Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

beginnende gemotiveerde fietser wil Alp d'Huez beklimmen

alpdhuezrookie
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2011 21:22

alpdhuezrookie 23 aug 2011 21:36

Al heel lang loop ik met het idee rond om ooit eens de Alpe d'Huez te beklimmen als grote uitdaging.
Na een nog al zwart jaar achter de rug te hebben kwam nu Alpe d'Huzes op mijn pad.
Ik heb eigenlijk nooit echt veel op de fiets gezeten maar ben begin augustus begonnen om deze uitdaging aan te pakken.
Heb er een hoop voor over om vol gas te gaan oefenen voor deze tocht op 7 juni 2012.
Zal het te doen zijn om een paar keer deze berg op te klimmen met een klein jaar hard trainen of is het een onhaalbare zaak.
Ben nu alleen bezig met kilometers maken om mijn knieen los te krijgen :D
Tips zijn dus van harte welkom.
It's just a hill, get over it!

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 23 aug 2011 21:40

Is zeker te doen, een jaar is behoorlijk lang om aan je conditie te werken en moet zeker geen probleem zijn. Wat weeg je, leeftijd, lengte etc. Hoe sta je er zelf ondanks je moeilijk jaar conditioneel voor?

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 23 aug 2011 21:43

Kameraad van mij fietst normaalgesproken nooit. Alleen heeft hij als gekke tik (vind ik tenminste) om elk jaar de marmotte te rijden.
Hij begint dus een paar maanden van te voren met trainen en vorig jaar heeft hij zelfs goud gereden.

Moet dus goed haalbaar zijn om na een jaar trainen wel een paar keer die alpe d'heuz omhoog te fietsen.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

alpdhuezrookie
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2011 21:22

alpdhuezrookie 23 aug 2011 21:57

Ben 39 jaar 1.83 lang en weeg 72 kilo conditioneel begin ik bij nul maar zie het als een hele mooie grote uitdaging om en geld in te zamelen en die berg te beklimmen met nog 4999 man die allemaal voor het zelfde doel fietsen.
It's just a hill, get over it!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 24 aug 2011 00:01

tati schreef:Kameraad van mij fietst normaalgesproken nooit. Alleen heeft hij als gekke tik (vind ik tenminste) om elk jaar de marmotte te rijden.
Hij begint dus een paar maanden van te voren met trainen en vorig jaar heeft hij zelfs goud gereden.

Moet dus goed haalbaar zijn om na een jaar trainen wel een paar keer die alpe d'heuz omhoog te fietsen.
Ja die gasten ken ik ook. Ze fietsen nooit. Maar ondertussen kom je ze overal op de fiets tegen.........
Anyway... een paar keer omhoog moet met een jaar trainen een normaal gewicht als startpunt en een tzt een passend verzet op de fiets moet zeker lukken.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 aug 2011 09:51

Je specs zijn in ieder geval goed, je hoeft in ieder geval niet af te vallen. Ook heb je ruim voldoende tijd om in de juiste conditie te komen voor de Alpe. Veel kilometers maken en af en toe naar limburg om het klimgevoel te krijgen. Probeer vooral op souplesse te rijden, niet te zwaar dus, zeker bij het klimmen maar ook op het vlakke. Zo voorkom je blessures en ga je het langer volhouden. Post vooral je vorderingen hier op het forum zodat de wat meer ervaren fietsers onder ons je van advies kunnen dienen.
Veel succes.

alpdhuezrookie
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 aug 2011 21:22

alpdhuezrookie 24 aug 2011 17:30

Ben voorlopig alleen nog maar bezig om langzaam aan kilometers te maken maar zal zeker mijn vorderingen posten.
It's just a hill, get over it!

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 24 aug 2011 17:51

jsparie schreef:
tati schreef:Kameraad van mij fietst normaalgesproken nooit. Alleen heeft hij als gekke tik (vind ik tenminste) om elk jaar de marmotte te rijden.
Hij begint dus een paar maanden van te voren met trainen en vorig jaar heeft hij zelfs goud gereden.

Moet dus goed haalbaar zijn om na een jaar trainen wel een paar keer die alpe d'heuz omhoog te fietsen.
Ja die gasten ken ik ook. Ze fietsen nooit. Maar ondertussen kom je ze overal op de fiets tegen.........
Anyway... een paar keer omhoog moet met een jaar trainen een normaal gewicht als startpunt en een tzt een passend verzet op de fiets moet zeker lukken.
Ja die ken ik ook zat. Maar deze fietst echt nooit na de marmotte en een paar maanden ervoor.
Fiets hangt in zijn garage waar we regelmatig aan zijn project auto aan het werk zijn, zit dan een laag stof op zijn fiets en de bandjes zijn gewoon slap. Lijkt me niet dat hij er steeds stof overheen blaast en de banden leeg laat om maar te verdoezelen dat hij fietst.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 24 aug 2011 23:35

Een paar keer moet altijd lukken, de 6 halen lijkt me een lastigere zaak....

wat voor je welbelangrijk is om een andere manier van trainen te vinden om de winter door te kunnen trainen, op de racer gaat dat slechts beperkt lukken door het weer en de vroege zons ondergang.

Voor het weekend is een MTB ideaal, en als je verder een paar keer in de week gaat spinnen (en dan niet rustig kletsend maar serieus bezig bent) dan kun je zeker een eind komen..
maar de winter door trainen is cruciaal
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

RacingRalph
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jul 2011 12:33

RacingRalph 25 aug 2011 22:00

Waar kom je vandaan en vind je het ook wat om in teamverband of duo daar naartoe te gaan? \

Waarom vult niemand zijn profiel in trouwens? Wel zo makkelijk maar dat terzijde...

hond
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 27 aug 2011 20:35

alpdhuezrookie schreef:Ben 39 jaar 1.83 lang en weeg 72 kilo conditioneel begin ik bij nul maar zie het als een hele mooie grote uitdaging om en geld in te zamelen en die berg te beklimmen met nog 4999 man die allemaal voor het zelfde doel fietsen.
Geld verdienen met fietsen? Klinkt interessant, normaal kost het alleen maar geld (tenzij je prof bent).

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 27 aug 2011 20:44

Lezen. TS will Alpe d'HuZes gaan rijden. Er was nooit sprake van eigen gewin ;)
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie