Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Kramp in linkerkuit

cyclejazz
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2006 01:10

cyclejazz 23 aug 2006 12:28

Ik ben net weer begonnen met fietsen. Rondjes van 20 km, meer tijd heb ik helaas niet s'avonds. In het begin steevast kramp in de linkerkuit. Na verloop van tijd ging het iets beter, maar even aanzetten zit er nog steeds niet in. Heb nu een computer met cadans meting geinstalleerd en probeer nu lichter te rijden (cadans 80 tot 90). Echter weer kramp in de linkerkuit vooral bij het aanzetten. Ik rijd overigens alleen op de vlakke weg, heuvels zijn er bij mij thuis niet.
Is er een bepaalde reden waarom ik alleen kramp in mijn linkerkuit krijg. (Behalve alle in de vorige posts over kramp genoemde oorzaken) Heb namelijk nog nooit kramp in mijn rechterkuit gehad.
Alvast bedankt
stupidity is it\'s own reward

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5689
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 aug 2006 16:46

heb al jaren last van de spieren aan de linkerkant ( rug, nek,  vooral de linkerkuit). Best je eens laten opmeten , in ieder geval niet als ik jaren blijven rondlopen maar de oorzaak ( korter been, minder ontwikkeld been, gekanteld bekken,  ?????) zoeken en er iets aan doen!!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 23 aug 2006 23:06

Al eens aan rekoefeningen gedacht?
Of schoenplaatjes iets naar achteren, misschien trap je teveel met je tenen.
prj

cyclejazz
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2006 01:10

cyclejazz 24 aug 2006 00:25

Oke bedankt voor de reactie. Maar waar kun je het beste terecht als je zoiets nader wil onderzoeken. Eerst bij de huisarts of ergens anders?
Enneh rekoefeningen, is dat dan voor het fietsen, na het warmdaarien of na het fietsen (ivm herstel enzo).
stupidity is it\'s own reward

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5689
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 24 aug 2006 09:42

Ik zou gaan voor een osteopaat ( ik ga deze week ook maar eens een afspraak maken denk ik) of een serieuze sportdokter. Een gewone huisarts gaat je wschlk toch maar een jaar of langer aan het lijntje houden zonder dat je de eigenlijke oorzaak zult kennen!.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 24 aug 2006 21:37

Dat je eerder kramp krijgt in een been is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat je dat been zwaarder belast dan het andere.
Veel fietsers hebben een been dat sterker is dan het andere.  Dit been wordt het sterkst gebruikt om kracht op de pedalen te zetten, de spieren van dit been zullen dan ook sneller verzuren dan het andere been, bijgevolg krampen in dat been.

cyclejazz
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2006 01:10

cyclejazz 24 aug 2006 22:12

Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 24 Augustus 2006


Dat je eerder kramp krijgt in een been is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat je dat been zwaarder belast dan het andere.
Veel fietsers hebben een been dat sterker is dan het andere.  Dit been wordt het sterkst gebruikt om kracht op de pedalen te zetten, de spieren van dit been zullen dan ook sneller verzuren dan het andere been, bijgevolg krampen in dat been.

Daar had ik ook al aan gedacht, maar het gekke is dat het net voelt of mijn rechterbeen sterker is.
stupidity is it\'s own reward

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5689
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 25 aug 2006 12:14

ook mijn rechterbeen is sterker ontwikkeld (aan de dijen 3 en aan de kuiten 2 cm dikker dan links!).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 27 aug 2006 15:48

Rekoefeningen, doe ik altijd na afloop.
Specifieke rekoefeningen voor je kuit kun je gewoon dagelijks doen.
Niet forceren, maar gewoon twee keer per dag die kuit rekken. De spier wordt dan vanzelf soepeler.
En doe ook aan een warmin-up. Rijd de eerste 5 tot 10 minuten rustig warm, voordat je gaat zitten racen. Verder werkt bij mij ook vooraf aan een training wat warme zalf op een pijnlijke spier.
Verder herken ik ook wel iets uit de reacties van andere forum-leden over een sterker been. Ik heb ook altijd meer last van mijn rechterkuit dan van mijn linkerkuit.
prj

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2027
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 24 sep 2009 14:17

Raar maar waar: tot voor kort dronk ik geen melk en had ik kramp.
Sinds ik iedere dag een beker melk drink heb ik geen kramp meer.
Blijkbaar kwam ik toch iets te kort qua voeding.

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 24 sep 2009 18:40

[quote="Cyclejazz"]Ik ben net weer begonnen met fietsen. [/quote]

NIet te snel conclusies trekken, zadelhoogte en schoenplaatje zouden een oorzaak kunnen zijn, maar pijntjes horen ook wel een beetje bij beginnen.

[quote="Cyclejazz"]probeer nu lichter te rijden (cadans 80 tot 90). [/quote]

Als 80 tot 90 voor jou licht is, denk ik dat hier ook nog wel wat verbetering mogelijk is. Denk dat de meesten toch tussen 90 en 100 standaard zitten en bij trainen op souplesse boven de 100 of zelfs boven de 110.

dummy
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 jun 2007 12:42

dummy 24 sep 2009 19:03

[quote="gast"][quote="Cyclejazz"]Ik ben net weer begonnen met fietsen. [/quote]

NIet te snel conclusies trekken, zadelhoogte en schoenplaatje zouden een oorzaak kunnen zijn, maar pijntjes horen ook wel een beetje bij beginnen. [/quote]
Inmiddels zit Cyclejazz alweer dik 3 jaar op het zadel, hoor. :D

Plaats reactie