Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trapfrequentie

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 mar 2005 09:49

Quoten: Origineel geplaatst door Veeteetje op 17 Maart 2005

Ben net nieuw op het forum dus wil hier nog even reageren op het aantal omwentelingen. Mij wordt steeds weer aangeraden om minstens de helft van mijn training op >100 RPM te trainen. Soms heb ik een training van een uur waarin ik constant op >100 RPM moet zitten. Ideaal is inderdaad tussen 95 en 105.


Waarom moet je geen hele training op >100rpm fietsen? Ik probeer dat dit jaar wel, maar is dat dan niet goed? Is het niet verstandig om bijv. 2,5 uur @100rpm te trappen?
En dat ideaal tussen de 95 en 105: is dat koersfrequentie of trainingsoptimum?
Less is bore

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 21 mar 2005 10:40

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 21 Maart 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Veeteetje op 17 Maart 2005

Ben net nieuw op het forum dus wil hier nog even reageren op het aantal omwentelingen. Mij wordt steeds weer aangeraden om minstens de helft van mijn training op >100 RPM te trainen. Soms heb ik een training van een uur waarin ik constant op >100 RPM moet zitten. Ideaal is inderdaad tussen 95 en 105.


Waarom moet je geen hele training op >100rpm fietsen? Ik probeer dat dit jaar wel, maar is dat dan niet goed? Is het niet verstandig om bijv. 2,5 uur @100rpm te trappen?
En dat ideaal tussen de 95 en 105: is dat koersfrequentie of trainingsoptimum?


Gisteren toevallig hierover gehad met mijn trainer... ik dacht dat als ik maar zolang mogelijk op de 100 RPM blijf trainen het heel goed zou zijn, maar tijdens een koers is dit niet vol te houden. Je spieren verzuren dan heel erg. Een gaatje dichtrijden doe je ook niet met 100 RPM maar met een zwaarder verzet. Hij zei dat ik ook prima tijdens een koers tussen 80 en 90 RPM mag rijden. Maar dat die 100 RPM vooral is om de eerste rondes in een koers door te komen, omdat het dan idioot hard gaat. Daarom moet ik elke training ook starten met 15-30 minuten 100 RPM op wedstrijdverzet. Voor mijn gevoel is het wel goed om 2,5 uur op 100 RPM te rijden, maar dit moet je dan niet met een heel licht verzetje doen. Op een wat zwaarder verzet en dan behoorlijk tempo rijden.
Dus ik denk dat 95-105 het trainingsoptimum is...

sjibble
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 mar 2005 01:10

sjibble 25 mar 2005 01:27

Hallo, ik ben nieuw hier en heb een paar vragen.
 
Ik fiets al sinds mn 4de dus al 10 jaar. Ik heb nu een mountainbike en lekker dikke banden op 5 Bar. Nu heb ik gemerkt wat opzich logisch is dat op een bepaalde trapfrequentie je een grotere "stoot" krijgt van de ene naar de andere versnelling. Neem de auto, je voeten zijn motoren.
En de moeite om te accelereren licht ook aan de versnellingen. Toen ik mn oude fiets nog had redde ik met erg veel verbazing 35 km/h binnen 3 enkele seconden. Dat was de frequentie in de gaten houden, goed en snel schakelen en flink je stuur naar achteren trekken.
Voor de trapfrequentie + snelheid en acceleratie zijn het ook de versnellingen die achter zitten bij je achterwiel. Voor in de bergen zijn 3x9=27 versnellingen handig doordat de frequentie bij een schakeling maar een klein verschil is. Terwijl op eht fietspad of waar dan ook maar 5 beter zijn omdat het verschil redelijk groot is en daardoor meer snelheid wint. Ook de timing is belangrijk op welke frequentie je schakelt. Stel je freq. ism 120, schakel je, word het 100 waar je niet veel aan hebt. Ik weet niet echt precies het uit te leggen maar zo rij ik elke dag lekker hard naar school als kans heb om te laat te komen.
Een j&#111;nge fietser van 14 die al 10 jaar elke dag fietst...<br>
<br>
Dit jochie heeft ook een fietsforum. http://www.fietsersforum.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

erikvd
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 aug 2004 04:12

erikvd 25 mar 2005 01:44

Wat zijn nu precies je vragen? En  daarnaast: bedoelde je dat je met je oude fiets in 3 sec. kon versnellen van 0 naar 35 km/u? In dit geval ben je wel errrrug snel.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2005 11:53

Ik snap het sowiso niet. Op het vlakke fietspad 5 versnellingen voldoende? No way!! Ik heb nu een cassette met steeds 1 of 2 tandjes verschil (12-13-14-15-16-17-18-19-12-23) wat perfect is. Je kunt altijd rond je optimale toerental fietsen.
Waarom zou je eigenlijk zo snel van 0-35 willen acceleren? Dat is hooguit te gebruiken als training, verder doe je er niks mee. Fietsacceleratie gaat nl. altijd vanuit een basissnelheid (bijv. even aantrekken om weer aan te  kunnen klampen bij een peloton na een bocht in het parcours).
Less is bore

sjibble
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 mar 2005 01:10

sjibble 25 mar 2005 13:45

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 25 Maart 2005


Ik snap het sowiso niet. Op het vlakke fietspad 5 versnellingen voldoende? No way!! Ik heb nu een cassette met steeds 1 of 2 tandjes verschil (12-13-14-15-16-17-18-19-12-23) wat perfect is. Je kunt altijd rond je optimale toerental fietsen.
Waarom zou je eigenlijk zo snel van 0-35 willen acceleren? Dat is hooguit te gebruiken als training, verder doe je er niks mee. Fietsacceleratie gaat nl. altijd vanuit een basissnelheid (bijv. even aantrekken om weer aan te  kunnen klampen bij een peloton na een bocht in het parcours).


Ik vind persoonlijk 5 beter omdat er een groot verschil zit tussen de frequentie waardoor je toch op een lekkere toeren draait en flink kan accelereren.
 
2. Waarom ik dat wil.
Als sinds ik een klein jochie van 4 was vond ik eht altijd leuk lekker hard te rijden en zette ik alktijd FLINK kracht om lekker hard te racen. En door al die jaren ben ik 14 geworden en vandaar die flinke acceleratie. Ik werd NOOIT ingehaald toen ik racede behalve door een scooter die haast had of een brommertje. Misschien vinden jullie het raar maar eht schakelen, de snelheid, het inhalen... Doet je helemaal voelen dat je in een Formule 1 zit. Gisteren heb ik zelf een nieuwe freq. ontdekt waarmee als ik accelereer een lekkere boost krijg en nog harder rij, alleen jamer van de wind.
Maar ligt ook aan de versnellingen vind ik want neem de auto. Als je op je fiets 9 versnellingen hebt is het netzoals je de auto op volle toeren tot de rood laat draaien en schakelt waar ook geen kracht vandaan komt. Schakel je weer dan weer te weinig. Draait ook allemaal om timing
En van die 0-35 in 3 seconden is geen grap... Anders zouden de tanden niet scheef staan
Een j&#111;nge fietser van 14 die al 10 jaar elke dag fietst...<br>
<br>
Dit jochie heeft ook een fietsforum. http://www.fietsersforum.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 25 mar 2005 13:53

Aan jouw berichten zijn echt geen touw vast te knopen...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mar 2005 14:35


 
Ik snap ze ook niet...Waarom wil je vanuit stilstand acceleren? Waarom zou je een auto nooit tot bijna max toerental doortrekken? Wel eens F1 gekeken terwijl de toerenteller/snelheidsmeter links onderin beeld mee loopt? Vol uitacceleren naar ca. 18.600rpm... bijna max dus. Bij een straatauto is het niet anders, voor snelste acceleratie schakelen vlak voor het max. toerental.
Quoten: Origineel geplaatst door Sjibble op 25 Maart 2005




 En door al die jaren ben ik 14 geworden en vandaar die flinke acceleratie. Ik werd NOOIT ingehaald toen ik racede behalve door een scooter die haast had of een brommertje.


Ik zie hier de nieuwe generatie ronderenners zich aandienen...
 
Quoten: Origineel geplaatst door Sjibble op 25 Maart 2005


En van die 0-35 in 3 seconden is geen grap... Anders zouden de tanden niet scheef staan


Probeer eens een Campagnolo groep  (Daniel rent nu heel hard weg..) 
Less is bore

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 25 mar 2005 15:03

@ Sjibble
Aan hard accelereren heb je in een wedstrijd weinig tot niks, als je het niet lang kan volhouden.Een demerage plaatsen hoeft niet eens heel hard te zijn, zolang ze maar niet direct in je wiel zitten. Je moet een demerage lang kunnen doortrekken, zorgen dat ze niet in je wiel kunnen komen.
Maar hard accelereren is wel bij andere takken van fietssport van toepassing, bijv. bij mbx, dat is 20 sec. maximaal gaan op heel hoge frequenties (moet je wel kunnen sturen overgins)Of baanwielrennen, op 500 of 1000 meter ruim 65 km/h gaan.
PS: lees je eigen berichten eens, want ik moest het wel 10 keer lezen voordat ik er ook maar iets van snapte.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 25 mar 2005 17:59

Nu moet ik het toch echt zeggen: het is démarrage (in nederland zonder accent). Van het werkwoord "demarrer", hetgeen opgang komen, naar voren schieten betekent.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 25 mar 2005 23:28

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 25 Maart 2005


@ Sjibble
Aan hard accelereren heb je in een wedstrijd weinig tot niks, als je het niet lang kan volhouden.Een demerage plaatsen hoeft niet eens heel hard te zijn, zolang ze maar niet direct in je wiel zitten. Je moet een demerage lang kunnen doortrekken, zorgen dat ze niet in je wiel kunnen komen.

Dat heb ik afgelopen jaar ervaren. Ik heb vorig jaar het hele jaar geprobeerd om in mijn eentje weg te rijden bij mijn fietsclub (geen echte wedstrijd, maar we doen wie het eerst thuis is). Ik probeerde het altijd met snelheden van 45-50 km/h. Dan viel ik vrij snel weer stil. De enige keer dat het lukte ging ik weg met ca. 42 km/h constant, wel op een goed gekozen moment. Dat kon ik veel langer volhouden en op gegeven moment was ik los! Heb uiteindelijk 20 km alleen gereden (wel iets langzamer dan 42), en had uiteindelijk een voorsprong van 40 seconden.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 26 mar 2005 10:03

Kijk, dat is nou wielrennen he... Ik heb ook al gemerkt: Als je wilt demarreren heb je de neiging om alles te geven in een poging weg te komen. Na een halve minuut val je dan teveel terug. Als je met iets minder topsnelheid demarreert, dan kom je beter over het dooie punt heen en kun je je snelheid vasthouden. Beter 20 km lang 1km/h sneller dan 2km lang 10 km/h sneller.

Plaats reactie