Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

tijdsverschil tijdritfiets - normale racefiets

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 aug 2021 16:30

Ik lees, omgebouwde aero racefiets als tijdritfiets. Dat betekent al heel snel een zit die verre van optimaal is. Dus wordt het lastiger het vermogen te trappen.
Op een juist aangemeten tijdritfiets zal het verschil minder zijn.

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 29 aug 2021 18:45

Dank allen. Goed te horen dat het een herkenbaar iets is.
Natuurlijk kan het ook zeker aan mijn positie op de tijdritfiets liggen.
Ik zal sowieso eens mijn zadelterugstand vergelijken.

Het maakt op zich niet uit zolang ik maar een stuk sneller ben op mijn tijdritfiets.

Het enige lastige is, en zo kwam ik er ook achter, is dat mijn vermogenscurve zodoende dus lastig te gebruiken is. En ik zal dus vermogenstrainingen moeten aanpassen aan de fiets.

Om het eens wat beter te vergelijken... zou het zin hebben om een bepaald parcours op een zelfde moment eerst eens op de tijdritfiets te rijden en daarna op de racefiets. Puur om eens te kijken tot welke vermogens en snelheden het leidt?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 aug 2021 19:16

Als het 100% gaat om sneller te gaan; wees niet bang de tt fiets stuur omhoog te brengen. Voor veel renners is er een hoogte waarbij ze terug dezelfde vermogens kunnen trappen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 aug 2021 19:24

Ivm je vermogenscurve....
Dat is een moeilijke. Als je ervaart op de tt fiets minder vermogen te trappen; dat vermogen zit nochtans in je. Zomaar even je vermogen daarop verlagen weet ik niet of dat naar trainingsarbeid zin heeft.
Ik ga er van uit dat dat lager vermogen toch is opdat je verkrampt zit. Daarom zou ik eerder vooral zoeken naar de houding die je wel je normale vermogen laat leveren. Als je dat na aanpassingen echt niet vindt, pas dan zou ik nadenken je vermogen aan te passen
Als het enkel is om snel van A naar B te fietsen; zoek toch ook weer naar die houding die je meer vermogen laat trappen. Omgekeerd moet je ook niet zoveel vermogen trappen omdat je toch sneller gaat ;-).

pino
Forum-lid
Berichten: 3361
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 30 aug 2021 07:50

De aero fietshouding is belangrijker dan de fiets waarop hij wordt bereikt (bij zelfde wielen). De weerstand van de rijder is verreweg het belangrijkst.
Niet zijken maar reiden !

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 30 aug 2021 08:03

lunitic schreef: 29 aug 2021 18:45Het enige lastige is, en zo kwam ik er ook achter, is dat mijn vermogenscurve zodoende dus lastig te gebruiken is. En ik zal dus vermogenstrainingen moeten aanpassen aan de fiets.
Ja, precies dat: je past je waardes aan aan de fiets. Dus als je op de tijdritfiets rijdt, hanteer je voor je training de bijbehorende vermogenswaardes, en als je op je racefiets rijdt, andere.

Dat je op een tijdritfiets minder vermogen levert, heeft niet met verkramping of iets anders negatief te maken, maar met spier-activatie. Door de andere houding schakel je (delen van) spieren uit. Die zijn dan niet meer betrokken bij het leveren van vermogen en die hoef je in die houding niet te trainen en dat kan ook niet. Hartslag blijft ook wat lager - want er vragen ook minder spieren om zuurstof. De zwaartekracht speelt ook nog een rolletje, maar veel kleiner.

Vermogen zit niet 'in je' als vaag algemeen iets, het wordt geleverd door de spieren die arbeid verrichten. Je kunt het zo voor je zien: stel dat je een fiets hebt waarop je maar met 1 been fietst. Veel lager vermogen, en als je traint, bepaalt dat je zones en die liggen dan dus ook heel laag. Maar zodra je dan weer op een fiets voor 2 benen gaat fietsen, liggen je waardes/zones/vermogens weer net zo hoog als normaal. Anders zou je maar half trainen immers - te licht.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 aug 2021 08:55

Wat ik in bovenstaande discussie mis is de trainbaarheid. Hoeveel uur heb je de afgelopen jaren op de wegfiets getraind en hoeveel op de tijdritfiets? Om dat verschil in vermogens kleiner te krijgen, moet je uren maken op de tijdritfiets, zodat het lichaam zich aan kan gaan passen en dat heeft tijd nodig. Als je houding te extreem is dan blijft er natuurlijk altijd een forse delta over.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 aug 2021 09:01

louise schreef: 30 aug 2021 08:03 ...
Dat je op een tijdritfiets minder vermogen levert, heeft niet met verkramping of iets anders negatief te maken, maar met spier-activatie. Door de andere houding schakel je (delen van) spieren uit. ...
heb je daar een referentie van? Want ik heb daar nog nooit van gehoord (andere spieren bij tijdrijden).

De opmerking dat het dezelfde spieren zijn: ook jongens die goed tijdrijden de tt fiets, doen dat ook goed op de gewone fiets. Daarom dat ik niet denk dat er andere spieren bij zijn (bv Remco wint net zo goed een tijdrit op de gewone fiets als op de tt fiets).

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 30 aug 2021 09:57

Ik weet dat er veel haken en ogen aan dit verhaal zitten maar mijn eerste indruk was dat er wel degelijk een verschil zat in mijn max FTP per fiets.

Het is mij nu in ieder geval duidelijk dat dit zeker dus door de TT positie zou kunnen komen. Want diverse mensen herkennen dit.

Ik zal nu eens verder gaan kijken naar mijn TT positie en wat vergelijkingsrondjes maken.
Wellicht kom ik dan tot de conclusie andere vermogens te moeten hanteren, of wellicht lukt het mij om mijn positie zo aan te passen dat de vermogens wel redelijk gelijk worden.

Dat laatste zou het makkelijker maken om op basis van je vermogenscurve te kunnen zien of je progresie maakt of niet.

Maar goed... ik rommel ook maar wat aan hoor, niks proffesioneel of super serieus. Ik was gewoon benieuwd...

Van de winter wil ik mijn TT positie eens goed gaan bekijken op de tacx... ik zat te denken aan iets van Bike Fast Fit thuis software... eens kijken of dat ik dat aan de praat kan krijgen op mijn Windows PC.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6083
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 aug 2021 10:49

Opmerking van amclassic-fan is zeker relevant.
In een podcast werd laatst gerefereerd aan het fenomeen dat het makkelijker is om een FTP test bergop te doen dan op het vlakke. En op het vlakke makkelijker tegen de wind in dan met wind mee.
Maar dat er in het peloton een Duitser was (naam even kwijt), die juist zijn hoogste 20 minuten wattages in de afdalingen haalde.
Dat is bijzonder, maar was te verklaren door zijn verleden op de baan. Waar je met een andere positie een net even andere traptechniek aanleert. De momenten in de omwenteling waarop je de voorstuwing maakt. Hij trapt dus zijn pedalen anders rond dan een "traditionele" wegrenner. En dat was iets wat herkenbaar was voor meer baanrenners, dat die makkelijker hun hoge vermogens halen als het heuvelaf of wind mee gaat.

Naar die tijdritfiets, en houding. Dat is een significant andere houding dan een gewone koersfiets. Het is niet dat je ineens compleet andere spiergroepen aanspreekt, maar je zult de spieren wel net even op een andere manier gebruiken. En door de voorwaartse houding zal je omwentelingen, coordinatief, ook net even anders zijn.

Uiteraard levert een persoon met veel vermogen op elke fiets veel vermogen en zal in beide gevallen hard rijden. Maar de vraag ging hier om dezelfde persoon te vergelijken met zichzelf op verschillende fietsen.
En als je dan dat verschil hebt tussen koersfiets en tijdritfiets. Dan kan veel trainen en oefenen in de andere houding zeker helpen.
Nog even los van de afweging tussen aerodynamica en vermogen kunnen leveren. Want je kan inderdaad ook zo extreem aero gaan zitten dat je niet je volle vermogen meer kwijt kunt (krappe heuphoek bijv). Daar is sowieso een optimum te vinden.
En een triatleet die 180km moet tijdrijden en daarna nog een marathon gaat rennen, zal ook anders (minder aero) op de tijdritfiets gaan zitten dan een tour renner die 40 tot 60 minuten moet afzien en dan klaar is. De concessies zijn dan anders.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 30 aug 2021 12:02

Vermogen in de wielersport wordt NIET gedefinieerd door de arbeid per seconde die het lichaam opwekt, maar de energie die per seconde op de pedalen wordt uitgeoefend; in die zin kan men spreken over mechanische output, die ook meetbaar is (via pedaal, crank, kettingwiel of achteras).

Hoeveel energie Mollema of Vansevenant verspelen met hun laterale bewegingen weet niemand.

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 01 sep 2021 10:01

Nog even over de zitpositie...

Aangezien ik geen echte tijdritfiets heb maar een omgebouwde aero racer (of te wel een complete TT cockpit) ... zouden jullie dan in eerste instantie mijn normale zithoogte en setback aanhouden? Ik had nml al vrij snel ook mijn zadel gekanteld en wat hoger gezet. Verstandig?

Plaats reactie