Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wielrennen & Atkins

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 11 dec 2004 15:38

@ChouChou: Proteine ja, dat was het. Ook wel een belangrijk puntje voor dhr. Atkins: Of het nu werkt of niet, zijn theorie over de werking is definitief onzin gebleken. Het werkt wel, maar totaal niet op de manier die Atkins bedacht had.
Tja, voor mijn gevoel is mijn energietoevoer de grootste bottelneck in mijn training. Ik ga dan ook experimenteren met een sportdrank die isotoon is en veel koolhydraten bevat. Misschien helpt het, want echt veel meer gaan eten, daar wordt ik misselijk van. Ben trouwens 77 kg bij 1.87, dus gewicht is voor mij ook niet echt een probleem.
 

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 11 dec 2004 15:48

Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 11 December 2004




Mer de stelling "Bij sporten heb je hoe dan ook koolhydraten nodig; zelfs bij lichte duur!!!!!!" ben ik het niet eens. Ik denk dat deze sporters hun verhaal vertellen vanuit hun wielren(???)visie, en dat dit niet voor iedere sporter geldt.
Immers, via de lever maakt de mens vanuit eiwit ook glycogeen aan, dus hier heb je geen suikers of andere koolhydraten voor nodig ALS je maar een lage trainingsintensiteit gebruikt. Vanaf globaal 60/65 % van je max hartslag volstaat de eiwitomzetting naar glycogeen niet meer en heb je (vooral bij duursporten) inderdaad aanvullende koolhydraten nodig, het liefst in zo makkelijk mogelik op te nemen vorm.
Verder ben ik het wel eens met jouw verhaal.<SCRIPT language=javascript>postamble();


Ja je hebt gelijk excuus, ik bedoel uiterraard wielrennen. En wat ik er bij had moeten zeggen is dat je uiterraard wel op een lager intensiteit kan trainen alleen dat dit geen enkel nu heeft, puur om het feit dat je dan geen trainingseffect hebt. Je traint dan dus voor nop en eigenlijk alleen voor de vetverbranding, wat dan weer zo tergend langzaam gaat dat je wel 10 uur moet fietsen wil je een beetje resultaat zien.
Maar ik ben nog steeds van mening dan atkins en sporten balanseren is op de rand van de ''afgrond''. Als je namelijk een keer iets verkeerds doet en je hebt opeens geen brandstof meer en je verbrand dus eiwitten is je lichaam helemaal van streek, gevolgen; spierafbraak, sterk verminderde weerstand.
Je hebt dus 2 gevolgen; je training was nutteloos en je breekt dingen af die eigenlijk opgebouwd zouden moeten worden (spieren en imuum).
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 11 dec 2004 15:51

Quoten: Origineel geplaatst door ChouChou op 11 December 2004


<hele grote knip>Verder, volgens mij, bij inspanning heb je altijd koolhydraten nodig. Als dit zonder doet, en dus slechts vetten verbrand, dat is het net alsof je de gehele tijd een hongerklop hebt, wat gebeurd als je koolhydraat voorraad op is.Sjoerd


Het verhaal van de hongerklop zou ik dus continue moeten hebben, omdat ik haast geen koolhydraten eet (op die momenten vlak voor het sporten na). Dat heb ik dus niet de hele dag, alleen bij sporten als mijn ingenomen glucose op is.
Denk dat het fenomeen "hongerklop" (waarvan ik het bestaan zeker niet ontken) meer is het geen glucose/glucoseen meer hebben ipv geen koolhydraten, uit eiwitten kan namelijk ook glucoseen worden gemaakt, immers slechts in veel mindere mate dan dat je bij volle inspanning nodig hebt. 
Doe verder al ruim 10 jaar aan racefietsen en mountainbiken en weet wat een hongerklop is. Dat zijn die momenten dat je bij iedere willekeurige benzinestation naar binnen stompeld voor 2 flesjes AA en 2 raket-ijsjes , hoe duur het ook is   (Ik heb wel eens mijn 99 euro dure zonnebril als onderpand achtergelaten (mijn helm wou hij niet) omdat ik niet de benodigde 3 euro bij me had, en vervolgens weer 80 km met de auto kon rijden om die zonnebril op te halen)
postamble();

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 11 dec 2004 16:03

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 11 December 2004


<knip>
Ja je hebt gelijk excuus, ik bedoel uiterraard wielrennen. En wat ik er bij had moeten zeggen is dat je uiterraard wel op een lager intensiteit kan trainen alleen dat dit geen enkel nu heeft, puur om het feit dat je dan geen trainingseffect hebt. Je traint dan dus voor nop en eigenlijk alleen voor de vetverbranding, wat dan weer zo tergend langzaam gaat dat je wel 10 uur moet fietsen wil je een beetje resultaat zien.
Maar ik ben nog steeds van mening dan atkins en sporten balanseren is op de rand van de ''afgrond''. Als je namelijk een keer iets verkeerds doet en je hebt opeens geen brandstof meer en je verbrand dus eiwitten is je lichaam helemaal van streek, gevolgen; spierafbraak, sterk verminderde weerstand.
Je hebt dus 2 gevolgen; je training was nutteloos en je breekt dingen af die eigenlijk opgebouwd zouden moeten worden (spieren en imuum).


Excuses aanvaard, maren waren wat mij betreft niet nodig geweest, een forum is toch (ook) om te discussieren ??? En ik heb ook niet alle wijsheid in pacht.
En ik ben het met je eens dat "puur" atkins (dus helemaal geen koolhydraten) niet samengaat met wielrennen, zoals je al in eerdere postings vanb mij hier kunt lezen. Ondanks mijn Atkins neem ik dus WEL extra glucose en verlaag de intensiteit drastisch bij de eerste tekenen van eiwitverbranding.
Dit alles doe ik momenteel in de sportschool, maar eerlijk gezegd ben ik "bang" voor het voorjaar als ik weer wil gaan wielrennen, omdat je dan het een en ander moeilijker kan uitvoeren. Hopelijk heb ik dan geen atkins meer nodig om af te vallen. Maar of dat lukt ??? ben al 18 kg kwijt, maar nog steeds ver over de 100 kg (ben dus zo zwaar dat ik mijn gewicht niet durf te noemen, zegt genoeg denk ik zo ) (oja 1 meter 90 lang)
Globaal denk ik het volgende over Wielrennen en Atkins:
Als je gewoon kunt fietsen en het gewicht je niet in de weg zit, gewoon blijven sporten en gezond eten en veel drinken (water, that is)
Als je een dermate overgewicht hebt en je kunt er met (pogingen tot ) normaal gezond eten niet vanaf komen, ga eens langs de dokter of zo.
Als deze ook niets kunnen vinden en je hopeloos wordt, probeer eens atkins, maar wees wel bereid te zijn offers te maken ten aanzien van je wielrennen en/of het strikt houden aan Atkins. En wat is dat toch met dat . ..
postamble();

chouchou
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 okt 2004 01:19

chouchou 11 dec 2004 17:29

Quote: Het verhaal van de hongerklop zou ik dus continue moeten hebben, omdat ik haast geen koolhydraten eet (op die momenten vlak voor het sporten na). Dat heb ik dus niet de hele dag, alleen bij sporten als mijn ingenomen glucose op is.

Je hebt gelijk, het is natuurlijk glucose/suikers ipv van koolhydraten ....

S
what you get is what you see

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 11 dec 2004 20:03

Quoten: Origineel geplaatst door ChouChou op 11 December 2004


Quote:
Het verhaal van de hongerklop zou ik dus continue moeten hebben, omdat ik haast geen koolhydraten eet (op die momenten vlak voor het sporten na). Dat heb ik dus niet de hele dag, alleen bij sporten als mijn ingenomen glucose op is.



Je hebt gelijk, het is natuurlijk glucose/suikers ipv van koolhydraten ....S


 bijna goed . .   Waar je rekening mee moet houden is de mate en duur van inspanning. Zolang je nog met licht trainen bezig bent (dus ongeveer onder de 60 % van de max en niet langer dan ± 2 uur) zal je niet gauw een hongerklop krijgen. Volgens mij ontstaat een hongerklop normaal gesproken bij een lange zware inspanning EN geen koolhydraten eten, er moet dus aan beide voorwaarden voldaan worden om er een te krijgen. Oftewel het lichaam moet niet voldoende hebben aan de energie uit vetverbranding en er moet dermate lang gesport worden dat de aanwezige voeding en de glucoseen-reserves in de spieren verbruikt zijn.
Verder is glucose een vorm van suiker, en suiker is weer een vorm van koolhydraten, en dus eigenlijk praktisch hetzelfde, maar begrijp niet goed op welk deel jouw opmerking betrekking heeft.<SCRIPT language=javascript>postamble();
postamble();

chouchou
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 okt 2004 01:19

chouchou 11 dec 2004 20:34

Oke, zoals ik het begrijp, gebeurd er bij hongerklop dat je koolhydraten/suikers/glucose (whatever, we weten waar we het over hebben), op is waardoor dus alleen nog vet kan verbranden, waardoor je niet meer vol kan fietsen.

Ik gokte dat als je geen koolhydraten inneemt, dat je dan hetzelfde effect krijgt, maar schijnbaar kan je lichaam ook nog uit eiwitten (spieren ??) deze vorm van energie toveren, waardoor je dus niet gelijk met een Atkins dieet tegen een hongerklop aanloopt,

Toch lijkt het me niet goed te sporten met een Atkins dieet, ik bedoel het moet wel gezond blijven en dat is het denk ik niet,

Sjoerd
what you get is what you see

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 11 dec 2004 20:43

Quoten: Origineel geplaatst door ChouChou op 11 December 2004

Oke, zoals ik het begrijp, gebeurd er bij hongerklop dat je koolhydraten/suikers/glucose (whatever, we weten waar we het over hebben), op is waardoor dus alleen nog vet kan verbranden, waardoor je niet meer vol kan fietsen.Ik gokte dat als je geen koolhydraten inneemt, dat je dan hetzelfde effect krijgt, maar schijnbaar kan je lichaam ook nog uit eiwitten (spieren ??) deze vorm van energie toveren, waardoor je dus niet gelijk met een Atkins dieet tegen een hongerklop aanloopt,Toch lijkt het me niet goed te sporten met een Atkins dieet, ik bedoel het moet wel gezond blijven en dat is het denk ik niet,Sjoerd


Als je maar naar je lichaam luistert valt het allemaal wel mee hoor. Heb eerst een kleine maand getraind op vetvernrandingsnivo, maar dat is SAAI !!!!
Dus toen een gekeken hoe anderen daarover dachten op o.a. atkinsforum en kreeg daar te horen dat je dus ook aangepaste hoeveelheden glucose/fructose kon nemen (waar ECHTE atkinners weer tegen waren). Maar ik heb het geprobeerd en dat beviel me uitstekend en bleef in atkins-evenwicht.
Maar naar je lichaam luisteren is dus dan extra belangrijk. Zodra ik merk dat ik minder presteer of ik ruik zo'n ammoniak luchtje, stop ik gelijk met de zware training. Zelf weet ik dat ik met 500 ml sportdrank 1:20 kan trainen, dus meestal drink ik 250 ml half uur voor trainen en 250 ml vlak voor trainen en als ik meer wil trainen ook nog eens 250 ml  half uur na start training om 2 uur te kunnen vlammen.
Wat dat betreft ben ik dus wel wat jaloers op alle niet-atkinners die kunnen trainen wat ze willen. Maar aan de andere kant val ik nu in mijn ogen erg makkelijk af en heb ik toch weer lol in mijn sporten . . ..
postamble();

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 12 dec 2004 23:38

Quoten: Origineel geplaatst door ChouChou op 11 December 2004

Oke, zoals ik het begrijp, gebeurd er bij hongerklop dat je koolhydraten/suikers/glucose (whatever, we weten waar we het over hebben), op is waardoor dus alleen nog vet kan verbranden, waardoor je niet meer vol kan fietsen.Ik gokte dat als je geen koolhydraten inneemt, dat je dan hetzelfde effect krijgt, maar schijnbaar kan je lichaam ook nog uit eiwitten (spieren ??) deze vorm van energie toveren, waardoor je dus niet gelijk met een Atkins dieet tegen een hongerklop aanloopt,Toch lijkt het me niet goed te sporten met een Atkins dieet, ik bedoel het moet wel gezond blijven en dat is het denk ik niet,Sjoerd


Ja daar is de wetenschap nog steeds niet over uit. Of je lichaam na suikers weer overgaat op vet of eiwitten. Men dacht altijd vet.
Maar het schijnt zo te zijn dat de hongerklop slechts tijdelijk van kracht is. Dit zou namelijk de overschakeling van suikers op eiwitten zijn. Door deze overschakeling van brandstof is je lichaam even iets van streek. (zeg maar net zo als bij een auto overgaan van benzine naar gas).
Alleen nu zijn eiwitten een iets minder snelle brandstof dan suikers. Maar wel weer veel sneller dan vet. Dus je zou iets minder hard gaan en het doet vele malen meer pijn. Omdat je door het aanmaken van eiwitten bezig bent met het afbreken van je imuumsysteem en het afbreken van je spieren (met de spieren waar je dus mee aan het sporten bent!?!?!)
Ja het is allemaal ingewikkeld. Zelfs de wetenscahp is er nog niet uit.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 28 mei 2005 14:10

Ik lees dit topic nu pas net en zie dat het al een tijdje niet meer actief is maar ik wilde mijn ervaringen met Atkins hier wel even deponeren.
Ik ben in ongeveer 9 maanden Atkins ruim 25kg afgevallen. Ik heb het puur gebruikt om af te vallen en was van tevoren zeker niet van plan om het altijd te blijven volgen. (Onder het motto: "een bmi van 33 is op de lange duur veel schadelijker dan een eenzijdig dieet van 9 maanden", heb ik dit gedaan en mijn huisarts dacht er net zo over) Ben er inmiddels weer bijna een jaar vanaf en nog geen kilo aangekomen. Wel is mijn vetpercentage verder gedaald door het vele fietsen.
Wat mij het meeste opviel toen ik het Atkinsdieet deed is dat ik nooit een hongergevoel had (schijnt door de grote hoeveelheden eiwitten te koen). maar wat nog verbazender is dat ik gedurende langere perioden op een zeer hoge hartslag kon fietsen. Ook voordat ik Atkins deen reed ik rond met een hartslagmeter en als ik 10 minuten boven de 85% (169) reed merkte ik duidelijk dat ik dat niet lang vol zou houden. tijdens het dieet kon ik met niet al te veel moeite 1,5 uur op een gemiddelde hartslag van 185-190 rondrijden. Hoe dit precies kan weet ik niet. Ik heb het ook mijn hiusarts (en een dietiste) gevraagd en die wist er ook niet echt een passende verklaring voor te geven. Nu ik ben gestopt met Atkins loopt mijn hartsalg wl weer langzaam terug, maar ik kan nog steeds op hoge hartslagen langere tijd rondrijden. Gisteren 90km op een gemiddelde hartsalg van 168 gefietst.
Het enige van Atkins is dat je tijdenes het ieet geen langere afstanden kan fietsen. Mijn maximale afstand was 55-60km (een keer 85km gefietst maar dat wat absoluut geen succes).
Wat er ook over Atkins gezegd wordt: voor mij heeft het geholpen. Dr. Atkins ontdekte dat mensen door het eten van louter vatten en eiwitten en geen koolhydraten afvielen. hij had zelf een eiegen verklaring bedracht maar die is inmiddels door verschillende onderzoeken onderuitgehaald.
En voor diegene die denken dat het slecht is voor je cholesterol: van tevoren gemeten: een nette 3,5 en na 6 maanden zat hij op 3,7 en dit kwam doordat het "goede cholesterol" was gestegen.
Voor mensen die willen afvallen en blijven fietsen: Atkins kan mits je niet een al te zwaar trainingsprogramma hebt en je geen lange afstanden wil fietsen.
Mvg,
Jorick
 
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 04 jul 2005 21:39

Ik heb nu een collega of 5 die aan het Atkinsen zijn waarvan ze allemaal 15 tot 20 kilo zijn afgevallen. Helaas na 3 maanden zijn er 3 weer op het oude gewicht, dit JoJo'en kan niet goed zijn voor je lichaam. Ineens 15 kilo afvallen en er dan weer bij vreten ????????
Ik woog 5 jaar geleden 96 en nu 88 met opletten met eten en veel sporten. Ik heb 86 gewogen maar ik ben dan niet zo sterk in mijn benen. Ik blijf lekker op dit gewicht en merk dat de spieren steeds sterker worden. Ik blijf het indrukwekkend vinden mensen die 25 kilo met Atkins kwijt raken, er is helaas altijd wel een oud Atkinser die de verloren 25 kilo vindt ( dt ? )
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 05 jul 2005 01:49

Jojo-en is nooit goed, en dit is ook niet de bedoeling bij atkins of welk dieet dan ook ... Echter de mens is ook maar een mens en de mens is zwak ...
Denk dat de jojo'-ers ook wel weten hoe het komt, atkinners helemaal ....
Heb vanaf de herfst afgelopen jaar ook ge "atkinst" en ben inmiddels 30 kg lichter en dus nog meer vet kwijtgeraakt, aangezien ik veel gespierder geworden ben ...
Wel is het zo dat ik in februari in een pauzestand "plateau" geraakt ben, het lichtelijk heb laten lopen en daarom niet meer afviel. Merkte echter wel dat ik veel sterker werd en rij nu bijna iedereen van onze tourclub eruit op de kleine klimmetjes bij ons in de omgeving rond zwolle (ondanks dat ik nog ver boven de 100 kg ben). Dus ik denk dat ik nog steeds vet kwijtraak en er spieren bijkrijg, nu het lichaam de kans krijgt te herstellen van een best wel zwaar dieet. (inmers 30 kg in 4/5 maand)
Nu de vakantieperiodes beginnen en het fietsen met de club minder wordt (minder rijders/ritten en mijn niveau stijgt teveel boven de groep uit waardoor ik meer alleen rijd (gemiddelden van 30+ over ritten van 90+ km) ben ik echter recentelijk weer begonnen met streng atkinsen, zal eens kijken hoe het nu gaat ..., nu nog te vroeg om daar wat nuttigs over te zeggen.
Vol fietsen/sporten op streng atkins (dus zonder koolhyudraten) kon/kan ik ook, maar gezond is het niet, ik doe het ook niet meer. Mijn zweet stonk naar ammoniak, wat duidt op eiwitafbraak, mogelijk/waarschijnlijk uit de spieren, en dat is wel het laatste wat je wilt, laat staan je lichaam trainen om  je lichaamseiwitten te verbranden tijdens het trainen ... bij heftige tochten neem ik dus wel gedoseerd koolhydraten in de vorm vam eigen sportdrank (roosvice,zout en water en/of een vitamine bruistabletje) en moet me zonder koolhydraten soms inhouden als het te hard gaat (wat mij betreft een kleine prijs voor zoveel goeds) ik train nu vaak net onder het omslagpunt van de vetverbranding, alleen klimmetjes ga ik vol aan.
Wat betreft de persoon die langere tijd op hoge hartslag kon fietsen, ruik even naar je zweet, zit daar een scherpe lucht van ammoniak aan, dan zou ik erg oppassen, anders effe jezelf aanmelden bij de rabobank wielerteam
tot zover, zal het hier eens in de gaten houden ...  mochten mensen nog vragen of zo hebben, mailen mag ook
postamble();

Plaats reactie