Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Scheef op de fiets

marrrtin
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 apr 2005 22:37

marrrtin 19 mei 2006 13:32


Als ik een ritje maak, begint er zo vanaf een kilometer of 50 een zeurende pijn te ontstaan in het voorste gedeelte van mijn rechterschouder.

Tot mijn verbazing heb ik bemerkt dat ik eigenlijk scheef op de fiets zit. Ik zit met mijn hoofd niet recht boven de voorbouw, maar leun als het ware naar rechts, terwijl ik onbewust mijn fiets een paar graden naar links duw.

Ik vermoed dat mijn lichaam iets a-symetrisch is, alhoewel ik hier geen reden voor kan vinden.

Hoe zit jij op je fiets? recht? scheef? en compenseer je dat dan door een andere houding?

En als je scheef zit, accepteer je dat dan, of compenseer je dat door een andere houding aan te nemen?

Zijn er anderen met klachten in de schouders?

Fietsgroeten, Martin Heerhugowaard

Fietsgroeten,<br>
<br>
Martin, Heerhugowaard

margit
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 06 feb 2006 12:59

margit 19 mei 2006 14:46

HeyIk denk dat iedereen wel last van de schouders krijgt bij een lange rit.Ik heb een opzetstuur om zo af en toe te wisselen van houding, bij een training is dit te gevaarlijk, dus heb ik de ene keer mijn handen in de beugels en de andere keer op het stuur. Misschien helpt af en toe los schudden wel iets en met niet te veel spanning op de fiets zitten, hoe ontspannender hoe beter

ruurd-jan
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 21 aug 2005 19:32

ruurd-jan 19 mei 2006 15:15

Iemand van onze ploeg is ook a-symetrisch en die werd aangeraden om van die pedalen te nemen met zo'n rondje. Sinds ie die pedalen gebruikt had hij geen klachten meer omdat je meer bewegingsvrijheid hebt...Misschien ook geen slecht idee om je op te laten meten .. de FM komt dan waarscheinlijk meteen met een oplossing.

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 19 mei 2006 16:50

speedplay pedalen zijn dat

marrrtin
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 apr 2005 22:37

marrrtin 19 mei 2006 17:51

Quoten: Origineel geplaatst door ruurd-jan op 19 Mei 2006


Iemand van onze ploeg is ook a-symetrisch en die werd aangeraden om van die pedalen te nemen met zo'n rondje. Sinds ie die pedalen gebruikt had hij geen klachten meer omdat je meer bewegingsvrijheid hebt...Misschien ook geen slecht idee om je op te laten meten .. de FM komt dan waarscheinlijk meteen met een oplossing.


Ik heb  SPD-SL met gele plaatjes. dus vlgs mij bewegingruimte genoeg.
 Wat wel een mogelijkheid zou zijn is om te kijken of mijn bekken wel recht staat, en, als dat niet het geval is, kijken of daar de oplossing in zit. Ik ga eens kijken...
 
 
Fietsgroeten,<br>
<br>
Martin, Heerhugowaard

rudo
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 jun 2005 15:01

rudo 19 mei 2006 20:50

Bij mijn hybride stadsfiets heb ik dit probleem ook... Op de racer niet. Nu wil het toeval dat m'n stadsfiets zo krom als een hoepel is. Ik kan ook alleen maar linksaf. Misschien de moeite om je racer eens te testen. Trekt ie/zit je scheef als je zonder handen (nou ja..., zonder je stuur vast te houden) fietst?
groetjes Rudo

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 20 mei 2006 02:01

Het valt mij elke keer weer op, dat ik bij het rijden met losse handen, als ik recht naar beneden kijk, ik rechts van de bovenbuis naar beneden kijk. Het is niet veel, maar toch duidelijk. Blijkbaar zit mijn bovenlichaam, of toch in ieder geval mijn hoofd, iets rechts van het midden. Ik heb daar verder geen last van. Vroeger is al ooit geconstateerd dat één van mijn benen iets langer is dan het andere. Wellicht heeft het daar iets mee te maken.
Harde wind is meestal tegen.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 20 mei 2006 02:09

Quoten: Origineel geplaatst door Ron Engels op 20 Mei 2006

Het valt mij elke keer weer op, dat ik bij het rijden met losse handen, als ik recht naar beneden kijk, ik rechts van de bovenbuis naar beneden kijk.

Mijn linkerbeen is korter. Daardoor kantelt mijn frame heel lichtjes naar rechts (anders kom ik niet bij de trappers) en kijk ik dus links van de bovenbuis... Ook geen last van.

marrrtin
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 apr 2005 22:37

marrrtin 20 mei 2006 11:43

Het zou inderdaad kunnen zij dat mijn beenlengte onderling verschillend is.
Het klinkt ook aannemelijk dat dit resulteerd in een scheve stand op mijn fiets.
 Daarop voortbordurend zou de pijn in mijn schouder verklaarbaar kunnen zijn.
Ik zal de komende tijd eens kritisch naar mijn houding kijken.
Fietsgroeten,<br>
<br>
Martin, Heerhugowaard

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 mei 2006 13:30

Zit je niet te lang of te diep? Ik heb zelf namelijk ook het probleem met mijn schouder gehad (nog steeds wel trouwens maar wel een heel stuk minder) en ben nu begonnen met het stuur te verhogen, wat al redelijk helpt. Ook bij de sportarts dit probleem voorgelegt en die heeft mij geadviseert om indien het probleem niet weggaat een verhoging onder mijn schoen te plaatsen zodat ik rechter op de fiets zit. zou het dan nog niet afdoende helpen werdt mij geadviseert om met de fiets langs te komen zodat de sportarts kan kijken hoe ik op de fiets zit en aan de hand daarvan een oplossing geven.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 mei 2006 14:09

Het kan ook zijn dat je ene oog dominant is en dat je daarom je hoofd draait.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

marrrtin
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 apr 2005 22:37

marrrtin 20 mei 2006 15:53

Ja, ik zit inderdaad erg diep. Maar dan zou ik juist in beide schouders pijn moeten voelen, toch? Juist daarom denk ik dat het een symmetrie-verhaal is, maar ik ben er nog niet uit.
Fietsgroeten,<br>
<br>
Martin, Heerhugowaard

Plaats reactie