Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Korte benen

jeremia
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jul 2005 14:54

jeremia 22 aug 2006 15:10

Ik ben 178 cm groot. Mijn binnenbeenlengte is volgens Salden 80,2 cm. Mijn kniehoogte is 53 cm. Mijn bovenbeenlengte is 61 cm.
Volgens de NASA is de gemiddelde man 179,9 cm, met binnenbeenlengte 86,4 cm, met kniehoogte 56,7 cm en met bovenbeenlengte 61,3 cm.
Als ik dat omreken van 179,9 cm naar 178 cm dan kom ik op binnenbeenlengte 85,5 cm, kniehoogte 56,1 cm en bovenbeenlengte 60,7 cm.
Mijn benen zijn dus 5,3 cm te kort, mijn kniehoogte is 3,1 cm te weinig en mijn bovenbeen is 0,3 cm te lang.
Ze hebben mij een kader maat 53 aangeraden en cranks van 175 mm.
Nu zijn er twee problemen:
1) ben ik verkeerd gemeten?
2) neem ik beter kleinere cranks dan 170 mm?
Ik denk dat ik verkeerd gemeten ben, of eerder: dat ze binnenbeenlengte  82,0 cm gemeten hebben en dat ze 80,2 cm hebben ingetypt in de computer. Vier blikken katteneten plus twee zoutstrooibussen komen op 82,5 cm en daar kan ik over staan. Ik heb mij laten meten om een fiets te kopen op internet maar zo durf ik geen fiets kopen. Ik weet niet meer wat te doen.
Ik heb blijkbaar een speciaal postuur. Zou dat een voordeel of een nadeel zijn? Korte benen geven meer kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2, maar lange bovenbenen zouden goed moeten zijn om te koersen, en een lage zit verlaagt het zwaartepunt en geeft minder luchtweerstand.
Moet ik nu op iets speciaals letten als ik een nieuwe fiets aanschaf?
Zijn hier nog mensen met dit soort problemen en hoe hebben ze het opgelost?
Vergeld hun toch, Jahwe, wat ze mij hebben misdaan.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 aug 2006 16:25

Tsjongejonge wat maak jij je druk over een paar maten zeg! Alsof iedereen dezelfde verhoudingen heeft! Ik heb jouw lengte en ook relatief "korte pootjes". Ik fiets op een 56 cm colnago-frame, waar ik perfect op zit. M'n zadelpen komt een mooie afstand uit m'n frame en bijkomend voordeel is dat ik met slechts 1 klein spacertje onder m'n stuurpen af kan zonder een idioot diepe zit te creeren. Icm een 12 cm stuurpen is de afstand tot m'n stuur ook ideaal.
Ik zou niet zo snel zo'n klein frame kopen als ik jou was. Je moet dan een hele lange stuurpen monteren en je zadel ver naar achteren zetten om nog een beetje normaal op je fiets te kunnen zitten.
(overigens, een goede fietsenmaker laat je rustig een paar weken experimenteren met stuurpennen totdat je de juiste lengte heb gevonden)
EDIT: en anders meet je je beenlengte toch even na? kleine moeite...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

6:13freak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:04

6:13freak 22 aug 2006 16:28

Je hebt er nog een probleem bij: een in verhouding te lange rug. De preciese levensverwachting hiervan weet ik niet zo 1,2,3, maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat er tot een jaar of 50 in ieder geval mee te leven valt. Als ik (met hetzelfde probleem dus) een fiets koop (meestal val ik qua maatvoering ergens tussenin), dan neem ik altijd een maatje groter. Ook per merk verschilt dit, een Cannondale past in mijn geval goed. Anders is de fiets voor mijn rug al snel te kort.  Voor mijn benen is de lengte dan wat eenvoudiger aan te passen, hoewel ik op moet letten dat ik genoeg ruimte tussen bovenbuis en kruis overhoud. Een sloping frame is dan ook een uitkomst voor ons misvormden. Enig voordeel op het gebied van luchtweerstand heb ik helaas tot op heden nog niet weten uit te buiten. Ook ik ben 178 cm kort.

jeremia
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jul 2005 14:54

jeremia 23 aug 2006 20:58

Quoten: Origineel geplaatst door 53x11 op 22 Augustus 2006


1) Tsjongejonge wat maak jij je druk over een paar maten zeg!
2) Alsof iedereen dezelfde verhoudingen heeft!
3) Ik heb jouw lengte en ook relatief "korte pootjes". Ik fiets op een 56 cm colnago-frame, waar ik perfect op zit.
4) Ik zou niet zo snel zo'n klein frame kopen als ik jou was.
5) en anders meet je je beenlengte toch even na? kleine moeite...


1) Je weet hoe het is met ongepaste schoenen. Met ongepaste fietsen is dat niet anders. Het moet absoluut juist zijn. Ik heb 2 jaar gereden met te grote en te kleine fietsen, een beginneling stelt bij tweedehands niet te veel eisen, dus ik weet hoe slecht het is.
2) Ik zit nu wel ver onder het gemiddelde.
3) Wat is je binnenbeenlengte en je cranklengte?
4) Sommige merken hebben een 53,5. Ik denk dat ik dat ga nemen.
5) Ik heb 30 euro betaald om mij te laten meten en dan zou het geen 2,5 cm verkeerd mogen zijn.
Vergeld hun toch, Jahwe, wat ze mij hebben misdaan.

jeremia
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jul 2005 14:54

jeremia 23 aug 2006 20:59

Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 Freak op 22 Augustus 2006


Ook ik ben 178 cm kort.

Wat is je binnenbeenlengte en je cranklengte?
Vergeld hun toch, Jahwe, wat ze mij hebben misdaan.

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 23 aug 2006 23:33

Quoten: Origineel geplaatst door Jeremia op 22 Augustus 2006


Volgens de NASA is de gemiddelde man 179,9 cm, met binnenbeenlengte 86,4 cm, met kniehoogte 56,7 cm en met bovenbeenlengte 61,3 cm.


Let even op: het gemiddelde kun je berekenen, maar komt in werkelijkheid niet of zeer zelden voor. Waarschijnlijk staat in dezelfde berekening dat deze gemiddelde man gemiddeld 2.3 kinderen krijgt. 2 kinderen kan in werkelijkheid, 3 ook, maar: heb jij ooit 2.3 kind gezien?
En weet je wat de gemiddelde uitkomst is van bijv 1000 keer gooien met één dobbelsteen? 3.5! Zal in werkelijkheid ook niet voorkomen.
Kortom: die NASA gemiddeldes zeggen echt helemaal niks. Het enige dat je hieruit kunt afleiden, is of je boven of onder het gemiddelde zit. En zelfs dat zegt niets. Cijfertjes uitrekenen is één ding, ze juist interpreteren is een vak apart.
 
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 aug 2006 11:03

Quoten: Origineel geplaatst door Jeremia op 23 Augustus 2006

1) Je weet hoe het is met ongepaste schoenen. Met ongepaste fietsen is dat niet anders. Het moet absoluut juist zijn. Ik heb 2 jaar gereden met te grote en te kleine fietsen, een beginneling stelt bij tweedehands niet te veel eisen, dus ik weet hoe slecht het is.
2) Ik zit nu wel ver onder het gemiddelde.
3) Wat is je binnenbeenlengte en je cranklengte?
4) Sommige merken hebben een 53,5. Ik denk dat ik dat ga nemen.
5) Ik heb 30 euro betaald om mij te laten meten en dan zou het geen 2,5 cm verkeerd mogen zijn.


Heb net ff voor je zitten meten (niet heel erg nauwkeurig): ik ben 1.78, mijn binnenbeenlengte is 82,5 cm, ik heb een 56 (C-T) frame, met een 12 cm stuurpen. Ik heb 175 mm cranks. Als ik dit alles 'terugvertaal' naar jouw maten, dan zou je dus een 54 (C-T) frame moeten hebben, met een 14 cm stuurpen. Een andere optie is een sloping frame dat net een maatje groter is, dan valt het niet zo op dat de zadelpen niet ver uitsteekt en kan je een kortere stuurpen monteren (wel ff opletten dat je nog wel diep genoeg kan zitten). Door met stuurpen / zadelpenhoogte / zadelstand en cranklengte te varieren kan je de meeste frames wel passend maken lijkt me. Maar ik zou als ik jou was wel m'n fiets bij een fietsenmaker kopen. Dan kan je nog eens wat uitproberen.
Succes!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 25 aug 2006 10:44

Gemiddeld genomen hebben amerikaanse fietsen een langere bovenbuis dan italiaanse fietsen.  Een slooping frame is voor jou ook een goede oplossing denk ik.
Cranks van 175mm lijken mij aan de lange kant.
De maten van je vorige fietsen heb je zeker niet opgemeten. Dat zou handig geweest zijn omdat je zelf zegt op te kleine en te grote fietsen gereden te hebben.

jeremia
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jul 2005 14:54

jeremia 25 aug 2006 21:19

Quoten: Origineel geplaatst door 53x11 op 24 Augustus 2006

ik ben 1.78, mijn binnenbeenlengte is 82,5 cm, ik heb een 56 (C-T) frame, met een 12 cm stuurpen. Ik heb 175 mm cranks. 


Die kader zou kunnen, maar die stuurpen is heel lang, en hangt ook af van de lengte van je armen.
Ik heb stuurpennen gehad van 7 en 8 cm. 7 was te kort, 8 was goed. Normaal zijn mijn armen volledig gestrekt en neem ik de beugel zo ver mogelijk tegen de uiteinden vast. Met mijn handen vooraan in de beugel kom ik dan met mijn knieën niet tegen mijn ellebogen.
Ik heb ook 175 mm cranks gehad en ik kwam er totaal niet mee vooruit. Ik vond het maar iets raar.
Hoe wordt eigenlijk bepaald wat je cranklengte moet zijn? Kijken ze alleen naar de beenlengte, of de bovenbeenlengte, of de onderbeenlengte of al deze maten? Of de hoek van je knie?
Vergeld hun toch, Jahwe, wat ze mij hebben misdaan.

jeremia
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jul 2005 14:54

jeremia 25 aug 2006 21:20

Quoten: Origineel geplaatst door Rien op 25 Augustus 2006


De maten van je vorige fietsen heb je zeker niet opgemeten. Dat zou handig geweest zijn omdat je zelf zegt op te kleine en te grote fietsen gereden te hebben.

53 gebruik ik nu om naar de winkel te rijden, 55 was te groot.
Vergeld hun toch, Jahwe, wat ze mij hebben misdaan.

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 26 aug 2006 00:29

Quoten: Origineel geplaatst door Jeremia op 23 Augustus 2006


Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 Freak op 22 Augustus 2006


Ook ik ben 178 cm kort.

Wat is je binnenbeenlengte en je cranklengte?

Mijn crancks zijn 175 (zonder problemen). Mijn binnenbeenlengte weet ik zo niet maar mijn zadelhoogte is 74 cm. (even terugrekenen, maar ik weet de formule niet meer).  

Plaats reactie