Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maratona en marmotte

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 10 mar 2006 13:03

Dit jaar waarschijnlijk mijn eerste deelneming aan de marmotte
Indien er hier ex-deelnemers aan voornoemde cyclo's op het forum zijn : welke was hun voorbereiding ( in grote lijnen) en aantal kms?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 10 mar 2006 14:50

( van www.wielertoerist.nl )
Dit is DE vraag waar het om gaat. Hoeveel moet ik trainen voor de Marmotte ? Het antwoord is "geen idee". Je hebt mensen die met amper 1000km in de benen GOUD rijden, je hebt mensen die met 4000 km in de benen nimmer de Alpe op komen en alles wat er tussenin zit.
Grofweg zou je in januari een inspanningstest kunnen doen om te weten wat je beginniveau is. Dan in januari/februari/maart heel veel duurtraining 3 a 4 x per week 4 uur maximaal en dan in april/mei/juni het accent verschuiven naar intensievere trainingen ( Vogezen !, Ardennen !, Limburg ! ) om het geheel in juni af te sluiten met een inspanningstest voor de progressie te meten.
Rij ik dan GOUD ? Wederom geen idee. Men zegt dat met 4 Watt/kg en afdoende duurvermogen het mogelijk zou moeten zijn.
Hoeveel kilometer train ik dan ? Hangt van je agenda af
Heel grofweg gezegd zou iedere serieuze (toer)fietser in staat moeten zijn de Marmotte uit te rijden maar alles staat of valt met een serieuze voorbereiding.
 
 
 
 

zware
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 01 mar 2006 20:39

zware 10 mar 2006 19:42

Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 10 Maart 2006


Dit jaar waarschijnlijk mijn eerste deelneming aan de marmotte
Indien er hier ex-deelnemers aan voornoemde cyclo's op het forum zijn : welke was hun voorbereiding ( in grote lijnen) en aantal kms?Ik heb de marmotte reeds driemaal gereden, driemaal goud. Trainings kms 4 à 5000. Het belangrijkste is zelf kennis. Een goede indeling van Uw krachten. Goed eten en drinken onderweg. Uw eigen tempo rijden, op de vlakke stukken aansluiting zoeken bij een groep die U ligt qua snelheid. En vooral nooit wanhopen en steeds doorzetten. Veel geluk


gerardo
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:07
Locatie: Zuid-Holland
Contact

gerardo 10 mar 2006 22:42

Dit soort ritten kan je alleen maar goed rijden met een goede voorbereiding! Vanaf januari t/m maart veel duurritten in de D1-zone d.w.z. 60%-70% van je HF. En indien mogelijk 1 keer per week een rit van langer dan 3 uur. Vanaf april tot juni ga ook intervalblokken inbouwen maar het belangrijkste is duurtraining met weerstand. (krachttraining). Rijdt tegen wind een paar tanden groter en kijk niet naar je snelheid. Probeer ritme te houden maar schakel niet terug! Hierdoor train je het vermogen en je wordt daardoor ook sterker (nabootsen van een lange klim).  Dit als vervanger van de echte bergen. Het mooiste is om in mei en juni naar de heuvelachtig terrein, Ardennen, Limburg te gaan. En probeer ook enkele cyclo's te rijden. Belangrijk is om tussen de zware trainingen door, hersteltrainingen van 1,5 uur te houden met een super licht verzet. Anders wordt je te traag! Doe in de week van de tocht niet te veel! Anders ben je op de dag zelf al zo moe dat je de laatste klim je HF niet meer boven de 135 krijg. Eigen ondervinding.  Verder kan je erg veel info vinden via de bijgaande link! En..........laat je onderweg niet gek maken door die mafkezen die als een blinde afdalen!! Elk jaar vallen er weer doden in de Marmotte!! Het blijft maar een hobby, maar wel een leuke ! Veel succes.
http://www.marmotte.bizland.com/
Gerardo

zware
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 01 mar 2006 20:39

zware 11 mar 2006 11:31

Quoten: Origineel geplaatst door Gerardo op 10 Maart 2006


Dit soort ritten kan je alleen maar goed rijden met een goede voorbereiding! Vanaf januari t/m maart veel duurritten in de D1-zone d.w.z. 60%-70% van je HF. En indien mogelijk 1 keer per week een rit van langer dan 3 uur. Vanaf april tot juni ga ook intervalblokken inbouwen maar het belangrijkste is duurtraining met weerstand. (krachttraining). Rijdt tegen wind een paar tanden groter en kijk niet naar je snelheid. Probeer ritme te houden maar schakel niet terug! Hierdoor train je het vermogen en je wordt daardoor ook sterker (nabootsen van een lange klim).  Dit als vervanger van de echte bergen. Het mooiste is om in mei en juni naar de heuvelachtig terrein, Ardennen, Limburg te gaan. En probeer ook enkele cyclo's te rijden. Belangrijk is om tussen de zware trainingen door, hersteltrainingen van 1,5 uur te houden met een super licht verzet. Anders wordt je te traag! Doe in de week van de tocht niet te veel! Anders ben je op de dag zelf al zo moe dat je de laatste klim je HF niet meer boven de 135 krijg. Eigen ondervinding.  Verder kan je erg veel info vinden via de bijgaande link! En..........laat je onderweg niet gek maken door die mafkezen die als een blinde afdalen!! Elk jaar vallen er weer doden in de Marmotte!! Het blijft maar een hobby, maar wel een leuke ! Veel succes.
http://www.marmotte.bizland.com/
Elk jaar vallen er weer doden in de Marmotte.
Dit is zeker niet waar, verleden jaar was er een dodelijk ongeval, dat is waar, maar al bij al, gebeuren er zeer weinig ernstige ongevallen tijdens de Marmotte. Natuurlijk waneer 5 à 6000 mensen een cylo word er aleens gevallen maar stellen dat de Marmotte gevaarlijk is, is onjuist. Laat U vooral niet bang maken. Veel succes  



Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 mar 2006 18:11

TVP

Ik hoop dit jaar de Marmotte te rijden met 3 maanden voorbereiding.
Ik hou jullie op de hoogte
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 11 mar 2006 19:03

ik zou ook dit jaar graag deelnemen aan de marmotte,ikhoop een paar mensen van op dit forum te herkennen maar dat zal wel moeilijk zijn met al die deelnemer,10000 of zoiets dacht ik ?

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 12 mar 2006 13:35

de site van forumlid Bandit is toch echt wel top als het over de Marmotte gaat www.zitvlees .nl

motta
Motta

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 mar 2006 09:28

In elk geval al bedankt voor de reacties tot nog toe.
Maar eigenlijk was ik vooral nieuwsgierig hoe een ander zich daarop voorbereid heeft, kwestie van een vergelijkingspunt te hebben!
Tot op heden vnlk op de rollen getraind => 't is te koud voor mij momenteel( handen, voeten en snel last van hoofdpijn). 'k hoop nu zo snel mogelijk met duurtrainingen te beginnen en in april reeds tochten van 100 kms (begin) tot 150 kms eind april aan te kunnen zonder te forceren.
Ik heb in mei een 10-tal dagen verblijf in de bergen gepland.
+ 4 en 11 juni 2 tochten boven de 200km in de ardennen en nog een weekend op 16-t/m 19/06.
14 dagen op voorhand nog enkel souplessetochten tot max. 150 kms en de week vooraf een beklimming van 2 a 3 cols gespreid over 3 dagen ( dus enkel beklimming en geen bijkomende kms.) om het klimgevoel te krijgen.
Vervolgens nog enkel rust.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 13 mar 2006 13:35

ik heb vorig jaar de Marmotte gereden met net geen 4000 fietskilometers in de  benen. Tot half maart heb ik de basisconditie onderhouden met lopen (tot 16 km) en fitness (nadruk op cardio oefeningen) en enkele keren op de rollen. Vanaf maart kreeg het fietsen wat meer de bovenhand maar ik ben blijven lopen tot en met april (1 keer/wk).  Het fietsen was vooral in groep en dan komen alle duur-hartslagzones aan bod (niet echt gestructureerd dus). Verder herinner ik mij 2 +200 km ritten die ik gedaan heb en die hun nut wel zullen gehad hebben :  Landen - 3ponts - Landen en  Rekem - Francochamps - Rekem. Ik was ook gestart in de GF Eddy Merckx maar owv kettingbreuk heb ik die niet uitgereden.
Tijdens de Marmotte zelf ging alles (te ?) goed tot op de top van de Galibier. Op Alpe d'Huez was het harken om boven te geraken met de 39x26. Voor een deel wijt ik het te vroeg kapot  zitten aan onvoldoende drinken en eten tijdens de rit.
motta
 
Motta

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 mar 2006 13:46

Motta, wat was je tijd?
Lopen tijdens de winter is er voor mij spijtig genoeg niet meer bij, enkel is naar de kl**te ( 25 jaar basketbal!).
Dus de boodschap: snel goed weer aub. Ik heb wel de gewoonte van snel het aantal kms op te drijven . OP 14 dagen tijd kan ik bvb.in 6 stappen van 50 naar 70 naar 90 naar 100 , 120 en 150 km gaan.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 13 mar 2006 15:00

Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 13 Maart 2006


Motta, wat was je tijd?
Lopen tijdens de winter is er voor mij spijtig genoeg niet meer bij, enkel is naar de kl**te ( 25 jaar basketbal!).
Dus de boodschap: snel goed weer aub. Ik heb wel de gewoonte van snel het aantal kms op te drijven . OP 14 dagen tijd kan ik bvb.in 6 stappen van 50 naar 70 naar 90 naar 100 , 120 en 150 km gaan.


8u06 bruto, 7u56 netto.
Voor mij mag het ook gauw lente worden want met zulke ijstijden heb ik weinig plezier aan fietsen buiten en een uurtje op de rollen is voor mij meer dan genoeg.
motta
 
Motta

Plaats reactie