Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinning als intervaltraining

distefano
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2005 20:45

distefano 08 sep 2005 22:38

Hallo, ik fiets al een aantal jaren en ik heb ook op de nodige artikels gelezen over trainen. Tot nu toe als ik bij een sportschool trainde dan was dat op een hometrainer en dan voornamelijk op wattage in combinatie met cadans. De insteek hier is door het wattage op te voeren en de cadans(100-110) hetzelfde te houden uiteindelijk mijn conditie te verbeteren.
Ik ben nu echter 2 keer met een vriend meegegaan om te gaan spinnen. Daar wordt klimmen gesimuleerd door de weerstand op te voeren,  de trapfrequentie te verlagen en nog voor een deel staand te klimmen. Wanneer ik dit probeer dan krijg ik erg snel last van verzuring. Als ik zelf bergop fiets dan train ik op cadans en hartslag en blijf ik in het zadel en als de hartslag omhoog gaat schakel ik een tandje terug. Ik probeer in dit geval dus verzuring tegen te gaan en heb er eigenlijk dan geen last van.
Ik vraag me nu af of spinning dan als interval training toch een toegevoegde waarde heeft voor mijn training. 
 

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 08 sep 2005 23:44

Quoten: Origineel geplaatst door distefano op 08 September 2005


Hallo, ik fiets al een aantal jaren en ik heb ook op de nodige artikels gelezen over trainen. Tot nu toe als ik bij een sportschool trainde dan was dat op een hometrainer en dan voornamelijk op wattage in combinatie met cadans. De insteek hier is door het wattage op te voeren en de cadans(100-110) hetzelfde te houden uiteindelijk mijn conditie te verbeteren.
Ik ben nu echter 2 keer met een vriend meegegaan om te gaan spinnen. Daar wordt klimmen gesimuleerd door de weerstand op te voeren,  de trapfrequentie te verlagen en nog voor een deel staand te klimmen. Wanneer ik dit probeer dan krijg ik erg snel last van verzuring. Als ik zelf bergop fiets dan train ik op cadans en hartslag en blijf ik in het zadel en als de hartslag omhoog gaat schakel ik een tandje terug. Ik probeer in dit geval dus verzuring tegen te gaan en heb er eigenlijk dan geen last van.
Ik vraag me nu af of spinning dan als interval training toch een toegevoegde waarde heeft voor mijn training. 
 


Wat is je doel? Daar moet je de training op afstemmen.
Algemeen kun je stellen dat een beetje extra afwisseling in de training zeker wel toegevoegde waarde heeft (zeker nu je merkt dat je moeite hebt met deze oefening), waarschijnlijk zul je hier nog wel extra progressie uit halen.

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 09 sep 2005 01:35

Niet geheel ontopic.
Ik wil deze winter "doorfietsen" en denk dat ik het spinnen ook wel eens ga proberen. Ik heb wel eens gehoord dat men bij spinnen ook gebruik maakt van een soort "klik" pedalen. Klopt dit en zo ja welke dan? Ik heb op mijn racefiets gewoon LOOK en eigenlijk geen zin om voor een paar keer spinnen ('t blijft toch binnen (jaja dat rijmt)) weer iets aan te schaffen. De optie huren is op mij waarschijnlijk ook niet van toepassing , als dit al mogelijk is, want ik heb ongeveer maat 47.
Ik ben benieuwd.
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

fust
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 sep 2004 16:47

fust 09 sep 2005 10:58

Per Sportschool verschillend....
Bij mijn sportschool werkten ze tot een jaar geleden met ouderwetse toe-clips (met riempjes), maar nu is het "in drieen" gedeeld: 1/3 met ouderwetse toe-clips/platformpedalen, 1/3 met LOOK en 1/3 met SPD.
Voordeel: je kunt met iedere schoen terecht.
Nadeel: SPD is wel erg populair, en er blijven wel eens fietsen met LOOK pedalen leeg staan, omdat je daar met andere schoenen echt niet op kan fietsen.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 09 sep 2005 11:14

Quoten: Origineel geplaatst door Fust op 09 September 2005


Voordeel: je kunt met iedere schoen terecht.
 

Behalve als je op je MTB en Racefiets met time rijdt.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

fust
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 sep 2004 16:47

fust 09 sep 2005 11:20

OK, 95% van de fietsers kan er met zijn/haar schoen terecht.....

wybo
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2005 15:49

wybo 09 sep 2005 13:59

hoi spinning werkt verslavend ikzelf doe het reeds twee jaar en kan nu reeds twee uur voluit gaan zonder last van verzuring let wel in een zaal is minder zuurstof dan buiten vandaar het overmatig zweeten dus veel drinken het is priema te kombieneren met buiten fietsen geniet vooral van de muziek dan voel je je benen niet meer
robin

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 09 sep 2005 14:28

Quoten: Origineel geplaatst door distefano op 08 September 2005


Als ik zelf bergop fiets dan train ik op cadans en hartslag en blijf ik in het zadel en als de hartslag omhoog gaat schakel ik een tandje terug. Ik probeer in dit geval dus verzuring tegen te gaan en heb er eigenlijk dan geen last van.
 

Ik weet niet in hoeverre je wel eens lange klimmen hebt gedaan, en welke verzetten je gebruikt. Maar soms, bij lange tochten, komt er een moment dat je niet meer lichter kunt schakelen (ik heb dat tenminste wel gehad dit jaar ni de Alpen). Dan is het toch verdomd handig als je een beetje hebt geoefend met het rijden met "pijn in de poten"...

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 09 sep 2005 17:02

Haha, minder zuurstof dus meer zweten. Ik denk dat dat toch vooral te maken heeft met het ontbreken van enige rijwind die je normaal wel hebt bij het fietsen. Moet je maar eens bij 30gr gaan fietsen aan ca 35km/u, en na een uurtje plots stil staan. Het zweet gutst dan van je lijf!

Spinning had ik zelf al wel gezien na 3 lesjes ofzo, wel de cursus a 8 lessen afgemaakt.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 sep 2005 23:19

Quote: Origineel geplaatst door Cas* op 08 September 2005
Niet geheel ontopic.Ik wil deze winter "doorfietsen" en denk dat ik het spinnen ook wel eens ga proberen. Ik heb wel eens gehoord dat men bij spinnen ook gebruik maakt van een soort "klik" pedalen. Klopt dit en zo ja welke dan? Ik heb op mijn racefiets gewoon LOOK en eigenlijk geen zin om voor een paar keer spinnen ('t blijft toch binnen (jaja dat rijmt)) weer iets aan te schaffen. De optie huren is op mij waarschijnlijk ook niet van toepassing , als dit al mogelijk is, want ik heb ongeveer maat 47.Ik ben benieuwd.

Bij ons op de sportschool is het een dubbel pedaal met of spd of toeclips. Maar over het algemeen spin ik met gewone sportschoenen in de toeclips daar het maar 1 uurtje is en je dan dus niet veel last van de voeten krijgt.

Plaats reactie