Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

doorfietsen in de winter.

dick.z
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 dec 2005 21:07

dick.z 22 jan 2006 10:33

Goedemorgen.
 
Zijn er veel van jullie die in de winter gewoon buiten door fietsen?
Of gaat de fiets op winterstal en kies je voor wat anders?
 
Welke extra maatregelen neem je dan om niet als een ijspegel van je fiets af te komen?
 
Dick

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jan 2006 14:14

Goede ademende kleding en meerdere lagen (3).
Verder even zoeken op het forum, staat al e.e.a. over geschreven.
Less is bore

marrrtin
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 apr 2005 22:37

marrrtin 22 jan 2006 14:19

Quoten: Origineel geplaatst door dick.z op 22 Januari 2006


Goedemorgen.
 
Zijn er veel van jullie die in de winter gewoon buiten door fietsen?
Of gaat de fiets op winterstal en kies je voor wat anders?
 
Welke extra maatregelen neem je dan om niet als een ijspegel van je fiets af te komen?
 
Dick


Doorfietsen tot minus 5 gaat goed. route´s beetje uitkiezen, koude Oostenwind mijden, of kiezen voor rugwind op de terugweg.
Kleding: korte broek van Agu, met daaroverheen schaatspak van Craft
zweetshirt en extra fietsshirt van gore.
Daaroverheen windstopper van gore.
ik heb schoenen van SIDI met brede leest, en heb  daarin  geitenwollen sokken aan, en eroverheen neopreen overschoenen van CRIME.
Gewone windstopper (dunne) handschoenen.
Geen helm, maar muts ( zo´n Aegon ding van de schaatsers) omdat ik die over mijn oren kan trekken.
Als het écht te koud wordt, en dan bedoel ik strenge vorst (of ijzel) dan lekker naar het zwembad..
 
Fietsgroeten,<br>
<br>
Martin, Heerhugowaard

patjepatatje
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2005 22:37

patjepatatje 31 jan 2006 22:25

Bovenlichaam bij -5°C: thermische onderpull, daarboven dunne fleece, daarboven thermovest. Vanaf ong 4°C geen fleece meer.
Onderlichaam: lange thermobroek met zeem.
Hoofd bij -5°C: dunne muts over de oren met helm erboven. Vanaf 0°C petje onder helm i.p.v. muts.
Handen: racehandschoenen met daarover dunne handschoenen van The North Face (alpinistenhandschoenen)
Voeten: gewone zomerschoenen met dikke neopreen overschoenen.
Als ik sommige andere fietsers zie rijden met sjaals en bivakmutsen en dergelijke, krijg ik het vanzelf al warm. Die zouden eens moeten gaan skiën bij -15°C en een windje van 40km/u. Daartegen is fietsen bij -5°C een pretje.

jannak
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2005 22:05

jannak 01 feb 2006 12:06

Bij extreme kou niet de weg op. We hebben geluk dat we een uur van de wielerbaan in Buttgen wonen. Daar fietsen we in de maanden december, januari en februari altijd op de zondagmorgen en de donderdag avond. Drie-uurs trainingen gegeven door Guus Groen en zijn team. Ook voor ons mountainbikers een ideale voorbereiding op het seizoen.
 
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ruurd-jan
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 21 aug 2005 19:32

ruurd-jan 01 feb 2006 15:07

Ik fiets eigenlijk de hele winter door ongeacht temperatuur of neerslag.Vanaf November/December begin ik weer met de voorbereiding van het nieuwe wielerseizoen en ik houd me gewoon aan het trainingsschema..Als er staat zaterdag duurtraining van 3 uur ik wordt wakker en het is -5 dan maar wat warmer aankleden.
Van het weekend ook, had zondag met iemand van de club een duurtraining gepland van 4,5 uur die starte om 8.00u en toen was het rond de -10.Toen we in harderwijk aankwamen -6 en naarmate de zon opkwam werd het steeds warmer.Je zult het met zulke extreme temperaturen niet warm hebben maar iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij/zij het ervoor over heeft.
Veel mensen pakken de mountainbike omdat het warmer is in de bossen, maar als je routes in de buurt hebt waar gewoon verharde fietspaden door de bossen lopen is dit ook aan te raden. Na Harderwijk ligt toevallig een aardig bosgebied waar je een aardige afstand kan fietsen en zodra je tussen de bomen zit merk je meteen een temperatuurverschil.
Kleding was bij die tempraturen :
-Beenstukken-Lange broek-Korte broek-ThermoShirt-Ondershirt-Armstukken-Shirt korte mouw-TransoTex Jack-Muts-Overschoenen(hardwear van BBB)-Winterhandschoenen(Winterstop van BBB)
 

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 01 feb 2006 15:14

>Toen we in harderwijk aankwamen -6 en naarmate de zon opkwam werd het >steeds warmer.

Je bedoelt waarschijnlijk: minder koud. ;-)

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

ruurd-jan
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 21 aug 2005 19:32

ruurd-jan 01 feb 2006 15:32

Nou na een tijdje was het toch vrij aangenaam, als het wat minder koud is en je lichaam de kans krijgt om op te warmen houd de kleding die warmte goed voor je vast

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 01 feb 2006 17:17


 
Ja, gewoon door. Goede kleding aan, meerdere dunne lagen over elkaar (meestal 3) en als laatste een thermojack. 
Hoog beentempo rijden om de spieren zo warm mogelijk te houden. Bij ernstige koude (onder -5) ga ik ook niet langer dan 2 uur.  

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 feb 2006 19:53

Tegen kouw kan je je gewoon aankleden. -5 maak ik me niet druk om, hooguit m'n kin wordt blauw naar een paar uur omdat die het beetje koud krijgt. Maar zolang ik het voor de rest maar warm hebt maakt dat niet zoveel.
Neerslag is een ander verhaal. Als ik nat wordt in de winter dan ga ik niet buiten trainen. Dan ben je alleen maar bezig met afbreken ipv opbouwen, want je kan je niet goed kleden tegen water, nat worden doe je toch.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

teejke
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 feb 2006 18:39

teejke 02 feb 2006 09:10

 
Als het erg koud is ga ik het bos in scheelt al gauw een aantal graden en je rijd bijna altijd uit de wind want dat is de grootste boosdoener.
Maar als het enigszins kan dan ga ik de weg op.

rudo
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 jun 2005 15:01

rudo 02 feb 2006 16:02

Ik kleed me ook goed aan. En doe een paar wollen handschoenen overm'n fietshandschoenen heen. Plastiek zakskes tussen twee paar sokken in (heb m'n fietsschoenen ook redelijk ruim zitten). Als het echt koud is (voeten en handen) zet ik even een paar honderd meter het gas erop en dan ga ik eventjes stilstaan, ook een route met stoplichten is dus geschikt. Geheid dat na tien seconden m'n handen en vaak ook voeten weer lekker warm zijn.... Ook is het sllim om je schoenen dus niet te strak te doen in de kou. En als je je lijf warm houdt blijft de rest ook beter op temperatuur, maar dat is al gezegd...
 
postamble();
groetjes Rudo

Plaats reactie