Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

inspanningstest op ’tacx’

friescheleeuw
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12

friescheleeuw 13 mar 2006 17:21

Ik wil  een'hometrainer' aan te schaffen waarop ik de inspanningtesten zelf kan doen (omslagpunt berekenen, max hf) ; welke Tacx ea. kan dit en kan ik t beste aanschaffen?

cr1lim
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 jan 2006 19:51

cr1lim 13 mar 2006 18:12

gene ene tacx, tenzij je zo'n toestel voor lactaatwaardes te meten hebt :p... bij 4 mol is omslagpunt zeker...

friescheleeuw
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12

friescheleeuw 13 mar 2006 19:01

ok
ik bedoel tacx waarbij je een inspanningstest kunt doen waardoor je d1-, d2zones etc kunt bepalen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mar 2006 19:32

Je kan niet zelf je zones bepalen. Je hebt op z'n minst een nauwkeurige vermogens meter nodig en een ademanalyse apparaat (en/of lactaat metingen kunnen doen). Voor het geld dat al dat spul je gaat kosten kun je behoorlijk vaak langs bij een inspanningsfyscioloog.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

friescheleeuw
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12

friescheleeuw 13 mar 2006 19:43

o ok
ik meende dat bv op die emagic ook zón test zat.
is het niet gewoon en kwestie van de weerstand per tijdseen heid verhogen
en dan mbv curves je zones bepalen?

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 13 mar 2006 19:45

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 13 Maart 2006

Je kan niet zelf je zones bepalen. Je hebt op z'n minst een nauwkeurige vermogens meter nodig en een ademanalyse apparaat (en/of lactaat metingen kunnen doen). Voor het geld dat al dat spul je gaat kosten kun je behoorlijk vaak langs bij een inspanningsfyscioloog.


dat is niet geheel waar! natuurlijk zijn zuurstof opname en lactaat zeer nuttig om uiterst nauwkeurig de zones te bepalen maar niet noodzakelijk.
In principe kun je met een tacx elke XX minuten het vermogen met een XX aantal wat. als je vervolgens steeds de samenhang tussen hartslag en vermogen in een grafiek zet zie je ergen een knik in de lijn (de lijn gaat vlakker lopen) op dit punt geeft een verhoging van de hartslag een mindere verhoging van het vermogen dan voorheen.
Exacte protocollen heb ik nog wel liggen maar beschrijf ik niet (is ook niet jouw vraag)
wat jij nodig hebt is een tact ergotrainer (deze geeft je vermogen aan), bij tacx heb je hier de keuze uit de flow en de cosmos.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

friescheleeuw
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 17 feb 2005 16:12

friescheleeuw 13 mar 2006 19:54

cosmos of flow? prima
kijk: ik heb in  het verleden vaker inspanningstesten gedaan (kort-door-de-bocht: zoals boven door mij beschreven) en heb hier altijd prima mee kunnen trainen.
snap dat zón test t niet alles zegt en dat er uitgebreidere tests zijn

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mar 2006 19:58

Ik zie niet in wat zo'n test op levert. Het enigste wat je zeker weet is dat je hartslag klopt. (bij zo'n extreme temperatuur). Het vermogen wat de Tacx aan geeft klopt helemaal niets van, of het moet verandert zijn bij de nieuwe modellen. Snelheid die de tacx aan geeft zegt ook helemaal niets. Tja je moet bij oplopende weerstand wel een knik kunnen zien in je hartslag, maar nauwkeurig bepalen van je omslagpunt is anders.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fietsfanaat
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03

fietsfanaat 13 mar 2006 21:00

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 13 Maart 2006
Ik zie niet in wat zo'n test op levert. Het enigste wat je zeker weet is dat je hartslag klopt. (bij zo'n extreme temperatuur). Het vermogen wat de Tacx aan geeft klopt helemaal niets van, of het moet verandert zijn bij de nieuwe modellen. Snelheid die de tacx aan geeft zegt ook helemaal niets. Tja je moet bij oplopende weerstand wel een knik kunnen zien in je hartslag, maar nauwkeurig bepalen van je omslagpunt is anders.



Ik ben het met AM's conclusie eens.

Uit recent onderzoek is gebleken dat deze 'conconi-test' onbetrouwbaar is!

Wat je wel op een tacx kan doen is;

Kijken welke intensiteit je een uur volhoudt. Gewoon vol gaan, beetje inschatten, je gaat bv de eerste keer op 220 W rijden. Heb je nog over, rijd je een week later op 250 Watt.

Houd je dit een uur vast en ben je helemaal kapot, dan kan je concluderen dat dat ongeveer je omslagpunt is.

Een échte test zoals bij een SMA kan je niet doen, daar is hele dure apparatuur voor nodig.
be Special, ride a Special

Plaats reactie