Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

je trainingsschema

clarien
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 jan 2005 17:11

clarien 18 mar 2005 23:51

Het wordt weer voorjaar, lange duurtrainingen worden weer afgewisseld met interval, sprintjes, krachttraining. Omdat ik persoonlijke sportprogramma's en (niet-specifieke) trainingen ontwerp ben ik erg geinteresseerd in de praktijkgevallen..... 
Train jij met een schema? Zelf ontworpen? En zo niet, hoe kom je eraan? Hoe ziet het er uit - en wat zijn je doelen?
Wat doe je als je een keer ziek bent en je schema niet kunt volgen?
ps....... deze vragen zijn hier vast al 2397 keer gesteld maar toen was ik hier nog niet...

Gebruikersavatar
alstro
Forum-lid
Berichten: 870
Lid geworden op: 19 dec 2004 17:25
Locatie: vollenhove

Gebruikersavatar alstro 19 mar 2005 00:31

Ik train hoe ik me voel, verder geheel recreatief. Dus eigenlijk voor de fun en ik hoop dit jaar wat toertochtjes te kunnen gaan maken.

Schema's heb ik niet, omdat ik geen doel heb dit jaar ook niet nodig. Als alles goed gaat dan wil ik volgend jaar wel een doel hebben. Waarschijnlijk de LM . Maar dat ligt aan hoe het dit seizoen verloopt, dit moet namelijk mijn eerste volledige wieler seizoen worden op de weg. Vorig jaar slechts 1000 km op de weg gereden en 4000 op de mtb. Dit jaar moet dat wel wat meer worden op de weg.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 19 mar 2005 02:58

Ik heb dit jaar voor het eerst een trainingsschema. Opgesteld door onze clubtrainer die uiteindelijk toch geen clubtrainer is geworden maar toch met enkele leden doorgaat met begeleiden. Elke 3-4 weken maakt hij een nieuw schema, elke week stuur ik door hoe ik getraind heb, hoe het ging etc. Aan de hand daarvan (en wat hij op de weg ziet) maakt hij dan weer nieuwe schema's. Mijn huidige schema bestaat uit 2 lange duurtrainingen in het weekend en 2 kortere intensievere interval of krachttrainingen door de week. Verder 3 hersteldagen.
Ook geeft hij heel veel voedingsadvies, hij maakt zelfs ook voedingsschema's maar daar had ik niet zoveel behoefte aan.
Ik ben niet ziek geweest de laatste tijd dus daar kan ik niet zoveel over zeggen, als dat wel gebeurd dan meld ik hem dat wel en zal hij wel een alternatief verzinnen.

Voor zover globaal over mijn trainingsschema.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 19 mar 2005 11:15

Ik rijdt uiterraard met trainingsschema's anders zou ik binnen no-time weer overtraind zijn.........
Toen ik voor het eerst begon (winter 2002/2003) kreeg ik de eerste schema's. Ik was echter eigenwijs en deed altijd meer, resultaat: overtraind. Toen ben ik zelf ook gaan nadenken over het hoe en wat. Eigen methodes in die van mijn trainer gebouwd, etc.Nu ben ik op het punt dat mijn trainer me alleen nog begeleid, ik maak mijn eigen schema's, en die zijn vrij uitgebreid, mijn trainer controleert ze dan en geeft advies.Ik plan om de 2 weken trainingen in die ik die weken wil gaan doen, daarbij hout ik redelijk rekening met het jaarplan (kom zo op terug). En als ik ziek ben buig ik het allemaal iets om. Ik heb namelijk geleerd om nooit meer dan 80% belastbaarheid in te bouwen, als er dan iets mis gaat heb je ruimte voor speling.Daarnaast houdt ik alles bij, van aantal uren en km's training, tot ochtendpols, avondols, gewicht, het hele ratteplan.Het grote voordeel hiervan is dat ik mijn lichaam nu door en door ken. Ik weet precies wanneer ik moet rusten en wanneer niet.
Ik heb ook een jaar plan, waarin precies staat wanneer ik wil pieken en welke wedstrijden ik dus goed wil zijn. Er staat ook in hoe mijn seizoensverdeling er ongeveer uit komt te zien, qua uren trainingsarbeid en rustperiodes. (volgens planning zal ik 23.000 km maken dit jaar)En ik moet zeggen het komt tot nu toe behoorlijk uit, ook qua vorm ben ik ongeveer (iets verder) waar ik wilde zijn.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

fietserke
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mar 2005 18:49

fietserke 19 mar 2005 19:25

Ik fiets momenteel gewoon op gevoel. Toch wil ik (meer)vooruitgang boeken en een trainigschema opstellen of volgen. Waar kan ik trainigschema's vinden? Ik heb dit jaar geen specifiek doel behalve mijn fysiek op niveau brengen zodat ik volgend jaar wel een bepaald doel kan stellen.
 

jannak
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2005 22:05

jannak 20 mar 2005 16:21

Clarien, als trainer met een eigen begeleidings bedrijfje kan ik je wel aan een aantal schema's helpen. Feit is dat natuurlijk ieder schema uniek is. Wat ik je als voorbeeld kan geven is hoe ik het aanpak met mijn zoon Frank (20). Enigste is dat hij marathon mountainbiker is.
Voor ons (MTB'ers) eindigt het seizoen in de tweede week van oktober. Er wordt dan 14 dagen volledig gerust en op 1 november begint het nieuwe seizoen. Er wordt vanaf 1 november 1 keer per week op de fiets getraind, bij mooi weer buiten en bij slecht weer op de Tacx. Wel bij goed weer iedere week op de zaterdag- of zondagmorgen een MTB toertocht. In november 2x per week naar de fitness. Vanaf 1 december 1 keer per week (zondag) op de wielerbaan in Buttgen en 3x per week naar de fitness (ook in januari en februari). Vanaf januari 2x per week (zondagmorgen en donderdagavond) naar de wielerbaan in Buttgen (dat zijn 3-uurs trainingen). Wegtraining met de zijn wielerclub op zaterdag. In februari is het marathon seizoen bekend en maken we een jaarplanning. Aan de hand van die jaarplanning stellen we doelen (allerbelangrijkst in een seizoen, helaas wordt hier het minst aandacht aan geschonken). Daarbij bijvoorbeeld voor dit seizoen; 3 World Cups en het Europess kampioenschap bij de eerste 50 als grote doelen en tussen de eerste tien in de "gewone" marathons. Aan de hand van deze doelen wordt het trainingsplan opgesteld. In grote lijnen betekent dit heel veel lange duurtrainingen (tot 6 uur, 2x per week) op de weg in februari en maart. Veel wegwedstrijden in maart en april (als intervaltraining) en vanaf mei begint het MTB marathon seizoen met op 14 mei de start bij de World Class of Mountainbiking in Offenburg, Duitsland. Frank rijdt dit jaar 8 marathons. Er tussendoor wegwedstrijden of kortere Cross Country wedstrijden om geen snelheid te verliezen. Na iedere marathon een rustweek om volledig te herstellen.
Kortom zou hou je ze van de straat
 
 
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

clarien
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 09 jan 2005 17:11

clarien 20 mar 2005 22:58

Juist omdat ieder schema idd uniek is vind ik het heel boeiend om praktijkgevallen te horen, zoals deze van Frank. Jan, doe je regelmatig testen tussendoor tijdens het seizoen of alleen als je bijv overtraining vermoed? Wat doe je in de fitness, alleen specifiek trainen of ook algemeen? Zelf heb ik het idee dat de toegevoegde waarde van algemeen trainen onderschat wordt... Ik zie wielrenners in de fitness bijna uitsluitend specifieke spiergroepen trainen met amper aandacht voor bovenlichaam, fijne motoriek en coordinatie, diagonaal romp trainen etc. Ook bijv het trainen van tussenwervelspieren is vlgs mij ondergeschoven kindje in veel trainingsprogramma's. 
Coulthard -ben benieuwd naar jou overtrainingsverhaal. Hoe snel herkende je dat? Jijzelf of je begeleider? en hoe voorkom je herhaling? Waar let je op?
Fietserke -trainingsschema's daar barst het van ga maar es op google kijken of lees bijv het boek 'wielrennen'van Harm Kuipers (ex prof en arts). Ook al wil je 'alleen maar' dit jaar je fysiek verbeteren... het stellen van een doel is altijd nuttig je hebt gewoon veel meer motivatie als je weet dat je aan het trainen bent om bijv in juli een bepaalde tocht te fietsen/  in een bepaalde tijd
dank voor jullie reacties

jes65
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 aug 2004 21:50

jes65 20 mar 2005 23:26

Hoi,
Ik vind het heel moeilijk om volgens een schema te rijden. Al weet ik wel dat je er progressie mee kan boeken. s'winters probeer ik duurkilometers te maken naar m'n werk (34 km enkele reis) en in het weekend rij ik een veldcross. Naar het seizoen toe bestaat mijn training uit 2 keer per week naar de sportschool (1 keer beenoefeningen en 1 keer buik, armen etc. oefeningen) 1 keer per week rij ik dan als training een clubwedstrijd van een uur. Mijn doel is het rijden van cyclo,s en wedstrijden in Belgie die vaak langer zijn en vaak over glooiend parcours. Het enige waar ik moeite mee heb is het rijden van genoeg kms. Ik rij 2 a 3 keer per week naar mijn werk en dat is dus 66 km per dag. M.i. net niet voldoende voor een goede duurtraining. In het weekend rij ik vaak een uurtje of 3. Ik heb nu wegens een lange vakantie 7 weken niet gefietst en ben benieuwd hoe ik de eerste cyclo (gp eddy merckx) zal verteren. Ik ben zeer nieuwsgierig hoe andere mensen trainen al weet ik dat het per persoon geheel anders kan zijn..
gr, Jan

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 21 mar 2005 09:07


Jep... ik train met schema, dit is gemaakt door mijn trainer in overeenstemming met de beschikbare tijd die ik naast mijn werk heb om te trainen. Hoe ziet het eruit? Da's lastiger... omdat het per week verschilt. Ik train in ieder geval 6 dagen per week, 1 dag rust. Van die 6 dagen heb ik 2 dagen hersteltraining en meestal 2 dagen wedstrijd, daarnaast 1 dag trainingswedstrijd of intensieve training en nog 1 dag intensieve training. Ik ben dus 4 van de 7 weekdagen intensief bezig zeg maar. Als ik ziek ben, dan zorg ik eerst dat ik helemaal beter ben voor ik uberhaupt weer op de fiets stap!! Een ziek lijf kun je niet trainen, alleen maar verpesten.
Mijn doelen voor 2005: criteriums en klassiekers uitrijden in het peloton...

jannak
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2005 22:05

jannak 21 mar 2005 20:47

Quoten: Origineel geplaatst door Clarien op 20 Maart 2005


Juist omdat ieder schema idd uniek is vind ik het heel boeiend om praktijkgevallen te horen, zoals deze van Frank. Jan, doe je regelmatig testen tussendoor tijdens het seizoen of alleen als je bijv overtraining vermoed? Wat doe je in de fitness, alleen specifiek trainen of ook algemeen? Zelf heb ik het idee dat de toegevoegde waarde van algemeen trainen onderschat wordt... Ik zie wielrenners in de fitness bijna uitsluitend specifieke spiergroepen trainen met amper aandacht voor bovenlichaam, fijne motoriek en coordinatie, diagonaal romp trainen etc. Ook bijv het trainen van tussenwervelspieren is vlgs mij ondergeschoven kindje in veel trainingsprogramma's. 
Coulthard -ben benieuwd naar jou overtrainingsverhaal. Hoe snel herkende je dat? Jijzelf of je begeleider? en hoe voorkom je herhaling? Waar let je op?
Fietserke -trainingsschema's daar barst het van ga maar es op google kijken of lees bijv het boek 'wielrennen'van Harm Kuipers (ex prof en arts). Ook al wil je 'alleen maar' dit jaar je fysiek verbeteren... het stellen van een doel is altijd nuttig je hebt gewoon veel meer motivatie als je weet dat je aan het trainen bent om bijv in juli een bepaalde tocht te fietsen/  in een bepaalde tijd
dank voor jullie reacties


Inderdaad Clarien; iedere 6 weken doen we een maximaal test met Frank. Aan de hand daarvan kunnen we het (trainings/wedstrijd)programma fijn tunen. Omdat marathon mountainbiken een sport is waarbij alle spieren in het lichaam worden gebruikt wordt er in de fitness gewerkt aan het hele lichaam. Oververmoeidheid houden we in de gaten door iedere ochtend de rustpols te meten. Frank gaat ook ieder 6 weken naar een sportarts.  Eigenlijk zijn we niet zo heel bang voor overtraining; als je alles goed in de gaten houdt, voldoende herstel inbouwd en ook daadwerkelijk hersteld dan zal overtraining niet snel voorkomen. Een belangrijk punt nog: laat je niet gek maken door bijvoorbeeld trainingsmaatjes of wie dan ook. Volg konsekwent je eigen uitgezette plan. Vermijd continu switchen van doelen.
Besteed ook eens aandacht aan het mentale aspekt van je prestatie. Motivatie haal je bijvoorbeeld uit het bereiken van de doelen die je jezelf stelt, niet uit het kloppen van je trainingsmaatjes. Het stellen van doelen helpt je om de juiste weg te zoeken in het woud van wedstrijden of cyclo's. Blijf gefocust op je doelen. Wees flexibel. Heb je absoluut geen zin terwijl je eigenlijk een sprinttraining op het programma hebt staan? Blijf dan eens lekker thuis. Hou altijd voor ogen dat er zich in een seizoen altijd iets voordoet. Wees flexibel genoeg om dan je schema's aan te passen. Maar blijf je doel in het oog houden. Het is net als een wedstrijd; je doel bereik je zelden via een kaarsrechte weg, wees voorbereid om af en toe af te slaan maar hou dat doel voor ogen. Nog een kleine tip: schaf het woord proberen af. Ik heb het al te vaak in een aantal topics hier gelezen. Ik ga proberen dit jaar... Dit seizoen probeer ik.... Zo gauw je het woord proberen gebruikt bouw je falen al in. Je kunt toch ook niet proberen te eten of proberen te drinken. Of je eet en drinkt of je eet en drinkt niet. Zo moet je ook je doelen voor ogen houden: doe het gewoon!!
 
 
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

jes65
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 aug 2004 21:50

jes65 21 mar 2005 21:29

Hoi Jan,
Ik heb nog nooit een tussentijdse test laten doen. Overtraining is mij ook onbekend. Ik ben wel een typisch pezig souplesse mens. Ik moet dus echt aan mijn kracht werken. De sportschool is daarbij een prima uitgangspunt. Ook vind ik het heel belangrijk om de rest van de spieren te trainen. De buikspieren vind ik ook een hele belangrijke tevens je rug en arm spieren. Het is tevens een welkome afwisseling in je trainingen. Ik kan iedereen een bezoek aan de sportschool aanbevelen. LET wel... Zorg voor een goede begeleiding als je met gewichten aan de gang gaat.. Je kan ook heel snel iets overbelasten.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 21 mar 2005 21:44

@  Clarien.
MIJN OVERTRAININGOvertraining is eigenlijk redelijk snel gebeurd. Maar in hoeverre je overtraind raakt hangt af van wanneer je dit doorhebt.
Omdat ik mijn eerste wielerjaar direct begon als belofte (1e jaar amateur) vergde dat veel, heel veel van mijn lichaam. Ik gaf het te weinig tijd om zich aan te passen.In het begin ging het redelijk goed, doordat ik direct met zeer intensief trainen begon, zat bijna elke avond 3-4 uur op de tacx en maar rammen.Op korte termijn was ik direct bij de besten.Begin Januari toen de eerste clubtrainingen begonnen, was ik verrast over mijn presteren, net als de anderen om me heen. Ik werd in de eerste ''trainingswedstrijd'' (40 km op onze baan) direct 4e.KENMERKENMaar toen begon mijn lichaam tegen te stribbelen. Maar, omdat ik gewoon dom doorging, kwam ik in een negatieve spiraal, die kenmerkend is voor overtraining.Het gaat een week later iets slechter, dus meer trainen. Het gaat nog minder, dus nog meer trainen. Enzovoorts.En hoe langer je hier mee doorgaat hoe langer het herstel zal duren.
Begin Maart toen mijn clubgenoten in vorm kwamen, was ik al uitgepuft. Een winter lang zeer intensief trainen had zijn tol ge-eist.Mijn basis was veelste kort (ook wel niet aanwezig).
MIJN HERSTELPERIODEUiteindelijk heb ik 2 maanden mijn fiets niet of nauwelijks aangeraakt. Heb ik ruim 2 weken hele dagen niks gedaan, was compleet oververmoeid; slapen, rusten, eten, dat was mijn routine. Daarbij doemden zich allerlei ziekten op.Toen ik in mei weer begon te trainen, ben ik heel rustig begonnen. Ben op zoek gegaan naar info. over juiste trainingsleer; heb boeken gekocht, internet, profs en elite renners de oren van het lijf gevraagd, etc. Heb me ook aangemeld bij een trainer van de club (waar ik overgins nog steeds bij ben.)Eind seizoen reed ik mijn eerste wedstrijd uit.Dat terwijl ik mijn eerste wedstrijd, dus in Maart, na 5 ronden langs de kant stond. Het mooie is dat die eerste wedstrijd Rund um Rhede was. Afgelopen zondag werd ik daar 9e .
REMEDIEOvertraining is heel moeilijk te vinden. Veel zeggen als ze een week moe zijn al dat ze overtraind zijn, dat is op zich niet slecht, want dan gaan ze direct rusten, maar klopt natuurlijk niks van. Om echt overtraind te raken moet je heel wat voor doen hoor.De beste remedie tegen overtraining is luisteren naar je lichaam en dan bedoel ik ook echt LUISTEREN. Als je door onverklaarbare wijze opeens erg vermoeid begint te raken, neem eens een dag of 2 rust. Als het dan weer voorbij is, begin je weer.
Daarnaast kan je het aan allerlei signalen herkennen: 1. Opeens stijgende of dalende ochtenpols2. Gewichts verlies.3. gronische vermoeidheid.4. verminderde eetlust (samen met 3.)
Een goed middel voor tegen gaan is elke 3 weken een week relatieve rust in te bouwen.Deze week wordt veel minder getraind en nauwelijks intensief.BELANGRIJKDenk eraan een ondertraind lichaam gaat altijd nog sneller dan een die overtraind is!RUST is belangrijker dan trainenLUISTER NAAR JE EIGEN LICHAAM !!!!!!!
WEBSITEBezoek de volgende website eens:http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... .v.g.Joost
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

Plaats reactie