Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hoge hartslag

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 28 jan 2006 14:29

Een kameraad van mij fietst  op een hometrainer een uurke per dag en dan zit hij rond een hartslag van 170-180 te fietsen terwijl hij nog redelijk makkelijk kan praten,ik vind dit niet normaal(ik haal dit ook maar zit dan echt alles te geven).Zijn er nog zo personen hier dit dit hebben of is dit mss één of ander afwijking ?

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 28 jan 2006 14:34

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 28 Januari 2006


Een kameraad van mij fietst  op een hometrainer een uurke per dag en dan zit hij rond een hartslag van 170-180 te fietsen terwijl hij nog redelijk makkelijk kan praten,ik vind dit niet normaal(ik haal dit ook maar zit dan echt alles te geven).Zijn er nog zo personen hier dit dit hebben of is dit mss één of ander afwijking ?

          Hij doet wel niet veel aan sport en is een beetje dik!

swind
Forum-lid
Berichten: 461
Lid geworden op: 30 okt 2005 20:14

swind 28 jan 2006 14:47

Klopt de hartslagmeter die hij gebruikt wil? Het lijkt me sterk dan met met een hartslag tussen de 170-180 een uur kunt fietsen en dan gewoon kunt blijven praten.
Als ie gaar is kom ik terug

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 28 jan 2006 15:04

Quoten: Origineel geplaatst door swind op 28 Januari 2006

Klopt de hartslagmeter die hij gebruikt wil? Het lijkt me sterk dan met met een hartslag tussen de 170-180 een uur kunt fietsen en dan gewoon kunt blijven praten.

           Ja normaal wel(polarhorloge)

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 28 jan 2006 15:07

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 28 Januari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door swind op 28 Januari 2006

Klopt de hartslagmeter die hij gebruikt wil? Het lijkt me sterk dan met met een hartslag tussen de 170-180 een uur kunt fietsen en dan gewoon kunt blijven praten.

           Ja normaal wel(polarhorloge)

       maar hij fiets met een labtop langs hem ,kan dat mss voor een storing zorgen aan die polar??

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 28 jan 2006 15:14

Dit kan perfect hoor. Er zijn menen mensen met heel hoge hartslagzones (procentueel komt dit iets meer voor bij mensen die weinig aan sport doen), bij wie de extensieve zone tot zelfs 165bpm doorloopt. Aangezien de duur jullie veel gebruikte (en onnauwkeurige) D1-zone ook nog eens de intensief duur-zone omvat is het wel mogelijk om tot 175bpm binnen die D1 te rijden.
Is dus allemaal persoonlijk. Andere renners hebben dan weer overslagpunten aan 155 of 160bpm.
Zolang ie geen test doet zal hij nooit weten in welke zone hij zit.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

cr1lim
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jan 2006 19:51

cr1lim 28 jan 2006 19:54

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 28 Januari 2006


Dit kan perfect hoor. Er zijn menen mensen met heel hoge hartslagzones (procentueel komt dit iets meer voor bij mensen die weinig aan sport doen), bij wie de extensieve zone tot zelfs 165bpm doorloopt. Aangezien de duur jullie veel gebruikte (en onnauwkeurige) D1-zone ook nog eens de intensief duur-zone omvat is het wel mogelijk om tot 175bpm binnen die D1 te rijden.
Is dus allemaal persoonlijk. Andere renners hebben dan weer overslagpunten aan 155 of 160bpm.
Zolang ie geen test doet zal hij nooit weten in welke zone hij zit.

Ik heb een overslag van 145 bpm, volgens mij klopte deze test niet :D

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 28 jan 2006 22:27

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 28 Januari 2006


Aangezien de duur jullie veel gebruikte (en onnauwkeurige) D1-zone ook nog eens de intensief duur-zone omvat is het wel mogelijk om tot 175bpm binnen die D1 te rijden.


Dat is een kwestie van defenitie. Die trainingsmethodiek uit het boekje "fietscoach" (hoeveel je er ook op af kan dingen) geeft een hartslagzone aan als percentage van het omslagpunt (ja ja, ik weet het, dat mag ook al niet) die D1 wordt genoemd en wordt beschreven als extensieve duur. Volgens die methode is er een D2 zone die intensieve duurtraining wordt genoemd. Dus volgens die methode valt intensieve duur er dus weer buiten.
Even voor de duidelijkheid, wordt allemaal zo verwarrend anders...

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 30 jan 2006 14:11

Volgens mij is je maximale hartslag afhankelijk van je leeftijd. Ruwweg 220 minus je leeftijd.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 30 jan 2006 14:17

Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 30 Januari 2006

Volgens mij is je maximale hartslag afhankelijk van je leeftijd. Ruwweg 220 minus je leeftijd.


Al meermaals hier gezegd, de "220-leeftijd"-formule is ongelooflijk onnauwkeurig. Als dat zou kloppen heb ik gisteren het onmogelijke gepresteerd!
Maximumhartslag (overigens een nutteloos cijfer om te weten; je hebt er niets aan) is van tal van factoren afhankelijk, waarbij leeftijd 1 van de factoren is.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 30 jan 2006 16:06

Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 30 Januari 2006

Volgens mij is je maximale hartslag afhankelijk van je leeftijd. Ruwweg 220 minus je leeftijd.


Zoals Casran al schrijft, is deze regel onnauwkeurig. Gemiddeld klopt de regel wel, maar dit zegt niet veel meer dan dat 50% van de mensen lager dan conform deze 'formule' scoort en 50% van de mensen hoger. Vrijwel altijd zal voor een individu de regel dus niet kloppen (het is net als de gemiddelde uitkomst van heel veel worpen met 1 dobbelsteen: die is 3,5 terwijl dit in de praktijk nooit voorkomt).
Ik val helemaal in de categorie zware uitzondering: bijna 40 en een HFmax van  206. Dit heeft verder niets met training te maken, maar puur met genetische aanleg (en de leeftijd uiteraard; want wat wel waar is, is dat HFmax zakt met het vorderen van de jaren). Net zoals schoenmaat 45 niet beter of slechter is dan schoenmaat 42 en ook niks zegt over je getraindheid.
Ikzelf kan gemakkelijk nog een gesprekje aanknopen met iemand terwijl mijn hartslag op 174 ligt (nog net beneden mijn omslagpunt).  Wat wel soms opgaat is dat wanneer ik op deze harstlag zit, de meesten om mij heen op een voor hen relatief hogere hartslag zitten (bijv een beklimming of een snel vlak stuk) en mij meestal met dodelijke blikken aankijken wanneer ik een gesprekje wil aanknopen.......
Ofwel: de verhouding tussen omslagpunt en HFmax zegt veel meer over conditie (maar niet alles)
 
 
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 30 jan 2006 19:37

Quoten: Origineel geplaatst door Niklas2 op 30 Januari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 30 Januari 2006

Volgens mij is je maximale hartslag afhankelijk van je leeftijd. Ruwweg 220 minus je leeftijd.


Zoals Casran al schrijft, is deze regel onnauwkeurig. Gemiddeld klopt de regel wel, maar dit zegt niet veel meer dan dat 50% van de mensen lager dan conform deze 'formule' scoort en 50% van de mensen hoger. Vrijwel altijd zal voor een individu de regel dus niet kloppen (het is net als de gemiddelde uitkomst van heel veel worpen met 1 dobbelsteen: die is 3,5 terwijl dit in de praktijk nooit voorkomt).
Ik val helemaal in de categorie zware uitzondering: bijna 40 en een HFmax van  206. Dit heeft verder niets met training te maken, maar puur met genetische aanleg (en de leeftijd uiteraard; want wat wel waar is, is dat HFmax zakt met het vorderen van de jaren). Net zoals schoenmaat 45 niet beter of slechter is dan schoenmaat 42 en ook niks zegt over je getraindheid.
Ikzelf kan gemakkelijk nog een gesprekje aanknopen met iemand terwijl mijn hartslag op 174 ligt (nog net beneden mijn omslagpunt).  Wat wel soms opgaat is dat wanneer ik op deze harstlag zit, de meesten om mij heen op een voor hen relatief hogere hartslag zitten (bijv een beklimming of een snel vlak stuk) en mij meestal met dodelijke blikken aankijken wanneer ik een gesprekje wil aanknopen.......
Ofwel: de verhouding tussen omslagpunt en HFmax zegt veel meer over conditie (maar niet alles)
 
 

         Ik heb identieke hetzelfde,terwijl ik toch een hoge hartslag heb kan ik nog makkelijk een boterham eten en wa babelen vooral bergop is da héél duidelijk op vlakke wegen is het verschil veel kleiner! Hoe het excact komt begrijp ik nie ik weeg nochtans nie echt weining,daar waar lichtere personen ook last hebben kan ik nog demareren,zonder mezelf op te blazen.Nochtans heb ik niet echt de fysieke kwaliteiten  voor duursporten en toch is da zo.

Plaats reactie