Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

beginnende gemotiveerde fietser wil Alp d'Huez beklimmen

alpdhuezrookie
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2011 21:22

alpdhuezrookie 28 aug 2011 13:04

Omdat het maar blijft regenen ben ik op zoek naar een fietstrainer.
Heb m'n oog laten vallen op een Tacx Satori.
Wil er rond de 80 euro voor uitgeven dus als iemand er nog 1 heeft staan in de kelder hoor ik het graag.
It's just a hill, get over it!

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 28 aug 2011 15:15

Kijk, daar begint het al. Als je nu al binnen wilt blijven, dan wordt het in de winter natuurlijk nooit iets. Zware omstandigheden zijn niet altijd leuk, maar ze maken je vaak wel (mentaal) sterker. Volgend jaar kan het op de Alpe d'Huez ook regenen.

hm2694
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 16 jun 2007 09:38
Locatie: Westland

hm2694 28 aug 2011 15:47

Schema volgens van Zitvlees. Idd wat @robbebopper zegt, buiten moet het gebeuren.

Ik ga ook weer in 2012. Vanaf oktober op de MTB, duurtrainingen en af en toe een interval met goed weer op de racer, veel km's maken en dan vanaf maart weer lekker op de racer. Kilometers maken en in het voorjaar wat TT met heuvels, mogelijk weekend Ardennen of Vogezen en dan moet ik minimaal 10 kilo kwijt zijn en een goede uitgangspositie hebben voor minimaal 4 beklimmingen. in 2010 3x geklommen. Dus ik ga voor meer.

Winter kan slecht zijn maar ook heel mooi, vandaar een MTB erbij kan je ook als het slechter wordt toch lekker naar buiten.

kijk eens op http://www.zitvlees.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of wielersportinfo voor traningen en informatie. trainer op hartslag zodat je 1,5 uur lang een zware inspanning kan verrichten en dat dan 1, 2, 3, 4, 5 of 6 keer

Succes.
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

eelcoz

eelcoz 28 aug 2011 23:14

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 21 nov 2011 10:13, 2 keer totaal gewijzigd.

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 30 aug 2011 17:47

robbebopper schreef:Kijk, daar begint het al. Als je nu al binnen wilt blijven, dan wordt het in de winter natuurlijk nooit iets. Zware omstandigheden zijn niet altijd leuk, maar ze maken je vaak wel (mentaal) sterker. Volgend jaar kan het op de Alpe d'Huez ook regenen.
Idd, de regen is nu ook nog niet koud. Dus goed te doen met wat smeerseltjes en een windjackje. Als je pech hebt krijg je een flinke bui op je kop, en dan kun je altijd nog omdraaien naar huis.

Toen ik aan het trainen was voor een meerdaagse mtb marathon in zuid afrika moest ik in de winter in het weekeind vaak duurtrainingen doen van respectievelijk 6 en 7 uur (was wel richting de piek). Af en toe moest je gewoon even een cafe of een kennis/familie opzoeken omdat je handen zo koud waren dat je niet eens meer kon remmen. Heb nog nooit zoveel afgezien tijdens de winter, maarja wie hard wil rijden (of iig voor zijn doen goed wil rijden) moet pijn lijden.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Bas1969
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 10 aug 2011 22:06

Bas1969 31 aug 2011 19:51

Ik heb vandaag gehoord dat ik kan worden toegevoegd aan een Alpe D'Huzesteam ! Mijn racefiets komt dit weekend, ik wil deze herfst en winter buiten "harden" en daarnaast veel spinnen. Vol ambitie zowel op het sportieve als op het sponsorvlak. Mijn conditie is nu redelijk goed. Ik loop hard en fiets iedere dag naar mijn werk, maar ik besef dat dit lang niet genoeg is voor die ene dag. Ik ga nog wat afvallen, want alles wat niet omhoog hoeft scheelt mij straks.....ik zou graag lezen wat jullie doen en laten voor deze Alp :-) met als doel die 20 miljoen mede ruim te overtreffen en wellicht de 6 keer vol te houden !

r21
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 aug 2011 14:16

r21 31 aug 2011 20:33

Hier ook iemand met hetzelfde verhaal!
Vroeger wel veel op de MTB gezeten en dat ging me wel goed af. Bouw op zich snel conditie op, moet nu van ver komen.
Nadeel is mijn lengte van 197 en gewicht van 90 kilo, daarmee ben je geen geboren klimmer ala Pantani maar meer een Üllrich.
In het verleden gemerkt dat ik wel redelijk explosief ben en maximale belasting met mtben goed aan kon. Grote versnelling kon trappen etc.
Fietsvakantie in Reuzegebergte gaf wel aan dat ik het hele steile van 10%pct of meer toch erg lastig vind gedurende een paar km.
In NL heb ik geen moeite met een Keutenberg of Cauberg en de andere heuvels. Is het 5-6% dan ga ik nog als een trein.
HEt steil i.c.m. mijn lengte en gewicht is toch wel lastig, dan wil je graag 180 en 70 kilo weg, zeul nu toch 20 kilo meer mee omhoog.
Afgetraind is 86 misschien mogelijk, meer zit er niet in.

Ook ik rij volgend jaar Alp Dhuzes met een team. ook voor mij geldt dat persoonlijke tegenslag reden is om mee te doen, gelukkig geen kanker overigens!

Begin vind ik erg lastig. Ik train nu 2x in de week op sportschool op conditie. Schema met oefeningen voor benen, rug, buik.
Verder 20 min fietsen a 80-90% van max hartslag, afgewisseld met Wattage training in week 3 en 6 van mijn 6 weken schema.
Daarnaast nog 15 minuten roeien, hardlopen of crosstrainer (minimaal 2 van die 3 oefeningen erbij).

Gister ging fietsen al goed. Hartslag 160-174 gedurende 20 minuten en 13 km gefietst in die tijd. Das 39 gemiddeld. Maar das lekker leuk in de sportschool...en hele andere koek

training die ik wil doen:
2x fitnes met cardio
1x minimaal 30-40 km fietsen (dat ook opbouwen) in de buitenlucht. Vanaf oktober/november weg vervangen door de Duinen op de MTB

Voorjaar:
Paar keer per week met fiets naar het werk 35 km heen en 35 terug.
2x per week fitness
1x per wee 80-140 km fietsen

Hoogte/bergen/heuvels:
Limburg af en toe
Eifel
Ardennen

en dan hopen dat dit genoeg is om 3x of meer die berg op te rijden.

alpdhuezrookie
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2011 21:22

alpdhuezrookie 03 sep 2011 20:03

Heb nu de Tacx Satori gekocht voor als het stortregent buiten of als het zo te koud wordt buiten.
Ben voorlopig nog bezig met kilometers maken, zit 4 x per week op de fiets nu.
Stoppen met roken is een hel maar tot nog toe gaat het goed.
Ben ook langzaam aan aan het kijken naar een racefiets, heb mijn oog laten vallen op de Giant Composite 1 met Ultegra of Trek 2.5 Ultegra, maar voorlopig heb ik nog de tijd om ff door te sparen dus kan ik me mooi orienteren nu.
It's just a hill, get over it!

alpdhuezrookie
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2011 21:22

alpdhuezrookie 06 sep 2011 21:16

Omdat het vanavond erg slecht was buiten, binnen de Tacx geprobeerd.
Viel niet tegen dus met slecht weer hoef ik in ieder geval niet stil te zitten.
Nog een week of 3 en dan inschrijven voor Alpe d'HuZes.
It's just a hill, get over it!

Gebruikersavatar
pmx
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 jun 2011 13:51
Locatie: Eindhoven

Gebruikersavatar pmx 06 sep 2011 21:35

Idd wat @robbebopper zegt, buiten moet het gebeuren.
ik zit op het moment in zeeland voor een trainingsweekje, en ik was een beetje bang voor de windkracht 8 van vandaag. nergens voor nodig, gewoon doen. zie de wind maar als een berg (al voelt het anders in je benen) en nat wordt je toch wel onder de douche na afloop, dus die regen kan je wel hebben ;) ik mag van mezelf alleen maar op de trainer zitten als ik door werk niet eerder kan fietsen dan wanneer het al donker is...

barry stevens zou zeggen vooral doorgaan!

r21
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 aug 2011 14:16

r21 11 sep 2011 00:36

Ik denk dat alles begin met motivatie... Als het in je kop goed zit dan kan je zo veel. Dan kan je gewoon lekker knallen en misschien wel 15 minuten langer eenzelfde tempo aanhouden of 3 km er uur harder fietsen.
Dan kom je zo`n klimmetje in Limburg over alsof die er niet is..

Zit het minder in de kop dan is wind tegen als een hel en een heuveltje in Limburg al een Mont Ventoux.

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 11 sep 2011 09:12

Is waar maar 10% blijft 10%...... beetje zachter rijden gaat niet! Het is meer dan een uur of anderhalf volle bak en dat is anders dan een heuvel in Limburg.
Twitter: @rbruijns

Plaats reactie