Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Is hardlooptraining goed of slecht voor je wielrenprestatie?

Bas1969
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2011 22:06

Bas1969 18 sep 2011 20:49

Hallo forumleden,

Ik loop al enkele jaren 1 a 2 keer per week een uur hard. Ik ben uitgedaagd om volgend jaar mee te doen met Alpe D'HuZes. Mijn vraag is...is hardlopen naast een fietstraining goed, of kun je beter niet teveel hardlopen naast het fietsen ?
Wat is jullie ervaring ?

Groet van Bas

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 18 sep 2011 20:52

Gewoon lekker hardlopen. Goed voor de afwisseling. Zolang je geen prof bent is alles goed (natuurlijk met mate). Ook goed is core stability. Daarnaast je fiets uren maken (duur / extensief en intensief vermogen). Naast fietsen doe ik krachttraining op de sportschool (niet specifiek gericht op fietsen), indoorroei training en hardlopen.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 18 sep 2011 21:35

Als je het al doet kan het een mooie manier zijn om je conditie op peil te houden in de periode dat het weer wat moeilijker is. Voor iemand die nooit hardloopt, tegen de tijd dat je eindelijk in staat bent langere trainingen te doen is het al weer tijd om te fietsen. Voor fietsers die geen ervaring hebben in hardlopen is dat lopen wel erg blessure gevoelig, fietsers hebben al van die slappe zielige enkeltjes.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 19 sep 2011 08:59

je kunt tussendoor blijven hardlopen. Maar een week of 3 - 4 voor de Alpe D'HuZes zou ik mij concentreren op je uiteindelijke doel, en je enkel nog met fietsen bezighouden tot dan.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 sep 2011 09:19

Zolang je maar van de bank af komt is alles ok. Let wel op in het begin (mocht je niet al te veel loopervaring hebben), vooral je pezen moeten wat wennen aan de andere belasting. Rustig beginnen is echt van belang. Er zijn hier al meer topics over, zoek ze maar eens op.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 sep 2011 10:01

Ik zie geen probleem om te blijven hardlopen, zeker in de winter is het een prima afwisseling.

Als je doel 6x is zou ik wel proberen flink wat laaaange duurtrainingen op de fiets te doen, want 10 uur fietsen is iets heel anders dan 1 uur lopen ;)

Verder in het voorjaar een paar keer naar de Ardennen, Luxemburg, Eiffel of Vogezen om wat klimervaring op te doen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 20 sep 2011 20:56

Hoe meer verschillende trainingsprikkels je lichaam krijgt, hoe beter. Dus hardlopen kan geen kwaad en 2 sporten door elkaar werkt ook nog eens blessure preventief.

Heb 9 jaar triathlon gedaan en van lopen kan je beter fietsen en vice versa.

Veel plezier met het rondje rennen ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 sep 2011 20:58

ruud_k schreef:Hoe meer verschillende trainingsprikkels je lichaam krijgt, hoe beter.
Dat slaat natuurlijk ook nergens op. Als je hard wilt fietsen, moet je gewoon veel fietsen. Natuurlijk is hardlopen beter dan niets doen, maar gewoon veel blijven fietsen is beter. Kan je er best wat anders naast doen een aantal maanden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 20 sep 2011 22:29

Juist hardlopen is echt niet voor iedereen verstandig, sterker nog aan de hardloop beweging heb je als fietser niet zo veel. Uiteraard is het lekker om een sport te doen om fit te blijven, met de mtb het bos in kan een mooie winterbezigheid zijn. Zwemmen ook, goed voor je core, alleen zijn onze armen vaak zo slap dat we met onze armen al klaar zijn en ons lichaam denk dat we net opgewarmt zijn. Schaatsen is leuk, maar ook niet persee heel effectief voor een fietser.

Wat al geschreven is: als je beter wilt fietsen, dan moet je fietsen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 sep 2011 00:58

Zwemmen en schaatsen werken alleen als crosstraining als je 't een beetje fatsoenlijk kan. Als je de techniek niet onder de knie heb dan kan je geen vermogen leveren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Bas1969
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2011 22:06

Bas1969 21 sep 2011 06:55

Veel verschillende meningen :shock: ik blijf hardlopen voor de basisconditie, en probeer steeds meer en verder te gaan fietsen. Het ging mij erom of het hardlopen mijn fietsen negatief zou beinvloeden.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 21 sep 2011 10:15

'k zal misschien nog iets duidelijker zijn: 1) hardlopen als fietser is goed voor: de conditie, als je weinig tijd hebt, in de winter als het koud en snel donker is;
2) combinatie hardlopen - fietsen: mits je aantal fietsuren er niet onder lijdt (bvb voor recuperatie, kwetsuren, gebrek aan tijd) geen probleem;
3) wedstrijd/toertocht: indien je bij het fietsen op een bepaalde datum/ wedstrijd wil presteren is het af te raden om kort ( vanaf een paar dagen ervoor) nog te gaan hardlopen, mijn ervaring is dat als je gaat lopen je benen kort daarop niet echt soepel en fit aanvoelen bij het fietsen en je prestaties negatief beinvloeden.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 21 sep 2011 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie