Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Klimmen

twente
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 jun 2005 17:04

twente 27 jul 2005 12:57

Wat is nu de manier om een beklimming in te gaan?
Gisteren voor het eerst een redelijk stijl klimmetje genomen. Schöppingerberg (van 50mtr naar 158mtr). Stijging 6 à 7 procent. Snelheid lag rond de 13 tot 14 km/u. Begin je op volle snelheid en laat je de snelheid gedurende de klim zakken of ga je aan het begin van de klim naar een rustig tempo en houd je dat tempo aan.
Wie geeft me wat klimtips?
Overigens, na de klim uiteraard ook de afdaling. Een mooie brede weg richting Schöppingen waar echter wel 100 km per uur door mijn medeweggebruikers gereden word. Waar rekening mee houden in een afdaling?

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 27 jul 2005 14:22

Quoten: Origineel geplaatst door Twente op 27 Juli 2005


Begin je op volle snelheid en laat je de snelheid gedurende de klim zakken of ga je aan het begin van de klim naar een rustig tempo en houd je dat tempo aan.?


Dat ligt helemaal aan de lengte van de klim en hoe je boven wilt komen. De manier om een beetje serieus een korte klim aan te gaan is zo hard mogelijk beginnen en pas terugschakelen als je hem niet meer rondkrijgt. Zo kom je vanzelf in de juiste versnelling terecht. In een langere klim (v.a. 3km, ik zeg maar wat) is het belangrijker om ritme te vinden en niet te hard te beginnen. Echter, ook dan begin je niet op je lichtste versnelling. Je vindt je ritme door steeds een tandje terug te schakelen totdat je je ritme hebt. Anders loop je het 'risico' dat je veel te langzaam klimt.
Het is dus een aardige berg bij Schöppingen? Hoe rijdt jij daar naartoe? Zijn de wegen ernaartoe niet te druk? Nog andere heuvels in de omgeving (rij zelf ook in Twente).

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 27 jul 2005 14:29

Valt idd niet zomaar te zeggen.
Gisteren een koers gereden in Flobecq (Vloesberg) met een behoorlijk lange klim in (iets meer dan een kilometer, denk ik), die niet regelmatig was. De eerste ronde ben ik er eens vandoor gemuisd, toen die klim volledig op buitenplaat nemende. De andere rondes mooi souplesse op binnenplaat gedraaid, zodat ik bovenaan nog eens kon bijschakelen. Ik merkte dat in de eerste koershelft alles terug samen kwam na de klim, dus heb ik de truuk uitgehaald om telkens vooraan in het peloton te beginnen aan de klim en achteraan te eindigen: je klimt meer op reserve en in de afdaling schoof ik moeiteloos terug naar voor. Later in de koers was het dan meer opletten.
Een klim "vol aanvatten" en dan zien dat je moet terugschakelen, is ook niet alles hoor... je kan werkelijk volledig stilstaan en dan komt iedereen je nog voorbij.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

twente
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 jun 2005 17:04

twente 27 jul 2005 15:14

@ Ponsteen. bedankt voor je advies.
In de buurt van Schöppingen liggen nog wel een aantal andere heuvels. Vlakbij de Ramsberg (95mtr) en de Rothenberg (dacht net over de 100mtr). Bij een rondje van plm 100km kun je denk ik de beklimmingen rond Bentheim en Gildehaus en de andere genoemde beklimmingen wel halen. Ook de heuveltjes rond De Lutte (Tankenberg, Paasberg) zijn dan mee te nemen. Ik fiets zelf graag in Duitsland. Veel kleine rustige weggetjes zonder al te veel verkeer. Je moet uiteraard wel een beetje de weg weten maar een goede fietswegenkaart doet wonderen . Ik weet niet waar je woont in Twente. Ik denk dat Schöppingen ongeveer 40km van Enschede ligt. Woon zelf in Overdinkel (opdracht: lezers, zoek in je atlas op waar Overdinkel ligt. Waarschijnlijk weten niet veel mensen dat ). Is voor mij 32 km tot de top van de Schöppingerberg.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 27 jul 2005 17:21

Bedankt voor de tourtip. Heb net uitgerekend dat Schoppingen op zo'n 47 kilometer van Delden ligt (via Alstatte en Ahaus). Is heen en terug nog wel te doen. Broer heeft een GPS, met een beetje moeite is dat wel in te programmeren.
Als ik alleen fiets, rustig en wat langer, dan ga ik hellinkjes natuurlijk niet vol aan. Ik weet ongeveer hoe hard ik kan trappen zonder boven mijn omslagpunt te trappen. Ik kijk dan ook naar mijn hartslagmeter en zorg mijn hartslag hoogstens een paar slagen boven mijn omslagpunt zit. Het is altijd handig om op de top zoveel over te hebben dat je in principe meteen vaart kan maken.

twente
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 jun 2005 17:04

twente 27 jul 2005 18:25

Ik heb nog even de kaart erbij gepakt. De Ramsberg is 92 mtr. Ligt tussen Ahaus en Schöppingen. Daar vlak bij ligt een andere beklimming tot 107 mtr. Beide vanuit Ahaus goed te doen. SChöppingerberg is 158 mtr. Tussen Ochtrup en Wettringen ligt de Rothenberg (95mtr) en net achter Steinfurt ligt de Buchenberg (106mtr). Al deze beklimmingen liggen op zo'n 15 tot 20 km afstand van Schöppingen. In Ochtrup kun je nog klimmen richting de molen (85mtr). Beklimming is niet zo stijl. De andere beklimmingen ken ik niet. Weet niet of ze steil zijn of een redelijk lange aanloop hebben.
Fiets zelf sinds kort ook met een hartslagmeter. Tijdens de klim gisteren ging mijn hartslag redelijk snel richting 180 met een max van 189. Dat is volgens mij ook mijn maximale hartslag. Dit zal, hoop ik, in de komende maanden wel verbeteren en moeten dit soort klimmetjes tegen het omslagpunt te doen zijn.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 27 jul 2005 20:21

Bij Gildehause heb je ook een mooie klim. Naar ik meen 12-13% gemiddeld en ongeveer 400 meter lang. Een klim naar een molen of heel goed lopende klinkers.Die is ook zeker de moeite om naar toe te rijden.Als je dan nog een stukje doorrijd kom je in de omgeving van Bad Bentheim, dat is ook mooi fietsen.
Maar om terug te komen op het klimmen.Over het algemeen moet je bij korte klimmen op een zo groot mogelijke versnelling beginnen en dan staand op de pedalen doorrammen tot je boven bent. En als je het gevoel krijgt erdoor te zakken gewoon doorgaan, het is immers maar kort. Na de klim zal je de benen flink voelen en behoorlijk staan uit te hijgen. Maar hoe vaker je zulke trainingen/oefeningen doet hoe beter je lichaam erop zal reageren en hoe sneller je zal herstellen na zo een inspanning.
En idd. bij lange klimmen is het zeer belangrijk een cadans te vinden en zo licht mogelijk te rijden.Maar waar vindt je in Nederland een lange klim?
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

twente
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 jun 2005 17:04

twente 28 jul 2005 11:24

De klim bij Gildehaus ken ik. Redelijk vaak opgefiets. Is redelijk stijl meer niet te lang. Rond Bad Bentheim is ook lekker fietsen. Veel kleine rustige weggetjes met weinig verkeer. In Bentheim zelf klimmetje richting het kasteel. Zomers wel veel toeristen. Vlak bij Bentheim de Isterberg. Niet zo hoog maar wel een klimmetje. Dan richting De Lutte voor de Tankenberg en omliggende heuveltjes.
Staan op de pedalen lijkt mij voor een korte klim wel wat maar wat als je er halverwege helemaal doorheen zit. Ik fiets nog niet zo heel lang en mis nog voldoende inhoud. Volgens mij loop je dan het risico dat je helemaal niet meer omhoog komt en van de fiets moet. En afstappen lijkt me verschrikkelijk. Daarvoor zit je niet op een racefiets. Overigens probeer ik viaducten wel op volle snelheid op een zo groot mogelijk verzet te fietsen. Ook staand. Heeft dit zin? Ik hoor wel eens van mensen dat ze een bepaald viaduct een aantal keren achter elkaar fietsen als training.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jul 2005 12:29

afstappen hoeft nooit in Nederland, als je ff door bijt ben je al boven en je kan altijd ook nog gewoon terugschakelen als je te veel stil valt. Als ik in een groepje aan het trainen ben en ik wil het 1e boven komen, wacht ik meestal tot halverwege het klimmetje. Dan zorg ik dat ik allang buitenblad sta, en ga ik aan, terwijl ik aan ga schakel ik door tot 52-14/16. Als ik dit onderaan bijv de Posbank doe dan sta ik stil ver voor de top.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mr.c
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 15 aug 2005 00:56

mr.c 21 aug 2005 20:27

Quote: Origineel geplaatst door coulthard op 27 Juli 2005
Maar waar vindt je in Nederland een lange klim?


Nijmegen, als je op de Via Romana naar Berg en Dal rijdt

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 22 aug 2005 14:58

Volgens de CD-foongids bestaat er geen Via Romana in Nederland...

mr.c
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 15 aug 2005 00:56

mr.c 22 aug 2005 16:03

D´as correct want het is ook een route, een hele bekende desalniettemin.



En de klim is hier te vinden...


Plaats reactie