Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

binnentraining

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 13 dec 2005 00:32

Inderdaad is veel hoger dan 180 op de Tacx moeilijk (wordt inderdaad instabiel, lukt gewoon niet). Ik heb het dan wel over een piek, dat is niet iets dat ik 10 seconden vol hou.
Op de sportschool krijg ik hem wel over de 200 heen.
Niet echt nuttig natuurlijk, maar wel grappig (je zit immers ook maar te zitten).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 dec 2005 01:06

tja zo is het gewoon, met spinnen kan je niet vergelijken wie er harder trapt, maar enkel wie het hoogste aantal omwentelingen per minuut kan halen..
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wegpiraat
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 nov 2005 14:28

wegpiraat 13 dec 2005 01:17

ja, het scheelt ook behoorlijk of dat je op een lompe hometrainer zit of op een spinningbike.
ja, als oefening om mooi rond te trappen is het wel nuttig.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 13 dec 2005 09:33

Quoten: Origineel geplaatst door gvanloo op 12 December 2005


Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 12 December 2005


30 minuten op zo'n lage intensiteit, ik mag hopen dat je omslagpunt ook erg laag ligt anders heeft het waarschijnlijk totaal geen zin wat je aan het doen bent.
100 omwentelingen per minuut moet een tempo zijn dat je uren vol kunt houden in je duurzone. (maar niet iedereen is hetzelfde, er zijn dus vast en zeker uitzonderingen). 130 lijkt me wat overdreven, als ik zo hoog ga rijden dan gaat mijn hartslag m'n duurzone uit. Ik rij eigenlijk alles tussen de 104 en 113 (op de tacx).
En het maximale omwentelingen bij de tacx wordt gelimiteerd door de onstabiliteit van de opstelling met de tacx. Boven de 180/190 gaat de boel helemaal wiebelen omdat je toch niet helemaal stil kan zitten. Op een spin fiets kan ik meer dan 240 weg trappen, op de weg ook nog meer dan 200. Gewoon kwestie van een beetje rond trappen.


Ik denk dat we hier weer de verhalen krijgen die we met een pak zout moeten gaan nemen. 240 omwentelingen per minuut! Je telt zeker per pedaal!Ik rijd gemiddeld op de tacx 90-100 omwentelingen per minuut. Op de tacx imagic wordt ook de snelheid gesimuleerd. Heb al boven de 80 gereden op de afdaling van de galibier. Zegt dus helemaal niets.


240 rpm op een spinningbike is haalbaar hoor in een staande sprint zonder weerstand en gaan als een dolle.
Of het nut heeft is een tweede, leuk is het wel.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

d@vitaman
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jan 2005 22:33

d@vitaman 13 dec 2005 17:37

Ik kan 's winters erg goed op de tacx trainen. Muziek aan, tv aan en maar malen. Kracht- en intervaltrainingen zijn ideaal maar bij gebrek aan goed weer heb ik vorige winter ook regelmatig lange duurtrainingen op de tacx gedaan. Zweten doe je sowieso als je getraind bent dus moet je ook veel drinken. Ik heb weleens 3 à 4 uur achter elkaar kilometers gemaakt. Je bent wel gigantisch gaar als je dan van dat ding afstapt maar je kunt niet zeggen dat je niks gedaan hebt. Veel mensen vinden het geestdodend (en dat is het in feite ook) maar je moet gewoon zorgen dat je jezelf actief en gemotiveerd houdt. Wat dat betreft is trainen op een tacx met een display die snelheid, vermogen, hartslag en trapfrequentie toont ideaal want je ziet precies wat je doet. Als je echt alleen maar naar de muren kunt kijken kan ik me voorstellen dat je het niet langer dan 1 uur volhoudt. Ook in het seizoen kun je goed kracht- en weerstand trainen omdat je precies in kunt stellen op welk wattage je wilt rijden. Zo kun je jezelf precies goed belasten en kun je ook je vorderingen bijhouden.
 

Plaats reactie