Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Is hardlooptraining goed of slecht voor je wielrenprestatie?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 22 sep 2011 18:17

fiedoo schreef:
ruud_k schreef:Hoe meer verschillende trainingsprikkels je lichaam krijgt, hoe beter. Dus hardlopen kan geen kwaad en 2 sporten door elkaar werkt ook nog eens blessure preventief.

Heb 9 jaar triathlon gedaan en van lopen kan je beter fietsen en vice versa.

als ik het zo lees zouden toptriathleten dank zij hun lopen dus minstens ook topwielrenners moeten zijn?
nee joh, triatleten kunnen niet rijden in een peloton en hebben al helemaal geen koersinzicht
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 22 sep 2011 21:10

:lol:

Nee, triathleten kunnen inderdaad niet in een peloton rijden en koersinzicht hebben ze al helemaal niet.

Maar tijdrijden kunnen ze wel en is dat niet de meest pure vorm van fietsen ?
Echter dat is weer een andere discussie...

db87
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Grou

db87 22 sep 2011 21:23

Triathleten hoeven ook niet in een peleton te kunnen rijden he.
Zijn er nog meer sporten waar even over gegeneraliseerd moet worden? :P

Zelf doe ik ook aan hardlopen (,fitness en spinning) naast het fietsen. Als fietsen op een zo hoog mogelijk niveau je doel is dan zou ik de focus van het hardlopen veranderen;
lagere intensiteit duurloop en af en toe wat interval trainingen ipv reguliere hardloop op hoge intensiteit. Hardlopen is itt zwemmen of fietsen wel blessure gevoelig, in het bijzonder voor beginners. Wel is het zo dat je met een hardloop blessure meestal nog prima kan fietsen. Het belangrijkste van alles is misschien wel het rekening houden met je spierherstel na elke sport, probeer de spierherstel qua voeding maximaal te bevorderen (genoeg te vinden online, sowieso direct eten na de training en veel drinken). Als de benen voor het fietsen niet fris aanvoelen dan ga je dat zeker merken en als je dat structureel last van blijft houden is de kans op overbelasting en andere kwaaltjes ook aanwezig...

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 sep 2011 21:42

dat geen enkele triathleet de beste is in het wielrennen, niet de beste loper en ook niet de beste zwemmer ter wereld toont aan dat als je de beste in één discipline wil worden je je ook maar met één sport moet bezighouden.
Triathleten zijn de beste in het combineren van die drie sporten en 'k heb altijd al een grote bewondering voor de prestaties van die kerels gehad, maar omdat ze op 3 verschillende disciplines trainen zullen ze normaal gezien ook nooit de beste zijn in één van die sporten afzonderlijk.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 22 sep 2011 22:01

lache man
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 22 sep 2011 22:37

Omdat niet iedereen hier goed kan lezen zal ik maar hel eenvoudig neerzetten en onderbouwen:
1. Je hebt maar een maximale hartslag. Let op! deze verandert met de seizoenen mee en is dus niet altijd gelijk
2. Je hebt maar een anaerobe drempel. Let op! deze verandert met de maximale hartslag mee en is dus ook niet het hele jaar door gelijk
3. Net als bij lopen heb je ook voor fietsen een computer. Bij fietsen is deze echter meer benodigd om tot een constante prestatie te komen door de wisselende omstandigheden zoals tegenwind en wisselende hoogtes
4. Standaard hardlopen is intensiever dan fietsen omdat dit al direct begint bij D2 of zelfs D3. Veel fietsende duursporters fietsen geregeld in D1

Conclusie is echt er niet dat hardlopen intensiever is dan fietsen. Zoals ik duidelijk aangaf, is fietsen NET zo inspannend als hardlopen maar men moet wel in dezelfde zone trainen; een evenredige inspanning leveren dus.

Algehele conclusie mag dan worden: standaard hardlopen is net zo inspannend als hard fietsen mits we beide sporden op duursportniveau benaderen.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 22 sep 2011 22:39

PS vergeet ik haast nog te bedanken voor alle opbouwende kritiek en constructieve opmerkingen. Bij deze! :D

lopert
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 feb 2011 12:10

lopert 23 sep 2011 00:26

Focus schreef:Omdat niet iedereen hier goed kan lezen zal ik maar hel eenvoudig neerzetten en onderbouwen:
1. Je hebt maar een maximale hartslag. Let op! deze verandert met de seizoenen mee en is dus niet altijd gelijk
2. Je hebt maar een anaerobe drempel. Let op! deze verandert met de maximale hartslag mee en is dus ook niet het hele jaar door gelijk
3. Net als bij lopen heb je ook voor fietsen een computer. Bij fietsen is deze echter meer benodigd om tot een constante prestatie te komen door de wisselende omstandigheden zoals tegenwind en wisselende hoogtes
4. Standaard hardlopen is intensiever dan fietsen omdat dit al direct begint bij D2 of zelfs D3. Veel fietsende duursporters fietsen geregeld in D1

Conclusie is echt er niet dat hardlopen intensiever is dan fietsen. Zoals ik duidelijk aangaf, is fietsen NET zo inspannend als hardlopen maar men moet wel in dezelfde zone trainen; een evenredige inspanning leveren dus.

Algehele conclusie mag dan worden: standaard hardlopen is net zo inspannend als hard fietsen mits we beide sporden op duursportniveau benaderen.
1. Je hartslag varieert niet alleen met de seizoenen maar zelfs van dag tot dag afhankelijk van je gesteldheid.
3. In beide gevallen kan het geen kwaad ook je gevoel te ontwikkelen.
4. Dat betwijfel ik. Als je een ongetrainde hardloper bent zul je sneller in hogere zones trainen maar dat zal ook gelden voor ongetrainde fietsers vermoed ik. De hartslag bij een lange duurloop voor marathontraining zit onderin D1. De voornaamste reden dat je überhaupt een hogere hartslag haalt bij hardlopen is de houding, meer rechtop. Een zwemmer heeft bijv. een nog lagere maximale hartslag en gebruikt naar verwachting nog meer spiergroepen als een hardloper.

Het grootste verschil dat al verschillende keren is aangehaald is dat de belasting van een hardlooptraining groter is, de reden dat ik fiets naast het lopen.

Ik vind het wel opvallend hoeveel minder kennis wielrenners in het algemeen lijken te hebben van trainingsleer ten opzichte van lopers (deze opmerking zal me hier niet in dank afgenomen worden!). Het is misschien ook minder nodig bij fietsen omdat het minder blessuregevoelig is, techniek van onderschikt belang lijkt maar ook trainbaar is op lage snelheden. Bij het hardlopen zijn de trainingen veel kritischer: ook daar wil je zo specifiek mogelijk trainen op doeltempo's maar daar loop je veel sneller tegen een blessure aan. En als hardloper houd je door de kortere trainingen waarschijnlijk meer tijd over om de boeken in te duiken. ;)

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 23 sep 2011 09:35

Ik heb gewoon een bloedhekel aan hardlopen. Bij fietsen kun je tenminste nog lekker zitten........




:mrgreen:

Gebruikersavatar
TrainSlimmer
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2011 10:02
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar TrainSlimmer 23 sep 2011 11:13

Heerlijk om te zien dat iedereen een mening heeft over dergelijke onderwerpen. Wat praten over dergelijke onderwerpen op internet al niet oplevert (zin/onzin). Mooi vind ik het dat er zoveel enthousiasme is over het fietsen en het trainen daarvoor. Dat betekent dat er een serieus met de sport wordt omgegaan.
lopert schreef:....Ik vind het wel opvallend hoeveel minder kennis wielrenners in het algemeen lijken te hebben van trainingsleer ten opzichte van lopers (deze opmerking zal me hier niet in dank afgenomen worden!).
Grappig, ik heb het laatst met iemand daarover gehad. Misschien heeft dit te maken met een cultuur binnen het hardlopen en wielrennen. Het is nog niet lang geleden dat de gehele Rabobank-ploeg de opdracht kreeg om elke dag 6 uur te fietsen. Dat is een groot contrast met hardlopers die duur/afstand/intensiteit al veel langer variëren in trainingen. Gelukkig heb ik het idee dat dat ook langzaam standaard gaat worden bij wielrenners. :)

Om ook nog maar een mening te geven over hardlopen:
Hardlopen is op zich prima, zeker als je minder kunt fietsen zoals in de winter. Het is een cardio-training, wat ook zijn effect heeft op wielrennen. Het verschil is alleen, dat het geen wielrennen is! ;) Zo moet je dus uitkijken voor blessures en je moet beseffen dat als je veel loopt, je een betere loper wordt en niet direct een betere fietser (ook al eerder vermeld in het topic).

Wat betreft alternatieve trainingen:
Natuurlijk is het zo dat als je een goeie fietser wil worden, je op de fiets moet trainen. Alleen zijn er verschillende redenen te bedenken om daarnaast alternatieve trainingen te doen (variatie, accent verleggen, zwakke punten verbeteren etc.). In die zin kan een alternatieve training dus een positief effect hebben. Zeker in een periode waarin je geen prestatie op de fiets wil doen (in de winter, periode zonder wedstrijden/uitdagingen) kunnen alternatieve trainingen zeer nuttig zijn. Alleen als je een fietsdoel hebt, zal je in je trainingsschema toch echt de focus moeten leggen op fietsen.

Wat betreft hartfrequentie bij lopen en fietsen:
Bij maximaaltesten meet je normaal gesproken een hogere maximale hf en VO2 bij lopen tov fietsen. Dit heeft alles te maken met de spiergroepen die je gebruikt en type inspanning, zoals al eerder opgemerkt is. Zo kun je als loper, ook beter een test doen op de loopband en als fietser een test op de fiets. Hierdoor krijg je andere specifiekere zones voor je type inspanning.

Succes met lopen en vergeet vooral niet te fietsen! ;)
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog, wielerliefhebber, TrainSlimmer

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 23 sep 2011 17:19

superrose schreef:
fiedoo schreef:
ruud_k schreef:Hoe meer verschillende trainingsprikkels je lichaam krijgt, hoe beter. Dus hardlopen kan geen kwaad en 2 sporten door elkaar werkt ook nog eens blessure preventief.

Heb 9 jaar triathlon gedaan en van lopen kan je beter fietsen en vice versa.

als ik het zo lees zouden toptriathleten dank zij hun lopen dus minstens ook topwielrenners moeten zijn?
nee joh, triatleten kunnen niet rijden in een peloton en hebben al helemaal geen koersinzicht
Er schijnt ene triathleet te zijn die het toch nog best een eindje geschopt heeft in het wielrennen, en die ook wel bekend staat om zijn koersinzicht..

misschien ken je heb, ene Lance Armstrong. ;)
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 23 sep 2011 18:02

superrose schreef:lache man
Als je niets te melden hebt........ Waar slaat dit op? Bogus post.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie