Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trapfrequentie

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 26 mar 2005 18:33

Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 26 Maart 2005


Kijk, dat is nou wielrennen he... Ik heb ook al gemerkt: Als je wilt demarreren heb je de neiging om alles te geven in een poging weg te komen. Na een halve minuut val je dan teveel terug. Als je met iets minder topsnelheid demarreert, dan kom je beter over het dooie punt heen en kun je je snelheid vasthouden. Beter 20 km lang 1km/h sneller dan 2km lang 10 km/h sneller.


Ik heb blijkbaar een soort van automatische afremmer erop zitten. Als ik namelijk demerareer kan ik zo hard gaan als ik wil, ok beetje overdreven, maar in ieder geval behoorlijk hard.Ik kan dat tempo dan heel lang doortrekken.Mijn hartslag ligt dan echter wel al gauw rond de 185-195 (ongeveer 192 = omslagpunt).
Maar wat nu het rare is: ik kan totaal niet sprinten. Ga ik met 8 man naar de finish, geheid dat ik 8e wordt.Zou dat iets te maken hebben met het feit dat mijn omslagpunt en max. hs, zo dicht bij elkaar liggen: 192 t.o.v. 208?
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

jannak
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2005 22:05

jannak 26 mar 2005 23:04

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 26 Maart 2005


Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 26 Maart 2005


Kijk, dat is nou wielrennen he... Ik heb ook al gemerkt: Als je wilt demarreren heb je de neiging om alles te geven in een poging weg te komen. Na een halve minuut val je dan teveel terug. Als je met iets minder topsnelheid demarreert, dan kom je beter over het dooie punt heen en kun je je snelheid vasthouden. Beter 20 km lang 1km/h sneller dan 2km lang 10 km/h sneller.


Ik heb blijkbaar een soort van automatische afremmer erop zitten. Als ik namelijk demerareer kan ik zo hard gaan als ik wil, ok beetje overdreven, maar in ieder geval behoorlijk hard.Ik kan dat tempo dan heel lang doortrekken.Mijn hartslag ligt dan echter wel al gauw rond de 185-195 (ongeveer 192 = omslagpunt).
Maar wat nu het rare is: ik kan totaal niet sprinten. Ga ik met 8 man naar de finish, geheid dat ik 8e wordt.Zou dat iets te maken hebben met het feit dat mijn omslagpunt en max. hs, zo dicht bij elkaar liggen: 192 t.o.v. 208?

Kijk Coulthard, misschien iets voor een mental coach, want als je, zoals je zegt, kunt demarreren en dat kunt doortrekken dan kun je dus ook sprinten. Ieder coereur die een goede demarrage heeft is een goed sprinter. Maar... ik denk dat het bij jou tussen de oren zit. Als je al begint te denken van: als ik met 8 naar de streep ga wordt ik geheid 8e. Niet denken. Als je met 8 man weg bent weet je donders goed wie de beste of betere is, aan het wiel gaan zittten de laatste 3 kilometer en er tot op de streep niet meer uitkomen. Een andere methode; ga de sprint eens totaal anders aan als je gewend was. Van veraf?, probeer eens van dichterbij. Aanzetten op de 11?, zet aan op de 12 en schakel de laatste 50 m. op de 11. Nog beter: leer sprinten door bijv. in de winter op de wielerbaan te oefenen. Of train het zelf op de weg. Jij bent mans genoeg om dat zelf te kunnen leren. 
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

sjibble
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 mar 2005 01:10

sjibble 27 mar 2005 19:07

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 26 Maart 2005


Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 26 Maart 2005


Kijk, dat is nou wielrennen he... Ik heb ook al gemerkt: Als je wilt demarreren heb je de neiging om alles te geven in een poging weg te komen. Na een halve minuut val je dan teveel terug. Als je met iets minder topsnelheid demarreert, dan kom je beter over het dooie punt heen en kun je je snelheid vasthouden. Beter 20 km lang 1km/h sneller dan 2km lang 10 km/h sneller.


Ik heb blijkbaar een soort van automatische afremmer erop zitten. Als ik namelijk demerareer kan ik zo hard gaan als ik wil, ok beetje overdreven, maar in ieder geval behoorlijk hard.Ik kan dat tempo dan heel lang doortrekken.Mijn hartslag ligt dan echter wel al gauw rond de 185-195 (ongeveer 192 = omslagpunt).
Maar wat nu het rare is: ik kan totaal niet sprinten. Ga ik met 8 man naar de finish, geheid dat ik 8e wordt.Zou dat iets te maken hebben met het feit dat mijn omslagpunt en max. hs, zo dicht bij elkaar liggen: 192 t.o.v. 208?


Over automatisch afremmen gesproken.
Als ik met een vriend voor de gein 43 km.h per uur ga racen hou ik dat lekker lang vol. Alleen als we zeggen wie is er het eerst bij het postkantoor dan heb ik een probleem.
Naarmate ik zenuwachtig word vliegt mn hartslag als een raket omhoog waardoor het lijkt alsof je in een Formule 1 Race zit.
Vervolgens dat ik al bij de start geen kracht meer heb en het geen zin meer heeft...
Een j&#111;nge fietser van 14 die al 10 jaar elke dag fietst...<br>
<br>
Dit jochie heeft ook een fietsforum. http://www.fietsersforum.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

erikvd
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 aug 2004 04:12

erikvd 27 mar 2005 19:55

Quoten: Origineel geplaatst door Sjibble op 27 Maart 2005

Over automatisch afremmen gesproken.
Als ik met een vriend voor de gein 43 km.h per uur ga racen hou ik dat lekker lang vol. Alleen als we zeggen wie is er het eerst bij het postkantoor dan heb ik een probleem.


"Voor de gein 43 km/u racen en dat hou ik lekker lang vol"  En jij bent 14? Ik begin me inmiddels een beetje af te vragen of je km-teller verkeerd is afgesteld, want jou genoemde prestaties vind ik een beetje twijfelachtig.   (o.a. in 3 sec naar 35 km/u .....nooit ingehaald worden behalve door scooters/brommers......."Als ik zin heb fiets ik rium 40 km/h met een vriend over het fietspad. En dan heb ik het er nog over dat we aan strand liggen in Ijmuiden en er een mooi windje tegen blaast.")

fietsfanaat
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03

fietsfanaat 27 mar 2005 20:16

mwah, hij woont bij Ijmuiden he...

Daar staat lekkere wind :)

OOHHNEE
Het was natuurlijk wind tegen ;)
be Special, ride a Special

jannak
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2005 22:05

jannak 27 mar 2005 20:50

Quoten: Origineel geplaatst door Erik vD op 27 Maart 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Sjibble op 27 Maart 2005

Over automatisch afremmen gesproken.
Als ik met een vriend voor de gein 43 km.h per uur ga racen hou ik dat lekker lang vol. Alleen als we zeggen wie is er het eerst bij het postkantoor dan heb ik een probleem.


"Voor de gein 43 km/u racen en dat hou ik lekker lang vol"  En jij bent 14? Ik begin me inmiddels een beetje af te vragen of je km-teller verkeerd is afgesteld, want jou genoemde prestaties vind ik een beetje twijfelachtig.   (o.a. in 3 sec naar 35 km/u .....nooit ingehaald worden behalve door scooters/brommers......."Als ik zin heb fiets ik rium 40 km/h met een vriend over het fietspad. En dan heb ik het er nog over dat we aan strand liggen in Ijmuiden en er een mooi windje tegen blaast.")

Ben het helemaal met Erik eens, of Sjibble is een natuurtalent (zeer twijfelachtig) of hij praat uit z'n nek. Van 0 naar 35 in 3 sec.! Direct prof worden jong. Voor de gein ruim 40 per uur, snel een tijdrit fiets kopen en prof worden.
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 28 mar 2005 01:01

Quoten: Origineel geplaatst door jan nak op 27 Maart 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Erik vD op 27 Maart 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Sjibble op 27 Maart 2005

Over automatisch afremmen gesproken.
Als ik met een vriend voor de gein 43 km.h per uur ga racen hou ik dat lekker lang vol. Alleen als we zeggen wie is er het eerst bij het postkantoor dan heb ik een probleem.


"Voor de gein 43 km/u racen en dat hou ik lekker lang vol"  En jij bent 14? Ik begin me inmiddels een beetje af te vragen of je km-teller verkeerd is afgesteld, want jou genoemde prestaties vind ik een beetje twijfelachtig.   (o.a. in 3 sec naar 35 km/u .....nooit ingehaald worden behalve door scooters/brommers......."Als ik zin heb fiets ik rium 40 km/h met een vriend over het fietspad. En dan heb ik het er nog over dat we aan strand liggen in Ijmuiden en er een mooi windje tegen blaast.")

Ben het helemaal met Erik eens, of Sjibble is een natuurtalent (zeer twijfelachtig) of hij praat uit z'n nek. Van 0 naar 35 in 3 sec.! Direct prof worden jong. Voor de gein ruim 40 per uur, snel een tijdrit fiets kopen en prof worden.

Hij mag wel een keer met mij mee.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 28 mar 2005 10:31

@Sjibble: Heb je wel de correcte wielomtrek in je fietscomputer ingevoerd, ik geloof, met alle respect, namelijk geen kloot van je snelheden...

zever
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 11 jan 2005 16:50

zever 28 mar 2005 12:23

Volgens mij zit hij gewoon op het verkeerde forum, hij denkt dat het hier een auto-forum is blijkbaar, optrekken van uit stilstand, steeds vergelijkingen maken met F1
z4ever

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 28 mar 2005 12:24

Broem! Brrrroooeeemm!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 mar 2005 13:18

Ik heb het ff uitgerekend en voor een eenparige versnelling van 3 seconden met een gewicht van 70 kg hoef je maar een vermogen te leveren van 2000 Watt. Dat is dus piece of cake  NOT
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 28 mar 2005 14:58

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 28 Maart 2005

Ik heb het ff uitgerekend en voor een eenparige versnelling van 3 seconden met een gewicht van 70 kg hoef je maar een vermogen te leveren van 2000 Watt. Dat is dus piece of cake  NOT


Haha, ik geloof dat Pettachi in een ettappe in de Giro als maximum piek ongeveer 1750 Watt had gehaald.
Dus Sjibble ga direkt een prof contract aanvragen, want pettachi zal jij voorbij gaan als een sneltrein.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Plaats reactie