Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Irritatie acherkant knieschijf

rosa
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 mei 2006 13:46

rosa 21 jul 2006 23:07

Goeiedag...
Ik ben sinds kort begonnen met wielrennen. Ik ben net 10 dagen naar Spanje op vakantie geweest, heb daar niet gefietst (eigenlijk helemaal geen knal uitgevoerd). De laatste dag van de vakantie kreeg ik een zere knie. Is nu, 5 dagen later, nog steeds zo. Vandaag naar de dokter geweest, het is geen overbelasting (hoe kan het ook...ik kwam terug van een strandvakantie). Ik heb diclofenacnatrium gekregen (ontstekingsremmende pijnstillers), 3 keer per dag een pilletje.
Ik heb een stekende pijn achter mijn knieschijf, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant, maar meer aan de binnenkant van mijn been. Mijn knie was even dik, maar nu allang niet meer. Heeft er iemand ervaring mee? Zie ook: http://www.fysiotherapiedaalmeer.nl/daa ... chten.html
 
Maar wat ik zo raar vind...is dat ik bijna 2 weken op het strand gelegen heb, en nu opeens een zere knie heb . Misschien kwam het door slechte schoenen...maar zou het ook kunnen komen doordat ik opeens niet meer fiets? Lijkt me sterk...
Ik baal er enorm van maargoed wat doe je eraan...Heeft iemand tips voor mij? Oefeningen ofzo? Moet ik wel bewegen of juist niet?
Groetjes

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jul 2006 23:19

Afspraak maken met een sportarts of sportfysio. Die hebben van zulke zaken veel meer verstand dan de gewone huisarts. Als het goed is wordt het nog door je verzekering vergoed ook. (spreek uit ervaring)
Less is bore

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 24 jul 2006 17:23

Ik heb ook diezelfde knieklachten, na een bezoek bij de fysio vertelde hij mij dat ik last had van chondropathie. Hij gaf mij hiervan de volgende beschrijving:Geirriteerd gewrichtskapsel bij ruwer kraakbeen achter de knieschijf.
Een echter oorzaak is volgens mij niet te noemen. Hij zei wel dat dit ook veel voorkomt bij sporters die van de 1 op andere dag stoppen. Daarbij wordt het kraakbeen ruwer en gaat dit op den duur zeer doen. Of dit zich binnen 2 weken al voor kan doen durf ik niet te zeggen. Maar bij dat wat ik heb gaat het in iedergeval niet over met rust.Ik had knieklachten, daardoor ben ik wel iets minder gaan trainen maar moest wel speciale oefeningen doen. Het ging de goede kant op. Vlak voordat ik eigenlijk weer vollop wou gaan trainen ben ik van m'n ATB gevallen waardoor ik direct maar weer 6 weken uit de running ben. Daardoor heb ik eigenlijk 4 weken lang helemaal niets meer gedaan en ik begin nu weer last van m'n knie te krijgen. Het wordt dus weer tijd dat ik wat ga doen!
Wat vooral belangrijk is tijdens het fietsen -> SOUPLESSE! Trap nooit in een zwaar verzet. Draai een hoog toerental waardoor je knieen niet zwaar belast worden. Trap dus op z'n minst met 100 rpm!
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

robi-one
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 apr 2006 13:34

robi-one 24 jul 2006 18:04

Als je last hebt van ruw kraanbeen tussen je kniegewricht en knieschijf moet je eens de volgende oefening doen:
Schop met je been naar voren (niet te hard) zodat je knie onbelast de beweging maakt. Zo wordt het kraakbeen goed gesleten.
Ik heb zelf ook last van problemen met mijn knie en heb daarvoor 10 weken bij de fysio gelopen. Overall kwam het erop neer dat ik de spieren in mijn been en rond mijn knie sterker moest maken en veel moet rekken.De meest effectieve oefening is het oprekken van de spier over je knieschijf door met je hand je voet achter je been vast te pakken en naar je billen toen te doen. Dit 15 sec vast houden en dan de ander. Dit 4-5x herhalen.Tevens rek ik altijd na 10-15 min fietsen. Ik merk gewoon dat mijn spieren er meer moeite mee hebben als ik dit niet doe.
<a target="_blank" href= "http://album.zoom.nl/user/8553/images/8 ... .jpg">Mijn Bulls 105</a>

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 24 jul 2006 21:00

dat rekken na 10-15 min fietsen werkt bij mij ook heel goed zeker als het wat frisser is.
ik merk dat ik met dit warme weer wat minder last heb van mijn knie.
als ik in de avonduren fiets dan doe ik zelfs een lange broek aan (niet te dik natuurlijk) zodat ik zeker warme benen houd.
ziet er mischien een beetje raar uit maar ik doe er alles aan om geen zere knie te krijgen.

rosa
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 mei 2006 13:46

rosa 25 jul 2006 20:55

Quoten: Origineel geplaatst door Timo002 op 24 Juli 2006


Ik heb ook diezelfde knieklachten, na een bezoek bij de fysio vertelde hij mij dat ik last had van chondropathie. Hij gaf mij hiervan de volgende beschrijving:Geirriteerd gewrichtskapsel bij ruwer kraakbeen achter de knieschijf.
Een echter oorzaak is volgens mij niet te noemen. Hij zei wel dat dit ook veel voorkomt bij sporters die van de 1 op andere dag stoppen. Daarbij wordt het kraakbeen ruwer en gaat dit op den duur zeer doen. Of dit zich binnen 2 weken al voor kan doen durf ik niet te zeggen. Maar bij dat wat ik heb gaat het in iedergeval niet over met rust.Ik had knieklachten, daardoor ben ik wel iets minder gaan trainen maar moest wel speciale oefeningen doen. Het ging de goede kant op. Vlak voordat ik eigenlijk weer vollop wou gaan trainen ben ik van m'n ATB gevallen waardoor ik direct maar weer 6 weken uit de running ben. Daardoor heb ik eigenlijk 4 weken lang helemaal niets meer gedaan en ik begin nu weer last van m'n knie te krijgen. Het wordt dus weer tijd dat ik wat ga doen!
Wat vooral belangrijk is tijdens het fietsen -> SOUPLESSE! Trap nooit in een zwaar verzet. Draai een hoog toerental waardoor je knieen niet zwaar belast worden. Trap dus op z'n minst met 100 rpm!


Hoi....SUPERBEDANKT! Heb er veel aan om dit te horen! Het lijkt inderdaad heeeel erg op chondropathie als ik het zo hoor. (en ook wat ik erover op internet lees) Vanmorgen ben ik weer bij de dokter geweest en heb nu een soort zwachtel en dat loopt wel lekkerder, meer ondersteunend. De dokter zei dat ik gewoon af moest wachten...ja fijn is dat . Je zei dat jou fysio zei dat chondropathie veel voorkomt bij sporters die opeens stoppen, nou dat is bij mij inderdaad zo. Mijn moeder en ik dachten pas dat ik eens rustig op de fiets moest proberen te stappen en dan kijken of het erger wordt (want pijn heb ik toch al!). Inderdaad met een erg licht verzet!!  Maar dat heb ik nog niet aangedurfd, ik ben bang dat ik het alleen maar erger maak zodat ik nog langer moet wachten tot het over is.
Wat balen hee dat je van je fiets viel zeg! Was je eindelijk weer bijna de oude...dan krijg je dat. Lijkt me erg vervelend! Heb je er wat aan over gehouden dan? Want je was er 6 weken uit...? Das best lang....
Nogmaals bedankt,
Groetjes

rosa
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 mei 2006 13:46

rosa 25 jul 2006 20:56

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 22 Juli 2006

Afspraak maken met een sportarts of sportfysio. Die hebben van zulke zaken veel meer verstand dan de gewone huisarts. Als het goed is wordt het nog door je verzekering vergoed ook. (spreek uit ervaring)

Dat is inderdaad wel een goed idee, dankje

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 26 jul 2006 02:42

Quote: Origineel geplaatst door Rosa op 25 Juli 2006
Hoi....SUPERBEDANKT! Heb er veel aan om dit te horen! Het lijkt inderdaad heeeel erg op chondropathie als ik het zo hoor. (en ook wat ik erover op internet lees) Vanmorgen ben ik weer bij de dokter geweest en heb nu een soort zwachtel en dat loopt wel lekkerder, meer ondersteunend. De dokter zei dat ik gewoon af moest wachten...ja fijn is dat . Je zei dat jou fysio zei dat chondropathie veel voorkomt bij sporters die opeens stoppen, nou dat is bij mij inderdaad zo. Mijn moeder en ik dachten pas dat ik eens rustig op de fiets moest proberen te stappen en dan kijken of het erger wordt (want pijn heb ik toch al!). Inderdaad met een erg licht verzet!! Maar dat heb ik nog niet aangedurfd, ik ben bang dat ik het alleen maar erger maak zodat ik nog langer moet wachten tot het over is. Wat balen hee dat je van je fiets viel zeg! Was je eindelijk weer bijna de oude...dan krijg je dat. Lijkt me erg vervelend! Heb je er wat aan over gehouden dan? Want je was er 6 weken uit...? Das best lang....Nogmaals bedankt,Groetjes

Wat ik nu heb is hier te lezen. Ben nu ongeveer 4 weken verder en fietsen naar m'n werk gaat weer goed. Morgen ga ik proberen om op m'n nieuwe racefiets naar het werk te gaan. Dit is een klein stukje dus als m'n schouder het nog niet aan kan ben ik snel over!

Wat volgens mij erg belangrijk is blijven bewegen, volledig rust lost het probleem volgens mij niet op. Maar goed, ik ben geen dokter en ik weet jou situatie niet. Het lijkt me dus altijd nog het verstandigst om naar je arts te blijven luisteren.

Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

cas_
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 jun 2005 00:49

cas_ 27 jul 2006 03:44

Hoi,
Vervelend! Ik kan het weten!Lees hier maar 's: http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... dPage=1Bij mij is het dus ook retropattelaire chondropathie. Bij mij is het alleen wel overbelasting, door verkeerde houding en ineens veel meer gaan sporten waardoor sommige spieren sterker worden etc en andere niet.succes ermee! Ik loop er al sinds begin feb. mee en heb nu tijdens mij fietsvak. minder kunnen fietsen en niet de Ventoux gedaan.....
"hooghartig als van adel, deint de perzik boven het zadel" G. Cox

rosa
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 mei 2006 13:46

rosa 27 jul 2006 17:52


Wat ik nu heb is hier te lezen. Ben nu ongeveer 4 weken verder en fietsen naar m'n werk gaat weer goed. Morgen ga ik proberen om op m'n nieuwe racefiets naar het werk te gaan. Dit is een klein stukje dus als m'n schouder het nog niet aan kan ben ik snel over!Wat volgens mij erg belangrijk is blijven bewegen, volledig rust lost het probleem volgens mij niet op. Maar goed, ik ben geen dokter en ik weet jou situatie niet. Het lijkt me dus altijd nog het verstandigst om naar je arts te blijven luisteren.

Tsjonge....maar ik hoop dat het goed gaat!!! Succes

rosa
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 mei 2006 13:46

rosa 27 jul 2006 17:56

Quoten: Origineel geplaatst door Cas* op 27 Juli 2006


Hoi,
Vervelend! Ik kan het weten!Lees hier maar 's: http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... dPage=1Bij mij is het dus ook retropattelaire chondropathie. Bij mij is het alleen wel overbelasting, door verkeerde houding en ineens veel meer gaan sporten waardoor sommige spieren sterker worden etc en andere niet.succes ermee! Ik loop er al sinds begin feb. mee en heb nu tijdens mij fietsvak. minder kunnen fietsen en niet de Ventoux gedaan.....


Heee,
Hm ja...houding...daar zeg je me wat. Ik heb 7 jaar intensief paardgereden (en daar heb ik behoorlijke o-benen aan over gehouden :p) en nu zit ik weer heel anders op de fiets...kan misschien ook wel meespelen. Opeens meer gaan sporten is bij mij ook het geval trouwens.
Wat me opvalt is dat veel mensen hier last van knieën (of 1 knie) hebben tijdens of na het fietsen. Dat heb ik dus niet, als ik stilzit doet het soms meer pijn dan als ik iets aan het doen ben. Vandaag voor het eerst weer gefietst en het ging super! Ik ben benieuwd hoe de pijn morgen is, erger of minder...
Tsjonge...vanaf februari zeg jij, dat is best lang...
 

rosa
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 mei 2006 13:46

rosa 27 jul 2006 18:00

Oja ik heb nu trouwens 2 dagen een soort zwachtel om mijn knie, van de dokter gekregen. Dat ding helpt wel, loopt lekkerder. Ik heb het idee dat het minder wordt, dat het de goede kant opgaat. Gister rende ik perongeluk al weer een beetje de trap af hier thuis dus...

Plaats reactie