Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

je trainingsschema

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 30 mar 2005 12:20

Quoten: Origineel geplaatst door Remi op 29 Maart 2005


RUST is belangrijker dan trainen
----------------------------------------------
haha mooie zin coultard maar ik denk niet dat het bij mij in de goede verhoudnig staat 


Dit gaat niet helemaal op toch? Als je alleen maar rust en niet traint, word je ook niet beter...
Zonder gein, ik snap wat je bedoelt en in die context heb je gelijk. Tijdens het trainen maak je eigenlijk je spieren kapot en die herstellen alleen door rust (of hersteltraining) en dan worden ze sterker... als je weer gaat trainen terwijl ze nog kapot zijn, maakt je ze nog meer kapot en duurt het steeds langer voor ze hersteld zijn. Een goed evenwicht in training-rust is belangrijk.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 mar 2005 12:29

Wanneer is iets nog een herstel training te noemen eigenlijk?
Less is bore

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 30 mar 2005 12:39

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 30 Maart 2005

Wanneer is iets nog een herstel training te noemen eigenlijk?


Als je (bijna) geen cardio traint, zal ongeveer op de 60-65% van je max. hartsag liggen. Daaronder is herstel, daarboven is duur.
Daarbij komt een herstel training duurt nooit langer dan 1,5-2 uur en wordt uitgevoerd op een hoog aantal omwentelingen (100+).
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 08 apr 2005 17:24

Voor mij is een hersteltraining een uur lekker rijden, HF tussen 120 en 130. Trapfrequentie tussen 90 en 100 RPM. Lekker los trappen dus.

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 19 apr 2005 18:51

Ik heb 23 jaar aan atletiek en lange afstand lopen gedaan en ik weet dus erg goed wat een goed training schema kan doen .
Ga dus echt te werk met 3 zwaardere weken 5x en 1 rust week 3x
maar de hoofdzaak is dat je er plezier in houd anders haald de meeste training toch niets uit als je met tegen zin gaat.
cornelli racing cycles Uden

flattyre
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 apr 2005 16:19

flattyre 03 mei 2005 03:12

Ik kan maar niet kiezen tussen lopen en fietsen. net als ik hier meer tegenkom, is er weerstand tegen fietsen in regen en kou. Daarom verdeel ik het nu zo: in de winter lopen, waarbij ik me richt op een voorjaarsmarathon, en daarna pak ik de fiets. Die is er dan inmiddels een paar keer uit geweest voor een hersteltraininkje(lopen is erg belastend voor je gestel).
Mijn conditie is dan super, ik kan vrijwel zonder echt herstel na de marathon met fietsen beginnen, puur lekker rtustig km's maken.
Voordelen, naast bovenstaande, dat eenzijdige sportbeoefening meer blessurese opleverd. Nadeel is dat het op hoger niveau niet echt complementair is. Verder voordeel; VO2max is veel beter met lopen te trainen.
?Wie herkent zich in dit onorthodoxe trainingsregime
Red Bull geeft je vléugels

kobus
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 nov 2004 12:58

kobus 03 mei 2005 16:10

Kan me wel hierin vinden. Vind het ook lastig om te kiezen tussen lopen en fietsen. Merk inderdaad dat ik in beide disciplines net niet het niveau haal wat ik wil en denk te kunnen halen.
Vanavond maar weer lopen

flattyre
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 25 apr 2005 16:19

flattyre 05 mei 2005 02:27

ja, want het regent nu al weer
Red Bull geeft je vléugels

arjan1
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jan 2005 18:26

arjan1 05 mei 2005 17:08

Ik train vanaf begin dit jaar met de programma's van PC-Coach in combinatie met een polar S710i hartslagmeter. Hiermee kan ik programma's inlezen en later na de training weer uploaden naar m'n pc. De trainingen bestaan vooral uit souplesse, interval en duurtrainingen. Elke 4 weken staat er een tijdrit van 5 km op het programma om de progressie te meten. Ik merk met dit programma dat ik redelijk sterker ben geworden en ook taaier om het zo eens te zeggen. Ook hou ik iedere morgen de rustpols bij, ochtend gewicht, aantal uren slaap, kwaliteit van de slaap enz enz. Dit vul ik dan in het programma in zodat je ten alle tijde alles na kunt kijken. Het mooie is dat je een datum invoerd waarop je goed wilt zijn en het programma stelt een trainingsschema samen. Wel minimaal 8 weken van te voren. Ook deze coach werkt op basis van periodisatie. Dit soort programma's werken bij mij goed omdat ik het gevoel heb zo een stok achter de deur te hebben en tevens kun je gericht bezig zijn. Dat is voor mij belangrijk omdat ik onregelmatige diensten heb zodat ik niet vaak met de club mee kan trainen. Veel afwisseling in de trainingen zodat ik gemotiveerd blijf.
 
Arjan

clarien
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 jan 2005 17:11

clarien 05 mei 2005 18:57

Past het programma ook aan als je bijv een hoge rustpols invoert? Hoe heet de site? (heb gekeken bij www.pc-coach.nl, maar dan kom je bij de pvda....)
bvd, Clarien
 

arjan1
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 jan 2005 18:26

arjan1 06 mei 2005 12:33

Quoten: Origineel geplaatst door Clarien op 05 Mei 2005


Past het programma ook aan als je bijv een hoge rustpols invoert? Hoe heet de site? (heb gekeken bij www.pc-coach.nl, maar dan kom je bij de pvda....)
bvd, Clarien
 


www.pccoach.com
Hier kun je meer info vinden. Het is een amerikaans trainings programma.
Of het programma zich aanpast als ik een hoge rustpols invoer durf ik eigenlijk niet zo te zeggen. Als je aan het eind van de week je trainingen erop hebt zitten kun je kiezen voor een evaluatie session. Je geeft dan aan of de trainingen te zwaar waren of juist te licht of misschien zijn ze prima voor je op dat moment. Zo gaat de coach dus interactief om met je trainings programma. Je kunt in die evaluatie sessie's prima aangeven hoe je je voelt en of er aanpassingen in het programma nodig zijn.
 
Arjan

aquarius
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 jul 2004 22:54

aquarius 02 jul 2005 16:10

ik train min of meer volgens schema B van deze site:
http://home.tiscali.be/yuc-guido.decrae ... Inhoud.htm

Ik volg dat sinds half maart, alhoewel ik de afstanden per week over het algemeen net niet haal.

op het ogenblik ben ik aan het proberen kracht te trainen om over 2 weken tijdens mn fietsvakantie op oa de Mont Ventoux te proberen een goede tijd/prestatie neer te zetten.

Zag op een ander forum een interval/krachttraining van Coulthard staan en heb dat deze week eens geprobeerd. Zelfs na 1 keer (2 setjes van 5 keer de heuvel bij Gronsveld beklimmen op 52-19) vond ik het effect al best groot.

"1. Je moet eerst je basis kracht vergroten: lage intensitiet, 40-60 omw/min.
2. En daarna je explosieve kracht; hoger(e) intensitiet, 40-80 omw/min.

Basiskracht:"(zittend, 40-60 omw/m.)
Hierbij is hartslag niet zozeer een bepalende factor.
Stel je wilt met 40-60 omwentelingen een heuvel op. Doe dit op een zo groot mogelijk verzet dat je nog net kan rondduwen (op 40-60 o/m), maar je geen pijn voelt. Herhaal je oefening dan op dit verzet.
Doe dit in een aantal herhalingen waarbij je benen wel begint te voelen, maar als ze echt pijn doen stop je en doe je volledig herstel op klein verzet.
Daarna nog eens, opnieuw doorgaan tot benen pijn gaan doen.

Deze training kan ook worden uitgevoerd in de winter in het krachthonk. Maar wanneer je dichterbij het seizoen komt, zal je specifieker moeten gaanI en daarbij de fiets moeten gebruiken; kan ook tacx!

Als je deze trainingen wat vaker uit hebt gevoerd zal je merken dat je op lagere snelheden en intensiteit een heel wat groter verzet kan rondraaien en dat je dan ook sneller zal gaan op het grote verzet dan op je kleine piel verzetje.

Explosieve kracht:"(zittend of staand, 60-80 omw/m.)
Wanneer je basiskracht behoorlijk is, en je voelt dat je veel meer kracht in de benen hebt, ga je deze kracht intensieveren.
Pak opnieuw bij voorkeur een heuvel en gooi hem nu op behoorlijk verzet (eerste keren zal uitproberen zijn).
Ga dan of staand of zittend, vanuit bijna stilstand (rijdend opschakelen tot je verzet hebt), zo hard mogelijk beginnen te rijden en blijf doortrekken, je omw./min. moeten op je hoogste tempo aan 60-80 zitten.
Rijdt bij voorkeur de gehele helling uit. Maar wanneer deze erg lang is, zal je wellicht eerder moeten stoppen en omkeren.
Begin met 2-5 herhalingen, waarbij tussen elke herhalingen onvolledig herstel (afdaling en opnieuw). Na elke setje volledig herstellen op klein verzet.
Voer geleidelijk het aantal herhaling op.

Dit is een zeer intense training, vooral zwaar belastend voor je beenspieren. De eerste herhalingen zal je nog boven je omslagpunt komen, maar naarmate de training vordert zal je zien dat je je hsO niet meer zal halen.
Belangrijk is dezelfde versnelling te blijven hanteren voor alle herhalingen!

Vergeet niet je basiskracht te onderhouden, hiervoor gelden dezelfde regels als bij de duur training: piramide!!!!!"

Vraag aan Coulthard: hoe vaak kan ik deze trainingen het beste in de komende weken doen? (ik vertrek over 2,5 week richting Frankrijk).

Ik fiets nu 5 keer in de week, zat zelf te denken aan een rit D1, D2, D3 en 2 keer intervalkracht per week de laatste 2 weken.


Plaats reactie