Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Ontbijt voor Training / Toertocht

rolandt
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 06 jun 2005 15:07

rolandt 17 feb 2006 00:34

Wat is eigenlijk beter, gewone of volkoren ontbijtkoek?

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 17 feb 2006 00:46

Volkoren heeft iets minder vet en meer koolhydraten, dus pak ik altijd die. En wellicht zorgt het ook iets minder snel voor de probleempjes die BigRosa eerder aanstipte...

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 17 feb 2006 00:48

Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 16 Februari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 16 Februari 2006


Mijn ontbijt voor de start van een MTB marathon:
3 uur voor wedstrijd bord opgewarmde BAMI of NASSI of PASTA naar binnen slaan (zelf vers gemaakt de dag ervoor) volgens MIJN wensen (geen moeilijk verteerbare vlees-groenten erin)  ;
1 glas sinaasappelsap
Bordje joghurt met wat crusli.
1 uur voor start nog eens een kleinigheid (koekje of banaan of zo).  Ook nog 1/2 3/4 liter energiedrank drinken.
thats it. En dan gewoon aanvullend eten tijdens marathon of lange toertocht.
 

De Mountainbike marathons die ik ken starten uiterlijk om 09.00 's ochtends. (Salzkammergut al om 05.00, de GRG om 06.30). Sta je dan drie uur eerder op om te ontbijten??? Knap hoor.

Er zijn meer Marathons (denk aan Duitsland of Belgie) waarbij je perfect kunt eten voordat je de auto instapt om naar het evenement te rijden.

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 19 feb 2006 16:12

Ik heb als ontbijt meestal iets van 8-10 sneetjes  volkoren bruin brood (met speculaas, hagelslag, pindakaas) + ong. 2 grote bekers sinassap.Ontbijkoek voor tijdens het fietsen? Dasn vraag ik me toch wat dingen af:-Hoe neem je dit mee? In een boterhamzakje oid? Wordt toch een grote prut/bal? Lastig op te eten lijkt me op de fiets.-Bij ontbijtkoek vind ik het meestal wel lekker om wat te drinken, redelijk droog en het blijft altijd lekker tussen je tanden zitten....niet ideaal als je al (hard) aan het fietsen bent.........Ik neem meestal van die Liga Fruitkick oid.......zijn lekker, "koek" +vulling, redelijk veel energie denk ik en niet zo duur als echte sportrepen.Deze dingen kan je ook makkelijk uit je zak vissen en open maken + op eten.Soms ook wel een banaantje oid.....
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 20 feb 2006 01:07

Hou op over peperkoek. Het is best lekker maar hier in het dorp zit de koek fabriek van peijnenburg. Als je er 's morgens langs fietst word je misselijk van de lucht en als je het spul ruikt als hongerig bent, dan heb je meteen een hongerklop.
CC, agr 100; limo 100

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 20 feb 2006 03:11

Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 19 Februari 2006


En de volgende ochtend een uurtje op het schijthuis om die bagger er weer uit te werken , kolere wat eet jij veel , kan je een weeshuis van voorzien met al dat eten, tja je zal maar een snelle verbranding hebben. Acht tot tien sneetje Volkoren!!! daar begint zelfs een olifant van te toeteren!!!!

Valt wel mee hoor. Tja, ben nu eenmaal een grote gast......bijna 2 meter. Ik merk duidelijk dat ik meer trek heb als ik veel sport, en dat doe ik wel redelijk. Ik ga maandagavond altijd schaatsen (21:00- ong.22:15), daarvoor heb ik al avond gegeten, als ik dan om +/- 00:00 thuis kom rammel ik al echt weer. Soms kan ik als ik ga slapen ook al echt zin hebben in mijn ontbijt, haha!!Als ik echter een tijd niet of weinig sport en even veel blijf eten dan kom ik ook snel aan, maar meestal heb 'k al duidelijk minder trek dan. Als je snel aankomt als je minder gaat sporten of duideijk meer gaat eten is dat dan een snelle of juist langzame stofwisseling? Wat houdt dat precies in?Een vriend van me bv. die kan eten wat ie wil maar die houdt een heel laag vetpercentage.......het tegenovergestelde dus.De grootste nadelen van zoveel eten+drinken is dat het duur is! Ik besteed enorm veel geld aan eten. Meer dan gemiddeld iig vermoed ik.Een ander nadeel van zoveel ontbijten (met brood) is dat het veeel tijd kost....je doet er best lang over om 8 sneden weg te werken. ps. hoe nemen jullie die ontbijtkoek (of hoe je het ook noemt) nou mee op de fiets zonder dat het een lastig-te-eten prutje wordt!?
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 20 feb 2006 03:34

Quote: Origineel geplaatst door Cas* op 20 Februari 2006

ps. hoe nemen jullie die ontbijtkoek (of hoe je het ook noemt) nou mee op de fiets zonder dat het een lastig-te-eten prutje wordt!?


Soms in een simpel boterhamzakje, soms in aluminiumfolie. Ik weet niet wat er met jouw achterzak allemaal gebeurt, maar bij mij blijven de sneetjes keurig mooi hoor...

Kan me verder helemaal vinden in je verhaal van hierboven, ik ontbijt ook gewoon zoveel als ik tijd heb, dus tot 8 boterhammen, en ik heb ook vaak al zin in mijn ontbijt (ben ook echt een brood-fan) als ik ga slapen. En het kost inderdaad ook het overgrote deel van mijn stufi, maar ik ga dan ook altijd gezellig naar de AH...

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 20 feb 2006 15:31

mmhh OK........zal het ook maar 's proberen dan.Ja, ik ga ook naar de AH.....daar hebben ze tenminste alles. Ik koop ook niet het allergoedkoopste brood.....eerder die van iets van 0.80 ct. per halfje.....das veel lekkerder met pitten, zaden etc.....anders krijg ik ook echt niet zo veel weg!
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

walrus
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 feb 2006 13:51

walrus 20 feb 2006 16:50

Ik mis hier toch de koffie...    Voor mij naast n paar sneetjes brood toch essentieel om bij n vroeg tochtje op gang te komen (maar misschien is dat sspychisch).
Voor n grote tocht muesli / pannekoeken enz. tot t mn neus haast uit komt (maar dat is al gauw)

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 21 feb 2006 09:16

Quoten: Origineel geplaatst door jimbo op 20 Februari 2006

Hou op over peperkoek. Het is best lekker maar hier in het dorp zit de koek fabriek van peijnenburg. Als je er 's morgens langs fietst word je misselijk van de lucht en als je het spul ruikt als hongerig bent, dan heb je meteen een hongerklop.

Kom kom jimbo, het ruikt heerlijk

frankie
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 nov 2004 12:37

frankie 25 feb 2006 18:45




voor een toertocht eet ik ongeveer één uur voor de start, 2 pannenkoeken met kandijsuiker en een aantal tassen thee (teneinde voldoende vocht binnen te hebben), daar kan ik gemakkelijk 100km op rijden (en uiteraard wat bijdrinken tijdens de rit)



Plaats reactie