Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

herstel

ruben88
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 aug 2005 14:54

ruben88 17 aug 2005 17:26

Ik heb soms nogal moeite met het snelle herstellen terwijl ik pas 16 jaar ben. Ik ben dus benieuwd wat de beste manieren zijn om zo snel en natuurlijk zo goed mogelijk te herstellen.
Wie kan mij helpen?
 
Alvast bedankt iig

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 17 aug 2005 19:14

Quoten: Origineel geplaatst door Ruben88 op 17 Augustus 2005


Ik heb soms nogal moeite met het snelle herstellen terwijl ik pas 16 jaar ben. Ik ben dus benieuwd wat de beste manieren zijn om zo snel en natuurlijk zo goed mogelijk te herstellen.
Wie kan mij helpen?
 
Alvast bedankt iig


Goed eten en goed rusten zijn sowiezo belangrijk.
Wat voor inspanning hebben we het hier over? Herstellen na een wedstrijd of herstellen na een lange tocht?

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 17 aug 2005 19:24

Herstel is voor een groot deel ook afhankelijk van je physiek, heb je er dus aanleg voor. Daarnaast is het trainbaar door veel intensieve trainingen te doen op achtereenvolgende dagen. Bedenk je dan wel dat het trainingseffect van de vorige intensieve dag voor een groot deel teniet wordt gedaan om de simpele reden dat je nog niet hersteld bent. Maar wanneer je dus vaak van dit soort dagen houdt zal je lichaam steeds sneller gaan herstellen.
Maar de eenvoudigste manier om het herstel te bevorderen is d.m.v. voeding.Het is belangrijk om direct na een (zware) training of wedstrijd je opgemaakte reserves weer aan te vullen. Je lichaam is tot een half uur na de inspanning zeer avtief in het opnemen van voedingsstoffen en tot 2 uur na de inspanning extra actief.
Dus zorg dat er in het eerste halfuur de broodnodige voedingsstoffen worden opgenomen. Dat wil zeggen zoveel mogelijk snelle suikers. Meestal gebeurt dit door veel te drinken (wat tevens je vochtbalans weer op peil brengt), cola, sinas, de speciale energiedranken zijn hier allemaal geschikt voor. Zodra je vochtgehalte weer op peil is zal je hongergevoel ook toenemen en dan kan je overgaan op snelle suikers uit voeding, zoals bananen, yoghurt met suiker, brood met jam, etc.
Langzame suikers (eigenlijk de goede), moet je pas na 2 uur gaan opnemen. Want zoals het al zegt, ze worden langzaam opgenomen en zullen dus niet direct in de bloedbaan komen. Deze zullen er echter wel voor zorgen dat de resterende reserves worden aangevuld, daar waar de snelle suikers hun effect gaan verliezen. Langzame suikers zitten in bijv. pasta en rijst.
Ook is het belangrijk eiwitten te nemen. Deze ook binnen 2 uur na de inspanning. 5-10% van de voeding is eiwit en 90-95% is koolhydraten/suikers.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

ruben88
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 aug 2005 14:54

ruben88 17 aug 2005 19:47

Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 17 Augustus 2005



Goed eten en goed rusten zijn sowiezo belangrijk.
Wat voor inspanning hebben we het hier over? Herstellen na een wedstrijd of herstellen na een lange tocht?

(Ik heb t over na een inspanning als een pittige wedstrijd.)

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 17 aug 2005 19:55


ruben88
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 aug 2005 14:54

ruben88 17 aug 2005 23:31

Dat is een hele goede, dankjewel!

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 18 aug 2005 10:48

Goed herstellen is moeilijker dan hard trainen. Uiteraard kan je het herstel bevorderen met dingen als een juist voedingspatroon vóór, tijdens en na de training. Maar minstens zo belangrijk is dat je je lichaam leert om te herstellen. Dus in het begin van het (fiets)seizoen gewoon niet te intensief trainen. Dan ben je minder vermoeid en dus herstel je sneller. Langzaam de intensiteit en duur opbouwen, op die manier train je ook het herstel.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 aug 2005 22:04

1 witbiertje of wijntje na het sporten (niet meteen natuurlijk, maar 2 uurtjes na het eten ofzo) daar ontspannen je spieren zo lekker van
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 18 aug 2005 22:36

Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 18 Augustus 2005
1 witbiertje of wijntje na het sporten (niet meteen natuurlijk, maar 2 uurtjes na het eten ofzo) daar ontspannen je spieren zo lekker van

Gewoon een rood wijntje bij het avondeten, zoals in een mediterraan dieet, goed voor je en lekker!

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 19 aug 2005 10:44

Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 18 Augustus 2005


Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 18 Augustus 2005

1 witbiertje of wijntje na het sporten (niet meteen natuurlijk, maar 2 uurtjes na het eten ofzo) daar ontspannen je spieren zo lekker van

Gewoon een rood wijntje bij het avondeten, zoals in een mediterraan dieet, goed voor je en lekker!


Alcohol is funest voor je herstel; ontrekt vocht aan je lichaam en dat heb je net nodig voor de afvoer van afvalstoffen.
Wel lekker though.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 19 aug 2005 16:47

Eén glas wijn bij het eten, nadat je je evt vochttekort hebt weggewerkt kan volstrekt geen kwaad, het is bij sommige ploegen gewoonte, ook tijdens de tour.

Plaats reactie