Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

eerste keer in de bergen

rikki
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2005 16:36

rikki 10 apr 2006 15:01

Ik wil deze zomer graag een keer over een berg heen fietsen.daarna kan ik mooie verhalen er over vertellen.
het probleem is dat ik met woon werk fietsverkeer een viaduct tegen kom. het is ongeveer 500 meter tot de top. ik ben helemaal kapot als ik boven ben. het risico dat dit gebeurt op de eerste 1000 meter op de heuvelrug of de alp du weet ik veel, dan sta ik daar kapot te zijn. om dit te proberen op telossen heb ik voor de winter een trainer gekocht. je kan het vast wel raden dat dit(nog)geen reed helpt voor mijn gevoel. hoe kan ik hier in het bijna platte N.Holland zo trainen dat ik nog een beetje op een normale manier naar boven kom. ik rij nu 5 dagen in de week 30 perdag woon werk verkeer. Als het wat mooier (warmer) is ga ik b.v. in het weekeinde nog wel een rondje om de Halemermeerpolder. moet ik nu veel meer kilometers maken? en hoe train ik hier bergen?

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 10 apr 2006 15:31

Rij een keer in het weekend naar de Posbank en probeer die eens op te komen. Weet je meteen waar je globaal aan moet denken. Maar pas op, een berg in de alpen (bijvoorbeeld Alp d'Huez) is wel even andere koek dan zo'n lullig heuveltje hier in Nederland. Goeie tip, zorg voor een goed verzet. Als ik jouw verhaal zo lees kun je wel wat lichts gebruiken dus hoop dat je een triple hebt......
Maar alleen een berg opfietsen om een beetje stoer te doen vind ik toch wel een erg rare reden hoor, wil je boven komen dan moet je tot op het bot gemotiveerd zijn!

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 10 apr 2006 15:46

Ik zou niet meteen met een grote berg beginnen. Ikzelf begon met een beetje te klimmen in Midden Frankrijk, Sauerland. Een paar kilometer klimmen met matige stijgingspercentages. Op een trainer kun je prima het klimmen simuleren. Probeer heel gelijkmatig met een hartslag te rijden die je wel een 20 minuten tot een uur kan volhouden. Cadans zo rond de 80, of iets minder als je dat verwacht nodig te hebben (60, 70). Buiten in de polder ga je alleen tegen de wind in rijden. Intervallen van 4 minuten tot misschien een kwartiertje aan een redelijk hoge hartslag, 2 tot 5 intervallen in een verder rustige toerrit. Denk ook aan je armspieren, rugspieren. Kijk hier en daar eens op internet voor tips. Rij een kleine versnelling!!!

rikki
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2005 16:36

rikki 10 apr 2006 15:51

nauw gaat het mij niet om het stoer doen. maar om de prestatie, ik wil vorkomen dat het afzien tijdens z'n rit in de (laten we beginnen in de) heuvels te erg wordt en het plezier daar mee verdwijnt. Ik fiets me helemaal het lazerus en heb grote moeite met een beetje wind tegen en zoals ik al schreef als ik een brug of fiaduct verhoging enz.. mijn snelheid gaat dan extreem naarbeneden. gemiddeld op plat wegdek met "normaal" weer red ik het om 25km gem. te rijden.
beetje wind tegen en het zakt onder de 20km. laatstaan als ik om hoog wil. en is het stoer doen als je trots ben op de prestatie die je heb gelevert?? volgens mij niet!!

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 10 apr 2006 16:49

Quoten: Origineel geplaatst door RIKKI op 10 April 2006

Ik wil deze zomer graag een keer over een berg heen fietsen.daarna kan ik mooie verhalen er over vertellen.het probleem is dat ik met woon werk fietsverkeer een viaduct tegen kom. het is ongeveer 500 meter tot de top. ik ben helemaal kapot als ik boven ben. het risico dat dit gebeurt op de eerste 1000 meter op de heuvelrug of de alp du weet ik veel, dan sta ik daar kapot te zijn. om dit te proberen op telossen heb ik voor de winter een trainer gekocht. je kan het vast wel raden dat dit(nog)geen reed helpt voor mijn gevoel. hoe kan ik hier in het bijna platte N.Holland zo trainen dat ik nog een beetje op een normale manier naar boven kom. ik rij nu 5 dagen in de week 30 perdag woon werk verkeer. Als het wat mooier (warmer) is ga ik b.v. in het weekeinde nog wel een rondje om de Halemermeerpolder. moet ik nu veel meer kilometers maken? en hoe train ik hier bergen?


Ik zei stoer doen omdat jij dit zei: daarna kan ik mooie verhalen er over vertellen.Met mijn post wou ik maar zeggen dat er wel wat bij komt kijken en dat je daarom beter eerst in Nederland eens een flinke klim kan maken! Ik wens je uiteraard alle succes toe als je van 't zomer wel naar de alpen gaat en het daadwerkelijk probeert. Zo ben ik immers ook begonnen!

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 10 apr 2006 16:52

Ik kan bijna niet geloven dat je onder de 20 km/u zakt bij wat tegenwind als je 5 dgn/wk 30 km fietst. Heb je't wel over een racefiets? en fiets je wel stevig door of laat je het gewicht van je benen het werk doen en blijf je achter de scholieren hangen....kom je een beetje klammig op je werk?
Volgens mij heb je wat krachttraining nodig (Lage trapfrequentie 60-80) in een grote versnelling. (kan op de hometrainer en op de weg)
Werk je met een hartslagmeter?

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 10 apr 2006 16:57

Plezier in het klimmen bij mij hangt sterk samen met mijn cadans. Onder de 60 omw / minuut gaat het plezier in sneltreinvaart achteruit. Met mountainbike versnellingen (of hybride) zul je altijd en overal de keus hebben om rustig naar boven te rijden, al is het maar met 5 km/uur. Bij een racetriple moet je dan minstens aan de 30 / 27 (officieel kleinst mogelijke verzet bij Shimano, met een 9 speed Deore derailleur kun je 34 achter rijden). Kortom: Wat voor een fiets heb je? Kun je een comfortabele klimhouding aannemen?

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 10 apr 2006 17:13

Met 30 km per dag wordt je ook niet echt veel beter. Je moet lange duurtrainingen in het weekend gaan doen, 3uur of langer, als je dat aan kunt. Want in je huidige conditionele staat kom je geen Alp boven ben ik bang.

rikki
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2005 16:36

rikki 10 apr 2006 19:12

dat is een verontrustende gedachte. bike add1ct
ja ik fiets wel in het week einde rondje halemermeerpolder, naar almere of gewoon een rondje ergens heen 70 a 80km gaat nog ook een paar keer 130km gereden het is de bedoeling om meer kmtrs te rijden. een langere route naar werk kan ik doen(50) of een dag in de week niet en in het weekeinde een lange tocht (ook daar zal ik in moeten (willen) trainen)ik zal ook aan mijn rust toe moeten komen. vorig jaar had ik ook het gevoel dat ik met woon/werk fietsen mijn conditie op een max zat en zelfs minder werd.
gelukkig is het nu de tijd en het weer dat ik weer aan de slag kan met mijn conditie bedankt voor de tips

erice3
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 01 mar 2006 19:28

erice3 11 apr 2006 09:40

Heb van de zomer redelijk ongetrained de Mt. Ventoux beklommen. De eerste keer als een malloot van start gegaan en volledig stuk gegaan. Zeker een stop of 10 moeten maken doordat ik echt helemaal in het rood ging. Wel boven gekomen, maar zonder goed gevoel.
2x keer heel rustig begonnen, ook op de eerste nog vrij vlakke kilometers. Vrij probleemloos bovengekomen. Alleen 2x gestopt om op mijn vriendin te wachten die met een griepje onder de leden ook naar boven ging, en dus om te kijken of zij niet zou afhaken. Na de 2e stop gaf ze aan, dat ze oke was en ben ik doorgereden naar de top. Heb ook een triple met achter een 23 als grootste kransje. Was loodzwaar, maar met doorzettingsvermoegen en goed weer kom je boven. Klimmen is ook ervaring op doen. Mijn vriendin, met wel veel meer klimervarvaring, o.a. met de tourfiets + bepakking, kwam dus met een griepje ook boven met de triple.
Weet niet hoe zwaar je bent, dat kan ook nog verschil maken hoe je boven komt. Laat je sowieso niet gekmaken door andere renners die veel sneller gaan. Rijd je eigen tempo, ontbijt goed en stevig, neem wat hapjes mee voor onderweg en blijf goed drinken, en zorg dat je versnellingen goed staan afgesteld. En dan de beloning als je boven bent, de afdaling.
Maar als je erg twijfelt, is een kleinere berg in de Jura of Vogezen misschien een leuk begin. Succes ermee! En we horen het wel als je boven bent gekomen van de zomer!
You can never be too Specialized

rikki
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 nov 2005 16:36

rikki 11 apr 2006 13:04

hoi eric
Dat is ook mijn bedoeling, ik ga niet glijk proberen de hoogste berg te bedwingen. waar ik voorzichtig mee wil zijn is dat ik niet op een moment een blesure oploop of zo kapot ben dat ik moet omdraaien. de vogezen lijkt mij een goed idee. eerst maar duur trainen. ik weeg op het moment 76kg en ben 172 lang. wat voor fiets ervaring had je voor dat je de berg en in ging? fietste je helemaal niet of had je er niet voor getraind.
groet rikki

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 11 apr 2006 13:32

mijn eerste berg was de alpe d'huez in 1981.
Tijd 1u03 met 200km training: wel basketgetraind, 24 jaar, 70 kg en en 1m86 lang.
Volgens mij zal je gewicht het grootste probleem vormen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie