Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het gewicht van de wielrenner

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 28 feb 2008 10:43

Een vraagje aan coulthard:

Weet je toevallig hoe hoog het ideale vetpercentage bij een vrouw die aan wielrennen doet zou moeten zijn? Als ik nl. een vetpercentage van 8% zou nastreven heb ik volgens mij allang het loodje gelegd...

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 28 feb 2008 10:50

[quote="wielrenner89"]Goed wie kn mij dan vertellen wat ik fout doe als ik het zo allemaal lees.
Ik ben 1,92 meter lang en weeg 64 kilo.
Ik eet 's'ochtends meetsal 3 bruine boterhammen en dan s'middags 6 met een eierkoek erbij.
En dan s'vonds eet ik meetsal twee volle borden mee bestaande uit aardappelen groente en vlees.
En daarna meetsal fuit met vla of museli.
En dan kan ik daarnaast gewoon etene en drinken wat ik lekker vind maar kom geen kilo aan. En ik kan ook gewoon mee doen voor in een waaier helemaal geen problemen mee hoor.
En afgetraind zie ik er ook niet uit enkel wat grotere bovenbenen als normaal meer ook niet hoor.
Dus wie kan mij zeggen wat ik heb dan[/quote]

Als je aan wil komen is daar een hele simpele oplossing voor:
Stoppen met sporten en doorgaan met eten alsof je sport. Dan kom je in 4 jaar ruim 25 kilo aan. Ik spreek uit ervaring......helaas.

campaioen
Forum-lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 18 mar 2007 00:37

campaioen 28 feb 2008 12:30

volwassen vrouwen hebben van nature een veel hoger vetpercentage dan mannen.
Bij vrouwen varieert het vetpercentage tussen de 15-25% en bij mannen 10-20%. Aangezien we op dit forum (de meeste dan) fanatieke wielrenners zijn, mag dat vetpercentage wel iets lager uitvallen. Bij mannelijke wielrenners was dacht ik 8% al heel aardig en bij vrouwen 10 tot 12% een mooi streven. Mijn bron is trouwens een fysiotherapeut. So correct me if i'm wrong.
no pain no gain

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 feb 2008 13:42

10-12% is voor de meeste vrouwen niet echt aan te bevelen, dan blijft er weinig meer over van de hormoon huishouding. Er zijn wel uitzonderingen waar 't wel goed gaat, maar een stukkie onder de 20% is voor de meeste vrouwen een stuk gezonder.

Mannen kunnen veel lager gaan. Zolang je maar een paar procent vet overhoudt gaat 't wel goed, 5% is geen enkel probleem. Je onderhuidse vet kan je gewoon wegtrainen, van je kont en buik kan al 't vet ook gewoon weg. Maar goed de vraag is hoeveel gezondheidsschade je er op de langere termijn door oploopt. Ik heb afgelopen jaar meerdere periodes gehad dat je een heel aantal aders op m'n buik zag staan (1e 63 kg, later toen ik sterker was geworden <65 kg bij 1m88). Dat is voor mij wel absoluut de grens, dan maar een paar keer rust houden zodat m'n lichaam weer wat meer reserves kan opbouwen.

Ik word langzaam maar zeker steeds een beetje zwaarder doordat ik sterker word. Maar dat is totaal niet erg, want m'n vermogen per kg stijgt ook steeds verder en op 't vlakke heb ik er nog meer voordeel van. Ik heb al 1,5 maand geen weegschaal gezien, m'n vetpercentage is laag zat, dus het gewicht maakt niet echt uit. Ik woog de laatste keer iets in de 66 kg, dus in de zomer zal ik wel weer ergens in de 65 kunnen komen. Dat lage vetpercentage hoort gewoon bij me, ik moet er niet aandenken hoe ik er met 15% vet uit zou zien. Maar sommige zijn nu eenmaal steviger van bouw en moeten niet geforceerd proberen heel dun te worden, want dan gaat je lichaam een keer over de zeik.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 28 feb 2008 17:29

Ik heb zelf nog wat verder gezocht. Het vetpercentage van vrouwen is gemiddeld zo'n 10% hoger dan van mannen. Wat specifieker:

"Een normaal vetpercentage voor vrouwen ligt op 25-30% en voor mannen op 15-20%. Dat het vetpercentage bij vrouwen hoger ligt heeft te maken met het feit dat vrouwen van nature meer vet opslaan voor een eventuele zwangerschap. Voor een getraind persoon: bij de vrouw is het vetpercentage 18-22% en voor de man 8-10%. Voor een topsporter: bij de vrouw 15-18% en voor de man 6-8%"

Als je als vrouw onder de 14-15% komt raakt inderdaad de hormoonhuishouding in de war en stop je ook met menstrueren (uitzonderingen daargelaten). Toch wel weer een aardig zelfverdedigingsmechanisme van je lichaam dat dan voor je beslist dat een zwangerschap in zo'n situatie geen goed idee is!

wielrenner89
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 feb 2008 21:55

wielrenner89 28 feb 2008 19:50

@lior63
Heel leuk maar ik was dus niet van plan om te stoppen met wielrennen.
Als ik dat doe dan kan ik de marmotte wel vergeten dit jaar :)
De koers win je in bed heb ik wel eens gehoord

metor
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 29 feb 2008 14:51

[quote="wielrenner89"]Goed wie kn mij dan vertellen wat ik fout doe als ik het zo allemaal lees.
Ik ben 1,92 meter lang en weeg 64 kilo.
Ik eet 's'ochtends meetsal 3 bruine boterhammen en dan s'middags 6 met een eierkoek erbij.
En dan s'vonds eet ik meetsal twee volle borden mee bestaande uit aardappelen groente en vlees.
En daarna meetsal fuit met vla of museli.
En dan kan ik daarnaast gewoon etene en drinken wat ik lekker vind maar kom geen kilo aan. En ik kan ook gewoon mee doen voor in een waaier helemaal geen problemen mee hoor.
En afgetraind zie ik er ook niet uit enkel wat grotere bovenbenen als normaal meer ook niet hoor.
Dus wie kan mij zeggen wat ik heb dan[/quote]

Lage leeftijd ;)
Boven de 25 wordt het al lastiger om je gewicht zo makkelijk op peil te houden.

oegehiddema
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 dec 2007 09:32

oegehiddema 29 feb 2008 19:19

[quote="wielrenner89"]Goed wie kn mij dan vertellen wat ik fout doe als ik het zo allemaal lees.
Ik ben 1,92 meter lang en weeg 64 kilo.
Ik eet 's'ochtends meetsal 3 bruine boterhammen en dan s'middags 6 met een eierkoek erbij.
En dan s'vonds eet ik meetsal twee volle borden mee bestaande uit aardappelen groente en vlees.
En daarna meetsal fuit met vla of museli.
En dan kan ik daarnaast gewoon etene en drinken wat ik lekker vind maar kom geen kilo aan. En ik kan ook gewoon mee doen voor in een waaier helemaal geen problemen mee hoor.
En afgetraind zie ik er ook niet uit enkel wat grotere bovenbenen als normaal meer ook niet hoor.
Dus wie kan mij zeggen wat ik heb dan[/quote]
Dan heb je in ieder geval een nogal extreme lichaamsbouw. Want de combinatie van er niet afgetraind uitzien maar wel een B.M.I. van 17,36 hebben is nogal uitzonderlijk volgens mij.
http://oegehiddema.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

oegehiddema
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 dec 2007 09:32

oegehiddema 29 feb 2008 19:23

[quote="coulthard"]Feedback is gewenst.[/quote]
Ten eerste: een bijzonder informatief en goed leesbaar stukje. Dank daarvoor.
Wat ik nog mis is enige info over anti-oxydanten in de voeding, en de (vermeende) positieve effecten daarvan.
http://oegehiddema.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 29 feb 2008 23:35

Iets als dit:

Richtlijnen: antioxydanten
Er bestaan algemene richtlijnen bij het gebruik van voedsel, welke bij naleving ervan een snelle maagontlediging garanderen en eventuele maagklachten tot een minimum reduceren:
1. Vermijd grote porties vast voedsel
2. Vloeibaar voedsel verdient de voorkeur boven vast voedsel
3. Isotone dranken doen het beter dan hyper- of hypotone dranken
4. Vermijd vet voedsel
5. Koele dranken passeren sneller dan warme
6. Toevoeging van aloë aan het vocht
Het is van groot belang, dat het voedsel rijk is aan koolhydraten, vocht, antioxydanten en natuurlijke stimulerende middelen.

Waarom antioxydanten?
Stofwisseling zonder O2 is niet denkbaar en daarbij worden "vrije radicalen" gevormd. Deze brengen schade toe aan weefsels, wanneer de stofwisseling versterkt wordt en dus de O2-consumptie verhoogd. Immers, de productie van "vrije radicalen" neemt dan snel toe, in het bijzonder op het niveau van de spieren, waar de stofwisseling het meest intensief is.
Antioxydanten kunnen de schadelijke gevolgen van te veel geproduceerde "vrije radicalen" aanzienlijk beperken door:
• bevorderen van de melkzuurafbraak
• beperken van de afbraak van spierweefsel
• bevorderen van de nieuwe aanmaak van glycogeen
Aldus wordt de hersteltijd tussen twee grote sportieve manifestaties bekort, omdat de sporter minder hinder ondervindt van spierpijn, stijfheid en vermoeidheid.
Voor natuurlijke stimulantia komen in aanmerking de in de natuur voorkomende xanthinen(o.a. cafeïne) en guarana.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

oegehiddema
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 dec 2007 09:32

oegehiddema 01 mar 2008 09:11

Ik bedoel meer de anti-oxidanten die in natuurlijke voedingsmiddelen zitten. Zo zou cacao er rijk aan zijn.
http://oegehiddema.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

petervanmoorsel
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 jan 2008 22:29

petervanmoorsel 02 mar 2008 17:50

het was een hele boterham om te lezen maar heel erg interessant bedankt.

Plaats reactie