Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

vet% en 'minimaal gewicht'

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 mar 2011 14:24

De korte donkere dagen hebben wel degelijk invloed, het is alleen moeilijk te kwantificeren. Je wordt bijv beter wakker als het buiten al licht is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fwr
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2009 11:52

fwr 04 mar 2011 14:36

[quote="superrose"][Grote kans dat die vermoeidheid komt van het minder doen in de winter en het winterse dieet. Zon heeft er eigenlijk maar zo weinig mee te maken, we zitten niet de hele dag in een donkere kamer heh.

Minder bewegen is minder happy juice in je hoofd en 's winters eten we vaak wat muffiger. Aan het eind van de winter voelen we dat.

Heb je ook meer zin in koolhydraat rijk voedsel?[/quote]
Dat laatste is niet zo. Maar mijn eetlust is sowieso altijd wel stabiel. Nog nooit gemerkt dat ik meer trek heb in koolhydraten of juist in vetten en ik heb ook altijd evenveel trek (zelfs als ik ziek ben).

Kunstlicht heeft volgens mij toch niet hetzelfde effect als zonlicht. Begrijp inmiddels dat in de winter zelfs zonlicht tot maar weinig vitamine d aanmaak leidt.

Verder kan je natuurlijk wel gelijk hebben. Heb wel gewoon gesport, maar vooral krachttraining (en dus binnen). Dus dat zal zeker ook een rol spelen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 04 mar 2011 15:20

Ik las pas ergens dat we erg veel ophangen aan het gebrek aan licht terwijl als we kijken naar hoeveel minder we bewegen in de winter dat daar voor heel veel mensen de oorzaak voor het voorjaarsvermoeidheidje daar ligt.

Als je het hele jaar duursport doet behalve deze winter, dan kan dat zijn effect hebben.

Ik wil niet de afwezigheid van licht tot niets redeneren, maar ik merk dat ik in de winters dat ik sport minder last heb van die vermoeidheid dan in winters dat ik wat passiever ben. Deze winter heb ik lekker op mijn crosser gereden en ondanks dat ik ook wel het gevoel heb dat de rek eruit is en ik fysiek wat minder fit ben en snakl naar de lente is mijn flexibiliteit om met die vermoeidheid om te gaan groter, want ik heb happy juice van het sporten. Ik slaap goed door het sporten en mijn focus ligt op gezond voedsel ivm het sporten. Dat speelt mijnsinziens een grote rol in het uitblijven van de voorjaars vermoeidheid/lusteloosheid.

En ja er zijn ook mensen die door gebrek aan licht last hebben, maar die groep is echt veel kleiner dan men denkt.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 04 mar 2011 21:15

Mijn vetpercentage is helaas ook 19%, 1,93 en 83 Kg...
helaas zit er een vetlaagje op mijn sixpack wat ik heel moeilijk wegkrijg!
Toen ik nog actief koerste (20 jaar geleden) woog ik 68/69 kg....:-(

Mijn streven is nu rond de 75 Kg uit te komen, in ieder geval voor L3B.....
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

fwr
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2009 11:52

fwr 05 mar 2011 11:47

[quote="superrose"]Ik las pas ergens dat we erg veel ophangen aan het gebrek aan licht terwijl als we kijken naar hoeveel minder we bewegen in de winter dat daar voor heel veel mensen de oorzaak voor het voorjaarsvermoeidheidje daar ligt.

Als je het hele jaar duursport doet behalve deze winter, dan kan dat zijn effect hebben.

Ik wil niet de afwezigheid van licht tot niets redeneren, maar ik merk dat ik in de winters dat ik sport minder last heb van die vermoeidheid dan in winters dat ik wat passiever ben. Deze winter heb ik lekker op mijn crosser gereden en ondanks dat ik ook wel het gevoel heb dat de rek eruit is en ik fysiek wat minder fit ben en snakl naar de lente is mijn flexibiliteit om met die vermoeidheid om te gaan groter, want ik heb happy juice van het sporten. Ik slaap goed door het sporten en mijn focus ligt op gezond voedsel ivm het sporten. Dat speelt mijnsinziens een grote rol in het uitblijven van de voorjaars vermoeidheid/lusteloosheid.
[/quote]
Tot gisteren had ik nog niet een keer gedacht aan gebrek aan licht omdat ik daar ook niet zo erg in geloof(de?).
Wel aan gebrek aan beweging gedacht. Probleem is een beetje dat het ook nog gewoon echt oververmoeidheid kan zijn door gebrek aan slaap en te snel te veel sporten (omdat ik nog nooit eerder krachttraining gedaan had).
Bij het eerste zou je (buiten) moeten gaan sporten, bij het tweede kan je beter rustiger aan gaan doen. Is het het tweede en doe je het eerste wordt het juist erger, is het het eerste en doe je het tweede wordt het ook erger.

Gebrek aan vitamine d is zo gemakkelijk op te lossen dat ik het toch in ieder geval kan proberen.

[quote=""Bull""]Mijn streven is nu rond de 75 Kg uit te komen, in ieder geval voor L3B.....[/quote]
75 kg bij 1.93, vind je dat stiekem niet te licht?

Ik ben 1.95 (ongeveer) en heb altijd minder dan 75 kg gewogen, dat was echt heel weinig. Nu weeg ik voor het eerst van mijn leven 80 kg en dat is eigenlijk nog steeds heel weinig.

Vetpercentage schat ik op 12% dus daar ligt wel een verschil, maar 75 kg lijkt me voor iemand van 1.93 geen streefgewicht ...

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 05 mar 2011 12:04

75 kilo voor 1.93 dat is wel licht. Raak je dan ook niet erg veel kracht kwijt?
Sowieso schrik ik hier zo nu en dan van gewichten bij bepaalde lengtes.
Als ik te licht wordt, ben een tijdje te licht geweest voor mijn doen, maar toen kwam er nog weinig uit. Ben nu zwaarder(nog wel wat te zwaar o.a. door krachttraining) maar heb nu tenminste weer kracht en voel mij veel beter.

Maar een gebrek aan licht is vaak een oorzaak voor een winter dip. Een dokter zal vaak aanraden om onder een lichtbalk of zonnebank te gaan.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 05 mar 2011 17:32

Ik snap niet dat zovelen denken dat gewichtsverlies gelijk staat aan krachtverlies.
Als ik veel ga trainen dan word ik in het begin én sterker én lichter... Lijkt met ook het meest logische. Spiermassa is ook geen absolute maat voor kracht. Menig renner schrok al hoe goed ik tegen de wind vooruit kan met mijn stekkenbeentjes...
Stockie

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 07 mar 2011 16:05

[quote="FWR"]Kan je daar wat meer over vertellen? Off topic, maar goed.

Ik heb altijd gedacht dat je ruim voldoende vitamine D binnen kreeg via de zon (ook op bewolkte dagen).
Eet nooit margarine (of sowieso boter), vind het niet echt lekker, vrij duur en zie/zag het nut niet.

Nu ben ik al bijna 2 maanden de hele dag zo moe dat ik eigenlijk nauwelijks iets kan doen. Op zonnige dagen (gisteren bijvoorbeeld) gaat het echter een stuk beter.
Deze winter is vrij grijs geweest en bovendien heb ik voor het eerst in jaren niet buiten gesport.[/quote]

Met de kantoorbanen van tegenwoordig krijgen veel mensen erg weinig zon in de winter. We zijn ge-evolueerd als jagers die lekker buitenwandelen de hele dag en daar hun Vit D door binnenkrijgen. Naar je werk in het donker en 's avonds weer in het donker terug is een heel ander leven. Autoruiten houden ook een groot veel van de UV-straling tegen, dus tijdens een autorit ben je ook niet echt in de zon. Margarine compenseert dat voor een flink stuk, maar 'droog brood eters' hebben daar niets aan.

Het is ook zo dat je huid maar een beperkte hoeveelheid Vit D kan aanmaken, wat vooral afhangt van het huidoppervlak dat beschenen wordt. Het is dus niet zo dat je heel veel Vit D aanmaakt als je in de winter tijdens het weekend goed ingepakt 5 uur gaat fietsen. Als je een tekort hebt is het dan misschien genoeg voor die dag en een paar dagen erna, maar kun iets later in de week weer onder het minimum zakken.

Ik ben geen dokter, maar ik zou je aanraden om naar de Kruidvat te gaan en daar een potje Vitamine D tabletten te halen. Dagelijks een tabletje in de winter kan zeker geen kwaad. Een overdosis krijgt je er niet van en het kost ook weinig. Wellicht voel je je er een stuk beter door.

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 07 mar 2011 17:54

@FWR, als ik kijk naar mijn bouw (tenger) dan past 75 kg daar heel goed bij.
Ik heb helaas mijn bouw 'verkloot' door heel veel fitness (na het fietsen) in mijn studententijd.

Uiteindelijk woog ik bijna 100 kg. Daarna heb ik een periode niet veel gesport en toen kwam het bekende vetlaagje....Nu 6 jaar weer actief aan de duursport en ieder jaar word ik weer iets lichter. Die 75 kg is geen doel op zich....Ik ga er geen snack minder om eten. Ik verwacht daar vanzelf naar toe te gaan door mijn duurtrainingen weer uit te bouwen...

'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

fwr
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2009 11:52

fwr 08 mar 2011 15:01

[quote="Aapje"]Met de kantoorbanen van tegenwoordig krijgen veel mensen erg weinig zon in de winter. We zijn ge-evolueerd als jagers die lekker buitenwandelen de hele dag en daar hun Vit D door binnenkrijgen. Naar je werk in het donker en 's avonds weer in het donker terug is een heel ander leven. Autoruiten houden ook een groot veel van de UV-straling tegen, dus tijdens een autorit ben je ook niet echt in de zon. Margarine compenseert dat voor een flink stuk, maar 'droog brood eters' hebben daar niets aan.

Het is ook zo dat je huid maar een beperkte hoeveelheid Vit D kan aanmaken, wat vooral afhangt van het huidoppervlak dat beschenen wordt. Het is dus niet zo dat je heel veel Vit D aanmaakt als je in de winter tijdens het weekend goed ingepakt 5 uur gaat fietsen. Als je een tekort hebt is het dan misschien genoeg voor die dag en een paar dagen erna, maar kun iets later in de week weer onder het minimum zakken.

Ik ben geen dokter, maar ik zou je aanraden om naar de Kruidvat te gaan en daar een potje Vitamine D tabletten te halen. Dagelijks een tabletje in de winter kan zeker geen kwaad. Een overdosis krijgt je er niet van en het kost ook weinig. Wellicht voel je je er een stuk beter door.[/quote]
Hoewel ik geen kantoorbaan heb ben ik toch ook geen jager. Heb dus maar even een potje aangeschaft.
Misschien helpt het, misschien niet. Niks te verliezen inderdaad.

[quote=""Bull""]@FWR, als ik kijk naar mijn bouw (tenger) dan past 75 kg daar heel goed bij.
Ik heb helaas mijn bouw 'verkloot' door heel veel fitness (na het fietsen) in mijn studententijd.

Uiteindelijk woog ik bijna 100 kg. Daarna heb ik een periode niet veel gesport en toen kwam het bekende vetlaagje....Nu 6 jaar weer actief aan de duursport en ieder jaar word ik weer iets lichter. Die 75 kg is geen doel op zich....Ik ga er geen snack minder om eten. Ik verwacht daar vanzelf naar toe te gaan door mijn duurtrainingen weer uit te bouwen...[/quote]
Mijn bouw is denk ik wel een beetje hetzelfde, toch vind ik 75 kilo voor mezelf wat te licht.
Maar jij vond dat vroeger kennelijk ook (anders zou je niet naar de 100 zijn gegaan). Dus wie weet zie ik het ook anders over tien jaar.

Bedoel ook niet dat het gevaarlijk licht is (dat lijkt me niet), maar misschien wel wat te licht "voor het oog".

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 08 mar 2011 21:10

Ja, ik begrijp wel wat je bedoelt.....Veel mensen vinden mij nu al tenger en dan zeiken over mijn gewicht....
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

Plaats reactie