Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hoe blijf ik mijn trainingszone

davee
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 aug 2005 16:41

davee 11 sep 2005 14:29

ik ben nu begonnen met te trainen volgens een schema.
Ik heb nu het volgende probleem. Ik woon in het zuiden van limburg en daar zijn nog al wat heuvels.  Als ik mijn hartslag rond de 70%(146) wil houden kom ik de heuvel niet boven.
Wat moet ik doen alleen een vlak parcour keizen bij een duurtraining?
Graag jullie mening

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 11 sep 2005 14:34

Quoten: Origineel geplaatst door davee op 11 September 2005


ik ben nu begonnen met te trainen volgens een schema.
Ik heb nu het volgende probleem. Ik woon in het zuiden van limburg en daar zijn nog al wat heuvels.  Als ik mijn hartslag rond de 70%(146) wil houden kom ik de heuvel niet boven.
Wat moet ik doen alleen een vlak parcour keizen bij een duurtraining?
Graag jullie mening

Als je per se binnen de zone wilt blijven, dan moet je voorlopig op het vlakke blijven. Maar niet al te achterlijk naar boven fietsen en een beetje uit de zone gaan af en toe kan echt geen kwaad hoor.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 11 sep 2005 14:43

Even redelijk doen... als je in een zone 140-150 moet fietsen, kan het echt geen kwaad als je even door over een viaduct te fietsen tot 160 gaat; je hartslag zakt dan wel snel terug in je doelzone.

Voorts moet je maar heel rustig aan doen. Vooral lopers hebben moeite om in hun basiszone te lopen, omdat ze dan vinden dat ze geen behoorlijke tred meer halen: da's niet erg, desnoods heel slenterend lopen!

Nog 1 iets: bergop liggen je overslagpols en je zones tussen de 2 à 5 slagen hoger (afhankelijk van de persoon en het soort helling)! In het voorbeeld zit je zo nog steeds in je doelzone als je de helling aan 154hrm opfietst.


Maak jezelf ook niet het slachtoffer van de cijfertjes die je zones aangeven!!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 sep 2005 20:11

Inderdaad.
Maar in Zuid-Limburg is het dus niet slim om voor een rustige duurtraining een heuvelachtige route te kiezen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

davee
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 30 aug 2005 16:41

davee 12 sep 2005 19:49

allemaal bedankt voor jullie tips... ik moet echt mijn weg nog vinden.
gr dave

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 13 sep 2005 22:27

Mijn vriendin is net terug van een weekje Zuid-limburg (zonder mij ). De zoon van de hoteleigenaar aldaar had haar verteld dat hij voor lange duurtrainingen altijd naar het noorden van Limburg ging, om dezelfde reden die jij aangeeft.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

Plaats reactie