Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pijn in knieholte

woutre
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 30 aug 2006 18:01

woutre 15 feb 2007 00:31

Hoi,
Ik heb vaak last van mijn rechter-knieholte tijdens het fietsen, het voelt een beetje als spieren die heel stijf zijn. De pijn/stijfheid/of-wat-het-ook-is treedt al na een zo'n 10 km op en bevindt zich voornamelijk in de rechterpees. (zie ook afbeelding). De zadelhoogte klopt volgens na veel proberen.   
Mijn trapfrequentie ligt meestal tussen de 100 en de 110.
Iemand enig idee wat het kan zijn?


Gebruikersavatar
metalfan
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 nov 2006 10:26

Gebruikersavatar metalfan 16 feb 2007 12:18

gaat de pijn na een tijdje fietsen terug weg? wat voor pijn is het juist, zeurderig, stekend, ...?
ik ken iemand met dezelfde klachten (ook maar in 1 been). aanvankelijk was het-nog-te-doen maar het werd al snel erger. zelfs volledig rusten hielp niet. uiteindelijk bleek het een hernia te zijn.

woutre
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 30 aug 2006 18:01

woutre 16 feb 2007 14:46

De pijn blijft de hele tijd aanwezig, ik blijf het ook de hele dag een beetje nog voelen. Pas de volgende dag is het helemaal weg. Het gevoel is het best te omschrijven alsof ik er een flinke klap op heb gehad. Dus tja een beetje zeurderig, maar absoluut niet stekend. Een hernia, geloof/hoop het niet, want heb er eigenlijk altijd al last van. Het gaat met periodes op en neer, maar het is niet dermate erg om voor naar de dokter te gaan. Ik hoop dat meer mensen het hebben ervaren, zodat ik eventueel hun oplossing kan proberen.

Ciao

rocketboy
Forum-lid
Berichten: 296
Lid geworden op: 23 jan 2007 11:52

rocketboy 16 feb 2007 14:58

Een vriend van me had ook problemen aan één knie. Na consultatie bij Nottebohm (Brecht, net over de grens), waar hij met zijn fiets op de rollen is geweest, bleek dat één voet niet correct op de pedalen stond. Is nu met steunzolen in de schoenen opgelost.
Misschien eens nagaan bij een sportarts in de buurt ?
Als een echte Flandrien, door weer en wind, op de rollen !

woutre
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 30 aug 2006 18:01

woutre 18 feb 2007 23:44

Quote: Origineel geplaatst door Rocketboy op 16 Februari 2007
Een vriend van me had ook problemen aan één knie. Na consultatie bij Nottebohm (Brecht, net over de grens), waar hij met zijn fiets op de rollen is geweest, bleek dat één voet niet correct op de pedalen stond. Is nu met steunzolen in de schoenen opgelost. Misschien eens nagaan bij een sportarts in de buurt ?



Goed idee

piccoloprincipe
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 aug 2006 15:03

piccoloprincipe 29 mar 2010 17:41

Oud topic, maar wel relevant dus plaats ik het hier even:

Ik heb sinds twee weken last van mijn linker knieholte, dit na een training verkrampt te hebben zitten harken met wind tegen. De volgende dag ben ik weer gaan trainen, en kon die dag er bijna niet meer op staan zonder pijn.

De pijn is vooral aan de binnenkant van de knieholte, en eigenlijk altijd BEHALVE tijdens het fietsen. Ik heb nu enkele dagen niet getraind, maar het gaat niet weg.

Iemand vertelde me dat deze pijn kan komen door vocht in de knie, kan iemand dit bevestigen? Maar het belangrijkste, hoe kan ik er van af komen?

dvangennip
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
Locatie: Breda
Contact

dvangennip 29 mar 2010 20:44

Het zou goed een overbelasting kunnen zijn van je pees / pezen. Zoiets gaat inderdaad niet zomaar weg. Misschien is het verstandig om tijdig een dokter of fysio te raadplegen voordat je er te lang mee blijft lopen (en het dus niet oplost).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 mar 2010 21:00

Idd ff langs de fysio. Kan vocht zijn in de knieholte (wat dus een gevolg is van iets anders!) of bijv een irritatie van de peesaanhechting. Meerdere mogelijkheden.
Less is bore

twor
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 jul 2009 09:13

twor 30 mar 2010 10:09

Zie mijn topic 'Pijn in knie', dat lijkt als ik het zo lees hetzelfde probleem, dit was bij mij opgelost toen ik het zadel iets naar voren zette.

rockhopper
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 12 feb 2006 23:09

rockhopper 30 mar 2010 11:57

Lijstje wat ik zelf op het WWW al een keer was tegen gekomen, maar kan het niet weer vinden. Stond chter ook in een ander topic:

VOORKANT KNIE:
- zadel te laag
- zadel te ver naar voren
- te veel klimmen
- te lage cadans
- te groot verzet
- te lange cranks

BINNENZIJDE KNIE:
- tenen staan naar buiten
- afstelling voetplaatjes te strak
- voeten te ver uit elkaar

BUITENZIJDE KNIE:
- tenen staan naar binnen
- voeten te dicht bij elkaar

ACHTERZIJDE KNIE:
- zadel te hoog
- zadel te ver naar achter

piccoloprincipe
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 aug 2006 15:03

piccoloprincipe 30 mar 2010 15:46

Bedankt allemaal!

@TwoR, had jij er ook enkel last van NA het fietsen, dus niet tijdens?

twor
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 jul 2009 09:13

twor 30 mar 2010 16:39

Tijdens het fietsen voelde ik het na een goede 8 km even. Als ik dan gewoon doorfietste ging het snel weer over totdat ik bergje op moest of erge wind tegen. Dan voelde ik het weer even.

Na het fietsen begon ik het pas echt te voelen en dan met name de volgende dag.

Nadat ik mijn zadel een centimeter vooruit gezet had was het helemaal verdwenen. Ik had tijdens het fietsen ook wel regelmatig het gevoel dat ik naar achter moest gaan zitten om beter op het zadel te zitten.

@Rockhopper
Zie het topic wat ik geopend heb, daar staat dat plaatje in

Plaats reactie