Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

2 maanden eruit, wanneer weer op oude niveau

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 19 sep 2011 22:41

Dit jaar 3 tot 5 keer per week getraind om fit te kunnen zijn voor het veldrijden in Oktober.helaas mocht ik echter sinds half juli van de fysio niet meer fietsen ivm twee slechte meniscussen.
Sinds deze week mag ik weer starten met fietsen, hoe lang zou ik ongeveer nodig hebben om weer om niveau te komen van voor dat ik moest en hoeveel verlies je a5an kracht in zo'n periode van rust?
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 sep 2011 22:45

Ligt sterk aan je trainingsverleden en je eigen verwachting van je niveau. Andere sporten gedaan in de tussentijd? Anders redelijk van begin weer opbouwen.
What makes the boat go faster?

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 19 sep 2011 23:22

Helaas in de tussentijd een andere sporten gedaan...
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

apojapo
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 18 aug 2005 03:16

apojapo 19 sep 2011 23:44

Ik was er ook 2 maanden uit. Maar zat ik wel 2 maanden in de bergen en heb ik slechts iets van mijn snelheid verloren. Ik schat in dat je in het begin heel snel vorderingen ziet. Het laatste beetje snelheid zal wat langer duren.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 sep 2011 08:30

't is gissen maar ik denk zowat een 3 maand om terug op je topniveau te zitten en gedurende de daaropvolgende 2 maand nog een paar hoogtes en laagtes in je prestaties.
't hangt natuurlijk veel van persoon tot persoon af.
Meestal is er bij de eerste wedstrijden een goed resultaat om dan een terugval te krijgen ( omdat je basis ontbreekt).
Hou ons in elk geval op de hoogte van je prestaties en vorderingen!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
TrainSlimmer
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2011 10:02
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar TrainSlimmer 23 sep 2011 11:30

Denk na over je doelen, wanneer je goed wil zijn, wat je hebt gedaan in de tussentijd, waar je stond toen je stopte. Misschien moet je je doelen nu wel aanpassen en je accent aan het einde van het crossseizoen leggen ipv in het begin. Meten is weten!

Hoelang het duurt hangt van heel veel variabelen af, dat is niet zo maar te zeggen, dat zul je moeten ervaren.

Laat je weten hoelang het duurt om het gevoel van voor je stop op te zoeken?
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog, wielerliefhebber, TrainSlimmer

dutchymarc
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 nov 2006 19:27

dutchymarc 23 sep 2011 16:42

Mijn vroegere atletiektrainer had de vuistregel hierin, het aantal weken dat je eruit ligt is precies het aantal "normale" trainingsweken dat je nodig hebt dezelfde vorm terug te krijgen waar je stond. Het zal niet exact zijn, maar als vuistregel en richtlijn klopt ie ongeveer wel.
Sporters die van afzien houden kunnen maar het beste ongetraind blijven.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 24 sep 2011 10:04

Het is nu toch herfst, je hebt de hele winter de tijd om aan je basis te werken, reken maar dat je in het voorjaar weer fris aan de start kunt staan hoor. En volgend jaar weer veldrijden, wedstrijden tenminste.
Ik sta nu 6 a 7 weken stil en dat kan nog wel even duren, ik maak me er dus best wel druk om, die eerste keer op de fiets, gaat dat tegenvallen? Maar ik zie het maar zo, ik ben met plezier in vorm gekomen want ik houd van fietsen. Daar kan ik dus twee dingen doen, kijken naar hoe enorm ik nu niet in vorm ben en wat een lange weg ik nog te gaan heb of blij zijn dat ik op de fiets zit en gewoon lekker rijden. De wedstrijdjes die ik doe zijn nu niet bepaald een carrière dus wat maakt het uit als ik even niet zo fris ben? Het gaat er toch om dat ik mijn hobby kan beoefenen. Mezelf weer in vorm fietsen is ook mijn hobby, lekker genieten van het landschap terwijl ik veel D1 doe.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 02 okt 2011 07:01

Thanks voor de tips,merk na twee weken trainen dat de benen nog best sterk zijn maar dat vooral de conditie erg achteruit is gegaan.voelt af en toe erg tegensteijdig hoe gek het ook klinkt.
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Plaats reactie