Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

eerste keer in de bergen

erice3
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 01 mar 2006 19:28

erice3 11 apr 2006 13:57

Quoten: Origineel geplaatst door RIKKI op 11 April 2006

hoi ericDat is ook mijn bedoeling, ik ga niet glijk proberen de hoogste berg te bedwingen. waar ik voorzichtig mee wil zijn is dat ik niet op een moment een blesure oploop of zo kapot ben dat ik moet omdraaien. de vogezen lijkt mij een goed idee. eerst maar duur trainen. ik weeg op het moment 76kg en ben 172 lang. wat voor fiets ervaring had je voor dat je de berg en in ging? fietste je helemaal niet of had je er niet voor getraind. groet rikki


Had in mei 2005 mijn racefiets gekocht en heb in augustus 2005 de Ventoux beklommen, voordat ik de ventoux opging plusminus 1200km gefietst. Waarvan de dagen voor de 1e beklimming van de ventoux wat kleinere bergjes in de omgeving gefietst. Ben 1.77 en woog toen en nu nog steeds 73kg. Had nog nooit een berg beklommen, alleen redelijk vaak de Brienenoordbrug en andere tunnels en bruggen in de buurt gefietst. Maar dat staat in geen verhouding met een berg van de buiten categorie. Mijn tijd op de ventoux was trouwens precies 2 uur, de 2e keer dat ik naar boven ging. Hoorde dat dat voor amateurs een nette tijd is.
Fietste dus wel, maar 0,0 klimervaring!
You can never be too Specialized

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 apr 2006 14:24

moet je wel ff de kant vermelden waar je de klim bent begonnen
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

erice3
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 01 mar 2006 19:28

erice3 11 apr 2006 15:32

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 April 2006

moet je wel ff de kant vermelden waar je de klim bent begonnen

Ja sorry, ben 2x vanaf Bedoin naar boven gegaan, dat is dus voor de leken de kant die de profs ook op rijden, en het schijnt de zwaarste kant te zijn van de Mt. Ventoux. Sault is sowieso makkelijker, vanuit Malaucene weet ik het niet, de een zegt zwaarder, de ander vind Bedoin de zwaarste. Maar dit ff off-topic.
You can never be too Specialized

rikki
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2005 16:36

rikki 11 apr 2006 15:37

hoi fideo heb je mijn ex gebeld of zo. lekker lullen met je 24 jaar mail me maar als je ook 44 ben

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 11 apr 2006 16:17

@Eric E: met amateurs bedoel je uiteraard recreanten en geen wedstrijdrijders he...

erice3
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 01 mar 2006 19:28

erice3 11 apr 2006 16:31

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 11 April 2006

@Eric E: met amateurs bedoel je uiteraard recreanten en geen wedstrijdrijders he...


Jaja, die 'kneusjes' bedoel ik inderdaad....haha
Godver soms was dat wel frustrerend hoor....ga jij met je triple zwaar zwoegend door dat bos naar boven, komen er ff een paar simpel op de compact of double voorbij....heb er ook nog wel paar ingehaald dus dat was wel fijn! Waaronder een prototype duitser (snor en fikse bierbuik) op een hagelnieuwe (topmodel) Trek Madone....waarschijnlijk geld teveel!
You can never be too Specialized

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 11 apr 2006 17:50

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 11 April 2006

@Eric E: met amateurs bedoel je uiteraard recreanten en geen wedstrijdrijders he...

je hebt wel veel soorten wedstrijdrijders,over elite zwijg ik maar ken genoeg amateurs die wedstrijden rijden en die ik nie echt sterk vind

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 apr 2006 18:10

Breng variatie aan in je training.
 
Woon-werk verkeer is erg eenzijdig. Doe eens wat intervallen. Ook leuk: afwisselend blokjes op een heel licht en een heel zwaar verzet. Bij een zwaar verzet leer je je kracht mooi uit te smeren over de pedaalomwenteling, iets wat je in de bergen ook nodig zult hebben.
Ook goed: krachttraining: op de fiets of in de sportschool.
En ga eens een weekendje naar Zuid-Limburg, en zoek de wat langere klimmen op (Camerig, Drielandenpunt etc)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rikki
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2005 16:36

rikki 12 apr 2006 12:08

hoi scepticus.
interval en tikje zwaarder probeer ik wel maar vind ik erg moeilijk om dat te blijven vol houden. Ik moet tenslotte toch aan het werk. en ik heb met het verkeer en verkeers lichten te maken (Ik rij NOOIT door rood) deze week probeer ik de rit een tandje zwaarder te doen. volgende week ga ik van stoplicht naar stoplicht sprinten of tot de verzuring in mijn benen de baas worden. en de week daar na wat rustiger en de afstand verhogen naar 50 per dag. utrecht de heuvel rug daar, moezel en de vogezen voor een meerdaagse training werden mij ook aangeraden.
hoe ben jij begonnen in de bergen?
groet rikki

Plaats reactie