Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Krachttraining thuis zonder toestellen

frans73
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2006 01:29

frans73 02 aug 2006 01:58

Ik kom net terug uit de alpen en heb daar fantastisch kunnen fietsen. Zelf vond ik echter dat mijn kracht te weinig was in verhouding tot mijn conditie. Ook heb ik natuurlijk het probleem, zoals ongetwijfeld veel van jullie, van te weinig tijd om en te fietsen en naar de sportschool te gaan (en krachttoestellen heb ik niet). Nu ga ik enkele keren per week met mijn benen in een hoek van 90 graden tegen de muur zitten om mijn bovenbenen te versterken en ga op mijn tenen op een traptree staan en duuw me met mijn voet omhoog om mijn kuiten te versterken. Zijn dit goede oefeningen om juist de fietsspieren te versterken? Ik verzuur met deze oefeningen sneller dan op een hometrainer en ik hoop dat het een effectieve manier van trainen is. In 10 a 15 minuten heb ik het idee al aardig wat gedaan te hebben. Ik heb overigens wel een hometrainer, maar als ik veel fiets op een heel zwaar verzet om sterk te worden, krijg ik toch wel wat last van mijn knieen. Ben benieuwd naar jullie ideeen over deze oefeningen en wellicht andere tips over krachtoefeningen.

robi-one
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 apr 2006 13:34

robi-one 02 aug 2006 11:34

Ja, dat zijn goede oefeningen. De oefening voor je kuiten kreeg ik ook van mijn fysio mee.
<a target="_blank" href= "http://album.zoom.nl/user/8553/images/8 ... .jpg">Mijn Bulls 105</a>

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 02 aug 2006 11:53

De basis van krachtraining zijn relatief weinig herhalingen met een hoge weerstand.
op de fiets/hometrainer is een goede manier: op de grote/grootste plaat een viaduct op sprinten.
het gehoekt tegen de muur zitten is een bekende optie (met schaatstraining doen we vaak een vergelijkbare oefening) wel is het nooit aangetoont dat deze oefening helpt! Wel is het een goede manier om mentaal sterk te worden/je vast te bijten in de pijn.
 
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 02 aug 2006 13:08

Quoten: Origineel geplaatst door Frans73 op 01 Augustus 2006

...en ga op mijn tenen op een traptree staan en duuw me met mijn voet omhoog om mijn kuiten te versterken...


Hoe doe je dat dan precies? Ik begrijp niet goed waarom je op een traptrede moet staan.
Ook een goede oefening:
Zoek twee geschikte gewichten (halters of iets anders dat kan dienen) en ga rechtop staan met je benen ietsje uit elkaar. Stap met een voet uit (grote stap) en breng de knie van het standbeen naar beneden (je voorste been buigt natuurlijk ook). Als je het goed doet komt je knie nu net achter de hiel van je voet. Houdt je rug recht en laat de knie niet op de grond komen. Stap weer terug in de uitgangspositie en herhaal de oefining met het andere been. Herhaal de oefening 8 - 15 keer waarbij de laatste keer ook echt de laatste moet zijn waarbij je de oefening netjes af kan maken en pas anders het gewicht aan. Herstel een paar minuutjes en herhaal de serie. Doe de serie 3 maal.
Succes!
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

robi-one
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 apr 2006 13:34

robi-one 02 aug 2006 13:12

Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 02 Augustus 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Frans73 op 01 Augustus 2006

...en ga op mijn tenen op een traptree staan en duuw me met mijn voet omhoog om mijn kuiten te versterken...


Hoe doe je dat dan precies? Ik begrijp niet goed waarom je op een traptrede moet staan.
Ook een goede oefening:
Zoek twee geschikte gewichten (halters of iets anders dat kan dienen) en ga rechtop staan met je benen ietsje uit elkaar. Stap met een voet uit (grote stap) en breng de knie van het standbeen naar beneden (je voorste been buigt natuurlijk ook). Als je het goed doet komt je knie nu net achter de hiel van je voet. Houdt je rug recht en laat de knie niet op de grond komen. Stap weer terug in de uitgangspositie en herhaal de oefining met het andere been. Herhaal de oefening 8 - 15 keer waarbij de laatste keer ook echt de laatste moet zijn waarbij je de oefening netjes af kan maken en pas anders het gewicht aan. Herstel een paar minuutjes en herhaal de serie. Doe de serie 3 maal.
Succes!


Hierdoor kan je dus iets verder doorzakken zodat de oefening beter wordt.
De oefening die je voorschijft is ook erg goed!
<a target="_blank" href= "http://album.zoom.nl/user/8553/images/8 ... .jpg">Mijn Bulls 105</a>

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 02 aug 2006 14:17

Kijk eens op www.batavuswielercoach.nl/nl/?cookie=1& onder Know How: Daar staan een heleboel krachtoefeningen uitgelegd voor thuis; voor elk deel van je lichaam.. Heel erg handig, gebruik het zelf ook.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 aug 2006 14:32

Step-up met een haltertje in je nek mss een idee?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

frans73
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2006 01:29

frans73 02 aug 2006 23:37

Ik ga op een tree staan zodat mijn hiel ver naar beneden kan om me vervolgens tot op mijn tenen omhoog te duwen.

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 03 aug 2006 00:24

moet je hier eens kijken, staan een aantal nuttige oefeningen in voor je benen.
laat je eigen niet te veel aflijden door die supergespierde mannen
 
www.fitness-island.com

Plaats reactie