Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

je trainingsschema

fietsfanaat
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03

fietsfanaat 21 mar 2005 22:53

Hmm, beetje jammer, in Firefox kan je wel op vorige drukken, en als je dan op next druk staat je tekst er nog :p
Die is dus weg :)
Ik gebruik het schema van de FietsCoach ter voorbereiding op de AGR.In januari is dit redelijk gelukt (3/4 van de trainingen, door de week was het vaak moeilijk), maar in februari heb ik door vakantie, ziekte en een weekendje rust niet getraind.
5 maart de training weer opgepakt, en train zo mogelijk nog meer :)
Mijn weekend trainingen gaan altijd door, doordeweek is helemaal afhankelijk van de week. Deze week doe ik bijvoorbeeld vrijdag D3, zaterdag rust, zondag & maandag fietsen. IPV Deze week ergens D3, zaterdag&zondag fietsen.
Dat waren je vragen :)Groetjes,FietsFanaat
be Special, ride a Special

lowracer
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2005 12:12

lowracer 22 mar 2005 11:42


jannak
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2005 22:05

jannak 22 mar 2005 19:44

Quoten: Origineel geplaatst door Lowracer op 22 Maart 2005

Misschien is dit wat? http://www.angelfire.com/sports/wielertraining/

Ik denk dat je dan beter zelf het boek van Cees Vermunt kunt kopen (lenen in de bieb)
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jannak
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2005 22:05

jannak 22 mar 2005 19:47

@Coulthard,
Je hebt het in ieder geval zelf goed onder de knie gekregen, dat is wel duidelijk. Uit jouw verslag blijkt inderdaad eens te meer; zoek een trainer bij een club of zoek een onafhankelijke trainer. Zorg er in ieder geval voor dat je weet waar je aan begint met trainen.
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

clarien
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 jan 2005 17:11

clarien 23 mar 2005 11:11

Quoten: Origineel geplaatst door jan nak op 22 Maart 2005


@Coulthard,
Je hebt het in ieder geval zelf goed onder de knie gekregen, dat is wel duidelijk. Uit jouw verslag blijkt inderdaad eens te meer; zoek een trainer bij een club of zoek een onafhankelijke trainer. Zorg er in ieder geval voor dat je weet waar je aan begint met trainen.


Helemaal mee eens, als je diep in een sport duikt is begeleiding noodzakelijk omdat je jezelf niet altijd objectief kunt beoordelen... Coulthard ik heb het idee dat je overtraindheid in feite niet op zo'n slecht moment is gekomen... Je hebt ervan geleerd en zal het de volgende keer herkennen en het zal je niet zomaar een 2e keer gebeuren. Mooi verslag! 
Dank voor jullie trainingsverslagen. Zelf werk ik meestal met mensen die niet veel sportachtergrond hebben - en daardoor vaak moeite hebben om op hun eigen signalen van vermoeidheid enzo te letten. We beginnen daarom vaak bij niveau NUL... maar het is geweldig om te zien hoe snel mensen kracht en conditie kunnen opbouwen als ze volgens een onderbouwd programma werken wat aan hun persoonlijke situatie is aangepast.  
Vandaar dat ik altijd adviseer.. stel een DOEL en maak een programma.. je hebt veel meer plezier en effect van je sport op die manier, en VEEL minder kans om gedemotiveerd of geblesseerd te raken! Maar goed dat weten jullie allemaal al wel he?

derjann
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2005 11:35

derjann 23 mar 2005 11:58

Ik heb deze discussie met interesse gevolgd. Zelf ben ik beginnend fietser (nou ja, wel 10 jaar mtb ervaring maar dat is toch anders) en ik heb ook 2 koersdoelen gezet voor dit jaar: op 21 mei wil ik 'pieken' op de oranjelus van limburgs mooiste. En midden juli gaat mijn renfiets mee naar de alpen en wil ik een aantal cols beklimmen (oa Alpe d'Huez).
Aangezien ik maar een amateur/liefhebber heb ik geen schema's. Gezien mijn beschikbare tijd ben ik globaal van plan om het volgende te gaan doen:
voor februari: matige conditie, al meer dan 2 maanden niet gefietst...- februari: een keer of 6 op de taxc gezeten steeds 45 minuten (interval)- maart: 3x per week een kleine 2 uur zo'n 50 - 60km op ongeveer 75% van mijn max hartslag (deze is 194 in mijn geval) om mijn basis op te bouwen- april: een soortgelijk schema als maart (dus 3x per week), maar dan 1x in de week een intervaltraining inlassen en proberen in de weekenden de 2 duurtrainingen te verlengen tot 2,5 uur of zelfs 3 uur.- mei: eerste 2 weken: krahct/interval hiervoor moet ik nog een slim 'amateur'schemaatje op internet zien te vinden. En de laatste week nog 1 of 2 rustige uitrij-trainingen. Dan pieken op 21 mei.
Mei/juni/juli voorbereieiding voor de alpen moet ik vervolgens nog vast gaan stellen na 21 mei, als ik een beeld heb van mijn conditie op dat moement.
Ben benieuwd naar jullie kritiek of aanwijzingen t.a.v. mijn geplande activiteiten!
 

concorde
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 01 nov 2004 09:55

concorde 23 mar 2005 14:19

Ook als recreatief rijder volg ik een schema. Inderdaad ook van de Fiets Coach. Wat ik voorals heel aardig vindt is de afwisseling die er in is gebouwd. Vaak kom je toch alleen maar aan veel duurwerk toe. Ook leer je jezelf een bepaalde discipline aan. Zelfs als recreatief rijder merk ik dat ik er duidelijk op vooruit gaat. Helaas (na een looptraining!) 3 weken niet kunnen trainen door meniscusblessure. Zal over 8 weken onder het mes moeten. TRain nu weer een week of 3 en het gaat gelukkig goed. Hoop volgende maand de AGR te rijden (150 km) en in 2006 misschien de Marmotte......

clarien
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 jan 2005 17:11

clarien 24 mar 2005 22:04

Quoten: Origineel geplaatst door der Jann op 23 Maart 2005


Ik heb deze discussie met interesse gevolgd. Zelf ben ik beginnend fietser (nou ja, wel 10 jaar mtb ervaring maar dat is toch anders) en ik heb ook 2 koersdoelen gezet voor dit jaar: op 21 mei wil ik 'pieken' op de oranjelus van limburgs mooiste. En midden juli gaat mijn renfiets mee naar de alpen en wil ik een aantal cols beklimmen (oa Alpe d'Huez).
Aangezien ik maar een amateur/liefhebber heb ik geen schema's. Gezien mijn beschikbare tijd ben ik globaal van plan om het volgende te gaan doen:
voor februari: matige conditie, al meer dan 2 maanden niet gefietst...- februari: een keer of 6 op de taxc gezeten steeds 45 minuten (interval)- maart: 3x per week een kleine 2 uur zo'n 50 - 60km op ongeveer 75% van mijn max hartslag (deze is 194 in mijn geval) om mijn basis op te bouwen- april: een soortgelijk schema als maart (dus 3x per week), maar dan 1x in de week een intervaltraining inlassen en proberen in de weekenden de 2 duurtrainingen te verlengen tot 2,5 uur of zelfs 3 uur.- mei: eerste 2 weken: krahct/interval hiervoor moet ik nog een slim 'amateur'schemaatje op internet zien te vinden. En de laatste week nog 1 of 2 rustige uitrij-trainingen. Dan pieken op 21 mei.
Mei/juni/juli voorbereieiding voor de alpen moet ik vervolgens nog vast gaan stellen na 21 mei, als ik een beeld heb van mijn conditie op dat moement.
Ben benieuwd naar jullie kritiek of aanwijzingen t.a.v. mijn geplande activiteiten!
 

Hoi Jan - ik denk dat de oranje lus prima te doen is als je je aan dit schema houdt. Als ik jou was zou ik rond half mei 1 x een soortgelijke tocht fietsen dus heuvelachtig en rond de 100 k. Ook voor je mentale motivatie, kijk welke tijd je neerzet en dan kun je op 21 mei proberen dat net iets te verbeteren. De week VOOR 21 mei wat rustig herstelwerk en koolhydraten opbouw. Vanaf 1 uur voor de wedstrijd geen koolhydraten meer eten, en denk ook goed aan je drinken tijdens de tocht. Vanaf het begin meteen regelmatig drinken dan wordt je voedsel ook beter opgenomen. Succes!

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 29 mar 2005 17:41

Quoten: Origineel geplaatst door jan nak op 21 Maart 2005


 
Besteed ook eens aandacht aan het mentale aspekt van je prestatie. Motivatie haal je bijvoorbeeld uit het bereiken van de doelen die je jezelf stelt, niet uit het kloppen van je trainingsmaatjes. Het stellen van doelen helpt je om de juiste weg te zoeken in het woud van wedstrijden of cyclo's. Blijf gefocust op je doelen. Wees flexibel. Heb je absoluut geen zin terwijl je eigenlijk een sprinttraining op het programma hebt staan? Blijf dan eens lekker thuis. Hou altijd voor ogen dat er zich in een seizoen altijd iets voordoet. Wees flexibel genoeg om dan je schema's aan te passen. Maar blijf je doel in het oog houden. Het is net als een wedstrijd; je doel bereik je zelden via een kaarsrechte weg, wees voorbereid om af en toe af te slaan maar hou dat doel voor ogen. Nog een kleine tip: schaf het woord proberen af. Ik heb het al te vaak in een aantal topics hier gelezen. Ik ga proberen dit jaar... Dit seizoen probeer ik.... Zo gauw je het woord proberen gebruikt bouw je falen al in. Je kunt toch ook niet proberen te eten of proberen te drinken. Of je eet en drinkt of je eet en drinkt niet. Zo moet je ook je doelen voor ogen houden: doe het gewoon!! 

Wauw! Dit vind ik een superleerzaam stukje. Gisteren heb ik gemerkt hoeveel een heel klein beetje extra vertrouwen waard is. Als het tussen de oren niet lekker zit, kun je het vergeten. Je moet leeg zijn voor een koers. Gisteren reed ik in Waddinxveen en ik had hier verleden jaar lekker gereden, dit jaar stond ik met vertrouwen aan de start en het ging nog beter dan vorig jaar. Helaas kan het omgekeerde ook het geval zijn; wedstrijd verleden jaar slecht gereden, dan ga je er al met een minder gevoel naar toe...

jannak
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2005 22:05

jannak 29 mar 2005 20:48

Quoten: Origineel geplaatst door Veeteetje op 29 Maart 2005


Quoten: Origineel geplaatst door jan nak op 21 Maart 2005


 
Besteed ook eens aandacht aan het mentale aspekt van je prestatie. Motivatie haal je bijvoorbeeld uit het bereiken van de doelen die je jezelf stelt, niet uit het kloppen van je trainingsmaatjes. Het stellen van doelen helpt je om de juiste weg te zoeken in het woud van wedstrijden of cyclo's. Blijf gefocust op je doelen. Wees flexibel. Heb je absoluut geen zin terwijl je eigenlijk een sprinttraining op het programma hebt staan? Blijf dan eens lekker thuis. Hou altijd voor ogen dat er zich in een seizoen altijd iets voordoet. Wees flexibel genoeg om dan je schema's aan te passen. Maar blijf je doel in het oog houden. Het is net als een wedstrijd; je doel bereik je zelden via een kaarsrechte weg, wees voorbereid om af en toe af te slaan maar hou dat doel voor ogen. Nog een kleine tip: schaf het woord proberen af. Ik heb het al te vaak in een aantal topics hier gelezen. Ik ga proberen dit jaar... Dit seizoen probeer ik.... Zo gauw je het woord proberen gebruikt bouw je falen al in. Je kunt toch ook niet proberen te eten of proberen te drinken. Of je eet en drinkt of je eet en drinkt niet. Zo moet je ook je doelen voor ogen houden: doe het gewoon!! 

Wauw! Dit vind ik een superleerzaam stukje. Gisteren heb ik gemerkt hoeveel een heel klein beetje extra vertrouwen waard is. Als het tussen de oren niet lekker zit, kun je het vergeten. Je moet leeg zijn voor een koers. Gisteren reed ik in Waddinxveen en ik had hier verleden jaar lekker gereden, dit jaar stond ik met vertrouwen aan de start en het ging nog beter dan vorig jaar. Helaas kan het omgekeerde ook het geval zijn; wedstrijd verleden jaar slecht gereden, dan ga je er al met een minder gevoel naar toe...


Veeteetje; als je een wedstrijd minder hebt gereden dan moet je na de koers goed evalueren. Waarom heb ik minder gereden? Wat heb ik fout gedaan? Als het goed is moet je daar een antwoord op kunnen vinden. Minder getraind, anders getraind, een beetje stress van werk of huis meegenomen, te weinig/te veel gegeten c.q gedronken. Als je de reden hebt gevonden kun je dat in de aanloop naar volgende wedstrijd verhelpen. Zorg er dus altijd voor dat je een positief beeld overhoudt van iedere wedstrijd die je hebt gereden.
Succes.
 
 
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 29 mar 2005 21:01

Quoten: Origineel geplaatst door jan nak op 29 Maart 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Veeteetje op 29 Maart 2005


Quoten: Origineel geplaatst door jan nak op 21 Maart 2005


 
Besteed ook eens aandacht aan het mentale aspekt van je prestatie. Motivatie haal je bijvoorbeeld uit het bereiken van de doelen die je jezelf stelt, niet uit het kloppen van je trainingsmaatjes. Het stellen van doelen helpt je om de juiste weg te zoeken in het woud van wedstrijden of cyclo's. Blijf gefocust op je doelen. Wees flexibel. Heb je absoluut geen zin terwijl je eigenlijk een sprinttraining op het programma hebt staan? Blijf dan eens lekker thuis. Hou altijd voor ogen dat er zich in een seizoen altijd iets voordoet. Wees flexibel genoeg om dan je schema's aan te passen. Maar blijf je doel in het oog houden. Het is net als een wedstrijd; je doel bereik je zelden via een kaarsrechte weg, wees voorbereid om af en toe af te slaan maar hou dat doel voor ogen. Nog een kleine tip: schaf het woord proberen af. Ik heb het al te vaak in een aantal topics hier gelezen. Ik ga proberen dit jaar... Dit seizoen probeer ik.... Zo gauw je het woord proberen gebruikt bouw je falen al in. Je kunt toch ook niet proberen te eten of proberen te drinken. Of je eet en drinkt of je eet en drinkt niet. Zo moet je ook je doelen voor ogen houden: doe het gewoon!! 

Wauw! Dit vind ik een superleerzaam stukje. Gisteren heb ik gemerkt hoeveel een heel klein beetje extra vertrouwen waard is. Als het tussen de oren niet lekker zit, kun je het vergeten. Je moet leeg zijn voor een koers. Gisteren reed ik in Waddinxveen en ik had hier verleden jaar lekker gereden, dit jaar stond ik met vertrouwen aan de start en het ging nog beter dan vorig jaar. Helaas kan het omgekeerde ook het geval zijn; wedstrijd verleden jaar slecht gereden, dan ga je er al met een minder gevoel naar toe...


Veeteetje; als je een wedstrijd minder hebt gereden dan moet je na de koers goed evalueren. Waarom heb ik minder gereden? Wat heb ik fout gedaan? Als het goed is moet je daar een antwoord op kunnen vinden. Minder getraind, anders getraind, een beetje stress van werk of huis meegenomen, te weinig/te veel gegeten c.q gedronken. Als je de reden hebt gevonden kun je dat in de aanloop naar volgende wedstrijd verhelpen. Zorg er dus altijd voor dat je een positief beeld overhoudt van iedere wedstrijd die je hebt gereden.
Succes.
 
 


Elke dag houd ik een dagboek bij waar ik alles in op schrijf; rustpols, gewicht, eetgewoontes, hoe ik me voel, wat ik getraind heb, hoe het ging, weersomstandigheden, bij een wedstrijd eveneens. Dat is handig want dan kan ik inderdaad naderhand terug kijken waarom het bij de ene koers wel goed ging en bij de andere niet. Ik denk dat 90% van de prestatie tussen de oren zit... gelukkig zit het daar gisteren goed, nu wil ik dat zondag herhalen!
Heel erg bedankt voor je tips!!

remi
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 09 aug 2004 17:29

remi 29 mar 2005 21:18

RUST is belangrijker dan trainen
----------------------------------------------
haha mooie zin coultard maar ik denk niet dat het bij mij in de goede verhoudnig staat 

Plaats reactie