Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

ziekte van Lyme

richardd.
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jul 2006 17:27

richardd. 22 dec 2007 11:43

Luitjes, graag jullie hulp:

Al maanden lang kamp ik met vage klachten als vermoeidheid, langzaam herstel van een sportieve inspanning(dagenlang vermoeide benen na een ritje van 1,5 uur), misselijk als ik mij flink moet inspannen op de fiets of spinbike, soms hoofdpijn. Zojuist na een kwartier fietsen gestopt. Benen lopen meteen helemaal vol, ik wordt misselijk en kan me er vervolgens niet meer toe zetten door te trappen. En dat terwijl mijn laatste training dinsdag was. Overtraind of oververmoeid ben ik dus zeker niet, gestrezzt ook niet.
Men heeft bloed getest en misschien heb ik Lyme. Over een paar weken volgt weer een test en hoopt men meer te weten. Dat laatste is lastig want tot die tijd wordt er niets aan gedaan. Met Egmond-Pier-Egmond op 12 januari zie ik de bui hangen dat ik geen deuk in een pakje boter trap.
Ik ben 36, train 2-3 keer in de week. (2x spinnen van 1 uur en een langere training in de duinen van ca. 3 uur)
Mijn vragen zijn:
-Komt dit "klachtenbeeld" jullie bekend voor?
-Weten jullie misschien wat er aan de hand zou kunnen zijn? Eigen ervaringen?
-Heeft iemand ervaring met Lyme?
-Kan ik antibioticum krijgen voor Lyme?

Een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Bedankt vast.

Richard

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 dec 2007 12:00

Ik dacht dat je bij de ziekte van Lyme ook hoge koorts ontwikkelde in een later stadium (waar jij nu inmiddels wel in zou zitten vermits je al maanden last hebt). De behandeling voor de ziekte van lyme is een zware antibioticakuur. Lyme is toch wel een ernstige ziekte, dus zeker geen gekke dingen doen.

Toch vind ik het vreemd dat men direct aan de ziekte van Lyme denkt, alleen op basis van je extreme vermoeidheid. Voel je je ook ziek of vermoeid wanneer je niet fietst? Heeft men uit het eerste bloedonderzoek al iets meer kunnen afleiden ?

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 22 dec 2007 12:20

Vermoeidheidsklachten zijn niet echt handig om een diagnose te stellen (het kan op werkelijk alles duiden). Als het geen Lyme blijkt te zijn, zul je de arts moeten vragen om een zo breed mogelijk bloedonderzoek (incl. ziektes waar hij helemaal niet aan denkt).

richardd.
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jul 2006 17:27

richardd. 22 dec 2007 12:28

Bedankt voor jullie reacties.

Zelf had ik ook niet aan Lyme gedacht. Een collega gaf die tip toen ik vertelde weer naar dokter te gaan. Dat dus gevraagd en er is op getest. Uitslag: Letterlijk zei de assistente dat mijn bloed niet in orde was, en dat het inderdaad mogelijk Lyme is. Dus over 4 weken weer testen voor uitsluitsel. Mij lijkt dat niet handig omdat je weer een 5 weken verder bent voor je gaat behandelen. Maar ja, als je met vermoeidheid bij een dokter komt en je zegt dat je moeite hebt met " diepgaan" kijken ze toch een beetje meewarig aan. Rare jongens die sporters...
Ik ben inderdaad vaak moe. 's Ochtends kipfit en lekker op gang maar na een uurtje of 4-5 zak ik in. Leg me neer en ik slaap zo een uur of 2 weg. Da's voor een kantoopikkie geen goed teken.
Ik train vaak in het Duingebied. Het lijf check ik vaak op teken, het hoofd niet. En eerlijk gezegd denk ik niet bij elk pukkeltje op mijn hoofd aan een teek. Misschien dat daar de oorzaak zat.
Er is ook gecheckt op Pfeifer. Blijk ik wel gehad te hebben maar is niet meer actief.

robbertje
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 nov 2006 10:43

robbertje 01 jan 2008 22:55

Om te reageren op je post,

Ik heb chronische lyme sinds afgelopen fietsseizoen na een tekenbeet gehad te hebben (zonder rode kring) in juni 2006. Bij mij begonnen de klachten in November van dat jaar met pijnlijke knieen, gewrichten, extreme moeheid, verschrikkelijke hoofdpijn (hele zware) en nog wat andere kleinere symptomen.
In de ziekenhuizen van Nederland gebruiken ze voornamelijk de ELISA testen om lyme op te sporen en deze zijn helaas niet echt bruikbaar/betrouwbaar maar wel de goedkoopste om uit te voeren. Bij 3x deze test gebruikt te hebben bij mij werd er alsnog niets aangetroffen terwijl er bij mij meer dan 80% van de symptomen op lyme wezen. Hierop heb ik veel gelezen/gezocht en gepraat over lyme en ben ik terecht gekomen bij een extern laboratorium die voor heel veel verschillende instituten/etc dingen kan onderzoeken. Waaronder gedetailleerde testen voor de ziekte van Lyme. Dit laboratorium heet Prohealth en bevindt zich in Weert (Limburg). Het kost wel wat geld maar bij mij heeft het baat gedaat in dat bij mij via zogenaamde PCR testen (waarin ze op zoek gaan naar DNA van de borrelia) hebben aangetoond dat ik lyme heb.
Hierop volgend heb ik met veel pijn en moeite van de internist in Weert 30 dagen 2x daags doxycycline gehad (500 mg). Het ging goed en had nog alleen last van mijn knieen na deze 30 dagen. Maar ik kreeg geen vervolgrecept meer om het helemaal af te maken totdat alle klachten weg zijn.

Doordat ik het vertrouwen in het nederlandse ziekenhuizen volledig kwijt was, ben ik via prohealth terecht gekomen bij een homeopatische arts in eindhoven. Deze heeft vanaf mei afgelopen jaar mij onder behandeling genomen, en het is heel veel werk en het gaat langzamer (het genezingsproces) dan met antibiotica, maar afgelopen 14 december ben ik voor het laatst bij dr geweest en ben als 'genezen' verklaart in zoverre dat kan daar er niet bewezen kan worden dat de borrelia uit mn lichaam is.
Maar ik heb geen klachten mneer, slechts nog wat slechter zicht dan oorspronkelijk met mn ogen, maar verder kan en mag ik alles weer.

Wat ik met dit verhaal duidelijk wil maken is dat je lyme en symptomen niet moet onderschatten en er werk van moet maken, en wordt je (zoals zoveel) inhet ziekenhuis of elders niet meer serieus genomen, ga verder en stop vooral niet! Ik heb enorme pijnen doorstaan voor enkele maanden en dat is allesbehalve wat je wilt hebben. Waar je zelf al voor kan zorgen is dat je een (zeer) hoge weerstand moet zien te krijgen en houden daar deze de bacterie al grotendeels onder controle kan krijgen na verloop van tijd. En daarnaast kun je contact opnemen met prohealth. Deze en mijn homeopatische arts in eindhoven hebben er weer voor gezorgd dat ik alles kan waaronder geweldig wielrennen en mountainbiken zonder pijn. Prohealth kan je bereiken via www.prohealth.nl.

In ieder geval veel succes en hopelijk valt het allemaal mee!

Mvg
Robbert
Red Bull Pro-SL 3000 Double Black, Dura-Ace & Ultegra, Ksyrium Elite Black, Fizik Arione, Race Face Deus XC, Ritchey WCS 4-Axis, Continental GP4000, Shimano Flightdeck SC6502 incl. sensor-kit SM-SC 70

sutter
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jan 2007 00:03

sutter 05 jan 2008 20:51

Hierop volgend heb ik met veel pijn en moeite van de internist in Weert
Maar ik kreeg geen vervolgrecept meer om het helemaal af te maken totdat alle klachten weg zijn.
Ik denk dat ik weet welke dokter dat is geweest.

richardd.
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jul 2006 17:27

richardd. 20 jan 2008 21:16

Robbert, bedankt voor jouw reactie. Sorrie dat ik zo laat reageer. Ongeveer twee weken geleden heb ik te horen gekregen dat ik toch geen Lyme heb. Maar verder geen enkele suggestie over wat het verder kan zijn. Als ik tegen mijn huisarts over sporten praat kijkt ze je een beetje meewarig aan, en vraagt zich af waar ik me nou eigenlijk druk om maak. Ik ben dus geen steek verder. Ik ga nu extra vroeg naar bed, pak in het weekend 's middags nog een uurtje slaap en slik vitamines en euchinaforce. Het slappe gevoel blijft en zeker op mijn werk heb ik dat vaak, gecombineerd met hoofdpijn(niet veel pijn, maar lastige soort die je hebt als je moe bent en toch goed moet nadenken, dat dus niet meer lukt). Ik ben de laatste tijd trouwens opvallend vergeetachtig.
Omdat ik niet wist welke kant ik op moet, heb ik nu een afspraak met een sportmedisch adviseur, eentje die zelf ook topatleet is geweest. Daar hoop ik mee te kunnen praten.
Onafhankelijk van dat resultaat heb ik Prohealth meteen gemaild. Echt heel erg bedankt voor je verhaal en tips. Prettig om een vorm van begrip mee te maken ipv " zeur toch niet zo".

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 20 jan 2008 21:32

Hmm, moeheid, vergeetachtig, moeilijk nadenken, slapte, doktoren die het niet zien. Begint een beetje op mijn ziekte te lijken (een schildklierziekte). Komt in ieder geval heel erg veel voor en wordt heel vaak over het hoofd gezien (zeker bij mannen, schildklierproblemen komen voornamelijk bij vrouwen voor). Je zult echt dat brede bloedonderzoek moeten krijgen, desnoods bij een andere arts. Kijk eens op een van de volgende sites of je wat herkent: www.schildklier.nl of www.hypomaarniethappy.nl. Mocht je een bloedonderzoek krijgen voor je schildklier, dan kun je wel bij mij terecht voor een uitleg van de bloedwaarden...

Nog even je eerste stukje gelezen. Je klachten vallen echt allemaal in het trage schildklier plaatje. Het is precies zoals het ook ooit bij mij begon. Ik wilde niet direct de schildklier op tafel gooien...

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 20 jan 2008 21:44

Velgenfluisteraar

Florezido

richardd.
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 jul 2006 17:27

richardd. 18 feb 2008 20:28

We zijn al weer flink wat tijd en (bloed)testen verder. Oa. schildklier, ijzer, vitamines en mineralen, de hele zooi is gecheckt. Niets geks gevonden. Een beetje hogere bloeddruk, vrij lage hartslag in rust (45-50 als ik aan tafel zit), ijzergehalte vrij hoog, maar niet abnormaal.
Nou lijk ik via een tip toch op het goede spoor gebracht te zijn: Ik schijn veel te veel suikers en koolhydraten in te nemen. Ik ben een zoetekauw met tussendoortjes en ook op brood, in de yoghurt, koffie en thee gaan flinke hoeveelheden suiker. Helemaal stoppen deed ik niet, maar ik doe nu al een aantal dagen heel gematigd met suiker. Geen snacks maar fruit, thee zonder suiker, vleeswaren op brood etc.

Ik voel me nu al een stuk beter. Nog wel redelijk vaak moe, maar het acute instorten is al een tijdje niet meer voorgekomen. Ik heb dus goede hoop.
In overleg met de dokter train ik voorlopig maximaal 2 keer per week om het lichaam te laten herstellen. Het trainen zelf lijkt ook weer iets beter te gaan, hoewel het nog niet lijkt op de oude vorm.
Zijn er meer mensen met deze ervaring en hebben jullie misschien nog verdere tips?
Bedankt vast voor alle hulp.
Mvrgr.
Richard

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 18 feb 2008 21:26

He, hartstikke goed dat je je beter voelt. Hopelijk heb je je probleem hiermee gevonden. Teveel suiker dus. Was ik nooit op gekomen. Een vriend van me was ook ooit een enorme suikereter. Hij is er vooral mee gestopt om af te vallen, maar ook omdat hij merkte dat zijn lichaam veel heftiger reageerde op wisselingen van de suikerspiegel dan normaal. Maar zijn klachten waren veel minder zwaar dan die van jou.. Maar goed, hij heeft dus wel goede ervaringen daarmee. Het heeft ook wel een goede kant: Hij reageert als een handgranaat op suikerinname, dus ook als hij stukzit. Hij zou als prof een echte eendagsrenner zijn: in staat om grote hoeveelheden energie aan te wenden op 1 dag, maar daarom ook over meerdere dagen sneller vermoeid. Succes met alles he.

Plaats reactie