Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

wat te doen met schaafwonden?

skeelerjoske
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 apr 2007 20:58

skeelerjoske 23 jun 2007 16:47

Ik ben zelf ook wel eens gevallen(skeeleren), en had flinke schaafwonden. Je hebt de zogenaamde "droge"en "natte" behandelmethode. De droge methode is , nadat je de wond hebt afgespoeld met koud water, gewoon laten drogen totdat er een korst opkomt. Is de eerste dagen erg lastig omdat het maar blijft plakken. De zogenaamde natte methode is behandelen met zalfcompressen. Dit werkt ook, alleen duurt mijn inziens wat langer, en het nadeel is dat de zalfcompressen aardig duur zijn. Voordeel is dat je niet aan de lakens blijft vastplakken. Overigens na een valpartij ff bij de dokter een tetanusspuit halen. Ook verbandspray er op laten spuiten is een optie., en dan laten drogen. En als het tijdens een wedstrijd gebeurt , laten behandelen door de EHBO. Ik heb overigens wel eens gehoord dat je een washand met zout over de wonden kunt smeren. Het zout zou dan het vocht uit de wond trekken. Is niet aan te bevelen, je vliegt tegen het plafond. Zal wel het spreekwoord vandaan komen : zout in de wonden strooien. En als je gladde benen hebt geneest het iets sneller, maar dat zullen de meesten wel weten denk ik.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 25 jun 2007 13:24

Onlangs ook een schuiver gemaakt. Flinke schaafwond bij mijn knie.

Eerst thuis goed uitspoelen, wat betadine erop en daarna deed ik er een pleister op om de kleren te beschermen tegen pus, etc. De wond bleef nat dus dacht ik dat dat geen goede methode was.
Pleister de volgende dag er weer afgehaald. 's Nachts laten uitdrogen en er kwam een korst op. Echter, er was een ontsteking bijgekomen dus er bleef zich maar pus ontwikkelen onder de korst. Die korst barstte steeds open, waardoor alles toch nog smerig werd. Na het douchen ging de korst er steeds weer af.
Toen zo'n spraypleister gebruikt. Dat dekt inderdaad goed af!! Met als resultaat dat het pus en ander wondvocht er niet meer uit kon. Dat hoopte zich daaronder op. Zo'n spraypleister werkt dus te goed. Dat spul er weer afgehaald, schoongespoeld. En toch maar naar de huisarts geweest. Ik was al een week verder ondertussen.

Die adviseerde mij twee keer per dag met water uitspoelen. Fucidinezalf erop smeren (zoals iban hierboven ook zegt). En daarna afdekken met een gaasje (geen zalfcompress). Daardoor droogt de wond niet uit en kan je die makkelijker uitspoelen.

Na enkele dagen zag ik dat er bij de haarzakjes nieuw vel ontstaat dat zich vandaaruit uitbreidt. Heel mooi gezicht! Dat geeft dus ook aan dat je de haartjes maar beter niet kunt epileren, denk ik, want daardoor kun je de haarzakjes beschadigen waardoor vorming van nieuw vel op minder plaatsen gebeurt en herstel van de huid langer duurt.
Na zo'n 5 dagen was de wond dicht en geen last meer van gehad!

Even gegoogled en het bleek dat in haarzakjes stamcellen zitten die nieuwe huid laten vormen.

Ergo: bij een echt diepe schaafwond lijkt het het beste te zijn om de wond "open" te houden, regelmatig te spoelen en fucidine zalf er op te smeren tegen ontstekingen.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 25 jun 2007 15:41

[quote="campaioen"]het lijkt me logisch dat een handschoen je handhuid enigzins beschermt. (..)[/quote]

Dat lijkt mij ook logisch. Maar ik wilde graag weten of dat - volgens de anderen hier - een reden zou moeten zijn om handschoenen te gaan dragen. En wellicht waren er horror verhalen van mensen waarvan draden van dehandschoen lekker in de wond bleven hangen. Ik heb zoveel gelezen hier, niets verbaasd me nog...

:D

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 25 jun 2007 18:21

Bij een botsing met een rots bij St Etienne in Frankrijk, "downhill", droeg ik geen handschoenen:
- Hand tussen duim en wijsvinger uitgescheurd,
- Huid tussen duim en pols uitgescheurd (je zag mijn slagader liggen maar die was wonder-boven-wonder nog heel, en
- Meerdere sneeën in mijn handen.

Alles is gehecht (met de Franse slag, dat dan weer wel) en doet het weer. Maar mét handschoenen hadden mijn handen en polsen er heel wat beter uitgezien!

Je zult begrijpen dat ik sindsdien áltijd handschoenen draag.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 25 jun 2007 18:39

Is Biogaas hetzelfde als pleisterspay?

Fucidine is volgens mij om flinke ontstekingen te genezen, en niet om gewoon als standaard-schaafwond-spul te gebruiken, of vergis ik me? 't werkt wel, daar niet van.

Ik zelf spuit wat pleisterspray (lijkt erg veel op gewone hairspray) op m'n schaafwond, dan zit 't dicht en kan er geen vuil in komen. Het is alleen smerig stinkend spul, en het prikt als een gek als je het erop sprayt. Ik gebruik dus liever niets, dan maar hinkelen zodat m'n broek niet tegen de wond komt :P

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 04 jul 2007 01:04

Wat die hanschoenen betreft: ben ooit een keer omvergelopen bergop op lekker raspend asfalt in de ardennen (cote forge filippe). Ik ging als een slak, in de mij geëigende stijl. Zonder handschoenen. Mijn vrouw had de eer de de keitjes uit de handpalm te peuteren. Ik ga nooit meer op weg zonder handschoenen, be sure!
En schaafwonden: iso-betadine en lucht geven.
hans

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 07 jul 2007 23:47

Calendulan zalf help ook heel goed! geneest sneller, en voorkomt oerlelijke littekens! dat goedje is van VSM en is verkrijgbaar in gelei vorm en in vloeibare vorm. Wat ik altijd doe is na een val, gelijk schoonmaken met iets, zolang het maar desinfecterend is. Betadine, alcohol oplossing ( van die wegwerp washandjes) oid. Niks erop spuiten of laten spuiten, allemaal troep, en gewoon droog laten, dan maar ff doorbijten met plakken enzo, dat is gewoon de beste optie. Bij koersen in België willen ze je nog wel eens helemaal inpakken bij de kleinste schaafwondjes, dat is gewoon om triest van te worden. Calendulan zalf kan je er altijd gewoon opsmeren, prikt wel beetje, maar ik heb het bij een wond gedaan, en op me andere kant van me heup heb ik het niet gedaan. Dat duurde langer voordat het genezen was (waren ongeveer even grootje wonden) en ik heb er een oerlelijk litteken van overgehouden.
Afbeelding

fast4ward
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 24 sep 2004 16:10
Locatie: Gendt

fast4ward 12 jul 2007 11:36

Ik heb even gegoogled op Biogaas maar kon niet echt exact vinden wat het is. Ik heb gisteren van de huisarts Parafinegaas gekregen. Dit zijn vette gaasjes doordrenkt met parafine. Hierop leg je normale compressen en je houdt alles bij elkaar met bandafix (elastisch rollade gaas :-) ). Ik heb het idee dat dit hetzelfde is als dat biogaas. gaat de wond vanzelf dicht onder het gaas?

Overigens Fucidinezalf mag je alleen toepassen ingeval van een ontsteking (is namelijk een antibiotica zalf) en zelfs dan is het nog beter om de wond uit te spoelen onder de douch en er verder niks aan te doen. Let wel uitspoelen is VOL met de douchkop erop, neit gewoon een beetje water er overheen laten lopen......
M@zzel

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 12 jul 2007 12:33

Het advies dat ik van mijn huisarts kreeg was inderdaad grondig uitspoelen met de douchekop er vol op (dat kan pijnlijk zijn als er een goede ontsteking inzit!) en vervolgens fucidinezalf erop smeren. Daarna geen afdekking gebruiken maar gewoon aan de lucht drogen.

Da's geen probleem als je daarna op de fiets stapt met korte broek, maar wel als het daarbij regent...
's Avonds moet je been dan maar vanonder de dekens naar buiten toe uitsteken. Ik krijg dan last van koude voeten maar een sok doet dan al wonderen. Uiteraard zijn er ook andere methodes om het warm te krijgen. Laat je vriendin lekker dicht tegen je aankruipen, en wat dies meer zij.

[edit: typo]
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

premiumclassic
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jan 2007 17:08

premiumclassic 15 jul 2007 00:02

Wat ik hier in het begin van de topics lees, baart mij toch wel enige zorgen ivm hygiëne, genezing en vooral littekens. Wat je altijd eerst doet bij een schaafwonde is de wonde uitwassen met helder water of isobetadineZEEP, geen geparfumeerde zepen! Daarna droog je de wonde met een propere doek en ontsmet je ze met isobetadine, de gewone of de transparante (met alcohol, oranje flesje, zeker een aanrader voor alle wondes!) daarna neem je een steriele compres en doe je isobetadinezalf of flamazine of flamigel. Deze laatste 2 verzachten de 'brandwonde' (want schaafwonde = verbrand) en laten de wonde mooi helen en halen er vooral de bacteriën uit. Per dag verschoon je de compres 2 maal. Wanneer de wonde mooi dicht is en niet rood of echt pijnlijk meer is kan je eventueel neocutigenol gebruiken om het eventuele litteken te doen vervagen. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, deze manier is doeltreffend, steriel en medisch verantwoord.
aint no mountain high enough

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 17 jul 2007 19:51

volgend mijn arts, en verschillende koersdoktoren, is het gewoon goed schoonmaken, en daarna open en blood laten ook gewoon medisch verantwoord hoor ;) zolang je maat Tetanus injectie heb,,, om de +/- 10 jaar ff halen, en je bent weer lange tijd safe,,,
Afbeelding

premiumclassic
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 jan 2007 17:08

premiumclassic 17 jul 2007 21:54

Tetanus injectie is inderdaad van belang. Ik had btw beter mn mond gehouden, zondag in ledegem-kemmel zwaar op men bek gegaan en 9 hechtingen in de bil gekregen...
aint no mountain high enough

Plaats reactie