Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

beginnende gemotiveerde fietser wil Alp d'Huez beklimmen

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 03 okt 2011 11:43

Ik kan je aanraden om dan gelijk een medische keuring met alles er op en er aan te doen (Met inspanningstest)! Je hebt dan gelijk een meetpunt waar je bent begonnen. Volgend jaar aan het begin van het seizoen nog een keertje een test en je ziet waarin je vooruit bent gegaan en wat er is veranderd.

Succes!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 08 okt 2011 15:06

Hoi

Vorig jaar heb ik mee gedaan aan AD6, ik heb een jaar lang getraind en ben 6 maal omhoog gegaan.
hierbij moet ik wel melden dat ik vroeger toen ik net twintig was 2 jaar veel gefietst heb en ik nog een rusthartslag van rond de 65-70 had toen ik begon met trainen. Daarnaast ben ik begin dertig en 1,77 en woog ik op de dag van AD6 72kg mijn fiets + kleding woog rond de 10-12 kg.

Om dit doel te halen ben ik in de zomer van 2010 langzaam gestart met trainen, 2 keer in de week ging ik minimaal een uurtje fietsen op een ATB en een ligfiets(ik had toen nog geen racefiets). Vroeger gbruikte ik al een Polar hartslag meter dus ik ben weer eens wat op het net gaan lezen over hoe het zou kunnen tijdens de trainingen hierbij heb ik veel gehad aan http://www.zitvlees.nl maar er zijn ook andere sites zoals tacx etc. waarop veel info staat.
Ik ben naar aanleiding hiervan begonnen om een trainingsdagboek gaan bijhouden in Excel, dit is een must anders kun je niet echt zien wat je nu gedaan hebt. Het dagboek helpt omdat je trainingsarbeid zichtbaar maakt voor je zelf en meetbaar, verder kun je een bepaald trainingsrondje met enige regelmat doen zodat je je tijden kan vergelijken.

begin september 2010 ben ik begonnen met wekelijks een spinning les te volgen, dit is intensieve training waarvan je er wekelijks maar 1 van hoeft te doen verder moet je eigenlijk extensief trainen inde winter wat ik ook nog deed door in het weekend buiten te gaan fietsen.
Eind december 2010 heb ik een Tacx Bushido gekocht, hierop trainde ik op de MTB waarvoor ik een tweede achterwiel had gekocht zodat ik makkelijk van binnen naar buiten kon door gewoon het achterwiel te verwisselen. In deze tijd heb ik uiteindelijk een tweedehands racefiets gekocht omdat trainen op de ligfiets bloedlink is in het donker.

Om mij zelf nog meer te motiveren ben ik van begin 2011 mee gaan doen aan kilometerstand en rollenstand op het deelnemersforum van fiets, een beetje competitie help zeker om regelmatig te trainen. Begin 2011 deed ik elke week 120-170 km in de week wat neer kwam op 6-7 uur training verdeeld of minimaal 3 tot 4 trainingen.

Begin februari heb ik nog een uitgebreide Polar gekocht waarbij de Polar trainingssoftware met trainingsdagboek en de PC upgrade van Tacx met de RLV van Alpe d'Huez, die ik daarna een of twee keer per maand ben gaan fietsen.
Ik heb in deze periode ook een keer een test gedaan bij http://www.webtrainer.com" onclick="window.open(this.href);return false; om mijn trainingszones vast te stellen, die ik daarna gebruikt heb tijdens mijn verdere training naar AD6 toe.

Vanaf maart ben ik mijn trainingskilometers gaan opvoeren naar de 200-225 in de week, hierbij ben ik langzamerhand mijn trainingsafstanden per rit verder gaan opvoeren. 60km leek in het begin een enorme afstand, maar als je het eenmaal een paar keer hebt gedaan valt het steeds meer mee. Later ben ik langzaam meer gaan fietsen, met als resultaat dat ik nu mijn hand niet meer omdraai voor 100km.

De volgende stap voor mij hierna was echte klim ervaring op doen, hiervoor ben ik een paar keer naar Limburg geweest maar de klimmetjes zijn daar niet echt lang. Mijn teamgenoot wilde een keer een echte klim doen en heeft toen een echt lange klim uitgezocht de Kandel bij Waldkirch (8% over 10-11km), hier zijn we op vrijdag naar toe gereden (400-450km van Utrecht) waarna we hem op zaterdag ochtend 3 keer hebben gereden. Een andere mooie trainingsklim met een 2 tot 3km stuk 8% en dan 3-4 km 3% is de weg van Fuchshofen naar Reifferscheid in de Eiffel een uur rijden voorbij Maastricht, deze heb ik nog vorig weekend gereden vanuit Centerparc's Eiffel (ook leuk voor het gezin, kind en vrouw in zwembad terwijl papa een rondje van 90km ging doen).

De maand voor AD6 heb ik elk weekend een lange training gedaan en heb ik doordeweeks regelmatig s'avonds gefietst, gemiddeld heb ik in die weken rond de 300 km per week gedaan met een paar uitschieters in of tegen de 400km.

Wij zijn de vrijdag voor AD6 naar Frankrijk gegaan waar wij een appartement in Villard Reculas hadden, ligt op de bergwand 1500 meter boven zee op de hoogte van Huez dat middels een kronkel weggetje van 5km te bereiken is. op zondag heb ik een keer Alpe gereden, maandag Croix de Fer, dinsdag en woensdag een beetje de omgeving met de auto bekeken. Donderdag was AD6, omdat mijn teamgenoten maar 2 tot 3 keer gingen zijn wij niet om 4:30 begonnen. Ik wist dat ik 6 keer wilde maar had het advies gekregen om niet met de meute te starten, omdat je dan erg vroeg moest afdalen en wachten in de kou. Wij zijn pas om 5:30 in de schemering afgedaald naar de start. Om 6:00 ben ik aan mijn eerste beklimming begonnen om 19:00 ben ik voor de 6de maal boven gekomen. Gemiddeld heb ik 1 uur en 15-20 minuten over elke beklimming gedaan op een keer na, die 1 uur en 50 minuten heeft geduurd omdat ik een ploeg maat voor een 4de keer omhoog heb gepraat.

Tip: probeer de trainingen met bijvoorbeeld woon-werk verkeer te integreren, zelf ben ik begonnen om 1 keer in de week heen en weer te fietsen naar mijn werk wat minimaal 50 km is als ja van deur tot deur gaat de afstand kan je natuurlijk ook in korten door de auto 30km van het werk te zetten en het laatste stuk te doen voorwaarde is natuurlijk wel dat je een douche gelegenheid hebt op het werk. Als je geen douche op het werk hebt is het lastiger, mijn werk zit dichtbij een treinstation dus ik kon ook op dag 1 de fiets meenemen en op dag twee met de trein naar het werk gaan en dan terug fietsen.
enjoy the ride

alpdhuezrookie
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2011 21:22

alpdhuezrookie 08 okt 2011 21:32

@cannae, bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ben nu sinds augustus begonnen met fietsen.
Fiets nu 3 a 4 keer per week ongeveer 30/40 kilometer.
Afgelopen weekend rondje Markermeer gemaakt (tenminste........was een zeer grote plas bij Marken dus ik heb ik het maar Markermeer genoemd).
Merk wel dat ik nu steeds meer kracht in m'n benen krijg en dat ik wat minder problemen heb met wat harder te rijden.
Wordt nog wel veel te veel ingehaald door ouwe knarren met verschrikkelijke gespierde kuiten maar vandaag of morgen kan ik misschien wel even in het wiel komen bij ze voor een paar minuten.
Fietsen heeft me wel gepakt kan ik wel zeggen, had dit eigenlijk jaren eerder moeten ontdekken.
Heb inmiddels ook een drukker uit Rotterdam gevonden die kosteloos voor me ansichtkaarten gaat drukken waarop komt te staan wat Alpe d'Huzes nou eigenlijk inhoud en waarom ik nu zo druk ben met trainen met als doel dat mensen mij ook willen sponsoren voor dit doel.
Morgen maar hopen op een redelijk droge dag zodat ik weer een paar kilometers weg kan trappen.
It's just a hill, get over it!

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 09 okt 2011 11:16

alpdhuezrookie schreef: Merk wel dat ik nu steeds meer kracht in m'n benen krijg en dat ik wat minder problemen heb met wat harder te rijden.
Wordt nog wel veel te veel ingehaald door ouwe knarren met verschrikkelijke gespierde kuiten maar vandaag of morgen kan ik misschien wel even in het wiel komen bij ze voor een paar minuten.
Mensen kunnen volgen zegt nog niet zo veel, je weet niet op welk hartslag niveau ze bezig zijn. Het is nu zaak voor jou om gewoon regelmatig te trainen op een extensief niveau D1 en D2 niveau, D3 en D4 is nu nog niet nodig dat kan later nog.
enjoy the ride

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 09 okt 2011 18:36

Ik ben wel nieuwsgierig met wat voor hartslag je Alphe d'Huez op rijdt tijdens AD6.

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 09 okt 2011 20:05

@ WMC

De hartslag is afhankelijk van conditie, daarvoor moet je eerst je hartslag zones bepalen. Dus zie http://www.Zitvlees.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of een andere site over training op hartslag.

Het doel is om gedurende de dag alleen in de D1 en D2 zone te blijven, dit is de zone waarin je lichaam het langst door kan gaan. Want in deze zone gebruik je twee energie systemen tegelijk namelijk vet verbranding en koolhydraten verbranding, vet verbranding kan alleen als de intensiteit niet te hoog is maar heeft wel als voordeel dat je daarvan veel brandstof van bij hebt van nature. Een normale man bestaat namelijk 17.5% tot 25% uit vet dus je hebt er een paar kilo van bij je.

Als je in D3 gaat fietsen verbrand je alleen nog koolhydraten waarvan je onvoldoende bij je hebt (400-500 gr glycogeen is normaal) om de hele dag op te kunnen draaien, daarbij kun je niet tegen het verbruik aan eten. Want als jij D3 gaat fietsen kan je 300 gr glycogeen per uur verbruiken terwijl je lichaam maar 60-80 gr per uur uit voeding kan halen. Na twee drie uur houdt het dan gewoon op, dus na twee beklimming ben je echt tegen het einde van je tweede klim ben je dan waarschijnlijk helemaal door de koolhydraten voorraad van je lichaam heen. Bij de derde beklimming loop je dan tegen een muur omdat je benen dan leeg zijn en je geen kracht meer hebt, verder kan je koud krijgen en in delirium raken omdat je hersenen voornamelijk op koolhydraten draaien.

Dus bepaal je trainingszones en houd je eraan gedurende de dag.

Nu de werkelijkheid van AD6 2011.
Ik ben 33 en woog op de dag zelf 71-72 kg daarbij kwam nog een 11-13 kg voor de fiets, kleding etc.

mijn trainingszones:
- maximale hartslag: 200 (laatst nog een keer in een wedstrijd 212 gemeten, maar 200 komt vaker voor)
- W: 179-200
- D3 165-178
- D2 142-164
- D1 130-141

begonnen om 6:00
1e beklimming gemiddelde hartslag van 164, gereden tijd 1 uur en 17 minuten 7:30 aankomst
2e beklimming gemiddelde hartslag van 164, gereden tijd 1 uur en 16 minuten 9:30 aankomst
3e beklimming gemiddelde hartslag van 162, gereden tijd 1 uur en 19 minuten 11:20 aankomst
4e beklimming gemiddelde hartslag van 157, gereden tijd 1 uur en 27 minuten 13:40 aankomst
5e beklimming gemiddelde hartslag van 142, gereden tijd 1 uur en 50 minuten 16:40 aankomst (teamgenoot omhoog gepraat tijdens zijn laatste 4e beklimming)
6e beklimming gemiddelde hartslag van 154, gereden tijd 1 uur en 20 minuten 18:56 aankomst

Het enige wat ik verkeerd heb gedaan is dat ik na de 3e beklimming snoep komkommers en tomaten heb gegeten van de organisatie, dit had ik niet moeten doen omdat je maag en darmen harder moesten werken en het de opname van koolhydraten in suikers in de weg zit waardoor ik minder energie had de 4e keer. Ik had beter mij kunnen beperken tot de bananen, krentenbollen, energierepen en gelletjes die ik had in combinatie met sportdrank.

Tip: plan de dag van te voren en maak een voedingsplan ten aanzien van het eten en drinken zodat je niet veel meer energie eet dan dat je kan opnemen.
enjoy the ride

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 10 okt 2011 08:19

@ Cannae, uitgebreid verhaal! Het training met hartslag zones is bekend, hier houd ik me dan ook aan tijdens trainingen. Mijn vraag komt meer voort uit het feit dat als ik de Limburgse klimmetjes op rijd, ik moeite heb een lage hartslag aan te houden. Dit komt natuurlijk mede door het feit dat 15 km/h toch wel heel langzaam voelt en je graag wat harder rijdt waardoor je snel hoger in hartslag komt. Met een rustig begin kan ik me voorstellen dat dit wel lukt. Naast een fysieke uitdaging is AD6 dus ook een mentale uitdaging om niet te hard omhoog te rijden.

hm2694
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 16 jun 2007 09:38
Locatie: Westland

hm2694 13 okt 2011 08:26

Gisteren bevestiging gekregen. Ik mag 7 juni fietsen voor Ad6. Ben lid van een groot team met veel mensen. We gaan er voor.

Hier nog meer mensen die zijn aamgemeld
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 13 okt 2011 13:28

@WMC

Ik heb zelf een hartslagmeter gekocht waarin je een alarm kan programmeren als je over je vooraf gestelde grenzen heen gaat. Daarnaast heb ik veel op de Tacx met een Tacx hartslagmeter gezeten, als je dan ook nog de PC-software hebt kun je bij de trainingen ook trainingshartslag zones instellen. Je kan in de Tacx software ook een training maken met een doel hartslag waarbij te Tacx weerstand continue aanpast zodat je in de doelgebied blijft. zelf vond ik dit geen prettige training omdat je hartslag met een vertraging op je inspanning reageert

Als ik zelf buiten fietste (vaak alleen) lette ik niet zo heel erg mijn hartslag bij klimmetjes.
Verder ging ik nog wel eens met een groepje van het werk op pad in oa utrecht (heuvel route, 5 maal rondje Amerongseberg) en Limburg (lus 2 en 3 een paar keer gereden) en dan krijg je toch wat strijd en dan let je echt niet meer op de grenzen. Ik wilde dan natuurlijk gewoon zo vaak mogelijk als eerste boven staan. Ook dit is leerzaam omdat je dan ook leert wat je lichaam doet als je gewoon dan langs en/of over de grenzen gaat.

15km/h gemiddeld wordt zeker er niet op de alpe gereden, gemiddelde snelheid van de meeste fietsers op de berg is rond 7-8 km/h dan doe je ongeveer 1 uur 45 over een beklimming. Als je met dit tempo berg op nog kan praten zonder echt buiten adem te zijn zit je goed, dan kun je gewoon met de rest mee rijden in het D2 hartritme. Alleen dan heb je waarschijnlijk wel alle tijd nodig om 6 maal omhoog te fietsen, want alleen het klimmen is dan al 10 1/2 uur daarbij komt dan nog 3 uur voor de afdaling (maximaal 30 km/h). Je mag fietsen van ongeveer 5:00 s'ochtens tot 20:00 s'avonds waarbij je om 18:00 de laatste klim moet zijn gestart.

Zelf reed ik dag zelf meer richting de 10 à 11 km/h, ik reed dan ook vrijwel midden op weg om er langs te kunnen.
enjoy the ride

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 13 okt 2011 18:17

En wat voor verzet heb je dan omhoog gereden? 10-11 km/u is met een 30-27 nog maar ongeveer 80 omwentelingen per minuut.

Puur uit nieuwsgierigheid, zijn er ook mensen die een aantal keer binnen het uur naar boven kunnen?

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 13 okt 2011 20:33

Ik reed met een ultegra 6600 set van shimano met een triple en een 12-27 cassette, de 27 cassette heeft een 12,13,14,15,16,17,19,21,24 en 27.

Tijdens het begin met de steilste 3 km van de klim heb ik veel op de 21 gereden op de eerste klimmen pas toen ik moe werd en met die maat ben mee gefietst heb ik op de 24 en 27 gefietst. Ik ree op de 21 dan rond de 9-10 km/h met een cadans van rond de 60, in het minder steile deel van de klim heb ik deze versnelling ook veel gebruikt alleen dan met een hogere cadans van 75-80.

Mijn gemiddelde cadans varieert licht per beklimming maar zat rond de 70, de 5de keer was het maar 60 alleen toen ben ik ook nog enkele keren gestopt om foto's te maken van de berg en mijn maat.

Ik kan alles van de dag terug kijken in Polar Pro Trainer, dit is Polar software die je krijgt bij sommige Polar hartslagmeters met een geheugen functie die met de PC uitleesbaar zijn. Zelf heb ik een CS600x met cadans meter, waarmee ik de hele dag heb opgenomen. :D
enjoy the ride

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 14 okt 2011 09:07

Ik zal toch aanraden om met een zo hoog mogelijk comfortabel RPM omhoog te fietsen, zeker in het begin van de dag. Aan het begin van de klim is de Alpe het stijlst, daar is het juist voordelig om de 27 te pakken en als de berg minder stijl wordt, iets te terug te schakelen om hetzelfde rpm te houden.

Door een hogere snelheid, hoef je minder kracht te ontwikkelen om hetzelfde vermogen (kracht x snelheid) te kunnen leveren op de berg. Minder kracht betekent minder recrutering van spiervezels die meer lactaat kunnen aanmaken. Hoe soepeler je in het begin omhoog fietst, hoe minder last je er van hebt de rest van de dag.
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

Plaats reactie