Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het gewicht van de wielrenner

jefrey
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 okt 2007 22:47

jefrey 26 okt 2007 02:41

[quote="coulthard"]
Tot 30 min. na training is je lichaam instaat extra veel op te nemen.

[/quote]

30 min. lijkt mij wel erg weinig. Ik neem eerst een eiwit shake. Daarna Douchen. Dan pas 2 vezelrijke knakers met honing. Uurtje daarna magere kwark met honing. Ik denk dat ik alleen die eiwit shake binnen het half uur naar binnen heb. Die knakers met honing zullen er om spannen ;)

Uit het stuk van Vivo:

''Na een training kan je lichaam meer glucose opnemen in de spiercellen, een eigenschap die van groot belang is voor het aanvullen van het glycogeengehalte (je lichaam blijft in deze staat tot 2 uur na een training)''

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 26 okt 2007 13:11

[quote="Jefrey"][quote="coulthard"]
Tot 30 min. na training is je lichaam instaat extra veel op te nemen.

[/quote]

30 min. lijkt mij wel erg weinig. Ik neem eerst een eiwit shake. Daarna Douchen. Dan pas 2 vezelrijke knakers met honing. Uurtje daarna magere kwark met honing. Ik denk dat ik alleen die eiwit shake binnen het half uur naar binnen heb. Die knakers met honing zullen er om spannen ;)

Uit het stuk van Vivo:

''Na een training kan je lichaam meer glucose opnemen in de spiercellen, een eigenschap die van groot belang is voor het aanvullen van het glycogeengehalte (je lichaam blijft in deze staat tot 2 uur na een training)''[/quote]

Nee hoor, er bestaat zoiets als het 30 minute window, zoek het maar op.
Maar je hebt gelijk tot ongeveer 2 uur na training blijft het beter vadbaar, maar loopt vanaf 30 min. dus steeds meer terug
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

wielrenner89
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 feb 2008 21:55

wielrenner89 27 feb 2008 20:32

Goed wie kn mij dan vertellen wat ik fout doe als ik het zo allemaal lees.
Ik ben 1,92 meter lang en weeg 64 kilo.
Ik eet 's'ochtends meetsal 3 bruine boterhammen en dan s'middags 6 met een eierkoek erbij.
En dan s'vonds eet ik meetsal twee volle borden mee bestaande uit aardappelen groente en vlees.
En daarna meetsal fuit met vla of museli.
En dan kan ik daarnaast gewoon etene en drinken wat ik lekker vind maar kom geen kilo aan. En ik kan ook gewoon mee doen voor in een waaier helemaal geen problemen mee hoor.
En afgetraind zie ik er ook niet uit enkel wat grotere bovenbenen als normaal meer ook niet hoor.
Dus wie kan mij zeggen wat ik heb dan
De koers win je in bed heb ik wel eens gehoord

gbrand
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 24 dec 2006 13:46

gbrand 27 feb 2008 21:13

[quote="wielrenner89"]Goed wie kn mij dan vertellen wat ik fout doe als ik het zo allemaal lees.
Ik ben 1,92 meter lang en weeg 64 kilo.
Ik eet 's'ochtends meetsal 3 bruine boterhammen en dan s'middags 6 met een eierkoek erbij.
En dan s'vonds eet ik meetsal twee volle borden mee bestaande uit aardappelen groente en vlees.
En daarna meetsal fuit met vla of museli.
En dan kan ik daarnaast gewoon etene en drinken wat ik lekker vind maar kom geen kilo aan. En ik kan ook gewoon mee doen voor in een waaier helemaal geen problemen mee hoor.
En afgetraind zie ik er ook niet uit enkel wat grotere bovenbenen als normaal meer ook niet hoor.
Dus wie kan mij zeggen wat ik heb dan[/quote]

Geluk!
Zo\'n tellertje heb ik ook gehad.

bushwankaz
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 11 apr 2007 16:17

bushwankaz 27 feb 2008 22:42

@ wielrenner89: Hoe oud ben je? Wil het wel eens zien als je 30+ bent...

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 27 feb 2008 22:50

volgens mij dacht ik begrepen hebben dat wielerenner89 19 jaar was. blijkbaar net uit de groeispurt vandaar zijn grote lengte maar beperkte gewicht. in de komende jaren zal je lichtaam zich meer ontwikkelen in spieromvang en breedte.

roadkill21
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 aug 2007 15:04

roadkill21 28 feb 2008 00:18

[quote="wielrenner89"]Goed wie kn mij dan vertellen wat ik fout doe als ik het zo allemaal lees.
Ik ben 1,92 meter lang en weeg 64 kilo.
Ik eet 's'ochtends meetsal 3 bruine boterhammen en dan s'middags 6 met een eierkoek erbij.
En dan s'vonds eet ik meetsal twee volle borden mee bestaande uit aardappelen groente en vlees.
En daarna meetsal fuit met vla of museli.
En dan kan ik daarnaast gewoon etene en drinken wat ik lekker vind maar kom geen kilo aan. En ik kan ook gewoon mee doen voor in een waaier helemaal geen problemen mee hoor.
En afgetraind zie ik er ook niet uit enkel wat grotere bovenbenen als normaal meer ook niet hoor.
Dus wie kan mij zeggen wat ik heb dan[/quote]

Nog meer eten!
Ik weeg ook erg weinig (67KG lengte: 185cm). Het is een kwestie van je maag groter maken, net als ik ben je waarschijnlijk gewent zo weinig te eten, door meer te eten (gezond en met dit topic in het achterhoofd) heb je meer bouwstoffen om spiermassa aan te maken, simpel gezegt.

Mijn maaltijdpatroon:

- 's ochtends: een diep bord met brinta
- eenmaal aangekomen op m'n werk; een banaan
- ' middags: 6 dubbele boterhammen met kaas of ander hartig beleg, hierna een banaan
- 's avonds: schaal met ijsbergsla en olijven, diep bord met alleen gekookte aardappelen, twee stukken vlees (varkensvlees, kip of rundvlees)

verder drink ik op m'n werk 2 liter water en in de avond nog eens 2 liter water (de standaard kop koffie even buiten beschouwing gelaten :p )

[edit: ik ben 25 jaar en dus al uit gegroeit, ik weet niet of dat bij jou ook zo is? [/edit]

campaioen
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 18 mar 2007 00:37

campaioen 28 feb 2008 00:33

ff een spoedcursus forumlogica voor degene die daar geen kaas van gegeten hebben:

wanneer iemand zich wielrenner89 noemt. Slaat het getal meestal op het geboorte jaar. Hoe oud iemand is kan je hieruit dus aflezen.:rolleye:
no pain no gain

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 feb 2008 00:33

Sorry, maar dat is echt onzin wat mij betreft. Eiwitten zijn de bouwstoffen voor spieren, niet koolhydraten en vetten (daar wordt je enkel dik van). Maar met een Westers dieet (veel zuivelproducten en vlees), krijg je veel meer eiwitten binnen dan je nodig hebt.
Spiermassa kweek je met krachttraining, niet met veel eten. Maar om te wielrennen heb je helemaal geen dikke benen nodig. Want fietsen doe je voor 't over grote deel met type 1 spiervezels en niet met type 2 vezels (waar je dikke spieren van krijgt).

Dat sommige veel kunnen eten en toch smal blijven is een kwestie van een snelle stofwisseling. De schildklier werkt wat harder dan bij de gemiddelde persoon en dus verbrand je meer en blijf je slank. Ik dacht dat ik veel at, maar dat valt nog behoorlijk in 't niet bij de bovenstaande persoon. Als het mij zo erg was geweest dan had ik het wel geweten, naar de dokter gaan en die hormoonwaardes laten bepalen. En waarschijnlijk vervolgens medicijnen om de boel wat af te remmen zodat je wat normalere hoeveelheden kunt eten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 28 feb 2008 00:59

In principe is het zo dat een bepaald persoon, als hij weet hoeveel hij weegt, kan uitrekenen wat hij aan energie nodig heeft.
De ene persoon zal dit iets naar boven uitwijken, bij de ander iets naar beneden.

Wat het verschil kan opleveren is dat het ene lichaam meer efficient is dan het ander. Zo kan de een met een bepaalde hoeveelheid brandstof, vetten of koolhydraten, meer energie vrij maken, dan een ander.

Als je dus zoveel eet, dat je bijv. 1,5x of zelfs het dubbele binnen krijgt dan wat je ongeveer nodig hebt en geen gram aan komt, dan is er idd. iets mis met je lichaam. Het kan zijn dat je schildklier niet goed functioneert, dat je galblaas niet goed de vetten omzet, of iets in die geest.
Vaak hoeft het niet ernstig te zijn, maar het kan natuurlijk op langere termijn wel schadelijk zijn.


Nog even die opmerking van amclassic over eiwitten.
Eiwitten zijn de bouwstoffen, die als ze niet gebruikt worden, in principe weer worden weggegdaan. Maar als je traint, en dat hoeft maar een klein beetje te zijn, dan stapelt je lichaam de eiwitten in de beschadigde spieren op. Als je overdadig veel eiwitten eet, zal je daardoor meer "groeien". Krachtsporters maken dankbaar gebruik van dit principe. Je wordt er dan ook niet perse sterker van, maar je spieren blazen zich als het ware op. Je krijgt dan vooral meer explosieve kracht, ATP. Je kan dan veel power leveren ind e eerste 30 sec. van een inspanning. Voor de wielrennen dus niet interressant. Voor de baanwielrennen veel meer, daarom zijn de km renners, of sprinters, altijd van die enorme beren.

Maar je moet oppassen, want teveel eiwitten kan ook flink schadelijk zijn voor je lichaam.
Het vergt namelijk veel voedingsstoffen om deze in je spieren te verwerken.
Ik weet hier niet het fijne van, maar neem van mij aan, teveel eiwitten is niet goed voor je (overal waar te voor staat is niet goed voor je).
Een wielrenner die meer dan 10 uur per week sport zal een verhouding hebben van ongeveer: 10-20% eiwitten, 15-20% vetten, 55-70% koolhydraten
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

moustache
Forum-lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 15 jun 2007 16:39

moustache 28 feb 2008 09:12

[quote="Bushwankaz"]@ wielrenner89: Hoe oud ben je? Wil het wel eens zien als je 30+ bent...[/quote]

In de periode dat ik 16 - 19 jaar was woog ik ook zo rond de 69 / 70 kilo met een lengte van 1.92. Dat was snel afgelopen toen ik ging studeren en mijn fiets aan de wilgen hing.
Binnen 6 jaar tijd dichtgegroeid tot 100 kg!

Gelukkig heb ik 3 jaar geleden de fiets weer "uit de schuur" gehaald en zit ik nu weer op een gewicht van 82 kg (in de winter). Op mijn top midden in het seizoen is dat 79 en lager ga ik ook niet komen, dat zou ten koste gaan van mijn prestatie.

Die 6 jaar studeren heeft er dus in geresulteerd dat ik standaard 10 kg zwaarder ben geworden.

Tip: blijf sporten tijdens het studeren! :D

wielrenner89
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 feb 2008 21:55

wielrenner89 28 feb 2008 10:17

hey,

Nou ik studeer nu ook alleen ik verdeel alles beter denk ik want ik kan gewoon 5 dagen in de week gaan trainen.

En neen ik ben nog niet volgroeid. Ik groei in totaal misschien nog een 1 a 3 centimeter en dan is het voor mij ook gebdaan.
Maar ik denk dat mijn schildkleir dan wel iets sneller werkt dan normaal want ik kan theoretisch gesproken de hele dag door eten zonder echt een vol gevoel te krijgen.
De koers win je in bed heb ik wel eens gehoord

Plaats reactie