Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

PWS laatste vragen

bianchirider
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 feb 2006 14:19

bianchirider 07 mar 2006 21:43




Nou, dat kan dus wel, rondom de nieren zit vet, die houden de nier op z'n plaats in een soort zakje dat van onderen open is. Als er te weinig vet rondom de nieren zit kan de nier zich naar beneden verplaatsen (juist; de wandelende nier) gevaar hiervan is dat de urine leider afgeknikt wordt en zo de nier opblaast/beschadigd of nog wat acuter een slagader knikt af en de nier is met een paar uurtjes passee.


Dat zou best kunnen; maar dat is zeker de oorzaak niet van het begeven van zijn nieren hoor... die mannen zijn hoogstens een paar keer per jaar in zo'n shape...
maar als je ziet wat die mannen slikken om in zo'n vorm te geraken dan weet je het wel... komt daarbij het hoge gehalte aan eiwitten dat men in die sport eet om de spiervorming te ondersteunen. is ook niet gezond é...
heb zelf 7 jaar aan bodybuilding gedaan en ben ermee gestopt juist omdat ik niet wou doen wat ervoor nodig is om er in die sport te geraken. en mijn vriendin zag het ook niet meer zitten... het is een spartaans leven. dat is in elke sport zo maar in deze sport is het toch wel extreem hoor... met die zware gewichten sleuren, steeds op je dieet moeten letten (op het maniacale af), anabolica, groeihormoon, diuretica, clenbuterol, insuline, igf1, alle voedingssupplementen... en dan vergeet ik nog zaken...
hoeveel bodybuilders zijn er niet gestopt wegens gezondheidsredenen... flex wheeler, tom prince, mike matarazzo etc... en er gaan er nog veel volgen...
nee, niks goed aan...
laten we ons maar focussen op het fietsen.  veel gezonder en veel afwisselender

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 07 mar 2006 22:44

Quote: Origineel geplaatst door bianchi rider op 07 Maart 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 07 Maart 2006...



...
nam dit voorbeeld gewoon om aan te tonen dat de stelling die hogerop in de discussie werd aangehaald niet echt klopt.






die stelling van hierboven was niet echt als stelling bedoeld. Ik wou gewoon aantonen dat mensen met een zeer laag vetpercentage nog een enorme hoeveelheid vet ter beschikking hebben die ze nooit kunnen opsouperen. Het is trouwens onmogelijk om op 100% vetverbranding te rijden ...

Vorige week van Van Petegem gelezen dat hij eigenlijk maar 2 zo'n superklassiekers van 7u kan rijden. Als profs hier zo over denken, waarom rijden wij toeristen dan een Marmotte (5000 kcal volgens mijn polar) ?

Motta

Motta

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 08 mar 2006 00:08

He, jammer dat ik dit zo laat zie, ik had nog een mooi artikel liggen (van Pubmed getrokken laatst) over het voedingspatroon van enkele prof-wielrenners. Daarin ook wat informatie over de samenstelling van de voeding en het energieverbruik tijdens de trainingen.

fietslicht
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 05 jan 2006 19:39

fietslicht 08 mar 2006 17:34

Je kan het verbranden van vetten ook een handje helpen door bijvoorbeeld voor het fietsen alleen wat koffie te nemen en iets vettigs te eten (sommige italiaanse renners nemen klein kopje olijfolie).
Het principe is dat je lichaam de neiging heeft te verbranden wat het aangeboden krijgt.
Eet je veel koolhydraten, zal je lichaam de neiging hebben relatief meer koolhydraten (glycogeen) te gebruiken, zelfde geldt voor vetten. Maar dan moet je wel lage hf trainen, omdat je anders (zoals reeds gezegd) snel door je glycogeen heen bent.
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.

fietsfanaat
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03

fietsfanaat 08 mar 2006 20:00

Quote: Origineel geplaatst door Fietslicht op 08 Maart 2006
Je kan het verbranden van vetten ook een handje helpen door bijvoorbeeld voor het fietsen alleen wat koffie te nemen en iets vettigs te eten (sommige italiaanse renners nemen klein kopje olijfolie).
Het principe is dat je lichaam de neiging heeft te verbranden wat het aangeboden krijgt.
Eet je veel koolhydraten, zal je lichaam de neiging hebben relatief meer koolhydraten (glycogeen) te gebruiken, zelfde geldt voor vetten. Maar dan moet je wel lage hf trainen, omdat je anders (zoals reeds gezegd) snel door je glycogeen heen bent.


Dus het is goed als ik 's ochtends op de fiets naar school spring met alleen een kopje koffie in mijn buik omdat ik me verslapen heb, en deswege 45 minuten hard moet fietsen ;-)
be Special, ride a Special

stefanvd
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 okt 2005 17:50

stefanvd 08 mar 2006 20:04

Is het niet slecht om zonder eten intensief te fietsen/trainen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mar 2006 20:19

Ja dan ben je alleen aan het afbreken en niet aan het opbouwen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eddymerckxbike
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2004 01:36

eddymerckxbike 09 mar 2006 01:05

Quoten: Origineel geplaatst door Hans op 04 Maart 2006


 
Een risico dat sporters lopen is dat je in de loop van het jaar te veel vet verliezen en hierdoor ook hun spieren "op gaan eten". Dit heeft een negatief effect op het vermogen per kilo.
Dit komt vaak voor bij die hardlopers uit afrika, deze zijn zo afgetraind dat ze echt maar een minimaal vet percentage hebben. Als het lichaam van deze mensen geen koolhydraten of vetten meer bevat gaat het lichaam eiwit ketens afbreken (spieren) .


fietslicht
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 05 jan 2006 19:39

fietslicht 09 mar 2006 15:45

Je moet dan idd, zoals ik al schrijf, niet intensief gaan fietsen, maar zeer extensief!
Dus op 60-70% van je maximale hartslag.
Dus wanneer je te laat bent en dan alleen met een kop koffie op heel snel 45' moet fietsen, doe je eigenlijk alles fout.
Ten eerste is je inspanning te hoog en ten tweede train je dan niet lang genoeg om echt effect te hebben.
Wanneer je veel langzamer fietst is het effect beeter, qua intensiteit en qua tijd van inspanning, maarja, dan kom je te laat!
Etymologisch is het woord fiets niet te verklaren.

Plaats reactie