Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

welke voedingsproducten?

belgiumman
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 mei 2007 11:28

belgiumman 11 aug 2011 07:35

welke voedingsproducten eten jullie en welke vermijden jullie?

ik ben al 15kg afgevallen maar men gewicht blijft nu al een tijdje hangen ( van 119kg naar 106kg ).
Ik heb het gevoel dat ik redelijk gezond eet maar vraag mij af wat ik nog kan verbeteren aan mijn voedingspatroon.

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 11 aug 2011 08:11

Zo min mogelijk voedingsproducten en zo veel mogelijk voedingsmiddelen. Als er een grootgrutter aan heeft gezeten is er meestal nutteloos veel vet, suiker en zout toegevoegd en dat kun je beter vermijden.

belgiumman
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 mei 2007 11:28

belgiumman 11 aug 2011 09:09

fruit en groenten onbeperkt?

kip of vlees?

brood of havermout?

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 11 aug 2011 10:09

Ik zou eens een paar weken bijhouden wat je precies eet en de calorieen tellen. Als je wilt afvallen moet je meer energie verbruiken dan je binnenkrijgt.
In fruit en sap zitten ook veel suikers, dus niet onbeperkt...maar drie stuks per dag is prima. In bonen, aardappels etc zitten ook veel calorieen. Dus alles (inclusief de drankjes als sappen, wijn etc) eens opschrijven en met b.v. de voedingswaarde tabel kijken wat je binnenkrijgt. http://www.voedingswaardetabel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
Dit is even wat werk maar op deze manier krijg je echt inzicht in je voedingpatroon!

Daarnaast is afwisseling van belang, dus niet kip of vlees maar de ene keer kip, dan weer vis, een keer rood vlees.
Over de ideale verhouding koolhydraten/vetten/eiwitten moet je maar even googlen, maar als je wil afvallen zou ik wat lager gaan in vetten en koolhydraten en wat meer eiwitten nuttigen.

thomas1974
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27

thomas1974 11 aug 2011 11:16

Niet te veel fruit, 2 stuks is genoeg. Liever meer groente dan meer fruit (sla, komkommer, bleekselderij, ...).
Kip en vlees mager bereiden en niet meer dan 1 ons per dag.
Volkoren brood is prima, aan havermout niet te veel melk toevoegen, beter 1/2 halfvolle melk - 1/2 water (of alleen water maar dat vind ik zelf niet te pruimen). Eet veel vezelrijke voedingsmiddelen.

Zoals rubencornelisse al schreef zijn de hoeveelheden belangrijk, maar ik geloof niet in dieten waarbij bepaalde voedingsstoffen sterk worden gereduceerd (t.o.v. een gezond voedingspatroon). Gewoon gezond en gevarieerd eten en niet te veel en in de juiste verhoudingen, en als je daarnaast blijft bewegen zou je toch langzaam maar gestaag nog wat moeten kunnen afvallen.

otje2
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:24

otje2 11 aug 2011 15:27

Gewicht > lichaamsbouw > lengte.

Alles staat in verhouding met elkaar. Het beste vind je een goede balans. Ik weeg nu zo'n 84kg mijn totaal afgetrainde gewicht zit rond de 74kg (dan heb ik nog alleen nog wat spieren over, en een heel laag vet%) wel kom ik na de intensieve weken snel kilo's aan) mijn ideale gewicht voor fietsen zal rond de 78 liggen. Dan voel ik me het beste. Ik eet wat ik wil in de gezonde voeding (groente/fruit/vis) en geniet soms van veel eten bv vakantie (6kg+!) dat is dan naar een paar weekjes weer weg met het oppakken van trainen en voeding.

Als je hard traint en op je voeding let dan zal je gewicht op een gegegven moment in balans blijven (spieropbouw) misschien is dit nu het geval bij jou.
Kg zeggen niet alles. Als jij je goed voelt en tevreden bent laat de weegschaal dan maar weg, maak er geen drama van. Alles heeft tijd nodig.

belgiumman
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 mei 2007 11:28

belgiumman 12 aug 2011 07:36

ik ben het bijna zo beu als koude pap.

gisteren nogmaals een tochtje gedaan van 50km met een betere getrainde vriend.
1u57min gem hartslag 149!! avgspeed 25,5km 1815kcal verbruikt

vanaf dat het een beetje begint bergop te lopen gaat men hartslag de hoogte in!! Zit vlug boven de 160
ik heb maar 1u24min binnen mijn hartslagzones gereden ( 157-120)..............

daarmee conditie moet nog verbeteren en die kg's moeten dringend naar beneden

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 12 aug 2011 07:43

Geduld, geduld. Geniet nou eens van het fietsen. Dan heb je de meeste kans dat je je gedrag/leefpatroon essentieel wijzigt. :)
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

rikh.
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 19 mar 2011 20:45
Locatie: Durkum

rikh. 12 aug 2011 10:04

Ben afgelopen anderhalf jaar 25 kg afgevallen, van 115 kg naar 90 kg bij 1,85m
Klinkt afgezaagd,maar bij mij was het meer bewegen en minder eten.
Vermijd vet en vooral suiker.
Dus weinig of geen frisdrank, zoete toetjes, suiker in de koffie, snacks, chips etc.
Ben begonnen met het avondeten van kleinere bordjes te gaan eten en dan niet voor een tweede keer opscheppen natuurlijk.
Je ogen houden je maag voor de gek, een vol bord moet leeg van je hersenen. Ook al zit je vol, je wilt dat bord leeg eten. Dat werkt ook met een kleiner bord, als het leeg is komt dat verzadigde gevoel ook en schep je niet zo snel meer op.
Probeer voor, tijdens en na het fietsen ook niet teveel zoete (energie)rommel te eten. Tochten tot 100 km kun je prima fietsen op 5 volkoren boterhammen en voor onderweg een plak ontbijtkoek en in de bidon gewoon water.

En het belangrijkste en moeilijkste is discipline en doorzettingsvermogen, elke uitspatting vertaalt zich gelijk terug in een teleurstelling op de weegschaal.

Ik heb bewust geen dieet gevolgd, dan moet ik twee keer de discipline opbrengen om mijn leef- en voedingspatroon te wijzigen.
Eerst zou ik mij moeten instellen op het patroon van het dieet en als daarna het gewenste resultaat bereilkt is, kan ik het normale voedingspatroon alsnog gaan aanpassen. Want als ik dan weer net zo zou gaan eten als voorafgaand aan het dieet, zijn de kg's er weer in no time aan.
Afvallen is het krijgen van levenslang, klinkt misschien wat dramatisch, maar als je je leef- en voedingspatroon hebt aangepast en daarmee het gewenste resultaat hebt behaald, dan moet je dat ook blijven vasthouden om niet weer in het oude patroon en daarbij behorende gewicht terug te vallen.

Maar hou vol en geniet inderdaad van het fietsen, want dat zal ook steeds beter gaan weet ik uit ervaring.
Succes!

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 793
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 12 aug 2011 13:17

@rikh: knap werk. Volhouden is niet makkelijk. Ik neem aan dat je conditie ook lekker is verbeterd

@belgiumman: Probeer inderdaad te genieten van wat je al bereikt hebt. Je conditie verbeterd vanzelf als je veel fietst. Niet zozeer als je hard fietst. Verder verbrand je veel beter met een lage hartslag als met een hoge omdat je in het eerste geval alleen vet verbrand en in het laatste geval echt moet bij eten. Kijk minder op je kilometerteller maar geniet meer van het fietsen.

rikh.
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 19 mar 2011 20:45
Locatie: Durkum

rikh. 12 aug 2011 13:40

dickw schreef:@rikh: knap werk. Volhouden is niet makkelijk. Ik neem aan dat je conditie ook lekker is verbeterd
Dank je, de conditie is inderdaad enorm verbeterd.
Twee jaar geleden probeerde ik hier op het Montferland een rondje Peeske te fietsen, in aanloop daarvan heb je de Drieheuvelenweg naar 's-Heerenberg. Dit zijn drie heuveltjes waarvan de eerste iets steiler is dan een viaduct en de laatste twee pak je normaal gesproken met de afdaalsnelheid van de eerste bult.
Om een lang verhaal kort te houden, ik ben nooit aan 't Peeske toe gekomen, tijdens de eerste heuvel van de Drieheuvelenweg had ik een bijnadoodervaring ;) en na de derde heuvel ben ik met de tong op de schoenen huiswaarts gekeerd.
Nu fiets ik inmiddels met redelijk gemak rondjes van rond de 100 km en de klimmetjes van de Posbank gaan ook steeds makkelijker.
De volgende stap wordt een nieuwe fiets en de wat hogere bulten in Zuid-Limburg, Ardennen of nog verder. En nog zo'n 5 kg afvallen en die zijn best lastig merk ik nu na de vakantie.
Mooie hobby dat fietsen :)

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 12 aug 2011 15:45

belgiumman schreef:ik ben het bijna zo beu als koude pap.

gisteren nogmaals een tochtje gedaan van 50km met een betere getrainde vriend.
1u57min gem hartslag 149!! avgspeed 25,5km 1815kcal verbruikt

vanaf dat het een beetje begint bergop te lopen gaat men hartslag de hoogte in!! Zit vlug boven de 160
ik heb maar 1u24min binnen mijn hartslagzones gereden ( 157-120)..............

daarmee conditie moet nog verbeteren en die kg's moeten dringend naar beneden
Kijk niet teveel naar je zone's, gewoon lekker fietsen.
Als je conditie straks wat beter is dan is het misschien pas het moment om echt in je trainingszone's te rijden voor wat effectievere training. Nu moet je zorgen dat je de lol van het fietsen erin houd.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Plaats reactie