog, wielerliefhebber, TrainSlimmer

dutchymarc
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 nov 2006 19:27

dutchymarc 23 sep 2011 16:37

Ik heb zo'n ding in gebruik.

Word ik er een betere fietser van? Nee niet direct, want tijdens trainingen ben ik echt niet bezig de Wattages exact op bepaalde waarden te krijgen. Ik vind gevoel en evt. hartslag (en evt. het sociale in groepsgebeuren als ik niet solo fiets) TIJDENS trainingen veel belangrijker (moe is moe, dat voel ik wel). Wat ik wel erg leuk vindt om te zien is bij welk Wattage ik wanneer moe ben, met name in de analyse achteraf thuis. Ik kan dan vrij duidelijk benoemen of ik in vorm steek of niet, dat is dan geen gevoelskwestie meer? Ook leer ik of juist het duurvermogen of juist het korte werk minder is. Globale trainingsideeen pas ik daar soms wel aan aan.
Sporters die van afzien houden kunnen maar het beste ongetraind blijven.

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 23 sep 2011 16:50

Dat is dan ook precies een goede reden om een power meter aan te schaffen. Het is een zinvolle aanvulling op je training en het beïnvloed de wijze van trainen. Zoals je zelf al zegt: je gaat er niet harder van fietsen omdat je dat ding hebt, je gaat wel harder fietsen doordat je iets doet met de gegevens.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 sep 2011 16:56

Ja, maar dan moet je wel iets gaan doen met die gegevens. Als je gewoon lekker wilt fietsen schiet je niets op met een vermogensmeter, enkel als je gericht aan 't trainen bent heb je echt voordeel aan een vermogensmeter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dutchymarc
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 nov 2006 19:27

dutchymarc 23 sep 2011 17:00

amclassic-fan schreef:Ja, maar dan moet je wel iets gaan doen met die gegevens. Als je gewoon lekker wilt fietsen schiet je niets op met een vermogensmeter, enkel als je gericht aan 't trainen bent heb je echt voordeel aan een vermogensmeter.
Eens, en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik maar zeer weinig bijstuur op de data. Dus vandaar mijn eerdere antwoord, ik word er dus geen betere fietser van.
Wat ik wel erg leuk vindt, ik ben nogal Beta ingesteld, kwantificeer graag, hou van getallen, correlaties zoeken en ga zo voort. Hier beleef ik wel plezier aan (als onderdeel van de hobby). Ik geef onmiddelijk toe, een nogal subjectieve reden ;) .
Sporters die van afzien houden kunnen maar het beste ongetraind blijven.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 23 sep 2011 18:08

dutchymarc schreef:
amclassic-fan schreef:Ja, maar dan moet je wel iets gaan doen met die gegevens. Als je gewoon lekker wilt fietsen schiet je niets op met een vermogensmeter, enkel als je gericht aan 't trainen bent heb je echt voordeel aan een vermogensmeter.
Eens, en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik maar zeer weinig bijstuur op de data. Dus vandaar mijn eerdere antwoord, ik word er dus geen betere fietser van.
Wat ik wel erg leuk vindt, ik ben nogal Beta ingesteld, kwantificeer graag, hou van getallen, correlaties zoeken en ga zo voort. Hier beleef ik wel plezier aan (als onderdeel van de hobby). Ik geef onmiddelijk toe, een nogal subjectieve reden ;) .
Lijkt mij ook een prima reden, hoor. Het is alleen slechts op een enkeling hier van toepassing en als ik het zo aanvoel al helemaal niet op de TS.

Gebruikersavatar
ld001
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 jan 2006 14:16

Gebruikersavatar ld001 23 sep 2011 21:29

Juist als je weinig tijd hebt en je wil gericht trainen is een Powertap handig om op de juiste intensiteit te trainen en je vorderingen te kunnen volgen. Indien je 15.000 of meer per jaar fietst doe je sowieso wel genoeg en kun je wat meer op gevoel doen.

Gebruikersavatar
TrainSlimmer
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2011 10:02
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar TrainSlimmer 24 sep 2011 09:29

ld001 schreef:Juist als je weinig tijd hebt en je wil gericht trainen is een Powertap handig om op de juiste intensiteit te trainen en je vorderingen te kunnen volgen. Indien je 15.000 of meer per jaar fietst doe je sowieso wel genoeg en kun je wat meer op gevoel doen.
Eerste deel beaam ik zeker, tweede deel niet. Je kunt idd meer op je gevoel doen, maar als je 15000 per jaar fietst lijkt mij het extra interessant om te kijken of je vooruit gaat... toch:?:

Al met al de conclusie van alle antwoorden: Het is mooi speelgoed en het kan nuttig zijn als je er nog wat mee doet ook! ;)
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog, wielerliefhebber, TrainSlimmer

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 24 sep 2011 10:28

TrainSlimmer schreef:
ld001 schreef:Juist als je weinig tijd hebt en je wil gericht trainen is een Powertap handig om op de juiste intensiteit te trainen en je vorderingen te kunnen volgen. Indien je 15.000 of meer per jaar fietst doe je sowieso wel genoeg en kun je wat meer op gevoel doen.
Eerste deel beaam ik zeker, tweede deel niet. Je kunt idd meer op je gevoel doen, maar als je 15000 per jaar fietst lijkt mij het extra interessant om te kijken of je vooruit gaat... toch:?:

Al met al de conclusie van alle antwoorden: Het is mooi speelgoed en het kan nuttig zijn als je er nog wat mee doet ook! ;)
Maar dit geld bij veel mensen ook al met een hartslagmeter. Als ik met de plaatselijke wielrenclub op pad ga dan rijden er ook genoeg met een hartslagmeter rond zonder dat ze ook maar iets van hun zone's af weten.
Als je je er niet echt in verdiept is het een leuke gadget. Waar overigens ook niets mis mee is als je het gemakkelijk kunt betalen (hoe meer er mee rond rijden hoe betaalbaarder het in de toekomst word ;-)) maar het is natuurlijk ook leuk om jezelf er goed in te verdiepen.

Persoonlijk ben ik een paar jaar geleden van de trainingsschema's af gestapt. Ontnam me een beetje de lol van het fietsen omdat je een lange duurtraining moest doen terwijl je liever een snel rondje wilde fietsen met ander jongens etc. etc.
Het heeft me wel een stuk wijzer gemaakt. Vooral het belangrijkste en dat was op tijd rust nemen als het een keer wat minder gaat ipv extra hard proberen te trainen om het goed te maken.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Gebruikersavatar
TrainSlimmer
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2011 10:02
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar TrainSlimmer 24 sep 2011 15:16

Het belangrijkste is toch nog altijd PLEZIER in het fietsen hebben en houden! ;) En gelukkig zijn er 1001 manieren voor om de sport te beoefenen! :)
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog, wielerliefhebber, TrainSlimmer

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 25 sep 2011 14:18

Bedankt allemaal voor jullie input. Ga tijdens bikemotion eens goed kijken of er iets over te vinden is en ze life aanschouwen, als ze er zijn. Denk dat ik eerlijk gezegd wel om ben en het gewoon ga proberen.

Plaats reactie