Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wielrennen & Atkins

hansje40
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:36

hansje40 19 nov 2004 09:35

De laatste tijd wordt er binnen onze groep van fanatieke wielrenners veel gesproken over afvallen gedurende de winterperiode. Zo wordt er ook veel over Atkins gepraat.

Nergens heb ik informatie kunnen vinden over hoe dit dieet zich verhoudt tot de soms grote inspannningen die wielrenners moeten leveren.

Iemand enig idee??

fast4ward
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 24 sep 2004 16:10
Locatie: Gendt

fast4ward 19 nov 2004 09:52

Niet aan beginnen is mijn idee, ik vind het een belachelijk dieet. Atkins gaat er vanuit dat je geen koolhydraten eet, zolang je die energie niet binnen krijgt ga je vetten verbranden en val je af.
Als je gewoon genoeg blijft bewegen en normaal eet val je ook wel af. Geen musli-repen en sportdranken meer nemen tijdens het sporten gewoon water is voldoende en een aantal bruine boterammen met jam van tevoren doet vast ook wonderen. Laat tussendoortjes gewoon staan!!.
Succes
 
M@zzel

racertje
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 07 sep 2004 12:51

racertje 19 nov 2004 10:00

Ik behoor ook tot de cattegorie wielrenners die nog wel een paar kilo moet afvallen. Afgelopen woensdag heb ik een sportkeuring gehad. De sportarts daar was heel duidelijk: geen diëeten voor sporters!! Eet gewoon drie goede maaltijden per dag (absoluut geen maaltijd overslaan) en verder gewoon nul tussendoortjes (behalve tijdens lange trainingen natuurlijk) Probeer bij alles wat je eet (maaltijden en tussendoortjes op de fiets) op het vet te letten. Dus een paar sneetjes bruin brood extra indien nodig, een schep pasta extra mag Maar geen tweede portie vlees. Let ook op wat je drinkt; geen koffiemelk, vruchtensap ipv cola etc etc. Op die manier ben ik al heel wat kilo's afgevallen. Zeker als je er voldoende bij traint.
"ja dat is een mooie fiets, en nee je mag hem niet uitbroberen. Ja zo\'n zadel zit toch best lekker en nee er zit geen bel op..."(diepe zucht)

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 19 nov 2004 16:17

 
Onder schildklierpatienten is het Atkins dieet erg populair. Velen doen eraan en hebben er ook veel aan. Het kost een tijdje om eraan te wennen, maar dan schijn je ook wat te hebben. Blijft de vraag of je erbij kunt sporten. Schildklierpatienten aan het Atkinsdieet zijn zonder uitzonderingen GEEN fanatieke sporters. Ik twijfel eraan of het inderdaad wel fysiek mogelijk is training met Atkins te combineren. Als het al kan, moet je serieus rekening houden met een achteruitgang van je conditie, omdat je veel lichter, korter moet gaan trainen. Je kunt het beter gooien op ietsjes minder calorieen tot je nemen dan je verbruikt. Daarbij train je dan niet te licht, maar zeker niet te zwaar. Dat blijft de beste manier.
 

giant
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2004 00:04

giant 21 nov 2004 01:07

Atkins is een NIET bewezen dieetformule. Mochten er effecten zijn dan zijn die te herleiden tot het feit dat als men een redelijk gecompliceerd dieet gaat volgen je meer aandacht aan je voeding schenkt en er dus bewuster mee omgaat. Door deze grotere bewustwording wordt er minder meer "gesnakt" en is het effect afvallen.
Verder Atkins en sport gaan helemaal niet samen. Het enige sterke aan Atkins is de marketing.

Gebruikersavatar
derosa
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 28 sep 2004 22:59

Gebruikersavatar derosa 22 nov 2004 17:02

Vooral afblijven van de tussendoortjes en vette snacks doet wonderen. Vorig jaar gestopt met roken, gelijk 8 kilo aangekomen. Gaan fietsen, en opletten met wat ik eet en voila: binnen een half jaar weer op mijn "ouwe" gewicht: 71 kg.


ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 11 dec 2004 03:11

Quoten: Origineel geplaatst door Giant op 21 November 2004


Atkins is een NIET bewezen dieetformule. Mochten er effecten zijn dan zijn die te herleiden tot het feit dat als men een redelijk gecompliceerd dieet gaat volgen je meer aandacht aan je voeding schenkt en er dus bewuster mee omgaat. Door deze grotere bewustwording wordt er minder meer "gesnakt" en is het effect afvallen.
Verder Atkins en sport gaan helemaal niet samen. Het enige sterke aan Atkins is de marketing.


Als eerste excuses voor het lange verhaal, maar aangezien ik veel aan het Atkins dieet te danken hebt, wou ik toch wel het een en ander kwijt.
Atkins is een WEL bewezen "dieet"formule, begin dit jaar vastgesteld. Is ook geen dieet, maar meer het lichaam die zich weer in balans trekt, erg magere mensen kunnen er zelfs van aankomen.
Maar laten we er geen welles/nietes van maken, want ook in jouw tekst geef je al aan dat je er van afvalt.  Heel veel mensen vallen er vanaf, zoals ook op andere fora te lezen is (o.a. www.atkinsforum.nl) Hoe dat feitelijk gebeurt, zal me eigenlijk een worst wezen, bij mij werkt het.
Kort samengevat: Bij Atkins mag je praktisch geen koolhydraten (dus zetmeel, (fruit)suikers, sommige kunstmatige zoetstoffen) en gelden er nog wat andere regels (sporten hoort erbij, veel water (puur, liefst zelfs zonder prik) drinken en verder vrij onbeperkt eten van wat je wel mag). In de praktijk zijn er echter heel veel regels en dergelijke, welke niet zwart / wit zijn. 
Ben zelf aan het "atkinsen" , het goede nieuws is dat ik in 2,5 maanden tijd 18 kilo kwijt ben (en dat is incl. eventuele spiergroei/zwelling door het weer kunnen sporten op sportschool. Was al 14 kg afgevallen voor ik weer naar de sportschool kon/durfde). Ook is het niet zo dat ik nauwelijks meer wat eet. De kalfslapjes, kipkluifjes, salamiworst en (oude) kaas vliegen me om de oren, net nog een half stuk camembert weggewerkt (zonder die droge toastjes weliswaar).
Dan nu het slechte nieuws : Puur "Atkins" gaat in mijn ogen niet samen met een intensieve duursport als sportief fietsen.  
Hoe doe ik het dan : Voor het superintensieve spinning of crosstraining, neem ik aangepaste hoeveelheden glucose (zijn dus koolhydraten) zodat ik die oefeningen wel volop kan meedoen, en daarna doortrainen totdat ik merk dat die glucose verbruikt is. Dan schakelt het lichaam over op eiwitverbranding (naast vetverbranding), waardoor je een ammoniak-geur aan je zweet krijgt en je de intensiteit van je training moet afbouwen (of gewoon stoppen) tot onder de 60/65 % van je max. hartslag, omdat die eiwit uit je spieren of voeding komt, beiden heb je wel nodig later.
Dus in theorie zou je Atkins kunnen volgen, waarbij je voor het sporten wel aangepaste koolhydraten tot je neemt. Echter bij fietsen is de inspanningsmate vaak net onder of boven het punt waar je alleen op vetverbranding kan fietsen of niet. 
Als je na twee weken Atkins gewend ben aan vetverbranding, gebruik je bij de lagere inspanningen dus alleen je vet. Zou je dan wel koolhydraten genomen  hebben, gebruik je ze niet en raak je uit "atkins-balans" , beter bekend als uit Ketose. (en ben je weer een periode bezig om het lichaam op puur de vetverbranding over te laten schakelen, zeg maar weer van voren af aan beginnen)
Bij zwaardere intensiteit (zoals ATB-en) kan je ineens zonder energie komen te zitten, dat wil ook niemand. Toch doorgaan op hetzelfde niveau betekent dan spierafbraak, immers het lichaam moet ergens de energie vandaan halen en vetverbranding alleen volstaat niet. Wat er dan gebeurd kan ernstige vormen aannemen op de lange duur. (Krijg nu dat beeld voor ogen van veel jaren terug waar bij de olympische spelen een marathonloopster op haar laatste krachten het stadion instrompeld, zij heeft jaren van die kleine 3 uur inspanning moeten herstellen. Wel een extreem geval trouwens van dat het lichaam zijn energie pakt, hoe schadelijk ook) 
Oftewel, ik denk dat Atkins met veel sportfietsers niet samengaat. (maar ik ga het wel proberen in het voorjaar) Of ik moet dan al op gewicht zijn, heb echter ook nog wel veel kg's te gaan.
Zolang het gewicht je niet in de weg zit en je gewoon kunt sporten, zou ik adviseren het op die manier te doen.  Wil het zo niet lukken (vecht zelf al jaren tegen overgewicht ondanks intensief sporten), dan zou je bijv. eens aan atkins kunnen denken.
postamble();

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 11 dec 2004 14:45

 
Je hebt het Atkins verhaal goed samengevat. Toch ben ik het maar ten dele eens met het Atkins dieet. Ik begon mijn antwoord met de stelling dat veel schildklierpatienten met overgewicht baat hebben bij deze eetgewoonte. Nu heeft dat een heel speciale reden: Schildklierpatienten zitten vaak met een spijsvertering die niet optimaal werkt, met voedselallergieen voor met name koolhydraten. Geen suikers en koolhydraten betekent geen hypoglykemie meer (teveel insuline na suikerinname en sporten) en geen last van glutenintolerantie (gluten zitten in koolhydraten, veel mensen hebben hier last van). Het dieet van Atkins is veel makkelijker te verteren voor deze mensen, en het neemt een hele hoop voedselallergieen weg. Daarom werkt het bij deze categorie. Ik denk dat dit voor een deel de verborgen kracht is van Atkins.
Een verdere verklaring van het werken van Atkins is een bepaald stofje in vlees, waarvan ik de naam kwijt ben (aangetoond in  een recente BBC documentaire). Dit stofje zit veel in (vlees)vetten en blijkt de eetlust te remmen. Testen hebben aangetoond hoe twee testgroepen Pasta Bolognese aten (de ene met vlees, de ander zonder); De vleesgroep bleek uiteindelijk automatisch minder calorieen in te nemen, hoewel ze de opdracht hadden zoveel te eten als ze wilden. Daarbij komt nog dat vlees wat moeilijk is te verteren, het kost dus meer energie.
Nog een vraagje: Die ammoniaklucht in je zweet als je glucose op is tijdens het sporten: Is dat echt een normaal mechanisme? Ik heb vaak last gehad van heel erg stinkende handdoeken na het fitnessen, terwijl ik handdoeken normaal erg lang schoon houd. Ik eet ook relatief weinig koolhydraten en suikers in verband met een niet optimale spijsvertering (schildklierprobleem). Mijn ervaring is ook dat ik veel te snel door mijn energie heen ben tijdens intensief trainen. Ik zou erg geholpen zijn met je antwoord.
Groetjes.
 

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 11 dec 2004 14:50

Ik heb toevallig gisteren een lesing bijgewoond van Guido Gosselink en Christoph Brand. De helft van de lesing ging over voeding in combinatie met sport.
Misschien niet helemaal on-topic, maar goed:
Bij sporten heb je hoe dan ook koolhydraten nodig; zelfs bij lichte duur!!!!!!
Daar bestaat altijd veel verwarring over, maar het maximaal aantal vetten wat je tijdens een training zou kunnen verbranden is ongeveer een 50% / 50% balans (vetten / suikers = glycogeen). Dit is dus lichte duur.
Nu zeg ik zuikers, maar dat is dus eigenlijk dus glycogeen. Ik zeg suikers omdat dit het eerste is wat je lichaam aangrijpt. Als deze op zijn dan heb je een probleem. Dan is het ofwel stoppen, ofwel eiwitten gebruiken. Dit laatste kan wel alleen het herstel zal dan echt lang gaan duren.
Met dit gegeven weet je direct waarom je maar enkele keren in het jaar kan pieken (zei zeggen max. 3 keer per jaar). Je lichaam heeft maar een beperkte voorraad suikers, maar heel veel eiwitten (alleen dat laatste is een iets minder snelle brandstof). Als je dus echt diep gaat en je meer suikers op maakt dan je kan aanvullen, ga je op een gegeven moment eiwitten verbranden. Het gevolg is dat je imuumsysteem als eerste zijn eiwitten verliest > Je lichaam zal enkele weken moeten herstellen.
Je hebt dan kans op ziekte en als je echt diep bent gegaan spierafbraak. Je lichaam is compleet gedesorienteerd. Alles doet pijn en je hebt geen vut en energie meer.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 11 dec 2004 15:11

Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 11 December 2004


Je hebt het Atkins verhaal goed samengevat. Toch ben ik het maar ten dele eens met het Atkins dieet. Ik begon mijn antwoord met de stelling dat veel schildklierpatienten met overgewicht baat hebben bij deze eetgewoonte. Nu heeft dat een heel speciale reden: Schildklierpatienten zitten vaak met een spijsvertering die niet optimaal werkt, met voedselallergieen voor met name koolhydraten. Geen suikers en koolhydraten betekent geen hypoglykemie meer (teveel insuline na suikerinname en sporten) en geen last van glutenintolerantie (gluten zitten in koolhydraten, veel mensen hebben hier last van).
<knip>
Nog een vraagje: Die ammoniaklucht in je zweet als je glucose op is tijdens het sporten: Is dat echt een normaal mechanisme? Ik heb vaak last gehad van heel erg stinkende handdoeken na het fitnessen, terwijl ik handdoeken normaal erg lang schoon houd. Ik eet ook relatief weinig koolhydraten en suikers in verband met een niet optimale spijsvertering (schildklierprobleem). Mijn ervaring is ook dat ik veel te snel door mijn energie heen ben tijdens intensief trainen. Ik zou erg geholpen zijn met je antwoord.




Ten eerste: ik wijk dus ook af van de reguliere atkins-methode door bewust meer koolhydraten te eten. Verder zou het mij niets verbazen met de huidige hoeveelheid en chemische fabricage/behandeling van koolhydraten dat heel veel mensen last hebben van een "haperende" schildklier. De theorie achter atkins is ook puur op (het minder produceren van) insuline gebaseerd.
Het tweede punt mbt Ammoniaklucht : Simpel gezegd  JA,
Wat je namelijk ruikt zijn de afvalstoffen die ontstaan bij eiwitverbranding en je lichaam verlaten via je zweet. Het is een heel herkenbare geur en voor mij het signaal om vrijwel direct de oefening naar een veel lagere intensiteit te brengen, meer op het niveau van uitfietsen (ik hanteer dan zo'n 55/60 % van de max. hartslag) of om gelijk te stoppen met trainen.
(Hoe het een en ander werkt met mensen met schildklierproblemen weet ik echter niet)
Ik ben niet op de hoogte met schildklierproblematiek, dus ik weet niet of je zo maar extra glucose/fructose of andere koolhydraten kan nemen vlak voor je gaat sporten, helaas. Wellicht dat jouw behandelend dokter (als je die hebt) deze vraag kan beantwoorden.
postamble();

chouchou
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 okt 2004 01:19

chouchou 11 dec 2004 15:23

Quote:
Een verdere verklaring van het werken van Atkins is een bepaald stofje in vlees, waarvan ik de naam kwijt ben (aangetoond in een recente BBC documentaire). Dit stofje zit veel in (vlees)vetten en blijkt de eetlust te remmen. Testen hebben aangetoond hoe twee testgroepen Pasta Bolognese aten (de ene met vlees, de ander zonder); De vleesgroep bleek uiteindelijk automatisch minder calorieen in te nemen, hoewel ze de opdracht hadden zoveel te eten als ze wilden. Daarbij komt nog dat vlees wat moeilijk is te verteren, het kost dus meer energie.


Deze docementare heb ik ook gezien. Ik ben geen expert op het gebied van voeding, maar volgens mijn herrinnering kwam door de proteine (vlees) dat de eetlust minder is. Wellicht krijg je dus door een proteine rijk dieet een voldaner gevoel, waardoor je minder eet. Uit de documentaire bleek zeker dat dit dieet werkt voor mensen, maar hoe dat was nog lastig te bepalen.

Quote:
Nog een vraagje: Die ammoniaklucht in je zweet als je glucose op is tijdens het sporten: Is dat echt een normaal mechanisme? Ik heb vaak last gehad van heel erg stinkende handdoeken na het fitnessen, terwijl ik handdoeken normaal erg lang schoon houd. Ik eet ook relatief weinig koolhydraten en suikers in verband met een niet optimale spijsvertering (schildklierprobleem). Mijn ervaring is ook dat ik veel te snel door mijn energie heen ben tijdens intensief trainen. Ik zou erg geholpen zijn met je antwoord.


Wat ik altijd heb begrepen is de ammoniaklucht het gevolg van eiwit/spier verbranding. En volgens Coulthardt zijn verhaal is dit niet een goed teken. Dit lijkt mij ook.

Ik heb baat gehad bij "het Lopersboek" van de KNAU (athlethiek). Een duidelijk en simpel verhaal over voeding en training. Belangrijkste quote voor mij :

Quote:
.... extra aandacht besteed moet worden aan het koolhydraatrijk eten, terwijl de vetinname beperkt moet worden


en

Quote:
... als dit veveel energie binnen krijgt, het teveel omzetten in lichaamsvet.


Dus, volgens mij als je wilt afvallen, betekent dit minderen en letten op de vetinname. Maar ja ik heb makkelijk praten met 69 kilo bij 1.80 .....

Verder, volgens mij, bij inspanning heb je altijd koolhydraten nodig. Als dit zonder doet, en dus slechts vetten verbrand, dat is het net alsof je de gehele tijd een hongerklop hebt, wat gebeurd als je koolhydraat voorraad op is.

Sjoerd
what you get is what you see

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 11 dec 2004 15:34

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 11 December 2004


Ik heb toevallig gisteren een lesing bijgewoond van Guido Gosselink en Christoph Brand. De helft van de lesing ging over voeding in combinatie met sport.
Misschien niet helemaal on-topic, maar goed:
Bij sporten heb je hoe dan ook koolhydraten nodig; zelfs bij lichte duur!!!!!!
Daar bestaat altijd veel verwarring over, maar het maximaal aantal vetten wat je tijdens een training zou kunnen verbranden is ongeveer een 50% / 50% balans (vetten / suikers = glycogeen). Dit is dus lichte duur.
Nu zeg ik zuikers, maar dat is dus eigenlijk dus glycogeen. Ik zeg suikers omdat dit het eerste is wat je lichaam aangrijpt. Als deze op zijn dan heb je een probleem. Dan is het ofwel stoppen, ofwel eiwitten gebruiken. Dit laatste kan wel alleen het herstel zal dan echt lang gaan duren.
Met dit gegeven weet je direct waarom je maar enkele keren in het jaar kan pieken (zei zeggen max. 3 keer per jaar). Je lichaam heeft maar een beperkte voorraad suikers, maar heel veel eiwitten (alleen dat laatste is een iets minder snelle brandstof). Als je dus echt diep gaat en je meer suikers op maakt dan je kan aanvullen, ga je op een gegeven moment eiwitten verbranden. Het gevolg is dat je imuumsysteem als eerste zijn eiwitten verliest > Je lichaam zal enkele weken moeten herstellen.
Je hebt dan kans op ziekte en als je echt diep bent gegaan spierafbraak. Je lichaam is compleet gedesorienteerd. Alles doet pijn en je hebt geen vut en energie meer.


Mer de stelling "Bij sporten heb je hoe dan ook koolhydraten nodig; zelfs bij lichte duur!!!!!!" ben ik het niet eens. Ik denk dat deze sporters hun verhaal vertellen vanuit hun wielren(???)visie, en dat dit niet voor iedere sporter geldt.
Immers, via de lever maakt de mens vanuit eiwit ook glycogeen aan, dus hier heb je geen suikers of andere koolhydraten voor nodig ALS je maar een lage trainingsintensiteit gebruikt. Vanaf globaal 60/65 % van je max hartslag volstaat de eiwitomzetting naar glycogeen niet meer en heb je (vooral bij duursporten) inderdaad aanvullende koolhydraten nodig, het liefst in zo makkelijk mogelik op te nemen vorm.
Verder ben ik het wel eens met jouw verhaal.
postamble();

Plaats reactie