Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinfiets of hometrainer?

marnixs
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 jul 2005 14:20

marnixs 14 sep 2005 12:40

Voor het bijhouden van de conditie aankomende winter, denk ik over de aanschaf van een spinfiets of een hometrainer? Nu ben ik benieuwd aan welke van deze twee trainingsapparaten jullie de voorkeur geven en waarom. Wat zijn de voor- en nadelen t.o.v. deze twee apparaten?
Bvd voor de reacties!
Wat is er mis met mooi-weer-fietsers?

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 14 sep 2005 13:02

Ik neem aan dat je met hometrainer een rollenbank bedoeld? Voordeel is dat je op je eigen fiets zit en dat een rollenbank (mits niet in gebruik) niet zoveel ruimte in neemt.
Nadeel van een rollenbank is dat je achterband slijt.
Spinfiets? Lijkt me leuk voor in de sportschool, maar ik hoef er niet eentje thuis.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

marnixs
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 jul 2005 14:20

marnixs 14 sep 2005 13:21

Misschien moet de topic worden: spinfiets, hometrainer of rollenbank! Met hometrainer bedoel ik zo'n fietstrainingsapparaat wat ook in sportscholen staat.
Wat is er mis met mooi-weer-fietsers?

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 14 sep 2005 13:35

Quoten: Origineel geplaatst door MarnixS op 14 September 2005

Misschien moet de topic worden: spinfiets, hometrainer of rollenbank! Met hometrainer bedoel ik zo'n fietstrainingsapparaat wat ook in sportscholen staat.

Of zelfs: spinfiets, hometrainer, rollenbank of (Tacx) fietstrainer.Op een rollenbank fiets je geheel los (waardoor je er ook af kunt vallen) en op een fietstrainer staat je achterwiel vast in een standaard, waarbij het achterwiel tegen een kleiner wiel met weerstand aan loopt.Waarvan akte.

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 14 sep 2005 16:40

Quoten: Origineel geplaatst door Rolandt op 14 September 2005


Quoten: Origineel geplaatst door MarnixS op 14 September 2005

Misschien moet de topic worden: spinfiets, hometrainer of rollenbank! Met hometrainer bedoel ik zo'n fietstrainingsapparaat wat ook in sportscholen staat.

Of zelfs: spinfiets, hometrainer, rollenbank of (Tacx) fietstrainer.Op een rollenbank fiets je geheel los (waardoor je er ook af kunt vallen) en op een fietstrainer staat je achterwiel vast in een standaard, waarbij het achterwiel tegen een kleiner wiel met weerstand aan loopt.Waarvan akte.


Dit gaat zo een lange discussie worden, ben ik bang.
Maakt het uit, een hometrainer of spinfiets? Belangrijk is dat je hem op je eigen lengte kunt instellen en dat het een beetje goed materiaal is. Ook wel prettig is dat je klikpedalen kunt monteren.
Volgens mij belandden de meeste spinfietsen of hometrainers na een paar keer op zolder om daar nooit weer vanaf gehaald te worden....
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

marnixs
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 jul 2005 14:20

marnixs 14 sep 2005 16:42

Dan zal ik het wat specificeren: wat is het praktische verschil tussen een hometrainer en een spinfiets?
Wat is er mis met mooi-weer-fietsers?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 sep 2005 21:29

Spinningfiets heeft een groter vliegwiel waardoor je beter de omstandigheden van buiten zou kunnen nabootsen. Ook is een spinningfiets beter ingericht om sportief op te zitten terwijl een hometrainer meer een toeristenhouding veroorzaakt. Dus als je perse een van die 2 wilt kiezen dan de spinnigfiets maar anders ga voor een tacx.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 14 sep 2005 22:38

Er zijn ook hometrainers met een racefiets houding. Stond er ooit eentje in de fitnesszaal. Dat vond ik eigenlijk het beste mogelijk. Sportieve zit, oneindige mogelijkheden met programma's, lekker veel tellertjes voor je harses. Maar ja, de meeste (en betaalbare) zitten erg rechtop. Zo'n Tacx kun je bovendien nog eens wegzetten. Voor een beetje hometrainer moet je een extra huis bouwen.

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 15 sep 2005 00:43

Ik heb vorig jaar een spinbike bij Karwei gekocht... Een SVEN SP 4600 (?), maar voor slechts €  135,-- heb ik de afgelopen winter binnen kunnen fietsen. Het is natuurlijk geen supertopspinfiets, maar het werkt wel. Sterker nog, officieel is het helemaal geen spinfiets, want als je niet meetrapt loopt je wiel vrij en dat is bij een echte spinbike niet het geval. Wat wil het toeval? Deze week is ie wederom in de aanbieding bij Karwei (nee, ik heb geen aandelen):
Overigens heb je voor dit geld ook een Tacx fietstrainer, maar dat terzijde. Even tussen acht haakjes, weet iemand waar ik nieuwe weerstandsblokken voor dit apparaat kan aanschaffen? De mijne piepen...

twente
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 jun 2005 17:04

twente 15 sep 2005 13:43

Ik wil de komende maanden in de sportschool op de spinningbike. Er staan er daar wel een paar maar er worden geen lessen voor gegeven. Wie weet een goed schema om een uurtje te trainen?

marnixs
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 jul 2005 14:20

marnixs 15 sep 2005 14:37

Een echt schema heb ik niet. Op het sportcentrum waar ik spinninglessen doe, worden zeer afwisselende oefeningen gedaan. Steeds maximaal enkele minuten hetzelfde, maar ook veel kortere van een minuutje ofzo. Veel afwisseling in weerstand, staan-zitten, soort opdrukoefeningen op stuur enz. Verder vrijwel standaard ongeveer 5 minuutjes met flink beentempo trappen. Je zou eens een paar lesjes moeten volgen ergens anders om een indruk te krijgen hoe zo'n trainingsuurtje eruit ziet.
Wat is er mis met mooi-weer-fietsers?

marnixs
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 jul 2005 14:20

marnixs 15 sep 2005 14:38

Die aanbieding bij Karwei heb ik dus ook gezien, vandaar mijn vraag. Ik heb het idee dat ik maar eens moet gaan kijken daar of het een fijn apparaat is. Lijkt me wel lekker voor de winter.
Wat is er mis met mooi-weer-fietsers?

Plaats reactie