Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hartproblemen bij topsporters en gekeurd

madone5.9
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 nov 2005 18:57

madone5.9 05 feb 2006 14:39

Deze weekend is helaas weer een jonge toprenner (23) overleden tijdens een training aan een hartstilstand. Ik word hier soms best wel bang van.
Hoe kan het toch dat een topatleet aan een hartstilstand sterft. Deze atleten zullen hun hart heus wel eens hebben laten keuren dmv een hartfilmpje en dan blijkbaar toch goedgekeurd. Hoe kan er dan toch iets mis gaan? Ik heb ook onlangs weer een keuring gehad inclusief hartfilm en alles was oke, maar is nu wel te garanderen dat alles oke is?? Lijkt me toch niet als je ziet wat voor verschikkelijks dit weekend gebeurd is.
Graag reacties

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 05 feb 2006 15:04

De keuringen zijn gewoon niet waterdicht voor dit soort gevallen.
Dus keuren helpt wel, maar zal lang niet alle plotselingen hartdoden er uit filteren. Je kunt nu eenmaal niet alles uitsluiten...

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 05 feb 2006 15:47

Quoten: Origineel geplaatst door madone 5.9 op 05 Februari 2006


Deze weekend is helaas weer een jonge toprenner (23) overleden tijdens een training aan een hartstilstand. Ik word hier soms best wel bang van.
Hoe kan het toch dat een topatleet aan een hartstilstand sterft. Deze atleten zullen hun hart heus wel eens hebben laten keuren dmv een hartfilmpje en dan blijkbaar toch goedgekeurd. Hoe kan er dan toch iets mis gaan? Ik heb ook onlangs weer een keuring gehad inclusief hartfilm en alles was oke, maar is nu wel te garanderen dat alles oke is?? Lijkt me toch niet als je ziet wat voor verschikkelijks dit weekend gebeurd is.
Graag reacties

misschien had hij wat koorts of griep en toch gekozen om door te gaan dit is namelijk zeer gevaarlijk voor de hart  spier volgens mijn huisarts...............
cornelli racing cycles Uden

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 05 feb 2006 16:06

Een vriend van mij is arts en hij vertelde mij een keer dat hij een patient had gekeurd en niets geks had gevonden. Een uur daarna valt die man dood neer: hartstilstand.....

Er schijnen enkele aanwijzingen te zijn bij het sporten, die je aan het denken moeten zetten. 1 ervan is abnormaal hevig zweten tijdens inspanning, de andere symptomen ben ik helaas vergeten, maar een ander weet die vast wel te reproduceren.

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 feb 2006 16:47

Plotselingen hartproblemen komen (helaas) bij jong en oud voor. Bij sporters en niet-sporters. Ik denk dat het vaak weinig te maken heeft met het sporten en meer met pech voor een verkeerde genetische aanleg en veel pech(bloedprop net bij het hart ipv in je been...). Allicht dat de fatale dag door de trainingsinspanning eerder is gekomen, maar ik denk dat anders ook een keer was misgegaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 05 feb 2006 17:42

Quoten: Origineel geplaatst door madone 5.9 op 05 Februari 2006


 maar is nu wel te garanderen dat alles oke is?? Lijkt me toch niet als je ziet wat voor verschikkelijks dit weekend gebeurd is.

Je geeft het antwoord al: Het is dus absoluut niet te garanderen! Het is een beetje flauw maar garanties over het leven zal je van niemand in de gezondheidszorg krijgen. Helaas kan men zo af en toe wel een garantie geven over het einde. Een test wijst alleen maar uit dat je op dit moment geen (accuut) hart/long/vaat probleem hebt. En zo'n test heeft natuurlijk wel een enigzins uitlokkende werking....en daar doe je'm voor.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5690
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 feb 2006 13:36

een keuring  van je hart kan je enkel een indicatie geven dat er op dat ogenblik  met grote zekerheid ( maar niet 100%) niks aan de hand is.
Maar een hart is een spier ( de meestgebruikte) en net zoals je onverwachts bvb een spierletsel in je kuit, bilspier, enz.. kunt oplopen kan ook het hart het plots begeven. Topsport is je grenzen benaderen of verleggen dus heb je altijd een verhoogd risico op letsels.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 06 feb 2006 16:55

zo'n keuring blijft natuurlijk een momentopname en je kan ook niet garanderen dat iemand niet zal lijden aan hartproblemen.
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

plakker
Forum-lid
Berichten: 293
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:14

plakker 30 apr 2006 18:23

Vanavond op canvas 21.05 uur:
Plotse dood bij jonge sporters
Zondag 30 april 2006
Pedro Brugada (cardioloog - OLVZ Aalst): "Wat je ziet in de media is de top van de ijsberg. Maar ik zie niks anders, elke dag opnieuw, dan mensen met hartritmestoornissen. Al 25 jaar lang zie ik families die jonge mensen verliezen. U ziet het niet gebeuren, u ziet alleen de ambulance passeren. Maar het is wel gebeurd. Het gebeurt in België veel frequenter dan we eerst dachten."
Hein Heidbuchel (UZ Gasthuisberg Leuven): "Mij verbaast het niet dat atleten plots overlijden als je weet hoeveel een topatleet van zijn hart vraagt. De trainingsschema's zijn er op gericht om steeds meer uit een lichaam en uit een hart te halen. En hoe meer we dat proberen, hoe vaker we hartproblemen zullen zien."
Hein Heidbuchel (UZ Gasthuisberg Leuven): "Toen we in het begin van de jaren negentig de eerste atleten plots zagen overlijden, was het een grote verrassing dat de klassieke oorzaken die je in de handboeken leest, niet aanwezig waren bij de atleten die wij hier te zien kregen. En dat was dus een soort van puzzel, uitdaging."
Pedro Brugada (cardioloog - OLVZ Aalst): "Het enige symptoom dat de mensen vooraf kunnen hebben, zijn aanvallen van bewustzijnverlies. Maar helaas - en dat is een heel groot probleem - bij heel veel van de mensen is het eerste symptoom: plotse dood."
Bob Heylen (patiënt Brugada syndroom): "Ik heb nooit vreemde dingen aan mijn hart gevoeld. Het was voor mij dan ook een grote klap. Ik had totaal niet verwacht dat er iets ernstig mis zou zijn."
Afgelopen jaren kwam het fenomeen steeds vaker in het nieuws. Jonge sportgoden die tijdens een wedstrijd of training plots sterven. Telkens opnieuw keek de wereld verbaasd toe hoe jonge, fitte en kerngezonde voetballers of wielrenners plotseling dood neervallen op het veld of in de bocht. In 2003 leidt de dood van de voetballer Marc Vivien Foé tot een discussie over de grote fysische belasting van topsport. Voor het oog van de camera zakt de Kameroenees tijdens de Confederations Cup in elkaar. Kort nadien overlijden ook de voetbalprofs Fehér uit Hongarije en de Braziliaan Serginho.
Hoe komt het dat jonge sportmensen zo plots en zonder enige aanleiding overlijden? Is het door topsport, of doordoping? Of hadden ze een hart dat niet geschikt was voor topsport? En kan het ook u en mij overkomen?
In de jaren '90 raakt sportcardioloog Hein Heidbuchel in Leuven geïntrigeerd door het hoge aantal plotse wielerdoden. Op twee jaar tijd sterven in België en Nederland niet minder dan 18 jonge, gezonde topsporters. Zo kijkt sportdokter Chris Goossens in 1995 machteloos toe hoe zijn jonge Braziliaanse topvoetballer Augusto Candido dood neervalt. Volledig onverwachts. De oorzaak is nog steeds een raadsel.
Wielrenner Kristof Depoorter had meer geluk. Op zijn 20ste ontsnapt hij aan de dood tijdens een kermiskoers. Zijn sportdokter stuurt hem onmiddellijk naar het universitaire ziekenhuis in Leuven. Daar ontdekt Professor Hein Heidbuchel na een hele reeks onderzoeken een vreemd patroon in het hartritme van Kristof. In diezelfde periode doet cardioloog Pedro Brugada in Aalst een belangrijke ontdekking...
Professor Pedro Brugada wilde eerst helemaal geen dokter worden. Hij schildert en speelt in Barcelona bij een folkgroep. Per toeval komt hij in Nederland, en later in Aalst terecht. Er komt een keerpunt in Brugada's leven als op een dag in 1986 een man binnenwandelt die door het dolle heen is. De man is wanhopig. Hij is illegaal uit Polen gevlucht. Zijn driejarige dochter is net aan een hartstilstand gestorven. Zijn zoontje Lech valt vaak flauw. De vader heeft zelf zijn zoontje al een paar keer gereanimeerd.
Op het cardiogram van het hart van Lech ziet professor Brugada signalen die hij nog nooit heeft gezien. Dezelfde signalen kwamen voor op het cardiogram van het overleden zusje. Ook het cardiogram van de moeder toont dezelfde afwijkingen. Door een genetische fout kan het hartritme plots op hol slaan. Zonder hulp sterft de patiënt na 10 minuten. Sinds de ontdekking is de fatale hartritmestoornis in de hele wereld bekend als het syndroom van Brugada.
Na verder onderzoek blijkt dat de aandoening helemaal niet zo zeldzaam is. In de Westerse wereld ontwikkelen twee mensen op duizend de fatale ritmestoornis. In Japan en Thailand is plotse dood een van de belangrijkste doodsoorzaken bij mannen onder de 40. Ook Vlaanderen is één van de clusters. Verbazend is wel dat de structuur van hun hart van iemand met het Brugada-syndroom volledig normaal is. De mechaniek werkt perfect. De fout zit elders;
De basis van cardiologie is simpel, zeggen professor Heidbuchel en professor Brugada. Het hart is als een automotor. Er is de mechaniek: de kleppen en de pomp, de brandstof: het bloed en er is het elektrische circuit. Deze elektrische bedrading is van levensbelang voor het hart. Elektriciteit is het begin van het leven. Als daar een fout in sluipt, dan is plotse dood niet veraf.
In Leuven merkt cardioloog Hein Heidbuchel na een reeks testen dat Kristof Depoorter niet aan het Brugada syndroom lijdt. De oorzaak moet iets anders zijn. Professor Heidbuchel heeft een vermoeden. Al jaren ziet hij atleten met eenzelfde hartpatroon. Ze zijn volledig gezond, en hebben geen aangeboren afwijkingen. Wel hebben ze één ding gemeen: het zijn stuk voor stuk topsporters...


color=#800080» Interessante links
bron: www.canvas.be

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 30 apr 2006 18:52

ik vind dat er meer informatie moet gegeven worden ivm met hartproblemen in de media(krant,tv...),voor wielrennen is het hart de belangrijkste spier,elk alarmerend signaal moet op gelet worden vind ik.Er zijn zoveel mensen die dingen verkeerd doen met hun lichaam,en voor een sport als wielrennen kan dat fataal zijn als je nie weet waar mee je bezig bent.

kimvdloo
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:33

kimvdloo 29 mei 2006 15:51

Onderzoek Thuisdefibrillatie
 
Graag zou ik me even aan u voor willen stellen. Mijn naam is Kim van de Loo en ik ben vijfdejaars studente aan de Universiteit van Tilburg. Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek. Deze verwacht ik komende zomer af te ronden.
 
Mijn onderzoek is gebaseerd op een nieuwe trend in de gezondheidszorg, namelijk de actievere rol die mensen zelf spelen in het medisch proces. Thuisdefibrillatie heeft mijn interesse gewekt op dit gebied, vandaar dat ik hier ook op focus voor mijn afstudeeronderzoek.
 
Om dit afstudeeronderzoek tot een goed eind te brengen, heb ik uw medewerking nodig. Door middel van een enquête met stellingen wil ik erachter komen wat de mening en kennis van de consument is op dit gebied. Uw gegevens zullen uiteraard anoniem behandeld worden. Ik zou het zeer op prijs stellen als u zo vriendelijk zou willen zijn om de enquête in te vullen. De enquête kunt u vinden op www.centredata.nl/aed

Plaats reactie