Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tacx Trainer, Ergo of VR

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 21 nov 2006 17:16

Quoten: Origineel geplaatst door Robbertje op 21 November 2006

Nu heb ik nog eens verder gekeken, naar o.a. de Tacx Cosmos... In principe als je de Real life video's achterwege laat, heeft de Cosmos ook alles, misschien nog wel mooier (denk ik dan). Maar de prijs is bij futurumshop net als de fortius 599 euro (hoop geld). Maar de Cosmos is wel een perfect trainingsapparaat om alles trainingen op te verrichten... Maar heeft de fortius dezelfde soort pc software als de cosmos weergeeft op zijn pc schermpje? Of zie ik dit fout... zowel, dan zou het naar mijn mening logisch zijn als de cosmos toch goedkoper zou zijn dan de fortius...


De Cosmos software is sterk vergelijkbaar met Catalyst op de Fortius. Dus de Fortius kan wat de Cosmos kan.  De Virtual reality en de Real life video kan alleen op de PC dus de Cosmos kan niet alles wat de Fortius kan.
Maar zoals ook al gezegd door panschpieng, de additionele functionaliteit van de Fortius is eigenlijk alleen maar ter vermaak. (Mijns inziens is dit hetgene waardoor het minder saai is).
De cosmos is duurder om te produceren voor Tacx omdat er meer hardware (het scherm+rekeneenheid op het stuur) wordt meegeleverd. Qua ontwikkeling zou ik niet weten welke van de 2 goedkoper of duurder is.
Afbeelding

snoekl
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:21

snoekl 23 nov 2006 19:29

Wat ook nog een extra motivatie geeft aan het trainen op een tacx VR trainer zijn de diverse internetsites waar je mee kan doen aan een online competitie.

Kijk bijvoorbeeld eens naar:
www.virtualcycling.co.uk
www.virtualrealitycycling.com
imagic.e-cycling.se
imagic-liga.de (Nu nog alleen voor imagic trainer)

robbertje
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2006 10:43

robbertje 27 nov 2006 11:31

Quoten: Origineel geplaatst door SnoekL op 23 November 2006

Wat ook nog een extra motivatie geeft aan het trainen op een tacx VR trainer zijn de diverse internetsites waar je mee kan doen aan een online competitie.Kijk bijvoorbeeld eens naar:www.virtualcycling.co.ukwww.virtualreal ... ic-liga.de (Nu nog alleen voor imagic trainer)


SnoekL bedankt voor deze links! Dit is inderdaad een extra motivatie en wel echt een mooie uitdaging om op die manier in de winter te kunnen trainen in tijden van slecht weer en kou.Ik ben er zo goed als zeker uit en heb besloten toch maar voor de Fortius te kiezen, alleen even kijken of het het 2006 model wordt of toch het 2007 model. Je koopt zo'n trainer toch maar 1x in lange tijd dus kun je naar mijn mening meteen voor de meest geavanceerde en nieuwste kiezen zodat je lange tijd vooruitkan.
Maar bedankt voor de reacties!
Robbert
Red Bull Pro-SL 3000 Double Black, Dura-Ace & Ultegra, Ksyrium Elite Black, Fizik Arione, Race Face Deus XC, Ritchey WCS 4-Axis, Continental GP4000, Shimano Flightdeck SC6502 incl. sensor-kit SM-SC 70

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 10 dec 2006 23:35

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de 'gewone' Tacx I-Magic T1900 en de I-Magic Fortius (T1940)?
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een Tacx trainer. Eerst dacht ik aan de Flow maar nu ben ik er toch wel van overtuigd geraakt dat een virtual reality trainer een betere keuze is omdat het leuker is om daarop te trainen. Nu vind ik het prijsverschil tussen deze twee modellen nog wel behoorlijk en ik vraag me dan ook af of de meerprijs die je voor de Fortius betaalt het waard is.
Ik heb gelezen dat de motorrem beter is en dat zou het trainen met de dvd's realistischer en dus leuker moeten maken. Zijn er nog meer duidelijke voordelen en hebben jullie het idee dat het de extra investering waard is?
En ik lees in dit topic over een 2006 en 2007 versie. Ik neem aan dat het model wat je nu kunt aanschaffen via de diverse webwinkels de 2006 is. Wanneer komt het 2007 model uit en wat brengt deze aan extra's?  

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 11 dec 2006 11:01

Heb zelf een Cosmos. Tijdens wat langere trainingen > 45 min stop ik een DVD in mijn portable pc. Mijns inziens flexibeler dan VR trainer van Tacx. Voordeel je hebt geen upgrade van je pc nodig om VR trainer fatsoenlijk te laten draaien en je kunt ook nog eens wat anders kijken. Plus kan overal mee naar toe.
What makes the boat go faster?

robbertje
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2006 10:43

robbertje 11 dec 2006 16:09

Quote: Origineel geplaatst door Livio Livius op 11 December 2006
Heb zelf een Cosmos. Tijdens wat langere trainingen > 45 min stop ik een DVD in mijn portable pc. Mijns inziens flexibeler dan VR trainer van Tacx. Voordeel je hebt geen upgrade van je pc nodig om VR trainer fatsoenlijk te laten draaien en je kunt ook nog eens wat anders kijken. Plus kan overal mee naar toe.


Livio,

Naar mijn inziens is het ook mogelijk om een DVD of dergelijke te kijken op je pc terwijl je de Fortius op de pc hebt aangesloten. Gewoon de 'Windows' applicaties juist gebruiken en een ander actief programma starten/selecteren.
De Fortius en de Cosmos zijn redelijk hetzelfde, alleen kun je in een versimpeld perspectief het Cosmos schermpje hetzelfde zien als het de monitor bij de Fortius. En de mogelijkheden van de Fortius zijn daarnaast toch uitgebreider. Niet voor niks later geintroduceerd dan de Cosmos.
Red Bull Pro-SL 3000 Double Black, Dura-Ace & Ultegra, Ksyrium Elite Black, Fizik Arione, Race Face Deus XC, Ritchey WCS 4-Axis, Continental GP4000, Shimano Flightdeck SC6502 incl. sensor-kit SM-SC 70

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 11 dec 2006 16:52

Quote: Origineel geplaatst door Robbertje op 11 December 2006
Quote: Origineel geplaatst door Livio Livius op 11 December 2006
Heb zelf een Cosmos. Tijdens wat langere trainingen > 45 min stop ik een DVD in mijn portable pc. Mijns inziens flexibeler dan VR trainer van Tacx. Voordeel je hebt geen upgrade van je pc nodig om VR trainer fatsoenlijk te laten draaien en je kunt ook nog eens wat anders kijken. Plus kan overal mee naar toe.




Livio,

Naar mijn inziens is het ook mogelijk om een DVD of dergelijke te kijken op je pc terwijl je de Fortius op de pc hebt aangesloten. Gewoon de 'Windows' applicaties juist gebruiken en een ander actief programma starten/selecteren.
De Fortius en de Cosmos zijn redelijk hetzelfde, alleen kun je in een versimpeld perspectief het Cosmos schermpje hetzelfde zien als het de monitor bij de Fortius. En de mogelijkheden van de Fortius zijn daarnaast toch uitgebreider. Niet voor niks later geintroduceerd dan de Cosmos.

Robbertje, Voor een deel heb je gelijk qua mogelijkheden zijn de Cosmos en Fortius gelijk. Je moet echter wel over een goede pc + interface beschikken om e.e.a. goed te laten lopen. Wat voor mij de doorslag heeft gegeven is het feit dat ik Cosmos + portable pc gewoon kan meenemen bijv. korte vakantie etc.
What makes the boat go faster?

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 13 dec 2006 13:34

Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 11 December 2006

Heb zelf een Cosmos. Tijdens wat langere trainingen > 45 min stop ik een DVD in mijn portable pc. Mijns inziens flexibeler dan VR trainer van Tacx. Voordeel je hebt geen upgrade van je pc nodig om VR trainer fatsoenlijk te laten draaien en je kunt ook nog eens wat anders kijken. Plus kan overal mee naar toe.


Flexibel ben je hiermee wel maar ik ben toch bang dat ik dan meer moeite heb om het langer vol te houden. Gewoon een dvd opzetten vind ik niks als ik fiets (Je bedoelt toch gewoon een film ofzo?). Dan zet ik liever muziek op. Dat lukt op zich best maar toch zit ik wel heel erg naar de klok te kijken.
Het leuke van de VR trainers lijkt mij juist dat het interactief is en dat je dus niet in de gaten hebt dat je wat langer zit omdat het simpelweg leuker is. Als je een paar van die real life dvd's aanschaft en je rijd bijvoorbeeld Alpe d'Huez dan denk ik dat ik niet of in ieder geval veel minder naar de klok kijk maar dat ik meer bezig ben met het fietsen zelf.
Nu twijfel ik alleen tussen de I-magic en de Fortius. Volgens mij is de motorrem van de Fortius wel interessant omdat het één en ander realistisch maakt waardoor ik hoop dat het me langer kan boeien. Ik twijfel alleen nog een beetje over de investering. Op marktplaats kom je ook nog wel eens wat tegen maar daar worden vaak nog hogere prijzen gevraagd dan wanneer je hem bij een webshop nieuw aanschaft. Beetje vreemd.
 

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 13 dec 2006 14:02

Inderdaad ik kijk dan gewoon een film of ik luister naar muziek via mijn Ipod. Met ca 25 gigabite op mijn Ipod bijna onbeperkt muziek luisteren en dan kom ik 2 uur altijd wel door. Wat ik ook wel eens doe is wat vrienden bellen, echter alleen in de lage trainingszones anders klinkt het zo raar .
What makes the boat go faster?

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 15 dec 2006 12:37

Muziek werkt bij mij ook wel hoewel ik dan ook merk dat ik mezelf echt 'van nummer naar nummer sleep' om het vol te houden. Niet omdat ik het fysiek niet vol kan houden maar puur omdat de verveling toch wat toeslaat. Dat heb ik overigens in het begin van de training meer als wanner ik even bezig ben.  Ik probeer er ook wat afwisseling in te krijgen door verschillende trainingen te doen waarbij ik niet te lang op één tempo en één verzet moet rijden.
Al met al denk ik toch wel dat zo'n VR trainer voor mij wel een meerwaarde heeft. Omdat de kwaliteit van met name de motorrem van de Fortius toch beter is ga ik denk ik voor deze versie. Is er hier toevallig nog iemand die weet hoe het zit met de 2006/2007 modellen? Komt er binnenkort nog een nieuwer model uit waardoor de huidige misschien wat voordeliger gaat worden?

robbertje
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2006 10:43

robbertje 15 dec 2006 18:25

Quote: Origineel geplaatst door Bottecchia op 15 December 2006
Muziek werkt bij mij ook wel hoewel ik dan ook merk dat ik mezelf echt 'van nummer naar nummer sleep' om het vol te houden. Niet omdat ik het fysiek niet vol kan houden maar puur omdat de verveling toch wat toeslaat. Dat heb ik overigens in het begin van de training meer als wanner ik even bezig ben. Ik probeer er ook wat afwisseling in te krijgen door verschillende trainingen te doen waarbij ik niet te lang op één tempo en één verzet moet rijden.Al met al denk ik toch wel dat zo'n VR trainer voor mij wel een meerwaarde heeft. Omdat de kwaliteit van met name de motorrem van de Fortius toch beter is ga ik denk ik voor deze versie. Is er hier toevallig nog iemand die weet hoe het zit met de 2006/2007 modellen? Komt er binnenkort nog een nieuwer model uit waardoor de huidige misschien wat voordeliger gaat worden?


Bottecchia, dat is nu ook precies waarom ik waarschijnlijk voor de Fortius ga kiezen... Komend weekend wil ik nog wat meer proberen te vinden over de 2006 en 2007 modellen waar deze in verschillen en waar ik de verschillende modellen kan bestellen. Daarnaast denk ik dat ik hem toch maar bij een webshop ga halen, ben tot nu toe bij Sport44.com uitgekomen. In verhouding toch 1 van de goedkopere, alleen heb ik met hun geen ervaring. Anders wordt het toch het duurdere Futurumshop, al kun je met een e-mail al ver komen in onderhandelingen.
Als jij of iemand anders nog interessante adressen heeft laat het dan even weten!

Robbert

PS. Wat betreft de vereisten voor je pc bij de Fortius, persoonlijk denk ik dat het voor de Real Life Videos wel mee zal vallen, of heb je daar dan toch ook een dikke 3D kaart voor nodig? Zo niet, dan kun je hem daarvoor aansluiten op je laptop, of zie ik dit fout?
Red Bull Pro-SL 3000 Double Black, Dura-Ace & Ultegra, Ksyrium Elite Black, Fizik Arione, Race Face Deus XC, Ritchey WCS 4-Axis, Continental GP4000, Shimano Flightdeck SC6502 incl. sensor-kit SM-SC 70

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 15 dec 2006 20:56

Quoten: Origineel geplaatst door Bottecchia op 10 December 2006


Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de 'gewone' Tacx I-Magic T1900 en de I-Magic Fortius (T1940)?
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een Tacx trainer. Eerst dacht ik aan de Flow maar nu ben ik er toch wel van overtuigd geraakt dat een virtual reality trainer een betere keuze is omdat het leuker is om daarop te trainen. Nu vind ik het prijsverschil tussen deze twee modellen nog wel behoorlijk en ik vraag me dan ook af of de meerprijs die je voor de Fortius betaalt het waard is.
Ik heb gelezen dat de motorrem beter is en dat zou het trainen met de dvd's realistischer en dus leuker moeten maken. Zijn er nog meer duidelijke voordelen en hebben jullie het idee dat het de extra investering waard is?
En ik lees in dit topic over een 2006 en 2007 versie. Ik neem aan dat het model wat je nu kunt aanschaffen via de diverse webwinkels de 2006 is. Wanneer komt het 2007 model uit en wat brengt deze aan extra's?  


Ik heb eerst de I-magic 1900 gehad en heb nu de Fortius (model 2005 deze was tot voor kort voor 499 te krijgen).
De I magic zou heel goed zijn als de Fortius niet zou bestaan, het realisme met de motor rem is nu eenmaal veel beter. Met de I-magic heb je een beperkt weerstands bereik (zo tussen +1 en +5% helling) en alles daar boven en daaronder wordt in de software berekend door de snelheid langzamer of sneller te laten lopen. Anders gezegd zit je bij veel Real life video's heel snel op een vaste weerstand te trappen en zie je alleen een cijfertje in het beeld wat suggereert dat het moeilijker zou zijn zonder het dat echt is, een klim als ALphe dhuez wordt daardoor heel monotoon. Bij de fortius wortd het gewoon echt moeilijker en makkelijker, behalve boven de 20% helling maar dan heb je het echt wel gehad.
De nieuwe software laat wel toe dat je het hellingspercentage procentuele kunt verminderen waardoor je ook bij de I-magic meer variatie krijgt, maar dan is het niet zo realistisch, je fiets dan veel harder en makkelijker bergop dan in werkelijkheid.
De nieuwe fortius heeft een Gel-roller waarvan geclaimd wordt dat het stiller is, dat kan zo zijn maar in mijn huis (vrijstaand met kelder met kantoor en fitness/zonnebank ruimte) heb ik geen last van het geluid van de oude fortius. Ik vind hem vrij stil. In een flat kan dat anders zijn.  Functioneel voldoet de oude fortius net zo goed.
Ik moet wel er wel bij zeggen dat ik de oude fortius voor 499 heb kunnen kopen en dat was 125 meer dan waar de I-magic voor verkrijgbaar is. Nu zie ik alleen nog nieuwe fortiussen welke toch weer 100 euro duurder zijn.
Afbeelding

Plaats reactie