Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Betablokkers/omslagpunt

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 07 sep 2011 01:22

carel;
Wat betreft het door u aangegeven HF.- verloop moet ik u volledig bijtreden. van 100 naar 105/6/7 gaat nogal maar wil ik boven de 112HF geraken kost het lij al heel wat inspanning alsof het lijkt dat ik in een zwaardere zone aan fietsen ben. Voor rondom de 120HF. te halen moet ik bijna alles uit de kast halen. BEHALVE wanneer ik mijn medicijnen vergeet in te nemen (op 3 jaar 3x voorgevallen) dan loop alles alsof ik 25 jaar was (ik ben nu bijna 76 jaar) dan gaat mijn hartslag snel op tot = 120 en de snelheid ligt dan ook veel hoger en de recuperatie gebeurt snel al na zo'n paar honderd meter om dan weer er volop tegenaan te gaan, benen lopen niet vol, snelheid veel hoger veel meer afstand kunnen maken. Dit was genieten ik voelde mij 25 jaar, zo uw benen te kunnen geselenwas heerlijk.Met de medicijnen moet ik enkel maar dozeren tot het einde aangezien er van recuperatie onderweg geen spreke is. Het frustreert mij enorm. Maar moet mij erbij neerleggen. :roll:

Gebruikersavatar
r.hilferink
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54

Gebruikersavatar r.hilferink 26 dec 2011 18:57

ottorongo schreef:carel;
Wat betreft het door u aangegeven HF.- verloop moet ik u volledig bijtreden. van 100 naar 105/6/7 gaat nogal maar wil ik boven de 112HF geraken kost het lij al heel wat inspanning alsof het lijkt dat ik in een zwaardere zone aan fietsen ben. Voor rondom de 120HF. te halen moet ik bijna alles uit de kast halen. BEHALVE wanneer ik mijn medicijnen vergeet in te nemen (op 3 jaar 3x voorgevallen) dan loop alles alsof ik 25 jaar was (ik ben nu bijna 76 jaar) dan gaat mijn hartslag snel op tot = 120 en de snelheid ligt dan ook veel hoger en de recuperatie gebeurt snel al na zo'n paar honderd meter om dan weer er volop tegenaan te gaan, benen lopen niet vol, snelheid veel hoger veel meer afstand kunnen maken. Dit was genieten ik voelde mij 25 jaar, zo uw benen te kunnen geselenwas heerlijk.Met de medicijnen moet ik enkel maar dozeren tot het einde aangezien er van recuperatie onderweg geen spreke is. Het frustreert mij enorm. Maar moet mij erbij neerleggen. :roll:
Heel herkenbaar!
Ik heb zo'n drie weekjes terug een hartritmestoornis gehad, mijn zesde of zevende in de afgelopen 12 jaar. Na een cardioversie tikte het klokje weer naar behoren. Nu moet ik van de cardioloog zeker drie maanden een betablokker slikken (propanolol 40 mg, 2 x 20mg per dag).
De eerste keer fietsen was een domper. Kwam niet vooruit en na zo'n 30 minuten was ik leeg, het leek op een hongerklop. Ik kreeg de hartslag niet omhoog en ben toen gedesillusioneerd naar huis gefietst. Ik was ook zeer onrustig en voelde mijn hartslag overduidelijk (wel een goed ritme) maar dat was blijkbaar een gevolg van de narcose (roesje).
Gisterenmorgen kwam ik erachter dat ik kerstavond het medicijn was vergeten. Dus ik uit bed gesprongen, op de Tacx gestapt en een uurtje gepeddeld. Daarna ontbijten en medicijn weer innemen.
Hetzelfde vanmorgen weer gedaan, echter nadat ik had ontbeten en het medicijn had ingenomen (ook de avond ervoor niet vergeten).
Wat een verschil!!
Waar ik zonder medicijn makkelijk in D2 terecht kwam, haalde ik vanmorgen met heel veel moeite net aan D1. En daarnaast was wederom na ongeveer 30 minuten de tank leeg........ Die betablokkers werken dan ook echt wel!
Daarnaast ben ik sinds het medicijn gebruik 's avonds gewoon echt moe en lig regelmatig al om 20.00 uur in mijn nest. Ook bij gewoon traplopen sta ik bovenaan te hijgen als iemand die totaal geen conditie heeft. Blijkbaar ook een gevolg van die betablokker.

Ik ga begin januari weer terug naar de cardioloog en wil wel vragen of het medicijn niet wat minder kan. In het verleden heb ik nl. deze bijwerkingen nooit zo gevoeld.
Als ik dit medicijngebruik echter 3 maanden zo moet volhouden weet ik niet of ik heel veel op de Tacx ga zitten of buiten ga fietsen. Heb nu niet echt de behoefte om voor 30 minuutjes lekker trappen, kleren aan te doen, te moeten douchen, daarna de kelren te moeten wassen en ook nog eens de fiets schoonmaken.....

Zijn er misschien meer mensen die dit ook hebben en die wellicht andere trainingsmanieren hebben gevonden om de conditie op peil te houden. Ik ben niet echt een liefhebber van hardlopen, maar misschien moet ik maar eens kijken of ik dat een half uurtje vol kan houden. Alhoewel je daarmee normaal gesproken volgens mij wel iets hogere hartslagen mee bereikt....
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 28 dec 2011 22:22

Ik zou bijna zeggen, blij dat ik niet alleen ben met deze symptomen (lol) Zo erg als het bij U is ,is het bij mij gelukkig niet. Ik ken het medicijn propanorol niet maar ik neem 50mg.selozoc (selozeen) Ik heb zelfs na inname ervan "soms" een goede dag dat ik D1 en zelfs blokjes in D3 kan afwerken en daar geniet ik dan ook van. Selozoc verlaagd niet alleen de hartslagfrequentie maar ook de bloeddruk. Na mijn verblijf in het ziekenhuis werd ik ondergebracht in een revalidatiecentrum . Mijn bovenbloedruk was steeds beneden de 10 (bovenwaarde) ik vroeg toen om dringend de cardioloog te spreken om het verband te bespreken tussen het medicijn en de lage bloeddruk (omdat ik nog steeds 200mg. kreeg toegediend) . Na drie dagen tevergeefs wachten heb ik op een morgen mijn medicijnen door de kamer gekieperd. En dat hielp. Een half later stond de cardioloog daar vergezeld van twee bodyguards, die heel kwaad keken. Enfin toen werd de 200mg. teruggebracht tot 50mg. zoals ik had voorgesteld (geëist) dit na een heftige discussie waarbij ik al zijn aangevoerde elementen heb ontkracht en ik ben er fier op Ter info ik was toen 73 jaar

Heppiebianchi
Forum-lid
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
Locatie: Amstelveen

Heppiebianchi 16 dec 2016 09:20

Ik was een topic gestart sport en bétablokkers maar ben er op geattendeerd dat er al een topic over dit onderwerp bestaat,dus hij kan op slot en zet mijn openingsbericht hier :like:

Het viel net Martin80 op in de topic,, vandaag gefietst ''dat mij HF vrij laag is.
ik heb daar uitgelegd dat dat veroorzaakt woord door de medicijnen die ik slik na mij hartinfarct van 20 jaar geleden.
Sinds dien slik ik https://www.hartstichting.nl/medicijnen ... oCxenw_wcB ,nu vraag ik mij af of hier meerdere actieve sporters zijn die ook béta blokkers slikken en hoe zij daar mee om gaan,en dan met name het bepalen van je max hartslag.
Dat schijnt bij mij nog al moeilijk te zijn,met gevolg dat ik alles maar op het gevoel doe en geen handvat heb om gericht te trainen.
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 dec 2016 11:19

En waarom zou je je max. hartslag willen bepalen, is dat ook maar ergens goed voor?
Het is door de medicijnen geen natuurlijke grens, vergeten dus maar als trainingshandvat.
Vermoedelijk komt het er in de praktijk op neer dat het omslagpunt tevens ongeveer de max is en het omslagpunt is toch vrij simpel te bepalen, je weet vast wel ongeveer welke hartslag je een pakweg 10-15 min kan volhouden.
Van daaruit kan je zones nemen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 16 dec 2016 11:56

Voor eenieder die Bètablokkers slikt tegen hoge bloeddruk het volgende advies:
Ga vaker en regelmatiger trainen/fietsen en bouw het gebruik van Bètablokkers langzaam af.
Doe dit uiteraard in overleg met de cardioloog. Laat je bloeddruk tijdens deze afbouw periode regelmatig meten.
Als je regelmatig en veel blijft fietsen (het liefst iedere dag minimaal een uurtje) zal men merken dat de bloeddruk ook zonder Bètablokkers niet meer zal stijgen.
Hetzelfde geldt voor de cholesterolverlager zoals simvastatine.
Uiteraard gelden bovenstaande adviezen alleen in combinatie met andere levensstijl verbeteringen zoals niet roken, weinig alcohol en gezonde voeding.
Maar ik ga ervan uit dat eenieder die Bètablokkers en/of simvastatine gebruikt deze levensstijl verbeterings adviezen al van zijn cardioloog heeft gehad.
Voor mensen die nog ietsje meer tijd en zin hebben, doe naast fietstraining aan krachttraining. Ook krachttraining is namelijk een krachtige bloeddruk verlager.

Heppiebianchi
Forum-lid
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
Locatie: Amstelveen

Heppiebianchi 16 dec 2016 12:13

Daar heb ik ook al eens aan gedacht,ik slik die pillen in het totaal 9 per dag,allen voor het hart e.d al 20 jaar.
In de tussen liggende jaren ben ik nog wel 3 keer gedotterd en er zijn 5 stands gezet en ik heb tijden dat ik een erg onregelmatige hartslag heb,zo rond de 150 Pm in rust,dat voeld erg vervelend maar dat zakt gelukkig ook weer vanzelf af.
Juli 2017 moet ik weer voor controle ga er weer eens over praten.
Ik drink al 30 jaar geen alcohol,nooit gerookt en probeer gezond te eten en verder ben ik een braaf jongetje :lol:

Net een uurtje Zwift gedaan en als ik dan naar mijn max hartslag kijk,begrijp ik er niet zo veel van.Bij buiten fietsen gebeurt dat nooit,de gem waarde komen wel overeen met mijn buiten ritten.

https://www.strava.com/activities/803589469
Laatst gewijzigd door Heppiebianchi op 16 dec 2016 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 dec 2016 12:14

Sorry @De Alternatieve was het allemaal maar zo eenvoudig. Er zijn voldoende mensen die wel beta blokkers zullen moeten gebruiken. Jammer dat iemand weer zo makkelijk praat over anderen. Waarom?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 16 dec 2016 12:55

@ Ikon, weet je dat ik het fantastisch vind dat je onder de gegeven omstandigheden toch nog zo veel sport? Je hebt de discipline om gezond te leven. Dat levert veel op, zo zie je maar weer.:like:
Veni. Vidi. Fietsie.

Heppiebianchi
Forum-lid
Berichten: 1427
Lid geworden op: 23 apr 2015 21:36
Locatie: Amstelveen

Heppiebianchi 16 dec 2016 13:34

TumTumTum schreef:@ Ikon, weet je dat ik het fantastisch vind dat je onder de gegeven omstandigheden toch nog zo veel sport? Je hebt de discipline om gezond te leven. Dat levert veel op, zo zie je maar weer.:like:

Dank je :)
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

De Alternatieve
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 okt 2014 14:45

De Alternatieve 16 dec 2016 14:40

Jans schreef:Sorry @De Alternatieve was het allemaal maar zo eenvoudig. Er zijn voldoende mensen die wel beta blokkers zullen moeten gebruiken. Jammer dat iemand weer zo makkelijk praat over anderen. Waarom?
Ik ben mij terdege bewust van het feit dat voor sommigen het slikken van beta blokkers en simvastatine onvermijdelijk is. Ik denk daarbij bijv. aan mensen die vanwege een handicap niet makkelijk kunnen sporten. Daarom geef ik ook aan dat je de beslissing om minder van deze medicijnen te slikken altijd in overleg met je cardioloog moet doen.

Echter, hoge bloeddruk en hoog cholesterolgehalte zijn grote risicofactoren voor hart en vaat ziekten. Hart en vaat ziekte is een echte welvaartsziekte. Bewegen en een gezonde levensstijl verlagen de kans op deze ziekte aanzienklijk.
Ik ga ervanuit dat de mensen op dit forum een dusdanige lichamelijke en geestelijke gezondheid hebben dat ze kunnen fietsen.
Ik ben dan ook heel benieuwd welke mensen jij bedoelt die wel bètablokkers zullen moeten gebruiken. Wat voor aandoening hebben deze mensen dat ze niet zonder Bètablokkers zouden kunnen maar wel kunnen fietsen?

Om verder nog een beetje on-topic te blijven, ik ben het eens met 53x11 dat HF-zones/omslagpunt in combinatie met het slikken van Bètablokkers een heel lastig onderwerp is.
Wat moet je met HF-zones als je Bètablokkers slikt?
Het trainen in specifieke HF-zones is toch vooral om heel gericht je conditie te verbeteren.
Indien het doel is om je conditie te verbeteren en harder te gaan fietsen zou mijn eerste prioriteit zijn om van die Bètablokkers af te komen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 16 dec 2016 15:32

@De Alternatieve Ik ben er zelf één. Gelukkig kan ik periodes zonder, maar misschien wel eens gehoord van mensen die extrasystolen hebben? Niet gevaarlijk maar je kunt er horendol van worden. De enige remedie zijn betablokkers.
Ik heb voor mijn hoge bloeddruk tegenwoordig amlodipine, maar eerder ook daarvoor betablokkers.
Ik beweeg veel, heb geen overgewicht, rook niet, drink niet, eet gezond. Maar sommige dingen krijg je waarschijnlijk al van je ouders mee.

Plaats reactie